جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا ایمپلنت برای افراد دیابتی انجام می‌شود؟

ایمپلنت و دیابت
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است. برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!

مشاوره دندانپزشکی رایگان

 

یکی از موارد مهم مورد بررسی در مورد ایمپلنت در دندانپزشکی این است که ایمپلنت برای افراد دیابتی ضرر دارد یا خیر. امروزه اکثر افرادی که مبتلا به بیماری قند و دیابت هستند و نیاز به کاشت ایمپلنت دارد با سوالات زیر درگیر هستند که ایمپلنت و دیابت، آیا شدنی است؟ آیا کاشت دندان برای افراد دیابتی ضرر دارد؟ معایب ایمپلنت دندان و دیابت چیست؟ افراد دیابتی در چه شرایطی می‌توانند کاشت ایمپلنت دندان انجام بدهند؟ مزایا ایمپلنت دندان و دیابت چیست؟ برای یافتن پاسخ سوالات بالا، کافی است تا انتهای این مطلب را بخوانید.

کاشت ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:
۱. ایمپنت تک دندان
۲.ایمپلنت دندان فوری
۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
۴. جراحی‌های لیفت سینوس
۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

نمونه کار ایمپلنت دندان میخک

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان اگرچه بهترین روش برای جبران دندن‌های آسیب دیده است اما گاهی اوقات و در شرایط خاص با ملاحظاتی همراه است. افرادی که بیماری‌های خاصی مثل دیابت دارند در این گروه قرار می‌گیرند.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند دیابت است. در این بیماری بدن توانایی خود را برای کنترل سطح قند خون از دست می­دهد. دیابت باعث کاهش سرعت بهبودی زخم­‌ها می­‌شود. ایمپلنت‌های دندانی حداقل به ۶ ماه زمان نیاز دارند تا پایه‌های تیتانیومی در استخوان فک جای بگیرد و کاملا بهبود یابد. بنابراین دیابت ممکن است مشکل بزرگی برای افرادی باشد که به دنبال کاشت ایمپلنت هستند. این موضوع سبب می شود که ایمپلنت و دیابت ناسازگار به نظر برسند.

ایمپلنت دندان افراد دیابتی یکی از شرایط خاص و ویژه محدودیت‌های کاشت ایمپلنت است که باید با مراقبت‌های زیاد و نظارت خاص انجام بگیرد. در این مقاله به جنبه­‌های مختلف مشکلات مربوط به ایمپلنت و دیابت و راه ­حل‌­های آن می­پردازیم پس تا انتهای مقاله ایمپلنت و دیابت همراه ما باشید. در ابتدا باید بدانیم رابطه ایمپلنت و دیابت چیست و سپس به بررسی تاثیر دیابت بر ایمپلنت و محدودیت‌های حاصل از وجود دیابت در کاشت ایمپلنت بپردازیم.

دیابت چیست؟

در ابتدا برای بررسی رابطه ایمپلنت و دیابت باید بدانیم که دیابت چیست؟ دیابت یک بیماری سخت و آزاردهنده است که بر شیوه تبدیل غذا به انرژی به‌وسیله بدن تأثیر می­گذارد.

بیشتر مواد غذایی که مصرف می‌‍شود به قند (گلوکز) تجزیه می­‌شود و در خون آزاد می­شود. وقتی قند خون افزایش پیدا می‌کند، به پانکراس سیگنال می‌فرستد که انسولین تولید کند. انسولین مانند کلیدی عمل می­‌کند که قند خون را برای تولید انرژی وارد سلول­های بدن می­‌کند.

اگر دیابت داشته باشید، بدن شما یا انسولین به میزان لازم تولید نمی­‌کند و یا نمی­‌تواند به طور مناسبی از انسولین تولید شده استفاده کند. وقتی انسولین کافی وجود نداشته باشد، یا سلول‌ها به انسولین پاسخ ندهند، مقادیر بیش‌از‌حد قند خون در جریان خون باقی می‌ماند. با گذشت زمان، این موضوع می­‌تواند باعث مشکلات جدی شود. یکی از آنها مشکلات مربوط به ایمپلنت و دیابت است که در این مطلب آن را توضیح می­‌دهیم.

رابطه ایمپلنت و دیابت چیست؟

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی همیشه پرمخاطره است اما چرا؟

  • ارتباط واضحی بین گلوکز خون و بهبود زخم وجود دارد. وقتی گلوکز خون به طور دائم بالا بماند، عملکرد گلبول­‌های سفید را مختل می­‌کند. گلبول­های سفید در سیستم ایمنی نقش اساسی دارند. وقتی گلبول­‌های سفید نتوانند به درستی عمل کنند، بدن قادر به مبارزه با باکتری­‌ها و بستن زخم­‌ها -از جمله زخم ناشی از جراحی کاشت ایمپلنت- نیست.
  • دیابت کنترل نشده همچنین ممکن است بر گردش خون تأثیر بگذارد و باعث کند­شدن حرکت خون شود. این امر، رساندن مواد مغذی به زخم­ها را دشوارتر می­‌کند. در نتیجه جراحات به کندی بهبود می­‌یابند و مشکلات مربوط به ایمپلنت و دیابت تشدید می­‌شوند.
  • دیابت همچنین می‌­تواند باعث نوروپاتی دیابتی شود که بر بهبود زخم‌­ها و مشکلات مرتبط با ایمپلنت و دیابت تأثیر بگذارد. قند خون کنترل­ نشده، می­تواند به اعصاب آسیب برساند و سبب بی­‌حسی در موضع آسیب دیده شود. اگر فردی از آسیب آگاه نباشد، ممکن است تحت درمان قرار نگیرد، که خود منجر به بدتر شدن زخم ایمپلنت می­‌شود. ترکیبی از بهبود آهسته و کاهش حس در ناحیه آسیب­‌دیده، به طور قابل توجهی خطر عفونت ایمپلنت را افزایش می‌­دهد.

دیابت همچنین ممکن است به روش­های زیر بر بهبود زخم و تشدید مشکلات مرتبط با ایمپلنت و دیابت تأثیر بگذارد:

  • کاهش تولید هورمون رشد
  • کاهش تولید و ترمیم عروق خونی جدید
  • تضعیف سد پوستی
  • کاهش تولید کلاژن

برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم(چت) با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره آنلاین ایمپلنت دندان

ایمپلنت و دیابت

آیا افراد دیابتی می­‌توانند ایمپلنت انجام دهند؟

بله، می­توانند. با این حال لازم است چند هفته قبل از جراحی، اقدامات خاصی را انجام داده و سطح گلوکز خون خود را کنترل کنند. این اقدامات کمک می­کند تا کاشت ایمپلنت دندان به خوبی انجام بگیرد و دوام پیدا کند.

افراد دیابتی باید مراقبت­ها و اقدامات خاصی را قبل و بعد از ایمپلت انجام دهند که در این قسمت از مقاله به تفکیک درباره آنها صحبت می­کنیم.

متخصص ایمپلنت چه مواردی را قبل از ایمپلنت دندان افراد دیابتی بررسی می‌کند؟

دندانپزشک قبل از انجام ایمپلنت برای کاهش عوارض مربوط به ایمپلنت و دیابت موارد زیر را بررسی می­کند:

  • سطح قند خون (اگر بالا باشد ممکن است حراجی به تعویق بیفتد)
  • هموگلوبین ای وان سی (HbA1C) (برای اطمینان از کنترل بلند مدت قند خون)
  • آزمایش خون کامل (برای اطمینان از نبودن عفونت و مواردی از این قبیل)
  • بررسی کامل دندان برای تعیین روش ایمپلنت

همچنین دندانپزشک ممکن است برای کنترل قند خون و آماده کردن بیمار برای ایمپلنت، اقدامات زیر را انجام دهد:

  • ارجاع بیمار به پزشک متخصص برای تعدیل داروها و انسولین
  • ارجاع بیمار به متخصص تغذیه برای تنظیم رژیم غذایی
  • مشاوره برای قطع برخی از داروها قبل از ایمپلنت

 

⇐ آنچه که در ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی بسیار مهم است. مراجعه به متخصص ایمپلنت متبحر و باتجربه است. یک متخصص ایمپلنت متعهد، تمام موارد لازم را در بیماران دیابتی چک می‌کند و درمورد همه ریسک‌های ایمپلنت در شرایط دیابت با بیمار صحبت می‌کند. علاوه بر آن پس از کاشت ایمپلنت به‌طور متوالی شرایط بیمار را بررسی می‌کند تا از میزان موفقیت کاشت ایمپلنت و سلامت محل جراحی مطمئن شود.

 

مراقبت‌های قبل از کاشت دندان برای افراد دیابتی چیست؟

در راستای ارتباط ایمپلنت و دیابت، باید مراقبت و اقدامات خاصی قبل از کاشت ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی انجام شود که به‌طور خلاصه به شرح زیر است. البته لازم به ذکر است که تمام موارد زیر باید با مشورت و تجویز پزشک و متخصص ایمپلنت انجام شود.

  •  از چند هفته قبل از جراحی با دقت بیشتری بر کنترل دیابت خود تمرکز کنید.
  • در مورد تمام داروهایی که مصرف می¬کنید با دندانپزشک خود صحبت کنید.
  • داروهای کنترل دیابت به نام مهارکننده­های SGLT2 (گلیفلوزین­ها) می­توانند سبب مشکلات قند خون در طول جراحی شوند. اگر از این داروها استفاده می­کنید حتما به دندانپزشک خود بگویید. ممکن است لازم باشد 48 ساعت قبل از جراحی، مصرف آن را متوقف کنید.
  • اگر انسولین مصرف می­کنید، از پزشک خود بپرسید که چه دُزی را باید در شب قبل یا روز جراحی مصرف کنید.
  • با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا آنچه لازم است برای کنترل قند خود خود انجام دهید به شما بگوید.

 

 تجربه مرجان:

من متفورمین مصرف می‌کنم چون دیابت دارم. آیا برای جراحی ایمپلنت باید مصرف متفورمین راقطع کنم؟

پاسخ:

اگر متفورمین مصرف می­‌کنید، با دندانپزشک در مورد قطع آن صحبت کنید. گاهی اوقات باید 48 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از جراحی متفورمین قطع شود تا خطر بروز مشکلی به نام «اسیدوز لاکتیک» کاهش یابد.

 

مراقبت‌های بعد از ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی چگونه است؟

  • باید قند خون خود را مرتبا چک کنید. زیرا ممکن است به دلایلی مانند مشکل در خوردن، استرس، درد و داروها سطح قند تغییر کرده باشد.
  • انتظار این را داشته باشید که زخم ایمپلنت شما دیرتر خوب شود.
  • مراقب علائم عفونت ایمپلنت مانند تب، قرمزی، داغی در لمس، تورم، درد زیاد یا ترشح باشید.
  • بهداشت ناحیه جراحی ایمپلنت را به خوبی رعایت کنید.

روش­‌های کاشت دندان برای افراد دیابتی چیست؟

روش‌های مختلفی از ایمپلنت برای کاهش عوارض مربوط به ایمپلنت و دیابت قابل انجام است. این روش­‌ها به شرح زیر هستند:

four All on (همه بر روی چهار)

بهترین روش ایمپلنت برای بیماران دیابتی است که به مجموعه کاملی از دندان‌های بالا یا پایین نیاز دارند. متخصص چهار ایمپلنت دندان را در فک بالا یا پایین جاسازی می­‌کند و همه دندان­‌ها را روی آنها سوار می­کند. بنابراین نیازی به پیوند استخوان نیست. این فرآیند باعث کاهش آسیب در بیماران دیابتی می­‌شود.

four All on

مینی ایمپلنت دندان:

اگر تنها یک دندان از دست­‌رفته دارید، مینی­ ایمپلنت دندان ممکن است بهترین گزینه باشد. اما این یک راه حل دائمی نیست و نیاز به تعمیر و تعویض مداوم دارد. این روش برای بیماران دیابتی کمتر توصیه می‌­شود، زیرا لثه‌­های آن‌ها مستعد عفونت هستند.

مینی ایمپلنت

ایمپلنت یک ­روزه:

ایمپلنت‌های یک­روزه امکان قرار­دادن دندان­های موقت را در همان روز ایمپلنت فراهم می­‌کنند. آنها معمولاً ترکیبی از ایمپلنت­‌های منفرد و بریج­های دندانی مبتنی بر ایمپلنت هستند. اما این روش برای دیابتی­‌ها ایده­‌آل نیست، زیرا اغلب در بین عمل­‌ها به زمان بیشتری برای بهبودی نیاز دارند.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: ایمپلنت فوری چیست؟

ایمپلنت یک روزه

تعویض یک دندان(بریج):

 برای نتایج کوتاه­ مدت خوب است، این روش از تکنیک بریج استفاده می­‌کند. بنابراین می­‌تواند دندان‌­های کناری را در معرض پوسیدگی قرار دهد که در نهایت باعث کار بیشتر دندانی می­‌شود و برای دیابتی­‌ها مناسب نیست.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: بریج دندان بهتر است یا ایمپلنت؟

نمونه کار بریج میخک

بریج دندان

همان‌طور که می­‌بینید، بهترین گزینه برای ایمپلنت دندان برای دیابتی­‌ها، «همه روی چهار» است.

عوارض ایمپلنت برای دیابتی­‌ها

شکست جراحی

یکی از مهمترین عوارض ایمپلنت برای دیابتی‌­ها نگرفتن پیوند است. به عبارت دیگر در بسیاری از موارد کنترل­ نشده دیابت، ایمپلت به درستی جایگزین نمی­‌شود و یا به علت ترمیم­ نشدن بافت اطراف، دوام زیادی نخواهد داشت.

عفونت

 یکی دیگر از عوارض مربوط به ایمپلنت و دیابت عفونت است. افرادی که برای مدت طولانی دیابت داشته­‌اند ممکن است آسیب عصبی محیطی داشته باشند و جریان خون آنها در مویرگ­‌ها کاهش یابد که خود احتمال عفونت ایمپلنت را افزایش می­‌دهد. سطوح بالای قند در خون و بافت‌ها، به باکتری‌ها اجازه رشد می‌دهد و عفونت‌ها را سریع‌تر توسعه می‌دهد.

دلایل شکست ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی چیست؟

به دلیل تاثیر خاص و عوارضی که بیماری دیابت بر سیستم بدن می‌گذارد، احتمال شکست ایمپلنت در بیماران دیابتی بیشتر از مراجعین دیگر است. از جمله دلایل شکست ایمپلنت دندان افراد دیابتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض میکروواسکولار

 به طور کلی موفقیت کمتر ایمپلنت در بیماران مبتلا به دیابت مزمن ممکن است به دلیل احتمال بیشتر عوارض میکروواسکولار باشد که در نتیجه منجر به تاخیر در بهبودی اطراف ایمپلنت‌ها و در نتیجه شکست زودرس می‌شود.

تاخیر در درمان زخم

 در این بیماران زخم­ها به سختی درمان می­شوند. بنابراین زخم ایجاد شده در لثه به دنبال جایگزینی ایمپلنت نیاز به زمان زیادی برای ترمیم دارد. این زمان طولانی احتمال پس زدن ایمپلنت و همچنین عفونت را زیاد کرده و به شکست ایمپلنت کمک می­‌کند.

عفونت

یکی دیگر از دلایل شکست مربوط به ایمپلنت و دیابت، عفونت است. عفونت به دلیل میزان زیاد قند خون در بافت­ها، کاهش جریان خون و اختلال در عملکرد گلبول­های سفید است.

هزینه ایمپلنت برای افراد دیابتی چقدر است؟

هزینه ایمپلنت برای افراد دیابتی متاثر از عوامل متفاوتی است البته نباید فراموش کنید که در ابتدا باید توسط متخصص ایمپلنت معاینه شوید که بررسی شود شما می‌توانید ایمپلنت انجام دهید یا خیر! در ادامه باید بدانید که این هزینه ایمپلنت دندان بسته به شرایط و جراحی های مورد نیاز مثلا لیفت سینوس یا پودر استخوان متغیر است اما به‌طور کلی تعرفه ایمپلنت دندان میخک به صورت زیر است.

جدول هزینه ایمپلنت دندان میخک

    ایمپلنت     قیمت (تومان)
   یک واحد ایمپلنت کره ای ۷,۵۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت سوئیسی sic ۹,۰۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت آلمانی icx ۹,۰۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت اشترومن SLA-Active ۱۶,۰۰۰,۰۰۰

 

در نهایت برای ایمپلنت برای افراد دیابتی باید گفت که اگر چه دیابت توان بدن را برای بهبود زخم کاهش داده و مشکلات مربوط به ایمپلنت و دیابت را ایجاد می­‌کند. با این حال برای پیشگیری از مشکلات ایمپلنت و دیابت لازم است، فرد قبل از جراحی به مدت چند هفته قند خون خود را کنترل کند. علاوه بر این، برخی از اقدامات قبل و بعد از ایمپلنت، کمک می­‌کنند تا فرد بتواند از این امکان درمانی بهره ببرد. به عبارت دیگر، ایمپلنت و دیابت با هم ناسازگار نیستند و می­توان با کنترل شرایط، ایمپلنت را به شکل موفقیت­ آمیزی برای دیابتی­‌ها انجام داد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان ایمپلنت، بالاترین کیفیت را در زمینه ایمپلنت دندان به مراجعین ارائه میکند. از طرفی میخک با طرح ویژه پرداخت اقساطی زمینه را برای رفاه مراجعین در پرداخت هزینه‌ها فراهم کرد است.

سوالات متداول ایمپلنت و دیابت:

  1. آیا ایمپلنت برای افراد دیابتی شدنی است؟

به طور کلی ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی که دیابت کنترل شده دارند، قابل اجرا است. برای دانشتن جزئیات بیشتر مقاله را بخوانید.

  1. چرا کاشت دندان برای افراد دیابتی کنترل نشده ممکن نیست؟

ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی که دیابت کنترل نشده دارند به دلیل اینکه مانع از جوش خوردن فیکسچر و استخوان فک می‌شود، ممکن نیست.

  1. مهم‌ترین دلیل در عدم موفقیت ایمپلنت دندان افراد دیابتی چیست؟

مهم‌ترین عامل در طولانی بودن دوره بهبود زخم جراحی ایمپلنت است. بیماران دیابتی بیشتر در معرض عفونت قرار دارند چون عفونت لثه و زخم یکی از عوارض دیابت است.

  1. آیا استفاده از لیزر در ایمپلنت دندان برای افراد دیابتی امکان‌پذیر است؟

استفاده از لیزر در محیط دهان از ایجاد عفونت به طور قابل ملاحظه‌ای جلوگیری می‌کند و لیزر باعث افزایش خونرسانی به همه نواحی جراحی‌شده و سبب کاهش دوره درمانی ایمپلنت می‌شود.

  1. زمان جوش خوردن ایمپلنت دندان افراد دیابتی چقدر است؟

در افراد سالم زمان جوش خوردن ایمپلنت بین 6 تا 8 هفته است اما در بیماران دیابتی با توجه به شرایط بیمار ممکن است 10 تا 12 ماه طول بکشد.

 

منابع:

www.clovedental.in/blog/dental-implants-safe-diabetes/#:~:text=Yes%2C%20if%20your%20diabetes%20is,compared%20to%20bridges%20and%20dentures

www.medlineplus.gov/ency/patientinstructions/000702.htm

www.hiossen.com/dental-implants/diabetes-and-dental-implants/#:~:text=You%20may%20have%20a%20higher,for%20failure%20even%20more%20so

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.