علائم و درمان عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

عفونت دندان عصب کشی شده

مهم است که از عفونت دندان عصب کشی شده آگاه شوید. تشخیص زودهنگام این مسئله می‌تواند از گسترش عفونت و بروز عوارض بیشتر جلوگیری کند. در ادامه به علائم، علت و نحوه درمان عفونت دندان عصب کشی شده خواهیم پرداخت.

عصب کشی یک روش دندانپزشکی بسیار رایج برای کسانی است که نیاز به ترمیم لایه داخلی دندان یعنی پالپ را دارند. در طی عصب کشی، دندانپزشک سعی می‌کند پالپ دندان که در اثر پوسیدگی دندان یا سایر جراحات آسیب‌ دیده است را به کمک ایجاد یک سوراخ تخلیه کند. سپس سوراخ ایجاد شده برای جلوگیری از عفونت مهر و موم می‌شود. در صورت لزوم، ممکن است یک روکش نیز در بالای دندان قرار داده شود تا از آن بیشتر محافظت شود.

عفونت یکی از مهمترین عوارض عصب کشی دندان است. زیرا دندان عصب‌‌ کشی شده بیشتر در معرض آسیب است. بنابراین، مهم است که از علائم هشداردهنده عفونت دندان پس از عصب کشی آگاه شوید. تشخیص زودهنگام این مسئله می‌تواند از گسترش عفونت و بروز عوارض بیشتر جلوگیری کند.

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

بروز کمی درد بلافاصله بعد از عصب کشی طبیعی است. این مسئله حتی ممکن است تا چند روز ادامه داشته باشد. در اصل شما زمانی باید نگران وضعیت خود شوید که بیش از یک هفته بعد از عصب کشی، همچنان درد شدیدی را احساس کنید. به ویژه زمانی که روی دندان خود فشار وارد می‌کنید یا آن را در معرض گرما و سرما قرار می‌دهید. از سایر علائم و نشانه‌های عفونت دندان عصب کشی شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• قرمز، گرم و متورم شدن بافت اطراف دندان (در برخی موارد، تورم می‌تواند صورت و گردن را نیز تحت تأثیر قرار دهد.)
  • بروز آبسه دندان یا خروج ترشحات چرکی به رنگ سبز یا زرد از بافت لثه
  • تغییر رنگ دندان
  • طعم و بوی بد دهان
  • افزایش احساس خستگی
  • تب ناگهانی
برای درمان عفونت دندان عصب کشی خود نیاز به راهنمایی دارید؟

علت عفونت دندان عصب کشی شده

دلایل زیادی وجود دارند که باعث عفونت دندان عصب کشی شده می‌شود. مواردی چون:

• دقت و مهارت پایین دندانپزشک که می‌تواند باعث شود پالپ عفونی و حاوی باکتری به خوبی تخلیه نشود. زیرا کانال‌های ریشه شکل پیچیده‌ای دارند.
  • مهر و موم ناکافی، تأخیر در قرار دادن تاج دندان یا ترمیم دائمی دندان عصب کشی شده که امکان بازگشت باکتری‌های مضر را فراهم می‌کند.
  • ممکن است دندان پس از درمان، حفره جدیدی پیدا کند، یا ترک‌خورده یا آسیب ببیند. این مسئله منجر به بروز عفونت جدید می‌شود و نیاز به درمان عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال دارد.

آیا عفونت می‌تواند به لثه یا دندان‌های دیگر سرایت کند؟

مانند هر عفونت دیگری، عفونت دندان عصب کشی شده می‌تواند به بافت‌های اطراف دهان، از جمله سایر دندان‌ها، لثه‌ها و بافت نرم گونه‌ها و صورت گسترش یابد. اصولا عفونت تا زمانی که درمان نشود از بین نمی‌رود و هر چه بیشتر صبر کنید، شدیدتر می‌شود.

دندانپزشکان معتقدند، اینکه عفونت چقدر گسترش می‌یابد بستگی به این دارد که بعد از اینکه متوجه علائم شدید چقدر سریع آن را درمان کنید. اگر چند ساعت یا چند روز پس از شروع عفونت به دنبال درمان باشید، مشکل شما به سرعت برطرف می‌شود. در غیر این صورت، عفونت ممکن است به فک، صورت و حتی در جریان خون گسترش یابد و روند درمان دشوارتر می‌شود.

درمان عفونت دندان روکش شده

نحوه درمان عفونت دندان عصب کشی شده

برای درمان عفونت دندان روکش شده، اکثر دندانپزشکان مصرف آنتی بیوتیک و عصب کشی مجدد دندان را پیشنهاد می‌کنند. مراحل انجام آن به صورت زیر است:

• ابتدا از عکسبرداری با اشعه ایکس برای شناسایی علائم بافت مرده یا عفونی داخل دندان استفاده می‌شود.
  • سپس از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود تا بتوان دیواره دندان را سوراخ کرد.
  • به کمک سوراخ ایجاد شده، مواد پرکننده قدیمی و بافت مرده یا عفونی پالپ تخلیه می‌شوند.
  • در نهایت، دندان پر شده و یک تاج دائمی روی آن گذاشته می‌شود.

چه زمانی برای عفونت دندان عصب کشی شده به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر بعد از عصب کشی دندان متوجه علائم عفونت شدید، لازم است فورا به دندانپزشک مراجعه کنید. عوارض ناشی از گسترش عفونت، می‌توانند وخیم باشند. زیرا باکتری می‌تواند در ریشه دندان تکثیر شود و باعث تحلیل استخوان فک شود. این مسئله ممکن است نیاز به کشیدن دندان آسیب‌دیده داشته باشد که بر روند غذا خوردن یا ظاهر شما تأثیر می‌گذارد.

در این مطلب به‌طور کامل در مورد عفونت دندان عصب کشی شده، علائم و علت آن صحبت کردیم. آنچه که مهم است این است که باید مراقب علائم عفونت دندان عصب کشی شده باشید و به محض بروز آن‌ها برای درمان اقدام کنید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه درمان عفونت دندان عصب کشی شده و درمان مجدد ریشه ارائه می‌کند.

درمان عفونت دندان عصب کشی شده، درمان ریشه مجدد است.

بله در صورتی که عصب کشی به درستی انجام نشده باشد، احتمال عفونت و درد زیاد است.

اگر بعد از یک هفته همچنان درد دارید یعنی دندان عصب کشی شده شما عفونت کرده است.

عفونت دندان عصب کشی شده معمولا توام با درد، تب، ورم و آبسه چرکی است.