جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

4 مورد از عوارض عصب کشی دندان

عوارض عصب کشی دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

آنچه که به‌عنوان عوارض عصب کشی دندان ذکر می‌شود، شامل موارد متعددی مثل عوارض عصب کشی نادرست دندان، عوارض عصب کشی دندان عفونی، عوارض عصب کشی دندان در بارداری، عوارض بعد از عصب کشی دندان و عوارض عصب کشی دندان بر جنین است. زیرا عصب کشی دندان آخرین راه نجات دندان آسیب‌دیده است ولی ممکن است توام با عوارض متعددی در شرایط متفاوت بیمار باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد عوارض عصب کشی نادرست دندان‌ها صحبت کنیم.

انجام مراقبت‌های دندانی و مراجعه منظم به دندانپزشک برای چک کردن شرایط دندان‌ها، می‎تواند به شما برای کاهش نیاز به درمان دندان‌های آسیب‌دیده کمک کند؛ اما باز هم احتمال خرابی دندان‌ها در اثر مراقبت نادرست از دندان‌ها وجود دارد. یکی از درمان‌های رایج برای دندان‌های ضعیف‎شده، عصبی کشی است که بسیاری از مردم آن را با درمان اندو می‎شناسند. اگرچه این روش درمانی، گاهی می‌تواند به یک روش ضروری برای نگه داشتن دندان‌های آسیب دیده تبدیل شود؛ اما موضوعی که مردم را نگران می‌کند، عوارض عصب کشی دندان است.

عوارض عصب کشی دندان شامل چه مواردی می‌شود؟

عصب کشی دندان یک روش رایج برای ترمیم دندان‌های آسیب دیده است. به‌لطف وجود دستگاه‌های پیشرفته، امروزه می‌توان مراحل عصب کشی دندان را به‌صورت اصولی و طی یک الی چند جلسه درمان انجام داد. اگرچه عوارض عصب کشی نکردن دندان بیشتر از عوارض عصب کشی دندان است؛ ولی اگر عصب کشی به‌صورت نادرست انجام شود و یا مراقبت‌های لازم در نظر گرفته نشوند، شاهد عوارض زیادی خواهیم بود که در ادامه به آن‎ها اشاره می‌کنیم.

عدم امکان حذف کامل ریشه عفونی

شاید نتوان این مورد را جزء عوارض عصب کشی دندان عفونی ذکر کرد؛ اما توضیح آن برای افرادی که قصد عصب کشی دندان‌های عفونت کرده را دارند، خالی از لطف نیست. به طور کلی، دندانپزشکان نمی‌توانند ضمانت کنند که کل بافت مرده عصب عفونی شده را از دندان خارج کنند. چون ساختار دندان حاوی میکروتوبول‌هایی است که از میان آن‎ها عفونت عبور می‌کند و نمی‌توان با ابزارهای دندانپزشکی، این عفونت‌ها را از این میکروتوبول‌ها خارج کرد.

عفونت؛ از عوارض بعد از عصب کشی دندان

هما‌ن‌طور که اشاره کردیم، یکی از عوارض عصب کشی دندان عقل یا هر دندان دیگر این است که نمی‌توان کل عفونت را از کانال‌های عصب دندان خارج کرد. بنابراین، ممکن است بخشی از عفونت پس از عصب کشی در دندان و پالپ دندان شما باقی بماند. باکتری‌های مولد عفونت در دندان عصب کشی شده شما باقی می‌مانند و می‌توانند رشد و گسترش پیدا کنند و حتی به بخش‌های دیگر بدن نیز نفوذ خواهند کرد بنابراین درمان عفونت دندان عصب کشی شده اهمیت زیادی دارد.

 

عوارض عصب کشی دندان

احتقان سینوسی

یکی از عوارض عصب کشی کردن دندان‌ها، بروز مشکل در سینوس‌ها است. سینوس‌ها و کانال ریشه دندان‌های شما در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. به همین خاطر ممکن است که در حین عصب کشی دندان، مقداری از مایع دهان شما به داخل غشای بینی شما وارد شود و باعث احتقان سینوس‌های شما گردد.

ترک خوردن دندان

دندان‌های عصب کشی شده، نمی‌توانند به‌اندازه قبل از درمان قوی باشند؛ چرا که عملا این دندان‌ها با خارج شدن ریشه، می‌میرند و دیگر یک بافت زنده طبیعی نیستند. همین موضوع ایجاب می‌کند که حتما از دندان عصب کشی شده خودتان، مراقبت بهتری داشته باشید و سعی کنید که با روکش گذاشتن برای دندان خودتان، آن را از شکستگی جلوگیری کنید.

برای عصب کشی دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

عوارض عصب کشی دندان در بارداری چیست؟

بسیاری از بانوان باردار برای عصب کشی در دوران بارداری نگران هستند؛ چون فکر می‌کنند که یک‎سری عوارض عصب کشی دندان بر جنین وجود دارند که تهدیدکننده‌اند. طبق توصیه انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA)، عصب کشی دندان برای مادران باردار ایمن است. حتی این مادران می‌توانند مطابق با نظر پزشک خود از داروهای آنتی بیوتیک نیز استفاده کنند.

چگونه عوارض عصب کشی نادرست دندان را به حداقل برسانیم؟

مراجعه به یک دندانپزشک باتجربه که تخصص کافی در حوزه درمان ریشه دارد، بهترین روش برای به حداقل رساندن عوارض بعد از عصب کشی دندان است. قبل و بعد از عصب کشی دندان، حتما باید با دندانپزشک خود مشورت کنید تا در صورت نیاز از داروی مناسب استفاده نمایید.

مراقبت‌های پس از درمان ریشه می‌توانند به شما برای رسیدن به نتیجه عالی کمک کنند. متاسفانه، برخی از بیماران تصور می‌کنند که با انجام درمان ریشه دیگر نیازی به داشتن مراقبت‌های بهداشتی ندارند. در حالی که تجربه ثابت کرده است، افرادی که اصول مراقبت‌های بهداشتی دهان و دندان را پس از عصب کشی رعایت می‌کنند، درمان موفق‌تری دارند.

عوارض عصب کشی دندان

بنابراین، سعی کنید که برای کاهش عوارض عصب کشی دندان شیری کودکان و دندان‌های اصلی بزرگسالان، از خوردن شیرینی‌جات پس از عصب کشی خودداری کنید. مصرف دخانیات مختلف، سیگار کشیدن و مصرف الکل نیز می‌تواند باعث به خطر افتادن سلامت و عفونت کردن دندان عصب کشی شده شما شود.

← بیشتر بدانیم: بعد از عصب کشی دندان چه بخوریم

اگرچه عوارض عصب کشی نکردن دندان بسیار بیشتر از زمانی است که افراد دندان خود را عصب کشی می‌کنند؛ اما لازم است که برای پیشگیری از این عوارض نیز به اصول ذکر شده در این مقاله توجه داشته باشید. بیشترین و شایع‌ترین عارضه پس از عصب کشی دندان عفونت و شکستن دندان عصب کشی شده است که می‌توان با کمک روکش کردن دندان‌ها و در نظر گرفتن اصول مراقبتی، از بروز این عوارض نیز جلوگیری کرد. به‌عنوان نکته آخر به شما توصیه می‌کنیم که حتما برای عصب کشی دندان‌ها به یک پزشک متبحر و باتجربه مراجعه کنید و به بهداشت کلینیک دندانپزشکی انتخاب شده خود توجه کافی داشته باشید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان تهران، بالاترین کیفیت را در زمینه عصب کشی دندان ارائه می‌کند. از طرفی شما می‌توانید برای پرداخت هزینه عصب‌کشی دندان‌های خود از طرح دندانپزشکی اقساطی میخک نیز استفاده کنید.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

عصب کشی نیز مانند سایر درمان‌ها ممکن است عوارضی داشته باشد. از جمله عوارض عصب کشی دندان شکستن دندان، عفونت، آسیب به کانال‌ها و … را می‌توان نام برد. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

اصلی‌ترین راه برای کاهش عوارض عصب کشی دندان این است که به دندان پزشک متبحر و باتجربه مراجعه کنید.

انجام عصب کشی برای مادران باردار باتوجه به نظر دندانپزشک منعی ندارد.

 

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.