جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوامل موثر بر عمر دندان پر شده

دندان پر شده چند سال عمر میکند
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اینکه عمر دندان پر شده چقدر است و یا دندان پر شده چند سال عمر می‌کند سوال مهمی است. بهتر است بدانید که دندان پر شده مادام‌العمر دوام نمی‌آورد و انجام معاینات منظم دندانپزشکی می‌تواند به تعیین زمان تعویض پرکردگی کمک کند.در ادامه به جزئیات بیشتری از عوامل موثر بر عمر دندان پر شده خواهیم پرداخت.

اگرچه معمولا ذکر می‌شود که عمر دندان پر شده 10 سال است، اما به نظر می‌رسد که این مسئله به عوامل زیادی بستگی دارد. چراکه مواد پر کردن دندان و سبک زندگی هر بیمار متفاوت است.

عوامل موثر بر طول عمر دندان پر شده

در پاسخ به سوال دندان پر شده چقدر عمر می‎کند؟ باید گفت که علاوه‌بر نوع مواد مورد استفاده برای پر کردن دندان، سایر عوامل موثر بر طول عمر دندان پر شده عبارتند از:

  • عادات غذایی
  • میزان توجه به بهداشت دهان و دندان
  • احتمال ضربه به دندان پر شده
  • بروز پوسیدگی در اطراف دندان پر شده

مطمئنا هرگونه ضربه یا آسیب به دندان شما، به عنوان مثال در اثر خوردن مواد غذایی سفت با دندان‌قروچه کردن، طول عمر دندان پر شده را کاهش می‌دهد. همچنین، بهداشت ضعیف دندان و عدم درمان به‌موقع پوسیدگی، میزان ماندگاری دندان پر شده را به حداقل می‌رساند. زیرا باکتری‌های دهان و اسید تولیدشده توسط آن‌ها، به‌راحتی مواد پرکننده را تجزیه می‌کنند.

برای پر کردن دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟ شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

طول عمر انواع مواد پرکننده دندان

پنج نوع مواد پرکننده دندان با عنوان آمالگام، کامپوزیت، پُرسِلِن، گلس آینومر و طلا وجود دارد که در این میان استفاده از آمالگام و کامپوزیت رایج‌تر است. اگرچه دندانپزشک به شما در انتخاب مواد پرکننده مناسب کمک می‌کند، اما بهتر است از قبل از میزان ماندگاری هرکدام آگاه باشید.

آمالگام

آمالگام یک ترکیب فلزی و بسیار مقاوم در برابر سایش و پارگی است. به‌همین‌دلیل، بیش از 100 سال است که از آن برای پر کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. معمولا عمر دندان پر شده با امالگام می‌تواند 10 تا 15 سال یا حتی بیشتر باشد.

با این حال، تحقیقات سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نشان داده است که پر کردن دندان با آمالگام با خطر آزاد شدن سطوح پایینی از بخار جیوه همراه است. از این رو، اخیرا استفاده از آن کمتر شده است.

کامپوزیت

رزین کامپوزیت، یک ماده محبوب برای پرکردن دندان است، زیرا مشابه دندان طبیعی رنگ آن سفید است. بتونه‌ای‌شکل است و به‌راحتی با فشار دست در حفره دندان شکل می‌گیرد. معمولا عمر دندان پر شده با کامپوزیت، می‌تواند حدود 7 تا 10 سال باشد. البته برخی از دندانپزشکان تخمین می‌زنند که با مراقبت‌های مناسب بیش از این ماندگار است.

پُرسِلِن

پُرسِلِن یک ماده سرامیکی و گران‌قیمت است. معمولا عمر دندان پر شده با پرسلن تا 15 سال است. رنگ و ساختار آن مشابه دندان طبیعی است. البته مانند کامپوزیت نمی‌توان در طی یک جلسه از آن استفاده کرد. بلکه به‌صورت سفارشی در لابراتوآر ساخته می‌شود و در جلسه بعد با کمک چسب در حفره دندان قرار می‌گیرد.

عمر دندان پر شده

گلس آینومر

معمولا از این ماده برای پر کردن حفره‌های زیر خط لثه استفاده می‌شود. زیرا ساختار آن آنقدر قوی نیست که مناسب دندان‌های آسیاب باشد. مزیت اصلی گلس آینومر این است که فلوراید آزاد می‌کند و به جلوگیری از ایجاد پوسیدگی کمک می‌کند. در صورت قرارگیری صحیح، عمر دندان پر شده با گلس آینومر می‌تواند تا 15 سال باشد.

طلا

طلا بادوام‌ترین ماده پرکننده موجود است و می‌تواند بین 10 تا 30 سال دوام بیاورد. با این حال، امروزه از آن در دندانپزشکی استفاده نمی‌شود، زیرا گران‌قیمت است و با رنگ طبیعی دندان‌ها مطابقت ندارد.

راهکارهایی برای افزایش طول عمر دندان پر شده

با رعایت نکات زیر، مراقب دندان‌های خود باشید و طول عمر دندان پر شده خود را بیشتر کنید:

  • دو بار در روز دندان‌های خود را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • روزانه نخ‌دندان بکشید.
  • حداقل دو روز در هفته دهان خود را با یک دهانشویه بدون الکل بشویید.
  • مصرف مواد غذایی حاوی قند و کربوهیدرات را محدود کنید.
  • از خوردن تنقلات ترش، شیرین و چسبناک دوری کنید.
  • سعی کنید تعداد میان‌وعده‌ها را محدود کنید. اگر به‌جای خوردن 7 تا 10 میان‌وعده، 3 وعده غذایی اصلی در روز بخورید بهتر است.
  • از مصرف دخانیات پرهیز کنید.
  • از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مانند انواع نوشابه و آبمیوه غیرطبیعی خودداری کنید.
  • سعی کنید مواد غذایی سفت مانند ته‌دیگ، آب‌نبات و یخ نخورید.
  • از استفاده از دندان‌های خود به‌عنوان ابزاری برای باز کردن یا پاره کردن اجسام خودداری کنید.
  • عادات بدی مانند ناخن جویدن و دندان‌قروچه را ترک کنید. برای کنترل دندان‌قروچه می‌توانید از محافظ دندان استفاده کنید.
  • دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

در این مطلب به توضیحات کاملی در مورد عمر دندان پر شده پرداختیم. لازم است بدانید که دندان پر شده در معرض خطر بیشتری برای ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان است. اگر پرکردگی شروع به از هم پاشیدن کند، می‌تواند دعوتی برای نفوذ باکتری‌های پلاک‌ساز باشد که باعث ایجاد لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای پوسیدگی دندان می‌شود. پس بهتر است برای افزایش طول عمر دندان پر شده، به‌خوبی از آن محافظت کنید.

 

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.