جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

6 مورد از عوارض لمینت دندان، مزایا و معایب آن

عوارض لمینت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اگر برای اصلاح طرح لبخند نگران عوارض لمینت دندان هستید و یا به نوعی به دنبال پاسخ سوالاتی از جنس عوارض لمینت دندان چیست و یا اینکه لمینت دندان عوارض دارد؟ هستید، باید بدانید که، همه ما دوست داریم که در هنگام لبخند زدن دندان‌های درخشانی داشته باشیم. اخیرا استفاده از تکنیک‌های زیبایی مانند کامپوزیت یا لمینت دندان توانسته است کمک زیادی به رفع مشکلاتی مانند تغییر رنگ یا بدشکلی، شکستگی یا ترک‌خوردگی، عدم تراز و وجود فاصله میان دندان‌ها داشته بکند. اما طبیعی است که عوارض لمینت دندان هم مانند سایر روش‌های زیبایی دندان متعدد باشد. در این مطلب علاوه بر موارد بالا به چگونگی کاهش عوارض لمینت دندان و مزایای لمینت دندان اشاره خواهیم کرد.

در ابتدا باید بدانید لمینت دندان چیست؟در واقع لمینت دندان نوعی روکش نازک سرامیکی (از جنس پرسلن) است که رنگ و ظاهری مشابه دندان‌های طبیعی دارد. به‌صورت جداگانه روی هرکدام از دندان‌ها چسبیده می‌شود و می‌تواند عیوب آن‌ها را برطرف کند. برخلاف کامپوزیت دندان که از جنس رزین است، لمینت دندان مقاومت و طول عمر بالاتری دارد و به‌راحتی تغییر رنگ نمی‌دهد. از نظر ظاهری نیز درخشندگی بیشتر و تناژ رنگی طبیعی‌تری دارد.

ازآنجایی‌که روند نصب این نوع روکش زیبایی نیاز به تراشیدن بخش کمی از مینای دندان را دارد، از نظر متخصصان عوارض لمینت دندان قابل انکار نیست. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

عوارض لمینت دندان چیست؟

مشابه سایر روش‌های ترمیم دندان، فرآیند نصب روکش‌های لمینت نیز با عوارض جانبی همراه است. خوشبختانه در اغلب موارد، این عوارض جانبی قابل تحمل هستند و در همه بیماران بروز نمی‌کنند. در ادامه به مهمترین  عوارض لمینت دندان اشاره خواهیم کرد.

عوارض لمینت دندان

  • افزایش حساسیت دندان‌ها

یکی از عوارض لمینت دندان، افزایش حساسیت دندان سات. ازآنجایی‌که دندانپزشک باید مقداری از سطح مینای دندان را جدا کند تا روکش‌ها به‌درستی جا بیافتند، این مساله می‌تواند باعث افزایش حساسیت دندان‌ها شود. به‌خصوص زمانی‌که یک غذای خیلی سرد یا خیلی گرم یا غذایی شیرین یا ترش مصرف می‌شود.

این عارضه را می‌توان با مصرف خمیر دندان‌های ضدحساسیت و داروهای تجویزشده توسط دندانپزشک کنترل کرد. با این حال اگر موثر واقع نشدند، باید دوباره به دندانپزشک مراجعه شود.

  • ناراحتی عمومی

پروسه قرار دادن روکش‌های لمینت، پتانسیل ایجاد کمی ناراحتی را دارد. ممکن است در حین و بعد از آن کمی احساس درد و بی‌قراری وجود داشته باشد. مصرف داروهای ضدالتهاب و مسکن می‌تواند کمک زیادی در این زمینه کند. بنابراین یکی از عوارض لمینت دندان، وجود کمی درد در دندان‌ها است.

عوارض لمینت دندان و مزایا و معایب آن کدام است

  • التهاب و تورم لثه‌ها

یکی از بارزترین عوارض لمینت دندان، التهاب لثه‌ها است. چراکه بافت‌ لثه برای تطبیق با روکش جدید نیاز به زمان دارد و این وضعیت با بروز التهاب و درد خود را نشان می‌دهد. بررسی دقیق توسط دندانپزشک می‌تواند به او کمک کند تا علت اصلی التهاب را دریابد.

در مورد لمینت دندان نیاز به راهنمایی دارید؟

برای ارتباط مستقیم با دندانپزشک زیبایی فقط کلیک کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین
  •  افزایش خطر آسیب به پالپ دندان

خطر تروما همیشه افرادی را که از تکنیک لمینت دندان استفاده می‌کنند، تهدید می‌کند. این مساله به این دلیل است که مقداری از مینای دندان باید برداشته شود و اگر این کار با مهارت کامل انجام نشود، ممکن است پالپ دندان آسیب دیده یا حتی دچار مرگ شود. پالپ بافت همبند مرکزی دندان است که حاوی عروق خونی و اعصاب زیادی است.

کاهش ضخامت مینای دندان به‌عنوان محافظ اصلی، ممکن است دندان‌ها را بیشتر در معرض خطر پوسیدگی یا خرابی قرار دهد. به‌خصوص اگر لازم باشد که روکش‌ها به‌دلیل شکستگی یا افتادن ترمیم شوند. در این شرایط، دوباره بخشی از مینای دندان تراشیده شده و روکش جدید نصب می‌شود. بسیاری از افراد به‌دلیل این مورد از عوارض لمینت دندان، از انجام این روش زیبایی منصرف می‌شوند.

  •  ناهماهنگی در رنگ و ظاهر دندان‌ها

این پتانسیل وجود دارد که رنگ روکش‌ها با رنگ دندان‌های مجاور هماهنگ نباشد. دقت بالای دندانپزشک می‌تواند این مورد از عوارض لمینت دندان را به‌خوبی کنترل کند. البته برخی از روکش‌های لمینت به‌مرور زمان دچار تغییر رنگ در امتداد لبه‌های خود نیز می‌شوند.

  • مشکلات احتمالی پس از نصب لمینت دندان

یکی دیگر از عوارض لمینت دندان این است که، ممکن است دندان‌ها در امتداد قسمت بیرونی روکش‌ها دچار مشکل پوسیدگی یا شکستگی شوند. گاهی نیز لبه روکش‌ها دچار شکستگی یا ترک‌خوردگی می‌شود. این مساله در بریدگی بخشی از دهان یا لب موثر است. به‌همین‌دلیل، باید در اولین فرصت برای ترمیم نزد دندانپزشک اقدام کرد.

چگونه مانع از پوسیدگی دندان‌های لمینت شده بشویم؟

  • مسواک زدن بعد از هر بار غذا خوردن را فراموش نکنیم.
  • زمان مسواک زدن حداقل باید 2 دقیقه باشد.
  • برای جلوگیری از سائیدگی لمینت‌ها از مسواک نرم استفاده کنیم.
  • روزی یک بار نخ دندان بکشیم.
  • چکاپ هر 6 ماه یک‌بار را فراموش نکنیم.

لمینت دندان چگونه انجام می‌شود؟

مطمئنا آگاهی از انواع لمینت دندان و نحوه نصب روکش‌ها، کمک زیادی به درک عوارض لمینت دندان می‌کند.

  • در اولین جلسه، ابتدا یک معاینه کلی انجام می‌شود تا در صورت وجود یک بیماری فعال دهان و دندان مانند پوسیدگی دندان، عفونت و التهاب لثه، برای درمان آن‌ها اقدام شود.
  • سپس عکس‌برداری با اشعه ایکس انجام می‌شود تا دندانپزشک بتواند تصویر واضحی از داخل دهان و وضعیت دندان‌ها داشته باشد.
  • از طرفی نیاز به قالب‌گیری از دندان‌ها است تا دندانپزشک بتواند بدون هیچ ایرادی هرکدام از روکش‌های پرسلن را روی تک تک دندان‌ها نصب کند. اصولا اگر این‌ کار به شکل دقیقی انجام شود، احتمال افتادن روکش‌ها و نیاز به بازسازی آن‌ها خیلی کم می‌شود. در نتیجه عوارض لمینت دندان کاهش می‌یابد.
  • برای ناهموار کردن و نمایان شدن منافذ میکروسکوپی روی سطوح دندان‌ها، لازم است که سطوح صیقلی مینای دندان‌ها تراشیده شود. این کار کمک می‌کند تا روکش‌ها با قدرت بیشتری بچسبند و میزان تراش دندان برای لمینت با تشخیص دندانپزشک صورت می‌گیرد. معمولا ابتدا دندانپزشک اقدام به نصب روکش‌های موقت روی هر دندان می‌کند.
  • 1 تا 2 هفته بعد باید دوباره مراجعه شود تا روکش‌های اصلی که در لابراتوآر ساخته شده‌اند، جایگزین این روکش‌های موقت شوند.

 

عوارض لمینت دندان

مزایا و معایب لمینت دندان چیست؟

از جمله ویژگی‌های مهم لمینت دندان که می‌تواند شما را در شناخت عوارض لمینت دندان و معایب لمینت دندان یاری کند به صورت زیر است:

  • اساسا ساختار و ظاهر زیبای لمینت دندان، امکان تشخیص آن را از دندان‌های طبیعی دشوار می‌کند.
  • با انجام این تکنیک در طی دو جلسه، دیگر نیازی به انجام روش پرهزینه و طولانی‌مدت ارتودنسی برای رفع عدم تقارن دندان‌ها نیست.
  • روند نصب روکش‌های لمینت بدون درد است و نیاز به بی‌حسی ندارد.
  • درصورتی‌که از این روکش‌ها به‌خوبی مراقبت کنید، گاهی تا 15 سال ماندگاری دارند.
  • قبل از سفارش دادن، امکان انتخاب تناژ رنگ سفید لمینت طبق رنگ طبیعی دندان‌ها و سلیقه بیمار وجود دارد.
  • امکان انجام این تکنیک برای کودکان و نوجوانان فراهم نیست. زیرا دندان‌های نابالغ و کوچکی دارند که در صورت تراشیدن مینای دندان ممکن است دچار آسیب شدید شوند.
  • لمینت سرامیکی نیز با وجود مقاومت بالای خود، در معرض شکستگی یا تغییر رنگ قرار دارد.
  • در صورت ضعیف بودن مینای دندان یا آسیب قبلی به آن امکان نصب لمینت دندان وجود ندارد.
  • تجربه نشان داده است که نصب لمینت سرامیکی روی دندان‌های پوسیده یا پرکرده خیلی نتیجه‌بخش نیست.

آیا لمینت دندان سلامت دندان را تهدید می‌کند؟

لمینت دندان یک روش برای زیباسازی دندان‌ها و اصلاح طر لبخند است که در صورتی که توسط دندانپزشک ماهر و به شیوه اصولی انجام شود، هیچ گونه ضرری برای دندان ندارد. باید بدانید که یک دندانپزشک متبحر اگر بداند شما گزینه مناسبی برای لمینت نیستید، روش دیگری را برای بهبود طرح لبخند دندان شما انتخاب می‌کند.

چه افرادی نباید لمینت دندان انجام بدهند؟

  • افرادی که مینای دندان نازکی دارند و یا مینای دندان آن‌ها از بین رفته است.
  • افرادی که دندان آن‌ها پرکردگی بزرگ و ضخیم دارد.
  • افرادی که مبتلا به دندان قروچه شدید هستند.
  • دندان‌هایی که ترک خوردگی شدید دارند و جنسشان ضعیف است.

برای درمان عوارض لمینت دندان به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

اگر هر کدام از عوارض لمینت دندان را مشاهده کردید، حتما به دندانپزشک حاذق یا متخصص دندانپزشکی زیبایی مراجعه کنید زیرا این دندانپزشکان دانش تخصصی لازم برای رفع عوارض لمینت دندان را دارند و در کمترین زمان، آن را رفع می‌کنند.

بنابراین باید بدانیم که اگرچه لمینت دندان یکی از روش‌های جذاب زیبایی طرح لبخند است اما عوارضی هم دارد و نمی‌توان عوارض لمینت دندان را نادیده گرفت. مطمئنا مراجعه به یک دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیمی ماهر و توجه به دستورالعمل‌های ارائه‌شده، می‌تواند شدت و میزان این عوارض را به حداقل برساند. در حال حاضر مقاوم‌ترین و شفاف‌ترین روکش‌های زیبایی، همین روکش‌های سرامیکی لمینت است. در نهایت با رعایت موارد گفته شده و مراقبت از لمینت می‌توانید لبخند فوق العاده زیبا و جذابی داشته باشید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک، بهترین کیفیت را در زمینه لمینت دندان به مراجعین ارائه می‌دهد از طرفی با طرح لمینت اقساطی می‌توانید به سادگی دندان‌های خود رو زیباتر کنید.

چرا میخک را به شما پیشنهاد می‌دهیم؟

  • مشاوره آنلاین و رایگان
  • طرح درمان شفاف
  • تعرفه ثابت لمینت دندان در تمام شعب
  • پزشکان متعهد و با تجربه
  • طرح پرداخت اقساطی
  • شرکت در طرح دندانپزشکی رایگان

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

از جمله عوارض لمینت دندان ایجاد حساسیت، التهاب لثه، ناهماهنگی در رنگ و … است. برای اطلاعات بیشتر در مورد عوارض لمینت دندان و نحوه کاهش عوارض آن این مطلب را بخوانید.

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از عوارض لمینت دندان مراجعه به دندانپزشکان متبحر و با تجربه است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.