جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

8 روش قطعی درمان لبخند لثه ای چیست؟

لبخند لثه ای
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

آیا می‌دانید لبخند لثه ایچیست؟ اصلاح لبخند لثه ای چگونه صورت می‌گیرد؟ درمان لبخند لثه ای به چند روش صورت می‌گیرد؟ اگر این‌ها سئوالاتی است که شما به دنبال پاسخش هستید، تا پایان این مقاله را مطالعه کنید.

نمی‌توان انکار کرد که هنگام لبخند زدن، ظاهر دندان‌ها تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد. عوامل زیادی مانند زردی و بدرنگی، چینش نامنظم، وجود فاصله میان دندان‌ها و لبخند لثه ای (Gummy smile) می‌توانند باعث از بین بردن زیبایی طبیعی دندان‌ها شوند.

جایگاه خطوط لثه هرکس متفاوت است. برخی در بالا، برخی در پایین و برخی در حالت میانه قرار دارد. برخی حتی ممکن است خطوط لثه ناهمواری داشته باشند. معمولا لبخند لثه ای در اثر تغییر شکل و به هم خوردن تناسب میان دندان‌ها و لثه‌های فوقانی وجود می‌آید. از آنجایی‌که این مشکل هنگام لبخند زدن با مشاهده بخش زیادی از سطوح لثه‌های بالا مشخص می‌شود، به آن لبخند لثه ای نیز گفته می‌شود.

بسیاری از افرادی‌که دچار این مشکل هستند، احساس می‌کنند که لبخندشان جذاب نیست و از انجام این کار اکراه دارند. اگر این شرایط به‌دلیل نحوه نامناسب رویش دندان‌ها یا رشد فک ایجاد شده باشد، در درازمدت بر سلامت دهان و دندان‎ها تاثیر منفی می‌گذارد. برای تشخیص دلیل اصلی و انتخاب روش درمانی مناسب، مشورت با دندانپزشک در اولویت است.

خوشبختانه امروزه راه‌حل‌های موثری مانند بوتاکس لب فوقانی، کانتورینگ لثه فوقانی با جراحی (عمل زیبایی لبخند لثه ای)، جراحی فک، لیزردرمانی و … برای اصلاح لبخند لثه ای وجود دارد. در ادامه به جزئیات این روش‌ها برای درمان لبخند لثه ای اشاره خواهیم کرد.

لبخند لثه ای چیست؟

شاید هنگام خندیدن متوجه شده‌اید که طول دندان‌های بالایی شما در مقایسه با بافت لثه بسیار کوتاه‌تر به نظر می‌رسد. بنابراین باید به فکر درمان و از بین بردن لبخند لثه‌ای تحت نظر یک دندانپزشک باشید. این مسئله نه تنها بر زیبایی لبخند شما تاثیر منفی دارد؛ بلکه می‌تواند باعث تجمع سریع‌تر پلاک‌های دندانی در پاکت لثه‌های بالایی شود.

با توجه به آنچه گفتیم نباید عوارض لبخند لثه ای، به‌خصوص لبخند لثه‌ای کودکان را دست کم گرفت. زیرا مطمئنا باعث بروز مشکلات وخیم‌تری مانند عفونت و التهابات لثه‌ای (بیماری پریودنتال) و افتادن سریع‌تر دندان‌های شیری می‌شود.

برخی معتقدند که لبخند لثه ای باعث می‌شود لب فوقانی آن‌ها هنگام لبخند زدن صاف‌تر جلوه کند. یا دندان‌های فک فوقانی کوچکتر به نظر برسند. به‌همین‌دلیل، دیگر اعتماد‌به‌نفس کافی برای لبخند زدن ندارند. جالب است بدانید که شدت لبخند لثه ای در بیماران، طبق علائم زیر متفاوت است:

  • خفیف : هنگام لبخند زدن، بین دو تا چهار میلی‌متر از لثه فوقانی بیمار قابل مشاهده است.
  • متوسط : چهار تا شش میلی‌متر از لثه بالایی هنگام لبخند زدن نشان داده می‌شود.
  • شدید : در لبخند لثه‌ای شدید، بیش از شش میلی‌متر از لثه فوقانی هنگام لبخند زدن مشاهده می‌شود.
برای لبخند لثه ای نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصصان میخک، پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

درمان لبخند لثه ای مناسب چه کسانی است؟

برای اینکه امکان درمان لبخند لثه ای برای افراد وجود داشته باشد باید شرایط زیر را دارا باشند:

  • افرادی که به لحاظ جسمی و عمومی سلامتی کامل دارند.
  • به بیماری خاص مبتلا نباشد.
  • عدم استفاده از داروی خاص
  • افرادی که به دنبال زیبایی ظاهری واصلاح و درمان ن لبخند لثه ای هستند.
  • افرادی که با داشتن بیماری ژنتیکی به دنبال درمان لبخند لثه ای هستند.

چه عواملی باعث ایجاد لبخند لثه ای می‌شوند؟

از نظر متخصصان، نمایش بیش‌ازحد لثه هنگام لبخند زدن معمولاً ژنتیکی است. گاهی نیز این مشکل به‌دلیل بیش‌فعال بودن عضلات کنترل‌کننده لب فوقانی و حرکات بیش‌ازحد آن‌ها بروز می‌کند. زیرا باعث می‌شوند لب فوقانی بیشتر از حد معمول (به‌خصوص هنگام لبخند زدن) بالا بیاید.

از دیگر عوامل موثر در بروز لبخند لثه ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رویش غیر طبیعی دندان‌ها 

گاهی لبخند لثه ای در اثر رویش ناقص و غیر‌طبیعی دندان‌ها و پوشش مینای دندان توسط بافت لثه مشاهده می‌شود. در این حالت، دندان‌هایی‌ که توسط بافت لثه پوشانده شده‌اند با وجود طول طبیعی خود کوتاه به نظر می‌رسند. در نتیجه هنگام لبخند زدن بخش زیادی از بافت لثه نمایان می‌شود.

  • تاثیر رشد بیش‌ازحد استخوان فک فوقانی در لبخند لثه ای 

این مسئله گاهی به‌صورت بیرون‌زدگی فک بالا خود را نشان می‌دهد و باعث می‌شود که هنگام لبخند زدن ظاهر لثه نمایان شود.

  • سایش دندان‌های بالایی 

ممکن است به‌دلیل دندان قروچه، دندان‌ها شروع به سایش کنند. در این شرایط، کوتاه‌ شدن طول دندان‌ها باعث نمایان‌تر شدن ظاهر لثه نسبت به آن‌ها می‌شود.

 تجربه فائزه از همدان:

سلام  فک پایینم جلو است و سبب لول شدن لبم شده. درمان مناسب برای من جراحی است یا ارتودنسی؟

پاسخ:

بیمارانی که مشکل فکی دارند اگر بعد از سن بلوغ (بدلیل اسکلتی شدن فک ) به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند ابتدا تحت درمان ارتودنسی سپس جراحی فک نقرار می‌گیرند. ولی اگر در سن پایین یا قبل از سن بلوغ درمان را آغاز کنند با ارتودنسی و بدون نیاز به جراحی درمان خواهند شد.

برای درمان لبخند لثه ای به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

ممکن است این ابهام در ذهن شما شکل بگیرد که برای اصلاح لبخند لثه ای چه باید کرد؟ تنها راه‌حل ممکن مراجعه به دندانپزشک است. اصولا یک خط لبخند با ظاهر مطلوب، باید کمترین میزان بافت لثه را نشان دهد. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک عمومی هنگام معاینه با توجه به شکل و اندازه لب، ماهیچه‌های صورت، شکل و اندازه دندان‌ها و بافت لثه، شما را به یکی متخصصان زیر ارجاع می‌دهد:

  • جراح دهان، فک و صورت
  • جراح و متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست)
  • متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی
  • متخصص ناهنجاری‌های فک-صورت (ارتودنتیست)

به عنوان مثال، اگر مشکل شما رشد بیش‌ازحد استخوان فک فوقانی باشد، برای جراحی فک به‌منظور درمان لبخند لثه ای باید به جراح دهان، فک و صورت مراجعه کنید. مطمئنا پیش از هرگونه اقدامی، یک تصویربرداری با اشعه ایکس برای بررسی ریشه دندان‌ها و استخوان فک لازم است.

اصلاح طرح لبخند یکی از عمده‌ترین کارهایی است که متخصص دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی انجام می‌دهد. به‌همین‌دلیل، برای اصلاح طرح لبخند لثه ای می‌توانید به ایشان مراجعه کنید.

برای از بین بردن لبخند لثه ای به‌دلیل رویش غیر طبیعی دندان‌ها، بهتر است با ارتودنتیست مشورت کنید. معمولا همزمان با درمان نامرتبی و شلوغی دندان‌ها، مشکل شما نیز برطرف می‌شود.

لبخند لثه ای

راه‌های درمان و اصلاح لبخند لثه ای

خوشبختانه امروزه به روش‌های مختلف (جراحی و غیر جراحی)، امکان درمان لبخند لثه ای وجود دارد. در ادامه روش‌های مختلفی را به‌عنوان راه حل مشکل لبخند لثه ای معرفی می‌کنیم. اکثر آن‌ها پاسخ مناسبی برای سوال جراحی لبخند لثه ای چگونه است؟ هستند.

  • افزایش طول تاج دندان‌ها در اصلاح لبخند لثه ای

یک پریودنتیست می‌تواند با افزایش طول تاج دندان‌ها، به ظاهر یک لبخند لثه ای کمک زیادی کند. در طی این روش، دندانپزشک نوار باریکی از بافت لثه و احتمالاً استخوان اضافی را برمی‌دارد. در نتیجه سطح دندان‌های فوقانی به میزان بیشتری در معرض دید قرار می‌گیرد.

طبق تحقیقات آکادمی پریودنتولوژی آمریکا، فرد بعد از عمل اعتمادبه‌نفس بیشتری هنگام لبخند زدن، غذا خوردن و صحبت کردن پیدا می‌کند. این روش در بهبود سلامت پریودنتال (بافت لثه) نیز موثر است. اما این روش برای افرادی که به‌صورت ژنتیکی دندان‌های بلندی دارند، مناسب نیست. پس افزایش طول تاج دندان یکی از روش‌های اصلاح لبخند لثه ای است.

  • جراحی فک برای اصلاح لبخند لثه ای

جراح دهان، فک و صورت می‌تواند با عمل لبخند لثه ای، موقعیت استخوان فک را تغییر دهد. در واقع با ابزاری دقیق و بسیار تیز، برش‌های افقی در استخوان فک بالا ایجاد می‌کند. سپس قسمتی از استخوان فک فوقانی را برمی‌دارد تا کوتاه شود. این نوع جراحی مانند همه جراحی‌های باز عوارض ویژه خود را دارد. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم در صورت وجود راه‌حل‌های مناسب‌تر مانند ارتودنسی لبخند لثه ای، به سراغ انجام آن نروید.

لبخند لثه ای

  • درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

اگر مشکل لبخند لثه ای در افراد کم‌سن بر اثر کوتاهی دندان‌ها یا ناهنجاری‌های فک باشد، ارتودنسی بهترین گزینه است. ارتودنتیست می‌تواند به کمک بریس (brace)، باعث جابه‌جایی و حرکت ظریف دندان‌ها و فک به‌سوی موقعیت‌های مناسب‌تر شود.

مدتی است که درمان لبخند لثه ای با مینی اسکرو (mini-screw) مطرح شده است. این نوع ارتودنسی مانند لنگر از یک طرف به استخوان فک و از طرف دیگر به دندان‌ها متصل می‌شود. ازآنجایی‌که با کاشت یا برداشت فوری زمینه راحتی بیمار را فراهم می‌کند، برای اصلاح لبخند لثه ای بزرگسالان بسیار رایج شده است.

قابل ذکر است که ارتودنسی در عین غیرتهاجمی بودن، روشی زمان‌بر محسوب می‌شود. ممکن است لازم باشد که ماه‌ها یا حتی سال‌ها تحت درمان باشید.

  • جراحی لب برای لبخند لثه ای

جراح دهان، فک و صورت می‌تواند با عمل جراحی به پایین آوردن لب فوقانی به‌منظور کاهش ظاهر لثه کمک کند. جراحی لب برای چه کسانی بهترین گزینه است؟

  1. کسانی که عضلات لب بالایی‌شان بیش‌فعال بوده و حرکت زیادی داشته باشد.
  2. افرادی که دچار ناهنجاری اسکلتی فک هستند.
  • جراحی لثه

پریودنتیست در صورت تشخیص می‌تواند جینجیوکتومی (gingivectomy) یا جراحی حذف بافت لثه را انجام دهد. این روش معمولا زمانی انجام می‌شود که پاکت‌های عمیقی میان دندان و لثه شکل گرفته باشد. بنابراین، اگر جراحی لثه به‌موقع انجام شود، می‌تواند مانع از بروز بیماری لثه شود.

جراح برای برداشتن و شکل‌دهی مجدد بافت لثه نیاز به ابزارهای دقیقی مانند لیزر یا تیغ جراحی دارد. در واقع، بافت اضافی لثه از دور دندان بریده می‌شود. پس از جراحی لثه، باید اصول بهداشتی و مراقبتی مشخصی را رعایت کنید. احتمالا با عوارضی مثل خون‌‌آبه، درد و تورم نیز مواجه خواهید شد.

جراحی لثه با لیزر

دندانپزشک ممکن است برای جراحی افزایش طول تاج دندان‌ها یا جینجیوکتومی، به‌جای تیغ جراحی، از لیزر استفاده کند. در این روش بافت اضافی لثه از طریق تراش برداشته می‌شود. به‌همین‌دلیل، عوارض کمتری مانند خونریزی، درد و عفونت دارد و نتایج سریعی به بیمار می‌دهد. در حال حاضر لیفت لثه با لیزر دیودی یا اصلاح لبخند لثه ای با لیزر یکی از ایمن‌ترین روش‌ها است.

  • درمان لبخند لثه ای با کامپوزیت ونیر یا لمینت

از کامپوزیت دندان یا لمینت به‌عنوان روکش برای کشیده‌تر نشان دادن ظاهر دندان‌ها استفاده می‌شود. معمولا برای نقص‌های خفیف تا متوسط، انواع کامپوزیت و برای مشکلات شدیدتر لمینت انتخاب می‌شود. توصیه می‌کنیم به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، با دندانپزشک خود مشورت کنید.

می‌خواهم بیشتر بدانم: لمینت دندان چیست؟

چگونه بهترین درمان را برای اصلاح لبخند لثه ای تشخیص می‌دهند؟

تشخیص دقیق قبل از هر درمانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. بنابراین دندانپزشک زیبایی باید قبل از شروع درمان موارد زیر را بررسی کند:

  • سابقه پزشکی بیماران
  • ظاهر صورت
  • تجزیه‌وتحلیل لب
  • بررسی طول تاج دندان
  • بررسی و تحلیل طول ریشه دندان‌ها

هزینه درمان لبخند لثه ای چقدر است؟

اصلاح لبخند لثه ای با توجه به شرایط بیمار متفاوت است بنابراین میزان هزینه درمان لبخند لثه ای نیز متفاوت خواهد بود.

فواید اصلاح لبخند لثه ای چیست؟

افزایش اعتماد به نفس در بیمار و بهبود زیبایی لبخند و اصلاح شکل دندان ها هنگام لبخند زدن از مزایای لبخند لثه ای است.

لبخند لثه ای امروزه جز درمان‌های پرطرفدار در بین افراد به شمار می‌رود. زیرا اصلاح طرح لبخند لثه ای باعث افزایش اعتماد به نفس و زیبایی برای حضور در اجتماع است. درمان لبخند لثه ای با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود که انتخاب روش مناسب با توجه به شرایط بیمار با تشخیص دندانپزشک صورت می‌گیرد.

اصلاح لبخند لثه ای در شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک توسط بهترین متخصصان با بالاترین کیفیت ارائه می‌شود. میخک با استفاده از طرح اقساطی زمینه را برای بهبود سلامت دهان و دندان تسهیل کرده است.

 

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

اصلاح لبخند لثه‌ای با لیزر یک روش جدید برای اصلاح ارتفاع لثه است. جزئیات درمان لبخند لثه ای با لیزر را در این مقاله بخوانید.

اصلاح لبخند لثه ای یک روش درمانی برای بهبود طرح لبخند است که روش‌های متفاوتی دارد.

 

 

درمان لبخند لثه ای روش‌های متفاوتی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را تا انتها بخوانید.

هزینه درمان لبخند لثه ای با توجه به روش انتخابی برای درمان متفاوت است.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.