جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع مسواک ارتودنسی(مسواک مخصوص ارتودنسی) چیست؟

مسواک مخصوص ارتودنسی چگونه است
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

بهداشت دهان و دندان با مسواک ارتودنسی از جمله ضروریت‌هایی بوده که در درمان ارتودنسی لازم است. طول درمان با ارتودنسی بسیار طولانی بوده و احتمال اینکه در این دوران مواد غذایی در بریس، براکت‌ و سیم‌های کار شده روی دندان‌ها گیر کند، بالا است. این موضوع موجب تجمع باکتر‌ی‌ها شده و در نتیجه زمینه برای پوسیدگی دندان و بوی بد دهان فراهم می‌کند. در این مقاله قصد داریم با انواع مسواک مخصوص ارتودنسی، کاربرد و نحوه استفاده از آن‌ها بیشتر آشنا بشویم پس لطفا تا ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

مسواک مخصوص ارتودنسی چیست؟

مسواک ارتودنسی یک نوع مسواک تخصصی جهت تمیز کردن دندان‌ها، دستگاه و ابزار‌های نصب شده ارتودنسی برای کسانی است که تحت درمان ارتودنسی قرار گرفته‌اند. بعد از نصب براکت‌های ارتودنسی، شخص باید سطوح مختلف با ساختاری متفاوت و پیچیده‌تر از دندان معمولی را مسواک نماید. با مسواک ارتودنسی می‌توان فاصله بین بریس‌ها، براکت و سیم‌ها و فاصله دندان‌ها را به صورت مطلوب تمیز کرد.

برای ارتودنسی دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

کاربرد مسواک ارتودنسی چیست؟

مسواک‌های ارتودنسی می‌توانند کاربرد‌های مختلف جهت تمیز کردن قسمت‌های متنوع دندان و دستگاه ارتودنسی دندان داشته باشند. به طور کلی کاربرد این نوع مسواک‌ها شامل موارد زیر است:

  • جهت تمیز کردن دستگاه ارتودنسی (براکت و سیم‌های ارتودنسی)
  • برای تمیز کردن مساژ و خط لثه برای پیشگیری از التهاب لثه
  • برای تمیز کردن فاصله بین دندان‌ها
  • جهت تمیز کردن قسمت‌های از دندان‌هایی که سیم‌های ارتودنسی روی آن‌ها قرار دارد

مسواک ارتودنسی دندان انواع متفاوتی دارد.

انواع مسواک ارتودنسی کدام است؟

مسواک‌های ارتودنسی با توجه به اینکه کدام یک از دستگاه‌های ارتودنسی را تمیز خواهد کرد، انواع مختلف با طراحی و ساختار ظاهری متفاوت خواهند داشت. در مجموع انواع مسواک ارتودنسی شامل موارد زیر است:

مسواک ارتودنسی سه طرفه

مسواک ارتودونسی سه طرف با ویژگی خاص خود، می‌تواند تمام قسمت‌های دستگاه ارتودنسی (سیم و براکت و بریس‌ها) و دندان و خط لثه را به خوبی تمیز کند. این نوع مسواک سرعت مسواک زدن را بالا برده و به تمام سطوح پیچیده دسترسی دارد.

مسواک ارتودنسی گرد

مسواک ارتودنسی گرد با طراحی منحصربفرد خود می‌تواند فاصله بین دندان‌ها که دسترسی به آن سخت است تمیز کند. همچنین این نوع مسواک جهت تمیز کردن براکت و سیم‌های ارتودنسی گزینه مناسبی است.

مسواک برقی ارتودنسی

مسواک‌ برقی ارتودنسی نیروی عملکرد خود را از باتری دریافت می‌کند و دارای دسته‌ای جهت حرکات  مکانیکی است. از آنجا که این نوع مسواک ارتودنس دارای سری‌های متفاوت  (معمولی، گرد و سه طرفه) است، جهت تمیز کردن تمام قسمت‌های دستگاه ارتودنسی و دندان‌ها که دسترسی ضعیف‌تری دارند، بسیار مناسب است.

مسواک ارتودنسی برسی

این نوع مسواک ارتودنسی همانند نخ دندان عمل می‌کند و قابلیت این را دارد که فاصله بین دستگاه ارتودنسی و دندان‌ها را به صورت مطلوب تمیز نماید.

مسواک ارتودنسی منحنی

مسواک ارتودنسی منحنی مخصوص تمیز کردن بخش‌هایی از دندان‌ها است که دسترسی به آن‌ها بسیار سخت است. این نوع مسواک ارتودنسی مناسب‌ترین گزینه برای تمیز کردن دندا‌های انتهایی خواهد بود.

روش استفاده از مسواک ارتودنسی چیست؟

برای تمیز کردن دندان‌ها با مسواک ارتودنسی لازم است مراحل و به نوعی اصول زیر رعایت شود:

  1. در ابتدا باید با یک مسواک نرم و معمولی تمام قسمت‌های دندان مسواک زده شود.
  2. در مرحله بعدی با مسواک ارتودنسی فاصله بین دندان‌ها با حرکت جلو و عقب باید تمیز شود.
  3. در مرحله سوم فاصله بین دستگاه ارتودنسی چون فاصله بین سیم و براکت‌ها تمیز می‌شوند. همچنین در این مرحله اطراف براکت‌ها نیز باید تمیز شوند.

در نظر داشته باشید در زمان مسواک زدن با مسواک ارتودنسی از اعمال فشار ناگهانی و مضاعف بر روی دستگاه ارتودنسی و دندان‌ها باید خودداری کرد.

بهترین مسواک ارتودنسی کدام است؟

جهت انتخاب مناسب‌ترین نوع مسواک ارتودنسی باید با ارتودنتیست خود مشورت نمایید. ارتودنتیست با در نظر گیری شرایط و وضعیت لثه و دندان‌ها، نوع دستگاه ارتودنسی، میزان فاصله بین دندان‌ها و پل‌های دندانی مناسب‌ترین نوع مسواک ارتودتسی را پیشنهاد خواهد داد.

در صورتی که سایز و نوع مسواک ارتودنسی به صورت صحیح انتخاب نشود، احتمال دارد به دندان‌ها و لثه بیمار صدمه وارد شده و یا تنظیمات دستگاه ارتودنسی از حالت طبیعی خارج شود. مسواک مخصوص ارتودنسی باید سریِ سایز کوچک، نرم و دسته‌ی بسیار راحتی داشته باشد تا فرد قادر باشد بدون آسیب به دستگاه ارتودنسی و دندان‌ها، تمام بخش‌های مورد نظر را به صورت مطلوب مسواک بزند.

مسواک ارتودنسی وسیله کاربردی با ساختار منحصر بفرد برای تمیز کردن کامل دندان‌ها و دستگاه‌های ار تودنسی است. این نوع مسواک‌ها می‌توانند از انواع و به نوعی آیتم‌های متفاوت تشکیل شوند که هر کدام برای تمیز کردن بخشی از دندان‌ها و دستگاه ارتودنسی کاربرد خواهند داشت. در مجموع مسواک ارتودنسی جهت تمیز کردن دندان‌ها و دستگاه ارتودنسی برای پیشگیری از تجمع باکتری‌ها و ایجاد مشکلات دهان و دندان، در طول درمان ارتودنسی استفاده می‌شود.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.