جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عمر روکش دندان چند سال است؟

عمر روکش دندان به‌طور میانگین 10 سال است.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

طبق تجربه، طول عمر روکش دندان به عوامل مختلفی مثل نوع روکش و میزان رعایت بهداشت دهان و دندان بستگی دارد. چراکه تاج یا روکش دندان به‌عنوان یک پوشش برای دندان آسیب‌دیده عمل می‌کند. معمولا دندانپزشک از روکش برای ترمیم دندان شکسته یا ترک‌خورده و محافظت از دندانی‌که عصب‌کشی شده است، استفاده می‌کند.

جالب است بدانید که روکش دندان را می‌توان از مواد مختلفی ساخت و برخی از آن‌ها بیشتر از بقیه عمر می‌کنند. در این مطلب، نگاه دقیق‌تری به طول عمر روکش‌های دندانی خواهیم داشت. پس تا انتها همراه ما باشید.

روکش دندان چند سال دوام دارد؟

به‌طور میانگین، طول عمر روکش دندان حدود 10 سال است که با توجه به‌نحوه مراقبت

عمر روکش دندان چه عواملی وابسته است؟

روکش دندان زمانی‌که به‌درستی ساخته و مراقبت شود می‌تواند برای چندین دهه دوام بیاورد. به طور کلی عوامل زیر بر عمر روکش دندان تاثیر گذار است:

  • نوع و جنس روکش دندان
  • سبک زندگی فرد
  • مهارت دندان پزشک
برای روکش دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

نوع روکش دندان

کیفیت روکش، نحوه ساخت و موادی‌که برای تولید آن به کار رفته‌اند، همگی می‌توانند در طول عمر روکش دندان نقش داشته باشند.

عمر روکش دندان به عوامل متعددی بستگی دارد.

سبک زندگی فرد

طول عمر روکش دندان، علاوه‌بر نوع آن به سبک زندگی فرد نیز بستگی دارد. زیرا به گفته اغلب دندانپزشکان، مهم‌ترین عامل ماندگاری روکش، رعایت بهداشت دهان و دندان است. بنابراین، اگر می‌خواهید از مراجعه مداوم به دندانپزشکی برای ترمیم روکش جلوگیری کنید، لازم است 2 تا 3 بار در روز مسواک بزنید و حداقل یکبار در روز نخ دندان بکشید. همچنین:

  • از دندان روکش‌شده برای باز کردن بطری یا جویدن مواد غذایی سفت و چسبناک استفاده نکنید.
  • اگر عادت به دندان‌قروچه کردن به‌خصوص در شب دارید، بهتر است با دندانپزشک خود در مورد استفاده از محافظ دندان مشورت کنید.

میزان مهارت دندانپزشک

برخی از عوامل مانند نحوه آماده‌سازی دندان توسط دندانپزشک و نحوه اسکن دندان نیز می‌توانند بر طول عمر روکش دندان تأثیر بگذارند. بنابراین، نمی‌توان میزان مهارت دندانپزشک و کیفیت تجهیزات او را نادیده گرفت.

طول عمر روکش‌های دندان چقدر است؟

معمولا دندانپزشک هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب بهترین نوع روکش، علاوه‌بر استحکام، دوام و زیبایی آن به موارد زیر نیز توجه می‌کند:

  • محل قرارگیری دندان
  • چه مقدار از دیواره دندان طبیعی هنوز باقی‌مانده است.
  • هنگام لبخند زدن چه مقدار از روکش نمایان خواهد شد.

در حال حاضر از 4 نوع مواد مختلف برای ساخت روکش دندان استفاده می‌شود که در ادامه به طول عمر هر یک اشاره خواهیم کرد.

عمر روکش دندان با توجه به مراقبت از آن 10 تا 15 سال است.

زیرکونیا

روکش زیرکونیایی یک نوع روکش سرامیکی است که از ماده قوی به نام دی اکسید زیرکونیوم ساخته می‌شود. استحکام زیادی دارد و در برابر شکستگی بسیار مقاوم است. با رعایت بهداشت دهان و مراقبت مناسب، روکش زیرکونیایی می‌تواند به راحتی 10 تا 15 سال یا بیشتر دوام بیاورد.

پی اف ام (PFM)

PFM مخفف عبارت Porcelain Fused to Metal است. در واقع روکش پی اف ام یک نوع روکش چینی از جنس ماده پرسلن است که در ساختار آن از فلز نیز استفاده شده است. این نوع روکش به‌دلیل وجود پرسلن یکی از طبیعی‌ترین گزینه‌ها برای ترمیم دندان‌های جلویی محسوب می‌شود که با وجود فلز به‌کاررفته از مقاومت مناسبی نیز برخوردار است. به طور متوسط ​​می‌توان انتظار داشت که بین 5 تا 10 سال دوام بیاورد.

نمی‌توان انکار کرد که در مقایسه با سایر انواع روکش، روکش پی اف ام بیشتر مستعد خرد شدن است و با گذشت زمان ممکن است حاشیه فلزی یا لبه‌های آن با عقب‌نشینی لثه‌ها ظاهر شوند.

لیتیوم دی سیلیکات

لیتیوم دی سیلیکات ترکیبی از شیشه و سرامیک است که از لیتیوم (فلزی به رنگ نقره‌ای سفید) و سیلیکون (یک جامد کریستالی و سخت) تولید می‌شود. دندانپزشکان می‌توانند در مطب از این ماده برای ساخت سریع یک نوع روکش با نام تجاری ایمکس (Emax) استفاده کنند. چراکه به خوبی شکل می‌گیرد و به دندان‌ها می چسبد. طول عمر روکش لیتیوم دی سیلیکات حداقل 5 تا 15 سال است.

طلا

طلا زرد به‌دلیل استحکام و مقاومت زیاد در برابر ترک‌ خوردن و شکل‌پذیری مناسب، بیش از 100 سال است که برای ساخت روکش دندان استفاده می‌شود. اگرچه این امکان وجود دارد که روکش دندان طلا برای چندین دهه دوام بیاورد. اما به‌دلیل ظاهر غیرطبیعی آن معمولا برای پوشش دندان های آسیاب استفاده می‌شود.

امروزه دندانپزشکان طلا را با فلزات دیگری مانند پالادیوم، کروم یا نیکل ترکیب می‌کنند. این کار نه تنها به حفظ استحکام روکش کمک می‌کند بلکه هزینه تمام‌شده آن را نیز کاهش می‌دهد.

اگرچه در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کافی برای پاسخ به پرسش روکش دندان چند سال عمر می‌کند؟ ارائه دهیم. اما توصیه می‌کنیم درباره عمر روکش دندان با دندانپزشک خود نیز مشورت کنید. زیرا وی می‌تواند در مورد هزینه، دوام و سایر مزایا و معایب هر نوع روکش اطلاعات دقیق‌تری ارائه دهد.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.