جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارتودنسی متحرک چیست؟

ارتودنسی متحرک
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

می‌دانیم که ارتودنسی متحرک، یکی از انواع ارتودنسی دندان است که مزایای زیادی نسبت به روش‌ های دیگر ارتودنسی دارد. در این مقاله هر آنچه به درمان ارتودنسی متحرک مرتبط است از جمله پلاک ارتودنسی متحرک، مدت زمان ارتودنسی متحرک و نگهدارنده ارتودنسی متحرک توضیح داده می‌شود پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ارتودنسی فرآیندی است که طی آن دندان‌ها شکل و طریقه صحیح قرارگرفتن خود را بازمی‌بایند و مشکلات مربوط به قرارگیری فک برطرف می‌شود. این شاخه از دندانپزشکی به دو روش انجام می‌گیرد:

  • ارتودنسی ثابت
  • ارتودنسی متحرک

ارتودنسی متحرک، نوعی ارتودنسی است که در شرایطی که ناهنجاری‌های فک و دندان‌های بیمار شدید نیست، استفاده می‌شود. از طرفی نسبت به ارتودنسی ثابت اهمیت بیشتری دارد. ارتودنسی متحرک به راحتی از دهان خارج می‌شود و بیمار می‌تواند پس از تمیزکردن دهان و اجزای ارتودنسی، دوباره آنها را در محل خود قرار دهد. استفاده از ارتودنسی‌های متحرک به دلیل آسایشی که برای بیمار فراهم می‌کند، بسیار مورد استقبال است.

پلاک ارتودنسی متحرک چیست و در چه زمانی استفاده می‌شود؟

پلاک ارتودنسی متحرک دستگاهی است که برای تغییر موقعیت دندان‌ها به‌طور موقت در داخل دهان قرار می‌گیرد.

این پلاک معمولا در زمانی استفاده می‌شود که مشکلات دندانی چندان شدید نیستند. زیرا در موارد شدید لازم است از انواع ثابت ارتودنسی استفاده کرد. ارتودنسی متحرک معمولا در سنین رشد و برای کودکان کاربرد بیشتری دارد، اما در مواردی برای بزرگسالان نیز تجویز می‌گردد.

برای ارتودنسی دندان‌هایتان نیاز به مشاوره دارید؟

متخصصان ارتودنسی میخک آماده پاسخ‌گویی به سوالات شما هستند.

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

انواع پلاک ارتودنسی متحرک

پلاک‌های ارتودنسی متحرک همگی قابل بیرون‌آوردن هستند و براساس ظاهر، تکنیک و موارد تشکیل‌دهنده طبقه‌بندی می‌شوند.

پلاک‌های نامرئی

ارتودنسی متحرک با استفاده ازپلاک‌های نامرئی یکی از جدیدترین متدهای ارتودنسی است. در این روش از دندان‌ها قالب‌گیری شده  و یک پلاک پلاستیکی شفاف برای تغییردادن جای دندان‌ها ساخته می‌شود. این پلاک بر حسب نوع حرکت و تغییری که در دندان‌ها انتظار می‌رود، به شکل هفتگی عوض می‌شود تا به مرور دندان‌ها به سمتی که مورد نظر است هدایت گردند.

انواع پلاک ارتودنسی متحرک

پلاک متحرک فانکشنال

پلاک متحرک فانکشنال یک دستگاه ارتودنسی متحرک است که از ماهیچه‌های صورت و فک برای بهبود بایت استفاده می‌کند. این دستگاه معمولا برای بیمارانی که فک پایین یا بالای آنها جلو یا عقب است استفاده می‌شود. پلاک‌ فانکشنال معمولا در کودکان که استخوان‌ها و دندان‌های آنها در حال رشد است کاربرد بیشتری دارد.

انواع فانشکال پلاک، سبب اختلال در تکلم می‌شوند و مدتی طول می‌کشد تا فرد به آنها عادت کند. انواع مختلفی از این پلاک‌ها بر اساس شرایط بیمار ساخته می‌شود.

انواع پلاک ارتودنسی متحرک

پلاک z شکل متحرک

این نوع ارتودنسی متحرک زمانی استفاده می‌شود که یک با چند دندان قدامی عقب رفته باشند. با استفاده از این دستگاه‌ها، دندان‌ها به جای اولیه خود باز می‌گردند.

گسترش‌دهنده‌های کامی (Space Maintainers)

بیمارانی که فک‌های باریکی دارند، می‌توانند از گسترش دهنده‌های کامی استفاده کنند تا به مرور زمان فک بازتر شده و جای کافی برای قرار گرفتن دندان‌ها ایجاد گردد. این روش برای کودکان که کام آنها در حال رشد است استفاده می‌گردد.

انواع پلاک ارتودنسی متحرک

نگهدارنده ارتودنسی متحرک (Orthodontic Retainers)

نگهدارنده ارتودنسی متحرک یا همان ریتینر‌ها به راحتی برداشته می‌شود و در جای خود ثابت می‌شود. آنها همان‌طور که از نامشان پیداست برای نگهداری و جلوگیری از جابجا‌شدن مجدد دندان‌ها استفاده می‌شوند. ریتینر‌ها در مراحل پایانی و یا بعد از تمام‌شدن ارتودنسی به‌کار می‌آیند. از آنجا که دندان‌ها تا مدتی پس از اتمام ارتودنسی تمایل دارند تا به جای اولیه خود برگردند، این نگهدارنده‌ها مانع از جابجایی آنها می‌شوند. ریتینر ارتودنسی ممکن است برای مدت محدود و در بعضی از موارد به شکل دائمی استفاده شود. نگهدارنده ارتودنسی متحرک می‌تواند هاولی و یا از انواع نامرئی باشد.

علاوه بر هاولی و نگهدارنده‌های نامرئی که از انواع متحرک ریتینر محسوب می‌شوند، گاهی یک سیم پشت دندان‌های بالا و پایین به شکل ثابت و برای همیشه نصب می‌گردد تا از جابجایی دندان‌ها بعد از ارتودنسی جلوگیری کند.

هزینه ارتودنسی متحرک (قیمت ارتودنسی متحرک)

اگر انواع ساده ارتودنسی ثابت را با انواع پیشرفته ارتودنسی ثابت مقایسه کنیم، شاید قیمت انواع ثابت کمتر باشد. با این حال، همیشه این‌طور نیست. بسته به هزینه مواردی که قالب‌های ارتودنسی از آن ساخته می‌شوند و تناوب تعویض آنها، ممکن است هزینه‌ها متفاوت باشد. به همین دلیل هم لازم است قبل از انجام ارتودنسی، نوع آن و هزینه را به‌طور دقیق از دندانپزشک خود بپرسید. همچنین، ممکن است برخی از انواع ارتودنسی جنبه زیبایی داشته و تحت پوشش بیمه قرار نگیرند.

مزایای دستگاه‌های متحرک ارتودنسی

استفاده از ارتودنسی قابل تحرک دارای مزایای زیر است:

  • می‌توانید دستگاه را برای تمیزکردن بیرون بیاورید.
  • هنگامی که تنها به حرکت نوک دندان نیاز است، این دستگاه‌ها بهتر از انواع ثابت هستند.
  • در صورت درد یا موقعیت غیر قابل تحمل، می‌توانید آنها را به‌طور موقت در بیاورید.
  • در مهمانی‌ها و یا مراسم خاص می‌توانید آنها را بیرون بیاورید.
  • کمتر به چشم می‌آیند.
  • استفاده از آنها آسان است.
  • گران نیستند.

محدودیت‌های استفاده از دستگاه‌های متحرک ارتودنسی

ارتودنتیست با توجه به بدشکلی دندان‌ها و فک‌ها بهترین مدل ارتودنسی را انتخاب می‌کند. همیشه نمی‌توان از ارتودنسی‌ متحرک استفاده کرد. چون دارای محدودیت‌هایی است. این محدودیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • آنها برای مال‌اکلوژن‌های ساده قابل استفاده هستند.
  • دستگاه ‌های متحرک ارتودنسی نمی‌توانند چرخش‌های متعدد را اصلاح کنند.
  • بیمارانی که همکاری ندارند ممکن است در طول درمان طولانی مدت، دستگاه را کنار بگذارند.
  • دستگاه پایین به‌خوبی تحمل نمی‌شود و راحت نیست.
  • آنها بیشتر برای کودکان مناسب هستند.

مدت زمان ارتودنسی متحرک

مدت استفاده از ارتودنسی‌های متحرک ممکن است کمتر از انواع ثابت باشد. از آنجا که اختلالات دندانی که با این روش اصلاح می‌شوند، خفیف‌تر هستند در مدت زمانی کمتری اصلاح می‌گردند. معمولا استفاده از پلاک‌های متحرک 9 تا 12 ماه به طول می‌انجامد و در این مدت بیمار باید هر چند هفته یکبار توسط پزشک ویزیت شود.

قالب ارتودنسی متحرک

برای ساخت پلاک متحرک ارتودنسی معمولا از فک بیمار قالب‌گیری می‌شود.

  • برای این‌ کار ابتدا ارتودنتیست وسیله‌ای به نام dental tray را با آلژینات پر می‌کند و آن را در دهان بیمار قرار می‌دهد. ابتدا دندان‌های پایین و سپس دندان‌های بالا قالب‌گیری می‌شوند.
  • dental tray تا زمان جامدشدن آلژینات در دهان بیمار باقی‌مانده و بعد خارج می‌شود. سپس متخصص ارتودنسی از این ماکتِ گرفته‌شده، برای ساخت قالب پلاک متحرک استفاده می‌کند.

ارتودنسی متحرک یکی از شیوه‌های ارتودنسی است که معمولا برای کودکان و یا افرادی که ناهنجاری دندان و فک آنها بسیار کم است استفاده می‌شوند. در این روش از فک قالب‌گیری شده و دستگاه متحرک مورد نیاز بر اساس نیاز برای آن ساخته می‌شود. انواع مختلفی از دستگاه‌ برای ارتودنسی‌های متحرک وجود دارند که هر کدام برای مشکلات خاصی استفاده می‌شوند. نوع دستگاه، مدت زمانی که باید استفاده گردد و سایر شرایط استفاده توسط دندانپزشک مشخص می‌گردد. ارتودنسی متحرک را می‌توان به‌راحتی بیرون آورد و پس از تمیزکردن دوباره در داخل دهان گذاشت. به همین دلیل نیز تمایل افراد به استفاده از ارتودنسی‌های متحرک بیشتر از انواع ثابت است.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان ارتودنسی، بهترین کیفیت را در درمان ارتودنسی دندان ارائه می‌کند. از طرفی با طرح دندانپزشکی اقساطی به‌سادگی می‌توانید هزینه ارتودنسی را بپردازید.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

ارتودنسی متحرک یک روش اصولی و درمانی برای افرادی است که مشکلات دندانی کمی دارند.

پلاک نامرئی، پلاک متحرک فاکشنال، پلاکz شکل متحرک، گسترش دهنده های کامی و نگه دارنده ارتودنسی متحرک از انواع این پلاک ها هستند.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.