جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راه‌های ترمیم دندان شکسته چیست؟

ترمیم دندان شکسته چگونه است؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

انواع روش‌های ترمیم دندان شکسته وجود دارد که با توجه به نوع دندان (عقب و جلو)، موقعیت و میزان و شدت عارضه شکستگی دندان متفاوت خواهند بود. عدم ترمیم دندان شکسته، علاوه بر اینکه زیبایی دندان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، می‌تواند یکی از عوامل ویژه در پوسیدگی زودهنگام دندان‌ها باشد. در این مقاله قصد داریم با عوامل موثر در شکستگی دندان، انواع روش‌های ترمیم دندان شکسته و هزینه آن‌ها آشنا شویم.

عوامل موثر در شکستگی دندان

عوامل بسیاری می‌توانند باعث ایجاد شکستگی در دندان شوند که از جمله آن‌ها به قرار زیر است:

  • عوامل محیطی
  • ایجاد حفره ناشی از پوسیدگی دندان
  • مال اکلوژن
  • دندان قروچه

انواع روش ترمیم دندان شکسته

همان طور که اشاره شده است، دندانپزشک برای ترمیم دندان شکسته، موقعیت و نوع دندان شکسته را بررسی کرده و با توجه به آن‌ها یک روش درمان موثر برای ترمیم دندان انتخاب می‌کند. از جمله انواع روش‌های ترمیم دندان شکسته به شرح زیر است:

پر کردن دندان

معمول‌ترین روش برای ترمیم دندان شکسته، پر کردن دندان با انواع مواد چون آمالگام و کامپوزیت است. اغلب برای ترمیم دندان پر شده شکسته از مواد آمالگامی استفاده می‌شود، البته  این روش فقط برای دندان‌های عقبی که زیبایی آن‌ها چندان مهم نیست قابل اجرا است.

کامپوزیت دندان

یکی از شیوه‌های موثر برای ترمیم دندان شکسته جلو، کامپوزیت دندان یا همان باندینگ است. در این روش با استفاده از خمیر کامپوزیت که از مواد رزینی هم رنگ دندان است، دندان شکسته به شکل اصلی فرم داده شده و با به کار گیری اشعه سخت می‌شوند. این روش اغلب فقط برای پوشش بخش شکسته و به نوعی ترمیم آن به کار می‌رود.

برای ترمیم دندان شکسته خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

روکش دندان

یک روش معمول دیگر برای ترمیم دندان شکسته عقب و جلو، استفاده از روکش دندان یا همان پروتز دندان ثابت است. در این روش اغلب از روکش‌های دندان برای پوشش کل دندان شکسته استفاده می‌شود که پیش‌تر توسط دندانپزشک قالب‌گیری شده است‌.

پولیش دندان

یک روش مناسب برای ترمیم دندان شکسته سطحی، پولیشینگ دندان است. اگر شکستگی دندان در حد ترک خوردگی باشد و به مینای دندان آسیب وارد نشده باشد با استفاده از پولیش، سطح دندان، صاف و اصلاح شده و شکستگی سطحی ترمیم می‌شود. در این روش از کامپوزیت هم استفاده خواهد شد.

لمینت دندان (ونیر)

لمینت دندان به عنوان یک روش زیبایی بعد ترمیم دندان شکسته جلو کارایی دارد. در این روش از یک لایه بسیار نازک از مواد پرسلانی و رزین کامپوزیت برای پوشش قسمت جلوی دندان استفاده می‌شود. در نظر داشته باشید این روش برخلاف روکش دندان که کل دندان را تا خط لثه پوشش می‌دهد تنها بخش جلو و قابل دید دندان را پوشش خواهد داد.

ایمپلنت دندان

اگر شدت آسیب به دندان در اثر شکستگی بالا بوده به طوری که باعث آسیب به ریشه دندان شده است در این صورت ایمپلنت دندان یا کاشت دائمی دندان پیشنهاد می‌شود. این روش درصورتی انجام می‌شود که روش‌های بالا قابل انجام نباشد. ایمپلنت برای ترمیم دندان آسیاب شکسته و حتی ترمیم دندان‌های جلویی قابل استفاده است. پین‌های تیتانیومی جایگزین ریشه دندان شده و از تاج دندان مصنوعی به عنوان تاج اصلی استفاده می‌شود.

ترمیم دندان شکسته که به موقع انجام شود از ایجاد آسیب‌های جدی و پوسیدگی شدید در دندان پیشگیری می‌کند.‌ با توجه به نوع، میزان آسیب و موقعیت دندان، روش‌‌های متنوعی برای ترمیم دندان شکسته توسط دندانپزشک پیشنهاد می‌‌شود که هر کدام هزینه‌های متفاوتی خواهند داشت. آسیب و شکستگی دندان می‌تواند در اثر عوامل محیطی و عوامل داخلی ایجاد شود که با به کار گیری روش‌های متنوع دندانپزشکی، می‌توانیم باز هم دندان‌های سالم و زیبا داشته باشیم.

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.