جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در مورد ترمیم دندان

ترمیم دندان چیست؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

استفاده از روش‌های ترمیم دندان برای بهبود زیبایی و عملکرد دندان کارایی دارند. ترمیم اهمیت بسیار زیادی دارد؛ بنابراین شما باید با انواع ترمیم دندان شکسته و پوسیده آشنا شوید. در این مقاله همه چیز در مورد ترمیم دندان را بررسی خواهیم کرد و به شما نکاتی نیز در رابطه‌ با نحوه مراقبت از دندان بعد از ترمیم را گوشزد خواهیم کرد.

ترمیم دندان چیست؟

شاید بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که ترمیم دندان یعنی چه؟

ترمیم دندان به معنی بازگردان زیبایی و عملکرد مطلوب دندان است. دندان در اثر عوامل مختلفی دچار پوسیدگی و شکستگی خواهد شد که باید موردنظر بازسازی و یا یک‌دندان ساخته شده جایگزین آن شود.

تمامی روش‌های ایمپلنت و پل، دندان‌مصنوعی، اینله و انله، پرکردن، عصب‌کشی، ارتودنسی، ونیر، روکش و... جز گزینه‌های ترمیم دندان هستند که دندانپزشک متخصص بر اساس شرایط دندان‌های شما تصمیم به استفاده از هر کدام این روش‌ها خواهد گرفت.

اهمیت ترمیم دندان

دندان‌های شما به دلایل مختلف مانند عادات بد زندگی و عدم مراقبت و یا در اثر حوادث ممکن است دچار آسیب شوند. ترمیم دندان‌ شکسته و یا پوسیده دغدغه بسیاری از افراد جامعه است. اما چرا ترمیم دندان مهم است؟

در زیر دلایل اهمیت ترمیم دندان بیان می‌شوند:

  • با شکسته و پوسیده‌شدن دندان زیبایی لبخند شما نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت که با ترمیم، این زیبایی به لبخند باز خواهد گشت.
  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • ازبین‌بردن درد در حالت عادی و در هنگام غذاخوردن
  • جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر در لثه مانند ایجاد آبسه و عفونت
  • ازبین‌بردن مشکلات و بیماری‌های دهان
  • جلوگیری از بروز مشکلات بیشتر

تا زمانی که دندان‌های سالمی دارید شاید اهمیت ترمیم دندان را درک نکنید؛ اما به‌محض ایجاد مشکل در دندان‌ها قطعاً به اهمیت این موضوع پی خواهید برد.

انواع ترمیم دندان

روش‌های مختلفی برای ترمیم دندان جلو  و عقب وجود دارد. از جمله انواع ترمیم دندان در ادامه آمده است.

  • روش مستقیم
  • روش غیرمستقیم

انواع روش های ترمیم دندان

ترمیم دندان به روش مستقیم

در روش مستقیم با استفاده از مواد مختلف نقص‌ها و مشکلات دندان رفع می‌شود. پر کردن دندان یکی از روش‌های ترمیم مستقیم است که با استفاده از مواد مناسب محل آسیب را پر می‌کنند. البته در صورت گستردگی تخریب دندان از روش‌های دیگر مانند عصب‌کشی نیز قبل از پر کردن استفاده خواهد شد. بنابراین عصب کشی و ترمیم دندان یکی از روش‌های مستقیم محسوب می‌شود.

یکی دیگر از روش‌های مستقیم در ترمیم دندان باندینگ است. در این روش با استفاده از مواد کامپوزیتی لب‌پریدگی‌ها و نقص‌های دندان را از بین می‌برند و دندان را زیباتر می‌کنند.

ترمیم دندان به روش غیرمستقیم

در روش غیرمستقیم دندانپزشک قالب‌ها و مواد ترمیمی را در آزمایشگاه بر اساس نیاز دندان شما تهیه خواهد کرد. بعد از ساختن، آنها را بر روی دندان و یا در محل موردنظر قرار می‌دهد تا مشکل شما رفع شود. معمولاً هزینه ترمیم دندان به روش غیرمستقیم بسیار بالاتر از روش مستقیم است.

از جمله روش‌های غیرمستقیم ترمیمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایمپلنت
  • پل
  • روکش
  • پروتز و دندان‌مصنوعی
  • ونیر
  • اینله و انله

ترمیم دندان پوسیده

مینای دندان دارای مقادیر زیادی فسفر و کلسیم است. در صورت ازدست‌رفتن این مواد معدنی در اثر ترشح اسید و یا عوامل دیگر، دندان پوسیده خواهد شد. دندان پوسیده در معرض آسیب‌های دیگر نیز قرار دارد و ممکن است باعث ایجاد درد و مشکلات متعددی در فرد شود؛ بنابراین باید به‌سرعت ترمیم شود.

بهترین روش برای ترمیم دندان پوسیده پر کردن دندان است. در این روش دندانپزشک قسمت پوسیده دندان را برخواهد داشت و با استفاده از آمالگام یا کامپوزیت اقدام به پر کردن دندان خواهد کرد. درصورتی‌که پوسیدگی زیاد باشد و ریشه نیز آسیب ببیند باید عصب‌کشی انجام شود. اگر شدت آسیب‌دیدگی دندان بسیار بالا باشد باید از روش‌های روکش و حتی کشیدن نیز استفاده شود.

دندانپزشک با استفاده از دو روش امکان تشخیص میزان پوسیدگی و تعیین روش برای درمان را دارد. روش اول معاینه ظاهری است. دندانپزشک‌های باتجربه با معاینه ظاهری دندان امکان تشخیص میزان پوسیدگی آن را خواهند داشت.

در روش دوم از روش تصویربرداری و به‌خصوص با استفاده از  اشعه ایکس برای تشخیص میزان پوسیدگی دندان استفاده می‌کنند که یک روش تقریباً دقیق است و می‌تواند با دقت بالا میزان پوسیدگی را مشخص کند.

مراقبت بعد از ترمیم دندان

حال که با همه چیز ترمیم دندان آشنا شدید باید نحوه مراقبت از دندان ترمیمی را هم بدانید. مراقبت باتوجه‌به نوع ترمیم متفاوت است. به‌عنوان‌مثال نوع مراقبت از دندان پرکرده با ایمپلنت فرق خواهد داشت؛ اما به طور عمومی بعد از ترمیم دندان باید به نکات زیر دقت شود:

  • حتی‌الامکان تا دو ساعت پس از ترمیم از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. در صورت نیاز ضروری به خوردن، حتماً از مواد غذایی استفاده کنید که نیاز به جویدن نداشته باشند.
  • بعد از دو ساعت، تا حدود یک روز از سمت مخالف دندان ترمیم شده برای جویدن استفاده کنید.
  • تا 4 روز از خوردن مواد غذایی و خوراکی‌های سفت و سخت خودداری نمایید.
  • در صورت ترمیم دندان با کامپوزیت هم رنگ دندان تا 4 روز از خوردن مواد غذایی رنگی، برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان، خودداری کنید.
  • برای ازبین‌بردن درد و خشکی فک می‌توانید از کمپرس آب گرم استفاده نمایید.
  • تمامی داروهای تجویزی دندانپزشک برای جلوگیری از بروز درد و عفونت را به طور کامل مصرف کنید.
  • در صورت عصب‌کشی، دندان‌درد تا چند روز بعد از ترمیم طبیعی است؛ اما در صورت ادامه‌دار بودن در به‌احتمال زیاد عصب‌کشی به‌صورت ناقص انجام شده است و باید دندان مجدداً عصب‌کشی شود.

به طور معمول ممکن است حتی بعد از دو ماه از ترمیم دندان با خوردن نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های داغ و سرد احساس درد و حساسیت در دندان خود داشته باشید. این امر طبیعی است؛ اما در صورت ادامه‌دار بودن این مشکل باید به دندان‌پزشک مراجعه نمایید تا مشکل شما حل شود.

توجه کنید که پس از ترمیم اگر احساس تیزی در ناحیه و یا بلندی دندان را داشتید حتماً به دندان‌پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما رفع شود. در صورت عدم رفع مشکل احتمال ایجاد مشکلات بیشتری در آینده برای شما وجود خواهد داشت.

ترمیم دندان به‌منظور بازگردان زیبایی و عملکرد مناسب دندان‌ها انجام می‌شود. ترمیم دندان اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین در صورت پوسیده و یا شکسته‌شدن دندان باید با استفاده از روش‌های مختلف مستقیم و غیرمستقیم اقدام به ترمیم نمایید. بعد از ترمیم حتماً مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

 

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.