جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد دندان بعد از عصب کشی چیست؟

درد دندان بعد از عصب کشی
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

معمولا درد دندان بعد از عصب کشی باعث ایجاد اضطراب در افراد می‌شود و این سوال مطرح می‌شود که آیا عصب کشی دندان درست انجام شده است یا خیر! در این مقاله قصد داریم به بررسی درد بعد از عصب کشی دندان بپردازیم و علل ایجاد درد دندان عصب کشی شده را توضیح بدهیم پس تا انتها همراه ما باشید.

در طی عصب کشی یا روت کانال (درمان ریشه)، سعی می‌شود که پالپ آلوده یا آسیب‌دیده دندان به‌ خوبی از میان کانال‌های ریشه تخلیه شود. پالپ بافت همبند و حساس بخش میانی دندان است که در آن اعصاب و رگ‌های خونی وجود دارند.

آیا عصب کشی دندان درد دارد؟

باید گفت در حین عمل خیر، زیرا از مواد بی‌حسی استفاده می‌شود. اما تجربه درد خفیف تا متوسط ​​برای چند روز پس از انجام آن طبیعی است. زیرا بعد از تمیز کردن کانال‌های ریشه، اعصاب باقی‌مانده در پالپ دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

درصورتی‌که درد بعد از عصب کشی با وجود گذشت یک هفته تسکین پیدا نکند یا شدت آن افزایش پیدا کند. ممکن است نیاز به تمیز کردن کانال‌های بیشتر توسط دندانپزشک باشد یا در اثر بی‌دقتی دندانپزشک، بیمار درگیر عوارض عصب کشی مانند عفونت کانال ریشه، التهاب رباط پریودنتال و غیره شده باشد.

5 علت درد دندان عصب کشی شده

مطالعات نشان داده‌اند که 3 تا 6 درصد بیماران ممکن است درد شدیدی را پس از عصب کشی تجربه کنند، اما این درد معمولا در عرض سه روز تا یک هفته کاهش می‌یابد. از دلایل موثر در ادامه‌دار بودن درد بعد از عصب کشی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

التهاب رباط پریودنتال

مال‌اکلوژن و افزایش فشار روی تاج دندان در حین عصب کشی، ممکن است باعث التهاب رباط پریودنتال شود. این مسئله می‌تواند به استخوان فک نیرو وارد کند و باعث احساس دردی شبیه دندان درد شود. مراجعه دوباره به دندانپزشک و تنظیم دندان درمان‌شده، یک روش ساده برای بهبود این مشکل است.

باقی ماندن پالپ آلوده در یک یا چند کانال ریشه

اکثر افراد برای موفقیت‌آمیز بودن عصب کشی، به یک تا سه جلسه درمانی نیاز دارند. زیرا وضعیت بالینی و اندازه ضایعه و شدت نکروز پالپ در بیماران مختلف متفاوت است.

از طرفی، ثابت شده است که دندان‌ها (به‌ویژه دندان‌های آسیاب) می‌توانند بیش از یک سیستم کانال یا کانال‌های جانبی داشته باشند. کانال‌هایی که به سختی یافت می‌شوند یا کلسیفیه شده‌اند نیز ممکن است در حین روت کانال در نظر گرفته نشوند. همه این عوامل باعث می‌شوند که پالپ آلوده به طور کامل توسط دندانپزشک تخلیه نشود و درد بعد از عصب کشی بروز کند.

برای عصب کشی دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

شکستگی ریشه دندان

شکستگی ریشه، یکی از علل شایع بروز درد بعد از عصب کشی و درمان ریشه است. اغلب به‌صورت احساس درد تیز پس از جویدن و تبدیل آن به درد ضربان‌دار، خود را نشان می‌دهد. این مشکل ممکن است در اثر ضربه‌های وارد شده به کانال‌های ریشه در حین عصب کشی بروز کند.

وجود بیماری لثه یا پریودنتال

اگر همراه با ضایعه ریشه، ضایعه پریودنتال نیز وجود داشته باشد، احتمال بروز درد بعد از عصب کشی وجود دارد. در این شرایط پس از درمان، ریشه دندان باید از نظر بالینی معاینه شود و رادیوگرافی گرفته شود تا وضعیت هم بافت سخت و هم بافت نرم ارزیابی شود.

اگرچه ممکن است شدت درد با مصرف دارو کاهش می‌یابد اما گاهی برای علت‌یابی دقیق، مراجعه به پریودنتیست یا دندانپزشک متخصص جراحی لثه لازم است.

دلایل غیرقابل توضیح

تحقیقات نشان داده‌اند که 3 تا 5 درصد از علل درد بعد از عصب کشی، غیرقابل توضیح هستند. گاهی نیز جنبه روانی دارند و پس از گذشت مدتی از بین می‌روند.

با توجه به اینکه اغلب علل ذکر شده برای درد بعد از عصب کشی، در اثر بی‌دقتی و تجربه کم دندانپزشک بروز می‌کنند. توصیه می‌کنیم در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید. اساسا اندودنتیست یا دندانپزشک متخصص درمان ریشه دندان، حرفه‌ای‌ترین فرد برای عصب کشی دندان است.

راهکارهایی برای آرام شدن درد دندان بعد از عصب کشی

در گذشته، فرآیند عصب کشی خیلی دردناک بود. اما در حال حاضر دندانپزشکان با اقدامات تسکین‌دهنده سعی می‌کنند که میزان دردی که در طول عمل تجربه می‌کنید را کاهش دهند. قبل از شروع فرآیند، دندانپزشک شما از یک بی‌حس‌کننده موضعی استفاده می‌کند که درد را به حداقل می‌رساند.

  • با از بین رفتن اثرات بی‌حسی موضعی در منزل، ممکن است درد و حساسیت خفیفی را تجربه کنید. به‌همین‌دلیل، معمولا دندانپزشک برای شما داروهای مسکن و ضدالتهاب مانند استامینوفن و ایبوپروفن تجویز می‌کند. برای تسکین درد بعد از عصب کشی، حداقل تا سه روز مسکن را مصرف کنید. گاهی نیز برای پیشگیری از عفونت ریشه دندان، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. حتما به‌صورت منظم آن را مصرف کنید.
  • علاوه‌بر مصرف موقت داروها، کارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید برای کنترل درد بعد از عصب کشی انجام دهید.
مراقبت از دندان‌ها امری ضروری است و تا زمانی‌که درد بهبود نیابد از خوردن غذاهای سفت، چسبناک و خیلی گرم یا سرد اجتناب کنید. ترک سیگار نیز می‌تواند موثر باشد.
  • حتی می‌توانید فعالیت‌هایی مانند مدیتیشن، یوگا و تای‌چی را به‌عنوان روشی برای مدیریت درد در نظر بگیرید.
  • دندان‌های خود را خیلی ملایم، حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. یکبار در روز نخ‌دندان بکشید تا از بروز عفونت‌های بعدی جلوگیری شود.
  • هنگامی‌که دندان درد بعد از عصب کشی به طور کامل درمان شد، دندانپزشک شما ممکن است برای جلوگیری از آسیب بعدی، یک تاج روی دندان مورد نظر قرار دهد. این تاج می‌تواند از جنس فلز، پرسلن یا طلا باشد. گاهی اوقات علت درد دندان بعد از عصب کشی همین مسئله است. البته تا زمانی‎که دندان شما به تاج جدید عادت کند.

بنابراین برای جلوگیری از تجربه درد طولانی‌مدت، شناخت و تشخیص علل بالقوه درد دندان بعد از عصب کشی مهم است. به‌خصوص اینکه منشاء درد بعد از عصب کشی می‌تواند چندعاملی و گاهی غیرقابل توضیح باشد. مطمئنا مشورت با یک دندانپزشک متبحر، اطلاعات دقیق‌تری در مورد علت درد دندان عصب کشی شده در اختیار شما خواهد گذاشت.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه عصب کشی دندان ارائه می‌کند. از طرفی از طریق پرداخت اقساطی می‌توانید به راحتی هزینه درمان دندان‌های خود را بپردازید.

 

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

وجود درد کمی بعد از عصب کشی دندان طبیعی است.

وجود بیماری‌های لثه، پالپ باقی مانده، شکستگی ریشه و التهاب رباط می‌تواند از جمله علت‌های درد دندان عصب کشی شده باشد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Roghi
Roghi
22 روز قبل

مفید بود ممنون

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.