جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علت درد دندان بعد از پرکردن چیست؟

درد دندان بعد از پرکردن
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اگر شما هم دچار درد دندان بعد از پرکردن هستید، قطعا این مطلب برای شماست. معمولا درد دندان پر شده در عرض چند روز بهبود می‌یابد. البته اگر همه چیز غیرطبیعی است و پس از پر کردن دندان درد شدیدی داشتید یا حساسیت دندان با قرمزی، تب یا التهاب همراه بود، فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

در این مقاله قصد داریم برای افزایش آگاهی شما، برخی از رایج‌ترین دلایل درد دندان بعد از پر کردن و نحوه درمان آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!

آیا احساس درد بعد از پر کردن دندان طبیعی است؟

درد دندان بعد از پر کردن خیلی هم غیرعادی نیست. به‌خصوص زمانی‌که:

  • دندان‌های خود را روی هم فشار می‌دهید.
  • مسواک می‌زنید.
  • نخ دندان می‌کشید.
  • در هوای سرد تنفس می‌کنید.
  • نوشیدنی‌ها و غذاهای سرد یا گرم می‌خورید.
  • غذای شیرین می‌خورید.
  • مایعات حاوی اسید میوه مانند آبمیوه و قهوه می‌نوشید.

زیرا در حین تخلیه بخش پوسیده دندان، اعصاب دندان تحت تاثیر قرار می‌گیرند. به‌همین‌دلیل، ابتدا یک ماده بی‌حس‌کننده به اطراف دندان آسیب‌دیده تزریق می‌شود. بعد از گذشت چند ساعت از ترمیم دندان، اثر این ماده بی‌حسی از بین می‌رود و درد را به مرور احساس می‌کنید.

معمولا این درد یک ناراحتی موقتی است که باید پس از چند روز خود به خود برطرف شود.

علت درد دندان پر شده چیست؟

درد دندان بعد از پرکردن یکی از عوارض پر کردن دندان است. اگرچه افزایش حساسیت دندان پر شده معمولا با گذشت زمان بهتر می‌شود. اما گاهی درد دندان بعد از پر کردن به دلایلی رخ می‌دهد که نیاز به درمان توسط دندانپزشک دارد. برخی از دلایل احتمالی که دندانپزشک شما ممکن است به‌عنوان عامل بروز درد تشخیص دهد، شامل موارد زیر هستند.

تحریک یا التهاب شدید عصب دندان

پر کردن دندان یک روش تهاجمی است. چراکه نیاز به تمیز کردن ناحیه پوسیده (معمولا با مته دندانپزشکی) دارد. به این ترتیب، می‌تواند باعث التهاب عصب داخل دندان و درد دندان بعد از پر کردن شود. البته این مسئله معمولا در پرکردگی‌های عمیق که به انتهای عصب دندان نزدیک می‌شوند رخ می‌دهد.

تراز نادرست دندان پر شده

اصولا دندان پر شده باید با دندان‌های اطراف خود هم سطح شود. اگر بیش‌ازحد از مواد پرکننده استفاده شود، ممکن است هنگام گاز گرفتن فشار زیادی به ریشه دندان وارد شود. در این شرایط، درد شدیدی بروز می‌کند. طبق تجربه، یکی از علل اصلی درد دندان پر شده هنگام جویدن غذا همین مسئله است.

التهاب پالپ دندان

پالپ یک بافت همبند در مرکز دندان است که اعصاب و عروق خونی در آنجا قرار دارند. این بافت حساس ممکن است در اثر عواملی مانند پوسیدگی، تروما و ضربه شدید به دندان یا حتی ترمیم تهاجمی دندان دچار التهاب شود. درصورتی‌که پالپ در حین پر کردن دندان به شدت آسیب ببیند، نیاز به عصب‌کشی یا درمان ریشه است.

واکنش آلرژیک

گاهی علت درد دندان پر شده هنگام جویدن، واکنش آلرژیک به ماده مورد استفاده برای پر کردن دندان است. این مسئله معمولا همراه با حساسیت دندان، خارش یا بثورات پوستی بروز می‌کند.

علت درد دندان پر شده بعد از چند سال

معمولا علت آن پوسیدگی جدید دندان یا بیماری لثه است. زیرا مواد پرکننده دندان بعد از گذشت 10 تا 15 سال مقاومت خود را از دست می‌دهند و به مرور ریزش می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا باکتری‌ها راه نفوذ به دندان و لثه پیدا کنند و با تولید اسید به ساختار آن‌ها آسیب بزنند. حتما در این شرایط به دندانپزشک مراجعه کنید.

درمان‌های خانگی برای بهبود درد دندان بعد از پر کردن

قبل از مراجعه به دندانپزشک، می‌توانید راهکارهای زیر را برای کمک به کاهش حساسیت دندان پر شده امتحان کنید:

  • مسکن‌هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.
  • از پمادهای بی‌حس‌کننده موضعی مخصوص دهان استفاده کنید.
  • آرام و به‌صورت دورانی دندان‌ها و لثه‌های خود را مسواک بزنید.
  • از خمیردندان و محصولات سفیدکننده استفاده نکنید.
  • پس از مصرف غذاها یا نوشیدنی‌های اسیدی، دهان خود را با آب بشویید.
  • از مسواک زدن بلافاصله بعد از خوردن غذاهای اسیدی خودداری کنید. زیرا ممکن است به مینای دندان آسیب بیشتری وارد کند.

چه زمانی برای درد دندان پر شده به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر با وجود انجام کارهای ذکر شده و گذشت چند روز، درد دندان بعد از پر کردن بهبود نیافت، مهم است که با دندانپزشک خود صحبت کنید. به‌خصوص اگر شدت درد بیشتر شد و علائم دیگری مانند تب بالا، آبسه یا خروج ترشحات از بافت لثه بروز کردند.

در این مطلب در به طور مفصل در مورد درد دندان بعد از پرکردن صحبت کردیم و گفتیم که درد دندان بعد از پر کردن دلایل مختلفی دارد و نباید این مسئله را نادیده گرفت.  امیدواریم مطالعه این مقاله کمک زیادی به شما در این زمینه کرده باشد.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفتده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه پر کردن دندان برای مراجعین ارائه می‌کند.

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 3.5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.