جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع دندان مصنوعی ژله ای چیست؟

دندان مصنوعی ژله ای چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

به طور‌کلی دندان مصنوعی ژله ای، یکی از انواع دندان‌ مصنوعی است که با داشتن ساختار ژله ای می‌تواند برای خانم‌ها و آقایانی که علاقه‌ای به استفاده از دندان‌های مصنوعی معمولی ندارند، گزینه خوبی محسوب شود. برای اینکه بیشتر با دندان مصنوعی ژله ای آشنا شوید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

دندان ژله ای چیست؟

باید بدانید که دندان ژله ای از دو بخش پایه و تاج تشکیل شده است. تاج‌ها در واقع همان بخش‌های دندان و استخوانی هستند که جویدن غذا را فراهم می‌کنند؛ اما پایه بخش اصلی دندان مصنوعی است که تاج‌ها روی آن سوار شده‌اند و این بخش نیز روی لثه قرار می‌گیرد.

برای ساخت تاج از مواد خاص و ثابتی استفاده می‌شود. در واقع تفاوت خاصی میان مواد استفاده شده در این بخش‌ها وجود ندارد؛ ولی برای اینکه پایه دندان مصنوعی ساخته شود، می‌توان از مواد نایلونی و یا مواد سفت استفاده کرد. مواد نایلونی با خاصیت انعطاف‌پذیری خودشان به راحتی می‌توانند امکان ثابت شدن روی لثه را فراهم کنند و اگر در پایه دندان مصنوعی استفاده شوند، می‌گوییم دندان مصنوعی از نوع ژله ای است.

انواع دندان ژله ای مصنوعی

دندان‌های ژله ای مصنوعی می‌توانند برای هر فردی که نیاز به جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته دارد، مورد استفاده قرار گیرند. این دندان‌ها در سه نوع متفاوت در بازار موجود هستند که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

دندان مصنوعی ژله ای تکه‌ای

یکی از انواع دندان‌های مصنوعی ژله ای، دندان‌های تکه‌ای هستند. این دندان‌ها برای جایگزین شدن با چند دندان از دست رفته مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر آن‌ها را با پروتز پارسیل ژله ای می‌شناسند. راحتی استفاده از این پروتزها باعث محبوبیت آن‌ها شده است.

انواع دندان مصنوعی ژله ای چیست

دندان مصنوعی کامل ژله ای

در صورتی که کل دندان‌های فک بالا یا پایین و یا هر دو فک از دست رفته باشند، می‌توان از دندان مصنوعی کامل ژله ای استفاده کرد. این دندان‌های مصنوعی با کمک چسب روی لثه تثبیت می‌شوند و می‌توانند حجیم به نظر برسند. با این حال ساختار ژله ای آن‌ها راحتی زیادی را برای بیماران به دنبال دارد.

پروتز ژله ای برای پشتیبانی از ایملپنت

در صورتی که نیاز به پشتیبانی از ایملپنت دندان باشد، می‌توان از پروتز ژله ای برای حمایت از ریشه‌های دندان مصنوعی استفاده کرد.

نحوه ساخت دندان مصنوعی ژله ای

برای ساخت دندان مصنوعی ژله ای باید مانند سایر روش‌ها، ابتدا یک قالب از شرایط لثه و دهان بیمار گرفته شود. این قالب گیری می‌تواند با کمک مواد خمیری شکل که شکل و ظاهر لثه را با دقت بالا نشان می‌دهد، انجام شود. پس از قالب‌گیری باید از مواد سیلیکونی یا همان نایلونی برای ساخت پایه اصلی دندان مصنوعی ژله ای استفاده شود و در نهایت نیز با مواد مخصوص تاج‌های دندانی ساخته می‌شوند و دندان مصنوعی آماده تحویل دادن به بیمار خواهد بود.

نحوه نصب دندان مصنوعی ژله‌ای در دهان

نحوه نصب دندان مصنوعی در دهان بیمار بسیار ساده است و این موضوع می‌تواند رضایت بیماران را به دنبال داشته باشد. افرادی که از این دندان‌های مصنوعی استفاده می‌کنند، علاقه‌ای به استفاده از سایر دندان‌های مصنوعی ندارند. چون انعطاف‌پذیری این دندان‌ها حس راحتی را به افراد القا می‌کند.

عوارض دندان مصنوعی ژله ای

اگرچه استفاده از دندان مصنوعی ژله ای می‌تواند مزایای بسیار زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد. به طوری که اگر افراد به صورت منظم از این دندان‌های مصنوعی استفاده کنند، دیگر تمایلی به استفاده از دندان‌های معمولی مصنوعی ندارند؛ ولی به هر حال این محصولات هم چندان بی‌عیب و نقص نیستند. ساختار ژله ای دندان‌های مصنوعی می‌تواند باعث ایجاد فشار روی لثه شود و آن را تحریک کند. این موضوع التهاب لثه را به همراه دارد و حتی باعث خونریزی و درد نیز خواهد شد.

اگر دندان مصنوعی ژله ای به درستی روی لثه قرار بگیرد، احتمال بروز چنین مشکلاتی بسیار محدود است.

همچنین بهتر است برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، دندان‌های مصنوعی را به مرتب تمیز کنید تا باکتری و مواد غذایی در زیر آن‌ها تجمع پیدا نکنند. اگر احساس خوبی در هنگام جویدن ندارید و یا حس می‌کنید که لثه‌های شما متورم شده‌اند، کافیست که با دندانپزشک مشورت کنید تا سلامت دندان شما به طور دقیق بررسی شود.

بهترین برند دندان مصنوعی ژله ای

دندان‌های مصنوعی ژله ای توسط همه برندهای تولید کننده دندان مصنوعی تولید نمی‌شوند و فقط بخشی از این برندها قادر به تولید این محصول هستند. با این حال دو نمونه از بهترین مارک دندان مصنوعی ژله ای موجود در بازار که می‌توانید با خیالی راحت از دندان‌های مصنوعی آن‌ها استفاده کنید، برند آلمانی ویتا و برند ژاپنی شوفو هستند.

دندان‌های مصنوعی این دو برند از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند جایگزین خوبی برای دندان‌های از دست رفته شما باشند. اگر قادر به تهیه این مارک از دندان‌های مصنوعی ژله ای نبودید؛ می‌توانید با دندانپزشکان متخصص برای انتخاب بهترین مارک‌های دیگر ارتباط بگیرید.

در این مقاله در مورد دندان مصنوعی ژله ای صحبت کردیم. با وجود مزایای این نوع دندان مصنوعی، توصیه می‌کنیم که آن را به عنوان بهترین گزینه برای استفاده در دهان خودتان بشناسید؛ ولی قبل از انتخاب آن‌ها حتما با پزشک خودتان مشورت کنید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه دندان مصنوعی ژله ای برای بیماران عزیز ارائه می‌کند.

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای: 17

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

عوارض دندان مصنوعی ژله ای
  • التهاب لثه
  • خونریزی لثه
انواع دندان مصنوعی ژله ای
  • دندان مصنوعی ژله‌ای تکه‌ای
  • دندان مصنوعی کامل ژله‌ای
  • پروتز ژله‌ای پشتیبانی از ایمپلنت

میانگین امتیاز 3.4 / 5. تعداد رای: 17

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
منصوره
منصوره
2 ماه قبل

قیمت دندان ژله ای چقدرهست ؟اگه یکی یا سه تاباشه؟

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.