جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

4 مورد مهم از عوارض پر كردن دندان

عوارض پر كردن دندان چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

معمولا عوارض پر كردن دندان از جمله چالش‌های مطرح برای بیماران و دندانپزشکان است. فرقی ندارد که عوارض پرکردن دندان بدون عصب کشی باشد یا عوارض پر كردن دندان با كامپوزيت یا آمالگام، در این مطلب قصد داریم تا به‌طور کامل این عوارض را بررسی کنیم. پس با ما همراه باشید.

پر کردن راهی عالی برای جلوه دادن و عملکرد دندان آسیب دیده مانند قبل است، اما انجام آن می‌تواند با بروز عوارض و مشکلاتی نیز به همراه باشد. با وجود الزام پر کردن جای خالی دندان‌های از دست رفته، لازم است عوارض روش‌های مختلف انجام این کار نیز بررسی و تا حد امکان رفع شود.

عوارض پر كردن دندان شامل چه مواردی است؟

پر كردن دندان رایج‌‌ترین روش‌ درمانی برای ترمیم دندان‌های پوسیده یا آسیب‌دیده است. با این حال، این روش نیز با عوارضی همراه است. برخی از عمومی‌ترین این عوارض عبارتند از:

حساسیت دندان:

حساسیت دندان شایع‌ترین عارضه پر كردن دندان است که اغلب در ساعات و روزهای اول پس از پرکردن دندان اتفاق می‌افتد و پس از آن خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

بروز درد:

درد در فضای اطراف دندان پرشده نیز ممكن است به دلایل مختلفی ایجاد شود که از دلایل شایع آن، عدم تطابق بین دندان پرشده و دندان‌های مجاور است.

شکستگی دندان:

ترك خوردن یا شكستن دندان پرشده نیز از دیگر عوارض پر كردن دندان دندان است. در این صورت در اثر جویدن غذاهای سفت یا ضربه، ممکن است دندان پرشده ترك بردارد یا بشكند.

تغییر رنگ دندان:

تغییر رنگ دندان پرشده در اثر قرار گرفتن در معرض نور و مواد غذایی و نوشیدنی‌های رنگی نیز، به مرور زمان ممکن است رخ دهد.

در صورت بروز هر یک از موارد فوق پس از پر كردن دندان، باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام شود.

عوارض پر كردن دندان شامل چه مواردی است

عوارض پرکردن دندان بدون عصب کشی چیست؟

پرکردن دندان بدون عصب‌کشی در صورتی که آسیب وارد شده به دندان محدود باشد، می‌تواند نتایج خوبی داشته و شیوه‌ای ایمن و موثر برای پرکردن دندان محسوب شود. با این حال، آگاهی از عوارض احتمالی این روش ضروری است تا در صورت بروز هرگونه مشکل، اقدامات لازم را به موقع انجام داد.

از جمله این عوارض می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد و حساسیت که اغلب در چند روز اول پس از درمان رخ داده و پس از آن به تدریج بهبود پیدا می‌کند.
  • خراشیدگی و شکستگی که معمولا در دندان‌های از پیش تخریب شده و ضعیف رخ می‌دهد.
برای عوارض پر کردن دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

عوارض کوتاه یا بلند بودن دندان پر شده کدام است؟

عوارض بلند بودن دندان پر شده نیز شامل موارد متعددی می‌شود که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

درد:

درد دندان بعد از پرکردن یکی از عوارض پر کردن است. بلند بودن دندان پر شده، عامل مهمی برای وجود درد است. دندان بلند پر شده، به بافت نرم دندان فشار وارد می‌کند و باعث احساس درد شدید در دهان می‌شود. موردی که ادامه آن مشکلات جدی برای بیمار به همراه خواهد داشت.

لق شدن:

دندان بلند پر شده، ممکن است باعث لقی دندان شود. این مشکل، زمانی اتفاق می‌افتد که با دندان بلند پر شده، چیزی را محکم گاز می‌زنید و به بخش پرشده و تنه اصلی دندان فشار می‌آورید.

ترک خوردن دندان:

دندان بلند پر شده، ممکن است باعث ترک خوردن دندان‌های مجاور شود. این امر به دلیل فشار زیادی است که به دندان‌ها وارد می‌شود.

در صورت بروز هرگونه عوارض پر كردن دندان به‌دلیل بلندی بخش پرشده لازم است فورا به دندانپزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای رفع این عارضه انجام شود.

عوارض کوتاه بودن دندان پر شده

در صورتی که دندان پرشده کوتاه باشد نیز این موضوع می‌تواند عوارضی به‌دنبال داشته باشد. از جمله در این حالت دندان‌های بالا و پایین به‌راحتی به یکدیگر نمی‌رسند و جویدن غذا با مشکلات جدی روبرو می‌شود. به علاوه ناهم‌طرازی و کوتاه یا بلند بودن دندان پرشده، فشار به نواحی اطراف دندان مورد نظر را بیشتر کرده و ضمن بالا بردن احتمال شکستگی، درد در این نواحی را تشدید می‌کند.

عوارض پر كردن دندان با كامپوزيت چیست؟

کامپوزیت دندانی یک ماده پرکننده است که از ترکیب سرامیک و پلاستیک ساخته شده و به رنگ دندان‌های اصلی است و می‌تواند ظاهری زیبا و طبیعی به دندان‌های ترمیم‌شده بدهد.

با این وجود، پر کردن دندان با کامپوزیت ممکن است با عوارضی همراه باشد. از جمله عوارض پر كردن دندان با کامپوزیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حساسیت دندانی نسبت به فشار و دما به‌ویژه در روزهای نخست پس از پرکردن
  • تغییر رنگ کامپوزیت به مرور زمان به ویژه در دندان‌های جلویی که بیشتر در معرض دید هستند
  • ترک خوردن و نفوذ میکروب و غذا در زیر لایه پرشده و استحکام کمتر (نسبت به ماده پرکننده آمالگام)
  • نفوذ ماده پرکننده به داخل عصب دندان از دیگر عوارض پر كردن دندان بدون عصب‌کشی است. این مشکل باعث درد و حساسیت شدید شده و نیاز به درمان دوباره را ایجاد می‌کند.
  • پرکردن دندان بدون عصب‌کشی ممکن است بعد از مدتی نیاز به مراجعه مجدد به دندانپزشک داشته باشد. در این حالت دندان پر شده ضعیف و سست، به مرور زمان تحلیل رفته و به درمان دوباره نیاز پیدا می‌کند.

عوارض پر كردن دندان با آمالگام چیست؟

پر کردن دندان با آمالگام یک روش درمانی رایج برای ترمیم دندان‌های پوسیده یا آسیب‌دیده است. این روش از مزایایی از قبیل مقرون‌به‌صرفه بودن، استحکام و دوام بالا و مقاومت در برابر پوسیدگی برخوردار است. اما با وجود جیوه به‌عنوان یک ماده سمی در این روش، در صورت استفاده طولانی‌مدت، می‌تواند عوارضی برای سلامتی ایجاد کند. برخی از این عوارض شامل:

  • حساسیت دندان به سرما، گرما یا فشار که معمولا با گذشت زمان از بین می‌رود.
  • آلرژی در موارد نادر شامل تورم، قرمزی و خارش در اطراف دهان
  • تحریک ریه با بخار جیوه ناشی از این روش که بسیار نادر است.
  • اختلالات عصبی به‌دلیل قرار گرفتن در معرض طولانی‌ مدت جیوه

عوارض پر كردن دندان در روش‌های مختلف تفاوت‌هایی دارد اما در همه این موارد، راه‌هایی نیز برای رفع مشکلات ناشی از این عوارض وجود دارد. اما آن‌چه اهمیت دارد این است که با مراجعه به دندانپزشک متبحر می‌توان تا حد زیادی از عوارض پر كردن دندان جلوگیری کرد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه پر کردن دندان ارائه می‌کند.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.