جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دندان مصنوعی متحرک؛ مزایا و معایب انواع دندان مصنوعی متحرک

دندان مصنوعی متحرک چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در حال حاضر دندان مصنوعی متحرک، یک راه‌ رایج برای جبران دندان‌های از دست رفته است زیرا دندان مصنوعی متحرک را هر زمان که بخواهید می‌توانید بردارید و آن را تمیز کنید. در این مطلب قصد داریم به جزئیات کاملی از دندان مصنوعی متحرک اشاره کنیم تا با آگاهی بیشتری برای نصب آن اقدام کنید.

دندان مصنوعی متحرک چیست؟

دندان مصنوعی متحرک که یکی از انواع دندان مصنوعی است، معمولا از رزین سخت، اکریلیک و فلز ساخته می‌شود و از یک پایه به رنگ لثه و تعدادی دندان مصنوعی تشکیل شده است. اصولا دندان مصنوعی متحرک روی برجستگی آلوئولی (استخوانی) باقی‌مانده که قبلا دندان‌های طبیعی را نگه می‌داشته است، قرار می‌گیرد تا این گونه به نظر برسند که بیمار هنوز مجموعه کاملی از دندان‌ها را دارد.

چه کسانی نیاز به دندان مصنوعی متحرک دارند؟

اگر بیمار تمام یا بیشتر دندان‌های طبیعی خود را از دست داده باشد یا اگر دندان‌های باقی‌مانده در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند که نتوانند ایمپلنت یا دندان مصنوعی ثابت انجام بدهند، استفاده از دندان مصنوعی متحرک ضروری است. از مزایای نصب به‌موقع دندان مصنوعی متحرک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک می‌کند تا فرد بتواند به‌راحتی غذا بخورد و به طور عادی صحبت کند.
  • از بافت‌های نرم لب‌ها و گونه‌ها حمایت می‌کند و ظاهر زیبایی به لبخند می‌دهد.
  • به ایجاد ظاهری جوان‌تر کمک کند و اعتماد به نفس بیمار را افزایش دهد.
  • مانع از تحلیل رفتن اسکلت صورت و استخوان فک می‌شود.
برای دندان مصنوعی متحرک خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مراحل ساخت و نصب دندان مصنوعی متحرک

ساخت پروتزهای باکیفیت، نیاز به ترکیبی از علم و هنر دارد. به طور کلی ساخت دندان مصنوعی معمولا یک فرآیند مشخصی دارد.

مرحله اول: کشیدن دندان‌ها

ابتدا دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان‌های آسیب‌دیده می‌کند. معمولا قبل از اینکه برای قالب‌گیری به‌منظور ساخت آن در لابراتوآر اقدام شود، تمام دندان‌ها کشیده می‌شوند و چند هفته زمان داده می‌شود تا لثه‌ها ترمیم شوند. در این مدت یک پروتز فوری و پیش‌ساخته قرار داده می‌شود تا از انقباض طبیعی و کوچک شدن لثه‌ها جلوگیری شود.

مرحله دوم: قالب‌گیری دندان

سپس با قالب‌گیری یک قالب دقیق از برجستگی‌های آلوئولی در بالا و پایین فک و دهان شما ایجاد می‌کند. زیرا پایه پروتز براساس این قالب در لابراتوآر دندانپزشکی ساخته می‌شود.

مرحله سوم: آماده سازی توسط لابراتوار

در مرحله بعد دندانپزشک و تکنسین لابراتوآر با همکاری یکدیگر، شروع به انتخاب از میان اندازه‌ها و اشکال مختلف دندان‌های مصنوعی می‌کنند تا مجموعه خوبی برای دندان‌های ازدست‌رفته فراهم شود. وقتی از نتیجه راضی شدند، پروتز موقت به‌صورت دائمی ساخته می‌شود.

برای غذا خوردن و صحبت کردن به شکل صحیح، وجود تناسب میان دندان‌های مصنوعی فک بالا و پایین ضروری است. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک پس از آماده شده دندان مصنوعی متحرک، فرم و عملکرد آن را بررسی می‌کند تا از این مسئله مطمئن شود.

دندان مصنوعی متحرک چگونه تولید می‌شود

نحوه استفاده از دندان مصنوعی متحرک

در ابتدا استفاده از دندان مصنوعی ممکن است کمی دشوار باشد، اما با گذشت زمان ماهیچه‌ها، اعصاب و رباط‌های دهان یاد می‌گیرند که با شرایط جدید سازگار شوند. دندان مصنوعی متحرک نیاز به نگهداری منظم دارد و باید قبل از خواب برداشته و با استفاده از مسواک نرم تمیز شود تا بقایای مواد غذایی و پلاک‌ها از بین بروند.

انواع دندان مصنوعی متحرک

دندان مصنوعی متحرک به دو شکل دندان مصنوعی کامل و دندان مصنوعی تکه‌ای ساخته می‌شود که هرکدام کارایی ویژه خود را دارد. در ادامه به انواع دندان مصنوعی متحرک خواهیم پرداخت.

دندان مصنوعی کامل

اگر تمام دندان‌ها پوسیده، آسیب‌دیده یا ازدست‌رفته باشند، دندانپزشک مجبور است از دندان مصنوعی کامل استفاده کند. چراکه مجموعه کاملی از دندان‌های مصنوعی برای فک بالا یا پایین یا هر دو است.

از گذشته تا به امروز استفاده از آن، به‌خصوص برای افراد مسن رایج است. البته امروزه با مواد باکیفیت‌تر و منعطف‌تری ساخته می‌شود و شباهت بیشتری به دندان‌های طبیعی دارد. بدین‌شکل، می‌تواند برای مدت طولانی در دهان شما به‌درستی عمل کند.

دندان مصنوعی تکه ای

معمولا زمانی از دندان مصنوعی تکه ای استفاده می‌شود که یک یا چند عدد از دندان‌های طبیعی سالم باقی‌مانده باشند. برای اتصال آن به دندان‌های مجاور و پر کردن فضای دندان‌های ازدست‌رفته، از یک چارچوب فلزی استفاده می‌شود. در حال حاضر با پیشرفت‌های صورت‌گرفته در علم دندانپزشکی، دندان مصنوعی جزئی به‌جای پلاستیک از ویتالیوم ساخته می‌شود. این ماده سبک‌تر از پلاستیک است و بهتر در داخل دهان جای می‌گیرد.

جالب است بدانید که اخیرا یک نوع پروتز جزئی با عنوان پروتز جزئی انتقالی نیز عرضه شده است. این پروتز پلاستیکی متحرک و نسبتا ارزان به‌عنوان جایگزین موقت دندان‌ها برای حفظ فضا عمل می‌کند. به‌خصوص زمانی که منتظر هستید تا لثه‌ها پس از کشیدن دندان‌ها بهبود یابند و ایمپلنت‌های دندانی نصب شوند.

معایب دندان مصنوعی متحرک

نمی‌توان انکار کرد که هر روش درمانی در کنار مزایای عالی خود ممکن است معایبی نیز داشته باشد. نصب دندان مصنوعی متحرک نیز از این امر مستثنی نیست. تجربه نشان داده است که اگر این نوع پروتز به شکل دقیق طراحی و ساخته نشود، ممکن است در زمان غذا خوردن و صحبت کردن کمی تکان بخورد. این مسئله شاید برای فرد خوشایند نباشد.

دندان مصنوعی تکه ای یکی از انواع دندان مصنوعی متحرک است.

همچنین، جنس آن شکننده‌تر از دندان‌های طبیعی است و اگر روی زمین بیافتد ممکن است ترک بخورد و آسیب ببیند. معمولا ساختار دندان مصنوعی به‌مرور زمان فرسوده می‌شود و پس از حدود پنج سال نیاز به تعویض دارد.

بنابراین با مراقبت مناسب، دندان مصنوعی متحرک یک راه‌حل کاربردی و اقتصادی برای مشکل از دست دادن دندان‌های شما است. مطمئنا مشورت با یک دندانپزشک متخصص اطلاعات دقیق‌تری در مورد دندان مصنوعی متحرک در اختیار شما خواهد گذاشت.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان پروتز، بهترین کیفیت را در زمینه دندان مصنوعی متحرک ارائه می‌کند. همچنین در میخک می‌توانید هزینه دندان مصنوعی خود را به صورت اقساطی بپردازید.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

انواع دندان مصنوعی متحرک
  • دندان مصنوعی متحرک کامل
  • دندان مصنوعی متحرک تکه ای
مراحل دندان مصنوعی متحرک
  • کشیدن دندان ها
  • قالب گیری
  • اماده شدن دندان مصنوعی متحرک در لابراتوار
جنس دندان مصنوعی متحرک

جنس دندان مصنوعی متحرک از رزین سخت، اکریلیک و فلز است.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
آدرین
1 ماه قبل

سلام من همه دندان هایم را دارم ولی میخام دندان مصنوعی متحرک بزارم که قشنگ بشه نمیشه ؟ نوبت نمیدین ؟

میخک
مدیر
1 ماه قبل
پاسخ به  آدرین

سلام شرایط دندان ها باید بررسی شود. در صورتی که دندان ها سالم باشند این کار انجام نمی شود.

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.