جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دندان مصنوعی تکه ای یا تکی چیست؟

دندان مصنوعی تکه ای چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در حال حاضر دندان مصنوعی تکه ای (دندان مصنوعی تکی) انتخاب مناسبی برای افرادی‌ است که چند دندان خود را از دست داده‌اند. دندان مصنوعی تکه ای که به آن دندان مصنوعی پارسیل نیز می‌گویند، یکی از انواع دندان‌های مصنوعی است که برای حفظ زیبایی خط لبخند و بهبود عملکرد دندان‌ها برای جویدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله قصد داریم شما را با دندان مصنوعی تکه ای و همه جزئیات آن آشنا کنیم. پس همراه ما باشید.

دندان مصنوعی تکه ای چیست؟

دندان مصنوعی تکه ای یا تکی، یکی از انواع دندان‌ مصنوعی تولید شده در لابراتوارهای دندانپزشکی است که تاثیر زیادی روی زیبایی لبخند و چهره شما دارد. همانطور که از نام دندان‌های مصنوعی تکه ای (Partial denture) مشخص است، این دندان‌ها می‌توانند جایگزین تعداد خاصی از دندان‌های شما شوند. از این رو در مواقعی که نیاز به یک دست دندان کامل مصنوعی برای فک بالا یا پایین ندارید، می‌توانید از دندان‌های مصنوعی تکه ای استفاده کنید که هم برای فک بالا و هم برای فک پایین قابل استفاده‌اند.

دندان مصنوعی تکی برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که فقط چند دندان از دست رفته دارند و اینکه اکثر دندان‌های آن‌ها در وضعیت سالم قرار دارد، می‌توانند از دندان مصنوعی تکه ای استفاده کنند.

اولویت اصلی افراد برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته، باید نگه داشتن دندان‌های سالم باشد. بنابراین، زمانی که هنوز دندان‌های سالم در لثه وجود دارند، نیازی نیست که آن‌ها را با جراحی یا کشیدن از دهان خارج کرد و از دندان مصنوعی کامل استفاده نمود.

دندان مصنوعی تکه ای برای چه افرادی مناسب است

مراحل نصب دندان مصنوعی پارسیل یا تکه ای

اگر نیاز به استفاده از دندان مصنوعی پارسیل یا دندان مصنوعی تکی دارید، باید در ابتدا در مورد اینکه در حین مراحل نصب این دندان‌ها چه انتظاراتی دارید، اطلاعات کسب کنید و سپس به دندانپزشک مراجعه کنید. مراحل جایگذاری و نصب این نوع دندان مصنوعی به شرح زیر است:

مرحله اول: معاینه

در مرحله اول برای دندان مصنوعی تکه ای، باید حتما شرایط لثه و دهان مورد بررسی قرار گیرد. معاینه دقیق دندان‌ها و دهان به دندانپزشک این امکان را می‌دهد تا قبل از نصب دندان‌های مصنوعی، بیماری‌های دهان و دندان را برطرف کند. در طول معاینه، دندانپزشک با دقت برجستگی‌های که روی ناحیه بدون دندان وجود دارند را بررسی می‌کند. چرا که وجود ریشه یا برآمدگی استخوانی می‌تواند برای نصب این دندان‌ها مضر باشد.

مرحله دوم: خارج کردن باقی‌مانده‌های دندان

پس از پایان معاینه دندان توسط دندانپزشک، نوبت به خارج کردن باقی‎مانده‌های دندان می‌رسد. در صورتی که بخشی از ریشه یا استخوان اضافی در لثه وجود داشته باشد، باید آن‌ها را خارج کرد. معمولا با بی‌حسی به همراه جراحی این اقدامات انجام می‌شوند.

برای دندان مصنوعی تکه ای خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مرحله سوم: ساخت دندان مصنوعی تکی یا پارسیل

در مرحله بعدی برای دندان مصنوعی تکه ای، لازم است که یک قالب‌گیری دقیق از روی دندان‌های از دست رفته و دندان‌های مجاور انجام شود. این قالب گیری با کمک ماده‌های مومی شکل انجام می‌شود تا دندان مصنوعی تکه ای، به راحتی و با توجه به ساختار دندان ساخته شود. در نهایت ساخت دندان مصنوعی در لابراتوار انجام می‌شود. در برخی از کلینیک‌ها و مطب‌های دندانپزشکان نیز از ابزارهای اسکن سه‌بعدی برای قالب گیری دندان استفاده می‌گردد.

دندان مصنوعی تکی

مرحله چهارم: نصب دندان مصنوعی پارسیل

پس از اینکه پروسه ساخت دندان مصنوعی تکه ای انجام شد، نوبت به آن رسیده که دندان مصنوعی روی لثه نصب شود. برای این کار ممکن است نیاز به مراجعه در چندین جلسه وجود داشته باشد. چرا که ممکن است یک سری ناهماهنگی‌هایی پس از نصب دندان به وجود بیاید که نیاز به اصلاح دارد. در نهایت پس از نصب این دندان مصنوعی روی لثه، می‌توانید مانند دندان طبیعی با آن غذا بخورید و خط لبخند خودتان را نیز زیباتر کنید.

در این مقاله شما را با دندان مصنوعی تکه ای (دندان مصنوعی تکی) که یکی از انواع دندان‌های مصنوعی متحرک است، آشنا کردیم. این دندان مصنوعی می‌تواند تاثیر زیادی روی بهبود کارایی دندان‌های شما داشته باشد و با کمترین هزینه نیز جایگزین دندان‌های از دست رفته شما خواهد شد. بنابراین، اگر به تشخیص پزشک نیاز به استفاده از این نوع پروتزهای دندانی دارید، می‌توانید با چند جلسه مراجعه به دندانپزشک مراحل نصب دندان‌های مصنوعی تکه ای را انجام داده و از زیبایی لبخند و سلامت خودتان نهایت لذت را ببرید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان پروتز و دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه دندان مصنوعی تکه ای برای مراجعین ارائه می‌کند. از طرفی با طرح اقساطی می‌توانید برای پرداخت قیمت دندان مصنوعی اقدام کنید.

 

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

مراحل نصب دندان مصنوعی تکه ای
  • معاینه و مشاوره
  • کشیدن باقی مانده دندان
  • ساخت دندان مصنوعی تکه ای
  • نصب دندان مصنوعی تکی

 

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.