جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

علائم عفونت دندان؛ درمان و نحوه تشخیص

عفونت دندان علت‌ها و علائم متفاوتی دارد.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اگر با علائم عفونت دندان مواجه هستید، مراجعه فوری به دندانپزشک را جدی بگیرید. دندان عفونی شده ممکن است در ابتدا علائم زیادی را به همراه نداشته باشد؛ اما به مرور زمان و با گسترش چرک در دندان‌ها، عفونت جدی شده و شما با علائمی همون بوی بد دهان، احساس کم اشتهایی، تب و … مواجه می‌شوید. خارج کردن عفونت دندان، بهترین راه برای حفظ سلامت دندان‌ها و جلوگیری از وارد شدن عفونت به سایر بخش‌های بدن است. اولین قدم برای درمان عفونت‌های دندانی، شناخت علائم، دلیل بروز عفونت و عوارض آن است که در ادامه مقاله قصد داریم در مورد آن‌ها با شما صحبت کنیم.

عفونت دندان چیست و چرا اتفاق می‌افتد؟

عفونت دندان یکی از مشکلات دندانی است که به دلیل عدم درمان دندان‌های آسیب دیده، پوسیده و ترک خورده رخ می‌دهد. در واقع زمانی که دندان شما آسیب می‌بیند، حفره‌ای در آن ایجاد شده که امکان نفوذ باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌های آلوده را فراهم می‌کند. با نفوذ باکتری‌ها به محل ریشه دندان، دندان عفونی شده و علائم آن به وجود می‌آیند.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و درمان نکردن به موقع پوسیدگی و مشکلات دندانی، مهم‌ترین علت‌ها برای بروز عفونت در دندان محسوب می‌شوند. ریسک فاکتورهایی همچون دیابت، سن بالا، بیماری‌های خود ایمنی و تجربه سوء تغذیه نیز می‌توانند باعث افزایش احتمال بروز عفونت در دندان‌های شما شوند.

عفونت دندان اغلب ناشی از پوسیدگی است.
 

علائم عفونت دندان چیست؟

عفونت ایجاد شده در دندان و ریشه آن، خود به خود از بین نمی‌رود و نیاز به درمان به موقع دارد. تشخیص سریع و فوری این عفونت برای جلوگیری از گسترش آن به لثه و بخش‌های دیگر اهمیت زیادی دارد که در ادامه به مهم‌ترین علائم عفونت‌های دندانی اشاره می‌کنیم.

  • احساس درد ضربان دار در ناحیه دندان آسیب دیده
  • قرمز و متورم شدن لقه ها
  • مزه بد مداوم در دهان شما
  • احساس بوی بد در دهان
  • تغییر رنگ دندان آسیب دیده
  • حساسیت دندان به دلیل فشار یا قرار گرفتن در معرض گرما و سرما
برای درمان عفونت دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟ شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

نحوه درمان عفونت دندان چگونه است؟

گزینه‌های درمانی مختلفی برای رفع عفونت دندان وجود دارند؛ اما در قدم اول لازم است که از آنتی بیوتیک‌ها برای از بین بردن باکتری‌های موجود در دندان استفاده شود. بسته به شدت عفونت، باکتری‌ها می‌توانند وریدی و یا خوراکی مورد استفاده قرار گیرند که هر کدام اثربخشی خاص خود را دارند.

خارج کردن آبسه:

دندانپزشک یک برش کوچک در لثه شما ایجاد می‌کند تا آبسه دندان را تخلیه کند. این روش درمانی موقت بوده و برای اینکه بتوان به طور کامل عفونت ایجاد شده را درمان کرد، نیاز به بهره مندی از سایر روش‌ها نیز هست.

درمان ریشه:

در صورتی که دندان قابلیت نگه‌داری داشته باشد، می‌توان از روش درمان ریشه دندان کمک گرفت. در چنین شرایطی، پالپ عفونی از داخل دندان خارج می‌شود. داخل دندان با دقت پر می‌شود و یک تاج نیز برای کمک به ترمیم دندان قرار خواهد گرفت.

کشیدن دندان:

در شرایطی که امکان نجات دادن دندان‌ها با درمان ریشه وجود نداشته باشد، می‌توان دندان‌های آسیب دیده را با کشیدن از دهان خارج کرد. در این صورت کشیدن دندان برای جلوگیری از گسترش عفونت ضروری است.

اولویت دندانپزشک برای درمان عفونت دندان، نگه داشتن آن است؛ اما در مواردی آنقدر ریشه دندان آسیب دیده که قدرت تحمل دندان را ندارد و باید حتما برای درمان عفونت ریشه دندان، ریشه خارج گردد. در برخی از مواقع حتی درمان اندو امکان‌پذیر نیست و چاره‌ای به غیر از کشیدن دندان نخواهد بود.

روش‌های درمان عفونت دندان شامل درمان ریشه و کشیدن و درمان آبسه است.

برای جلوگیری از عفونت دندان چه کنیم؟

چندین کار وجود دارد که می‌توانید در زندگی روزمره خود انجام دهید تا از بروز عفونت در دندان‌ها و ریشه جلوگیری کنید که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • مسواک زدن دندان‌های خود با خمیر دندان حاوی فلوراید دو بار در روز
  • استفاده نخ دندان به صورت روزانه و منظم
  • کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین یا نشاسته ای
  • برنامه ریزی منظم برای رعایت بهداشت دهانی و معاینات دندانی
  • مراجعه به دندانپزشک به محض مشاهده درد یا آسیب دندان، مانند تراشه یا ترک

 

سخن آخر 

در این مطلب سعی کردیم همه موارد مربوط به عفونت دندان را توضیح بدهیم. آنچه که اهمیت دارد این است که رسیدگی به موقع و جدی گرفتن درمان عفونت دندان از بسیاری از مشکلات جلوگیری می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت مشاوره برای تشخیص و درمان عفونت دندان و کاهش دندان درد از مشاوران میخک کمک بگیرید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.