جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

روکش ایمکس؛ مزایا، معایب و مراحل

روکش ایمکس بهترین نوع روکش دندان است.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در سال‌های اخیر، روکش ایمکس (emax) محبوبیت زیادی پیدا کرده است. زیرا از یک ماده سرامیکی شیشه‌ای نازک و کمی شفاف ساخته می‌شود و دوام استثنایی دارد. تخمین زده شده که با رعایت بهداشت مناسب دندان‌ها، بین 10 تا 15 سال ماندگار است. بنابراین، با روکش ایمکس می‌توان به لبخندی زیبا، طبیعی و بدون تغییرات اساسی روی دندان‌ها دست یافت. در ادامه به جزئیات بیشتری از ویژگی‌ها و مزایا و معایب آن اشاره خواهیم کرد.

مزایای روکش ایمکس چیست؟

روکش ایمکس یکی از انواع روکش دندان است که از نظر دندانپزشکان، یک روش ایده‌آل برای بهبود ظاهر دندان‌های کج، تغییر رنگ‌داده، فرسوده، شکسته یا فاصله‌دار است. در اصل از ماده‌ای سرامیکی به نام لیتیوم دی سیلیکات تهیه می‌شود. ویژگی اصلی این ماده این است که همرنگ دندان‌ها است و شفافیت و انعطاف‌پذیری زیادی دارد.

برای روکش دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

این مساله کمک می‌کند تا روکش emax به خوبی با دندان‌های مجاور هم‌تراز شود و ظاهری بدون درز ایجاد کند. معمولا روی دندان‌های ثنایا (هشت دندان جلو)، دندان‌های نیش و گاهی پرمولرها (دندان‌های آسیای کوچک) اعمال می‌شود. از دیگر مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهیت شفاف آن اجازه می‌دهد که نور از آن عبور کرده و ظاهری شبیه به دندان‌های طبیعی ایجاد کند. در نتیجه کمک می‌کند تا فرد لبخندی بی‌نقص، شاداب و درخشان داشته باشد و اعتماد به نفس او افزایش پیدا کند.
  • روکش ایمکس به‌دلیل استحکام و طول عمر زیاد خود شناخته شده است. چراکه عملکردهای روزانه دهان مانند گاز گرفتن و جویدن را بدون خراب شدن تحمل می‌کند. همچنین در برابر تغییر رنگ و لکه‌دار شدن بسیار مقاوم است.
  • قرار دادن این نوع روکش‌ معمولا به حذف لایه ظریفی از مینای دندان نیاز دارد. به‌همین‌دلیل، ساختار دندان را حفظ می‌کند.
  • فرآیند نصب آن کم‌تهاجمی در نظر گرفته می‌شود و یک تجربه درمانی راحت را برای بیماران ارائه می‌دهد.

 

یکی از مزایای روکش دندان ایمکس زیبایی و درخشندگی آن است.

نحوه ساخت و نصب روکش ایمکس چگونه است؟

  • ابتدا کمی از مینای دندان تراشیده می‌شود تا سطح دندان ناهموار شده و روکش با قدرت بیشتری متصل شود. این روش تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، بنابراین بدون درد است.
  • سپس فرآیند قالب‌گیری از دندان‌ها بین ۲ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. در نهایت، روی هر دندان روکش موقت قرار داده می‌شود تا قبل از آماده شده روکش‌های دائمی در طی 2 تا 4 هفته، بیمار مشکلی نداشته باشد.
  • روکش‌ها معمولا به‌صورت سفارشی توسط لابراتوآر دندانپزشکی و براساس قالب‌گیری یا اسکن دیجیتالی از دندان‌ها ساخته می‌شوند. در نتیجه، برای نصب آنها لازم است دوباره به مطب مراجعه شود.
  • در این مرحله، ابتدا دندانپزشک سطح دندان‌ها را با یک ماده خاص پاک می‌کند. سپس روکش‌ها را با استفاده از چسب دندانی به دندان‌های آماده شده می‌چسباند. در نهایت از تابش نور لیزر یا ماوراءبنفش برای خشک کردن چسب و تثبیت روکش‌ها استفاده می‌کند.

 

مدن زمان مورد نیاز برای آماده‌سازی روکش دندان ایمکس بین7 تا 15 روز است.

معایب روکش ایمکس چیست؟

اگرچه این نوع روکش مزایای زیادی دارد. اما برخی از افراد به‌دلیل قیمت بالا و تغییراتی‌ که ممکن است در حس دندان‌ها ایجاد کند، تمایلی به نصب آن ندارند.

بنابراین، مواد باکیفیت به‌کاررفته در روکش ایمکس به طول عمر و مقاومت آن در برابر سایش و شکستگی کمک زیادی می‌کند. همچنین ظاهر طبیعی، شفاف و درخشانی به دهان می‌دهد. مطمئنا مشورت با دندانپزشک اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما خواهد گذاشت.

 

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.