جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

طول دوره ارتودنسی؛ عوامل موثر بر آن

طول دوره ارتودنسی چقدر است
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

دغدغه بسیاری از افراد برای اصلاح دندان‌ها، طول دوره ارتودنسی است. اگرچه این حق بیمار است که از قبل بداند ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ اما در واقعیت، تعیین دقیق طول دوره ارتودنسی کمی سخت است و به نیازهای درمانی و همچنین عادات و نوع سبک زندگی بیمار بستگی دارد. در ادامه به عوامل موثر بر طول دوره ارتودنسی می‌پردازیم.

فواید ارتودنسی

درمان ارتودنسی دندان با کمک نصب بریس ثابت یا متحرک، می‌تواند اختلالاتی مانند شلوغی دندان‌ها و مشکلات گفتاری را اصلاح کند. همچنین کمک زیادی به موارد زیر می‌کند:

  • تراز کردن دندان‌ها
  • کمک به جویدن و بلع صحیح
  • جلوگیری از ضربه به دندان‌های جلویی بیرون‌زده در فک بالا و پایین
  • جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان، بیماری لثه و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

به‌طور کلی فواید ارتودنسی آنقدر زیاد است که بتوان افزایش طول دوره ارتودنسی را پذیرفت.

ارتودنسی چقدر طول میکشد؟

همانطورکه ذکر شد، اینکه ارتودنسی چقدر طول می‌کشد و تا چه مدت باید از بریس استفاده کنید، کاملا مشخص نیست.

از نظر دندانپزشکان، اگرچه به طور متوسط ​​حدود 24 ماه طول می‌کشد تا یک درمان ارتودنسی کامل شود. اما در برخی از بیماران کمتر از 12 ماه طول می‌کشد و برخی دیگر به 3 سال زمان نیاز دارند تا موقعیت دندان‌هایشان اصلاح شود.

عوامل موثر در طول دوره ارتودنسی

همان‌طور که گفته شد، عوامل زیادی می‌تواند بر طول دوره ارتودنسی و افزایش یا کاهش مدت زمان آن تاثیر بگذارد. در ادامه این عوامل را شرح می‌دهیم.

میزان ناهماهنگی دندان‌ها

اینکه ارتودنسی فک پایین چقدر طول می‌کشد؟ یا ارتودنسی فک بالا چقدر طول می‌کشد؟ کاملا مرتبط با میزان ناهماهنگی در دندان‌ها است. اگر تعداد کمی از دندان‌ها نیاز به صاف کردن جزئی داشته باشند، ممکن است درمان در عرض 6 تا 12 ماه تمام شود. اما برای یک مورد پیچیده با چندین مشکل، ممکن است حدود 12 تا 18 ماه طول بکشد.

ارتودنسی چقدر طول میکشد

نوع بریس

امروزه بیمارانی ‌که تحت درمان ارتودنسی قرار می‌گیرند، گزینه‌های مختلفی مانند بریس‌های فلزی، بریس‌های سرامیکی و بریس‌های شفاف دارند. بریس‌های فلزی از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شوند و یک ساختار بسیار قوی و مستحکم هستند که اغلب به‌صورت ثابت روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. معمولا برای بیمارانی که مشکلات پیچیده و شدید دارند استفاده می‌شوند.

در مقابل، بریس‌های سرامیکی و شفاف زیباتر از بریس‌های فلزی به نظر می‌رسند، اما قدرت کمتری برای جابه‌جا کردن دندان‌ها دارند. با توجه به اینکه، از نوع ارتودنسی متحرک هستند و می‌توان آنها را به‌راحتی برداشت. معمولا برای رفع مشکلات خفیف تا متوسط در بیماران جوان استفاده می‌شوند. تجربه نشان داده است که طول دوره ارتودنسی  با استفاده از این نوع بریس‌ها کوتاه‌تر است.

سن بیمار

سن بیمار یکی از مهم‌ترین فاکتورهای موثر بر مدت زمان ارتودنسی است. اصولا بیماران جوان به‌دلیل اینکه هنوز استخوان آرواره‌هایشان در حال رشد است، روند درمان آسان‌تری دارند و سریع‌تر از بزرگسالان نتیجه می‌گیرند.

معمولا در بزرگسالان دندان‌های عقل رشد کرده‌اند و فضای زیادی برای حرکت دندان‌ها وجود ندارد. بنابراین داشتن بهترین سن برای ارتودنسی می‌تواند، روی طول دوره ارتودنسی تاثیر بگذارد و مدت زمان احتمالی را تغییر دهد.

نوع رژیم غذایی بیمار

بی‌توجهی به توصیه‌های دندانپزشک در مورد غذاهایی که می‌توانید با بریس‌ها بخورید و غذاهایی نمی‌توانید بخورید، ممکن است بر مدت زمان ارتودنسی تاثیر بگذارد.

خوردن مواد غذایی چسبناک، سفت یا ترد می‌تواند شکل بریس را تغییر دهد یا قسمت‌هایی از آن بشکند. در این شرایط، ممکن است بدون اینکه متوجه شوید از میزان فشار روی یک یا چند عدد از دندان‌ها کاسته شود. یا دوباره لازم باشد برای طراحی بریس به دندانپزشک مراجعه کنید. پس بهتر است از همان ابتدا از مصرف آب‌نبات، آدامس، ته‌دیگ، یخ و حتی سبزیجات خام و ذرت بوداده پرهیز کنید.

میزان مراجعه به دندانپزشک

برخلاف باور برخی از بیماران، میزان مراجعه به دندانپزشک روی اینکه ارتودنسی چقدر طول می‌کشد، تاثیر می‌گذارد. لازم است بعد از ارتودنسی، به‌طور مرتب به دندانپزشک خود برای تنظیمات بریس و تمیز کردن آن و دندان‌ها مراجعه کنید. در غیر این صورت، ممکن است در اثر آسیب به بریس یا پوسیدگی دندان‌ها مجبور شوید مدام از ابتدا روند درمان را آغاز کنید.

اگر در طول دوره ارتودنسی هرگونه تغییر غیرمنتظره یا غیرطبیعی در دندان‌ها، فک یا سایر قسمت‌های دهان خود مشاهده کردید، حتما با دندانپزشک خود مشورت کنید.

آیا امکان کاهش مدت زمان استفاده از بریس وجود دارد؟

برخی از بیماران پس از دریافت پاسخ سوال ارتودنسی چقدر طول می‌کشد؟ بلافاصله این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا می‌توان مدت زمان استفاده از بریس را کوتاه‌تر کرد؟

در پاسخ می‌توان گفت بله، اگر دندانپزشک قابلیت استفاده از جدیدترین فناوری‌ها و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشد، می‌توان طول درمان را به میزان قابل توجهی کاهش داد. به‌همین‌دلیل، توصیه می‌کنیم برای ارتودنسی به یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی حرفه‌ای مراجعه کنید.

در انتها باید بگوئیم که طول دوره ارتودنسی متاثر از عوامل مختلفی از جمله شرایط دندان‌ها، نوع ارتودنسی، سن و سبک زندگی بیمار است. آنچه که مهم است برای گرفتن بهترین نتیجه و کاهش طول دوره ارتودنسی حتما به متخصص ارتودنسی متبحر مراجعه کنید.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین متخصصان ارتودنسی، بالاترین کیفیت را در زمینه خدمات ارتودنسی ارائه می‌کند.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

طول دوره درمان با توجه به اینکه دندان‌های فک پایین چقدر نامرتب است، متفاوت است.

طول دوره درمان ارتودنسی دندان بسته به شرایط دندان 6 تا 18 ماه متفاوت است.

طول دوره ارتودنسی فک پایین به میزان نامرتبی دندان ها بستگی دارد.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.