جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

آیا ایمپلنت در بارداری ممنوع است؟

ایمپلنت در بارداری
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

اینکه ایمپلنت دندان در بارداری شدنی است یا خیر، سوال بانوانی است که به هر دلیلی دندان خود را از دست داده اند و نیاز به ایمپلنت دندان دارند اما  در دوران بارداری به سر می‌برند. اگر شما هم چنین شرایطی دارید و به دنبال کسب اطلاعات پیرامون ایمپلنت در بارداری هستید تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

ایمپلنت دندان، امروزه به یکی از بهترین روش‌ها برای حل معضل بی دندانی، تبدیل شده است. استفاده از روش کاشت ایمپلنت دندان علاوه بر جبران دندان ازدست‌رفته به زیبایی لبخند، بهبود جویدن غذا و همچنین به اصلاح تکلم نیز کمک می‌کند.

انواع سرویس‌های جراحی و کاشت ایمپلنت دندان:
۱. ایمپلنت تک دندان
۲.ایمپلنت دندان فوری
۳. ایمپلنت دندان بر مبنای پونتیک
۴. جراحی‌های لیفت سینوس
۵. جراحی بازسازی استخوان فک در ایمپلنت دندان

اما آیا انجام ایمپلنت در بارداری ضروری است؟ ازآنجایی‌که جنین بخش زیادی از کلسیم و سایر مواد مغذی مورد نیاز خود را از مادر دریافت می‌کند، سلامت دندان‌های مادران در دوران بارداری و پس از آن در خطر است. در صورت عدم توجه به رژیم غذایی مناسب ممکن است با پوسیدگی شدید دندان و بیماری لثه، به‌عنوان دو عامل موثر در از دست دادن دندان‌های دائمی، مواجه شوند.

معمولا دندانپزشکان توصیه می‌کنند که علاوه‌بر مصرف مکمل، تمام اقدامات دندانپزشکی، از جمله ایمپلنت قبل از بارداری انجام شوند تا در بارداری عوارض جانبی خاصی جنین را تهدید نکند.

معمولا دندانپزشکان توصیه می‌کنند که علاوه‌بر مصرف مکمل، قبل از بارداری تمام اقدامات دندانپزشکی انجام شوند تا در بارداری عوارض جانبی خاصی جنین را تهدید نکند.

اگرچه در این دوران، دندانپزشکان ممانعتی برای پر کردن یا کشیدن دندان ندارند اما اغلب روی انجام ایمپلنت در بارداری اعلام رضایت نمی‌کنند و توصیه می‌کنند که تا زمان زایمان به درمان‌های موقت برای جایگزین کردن دندان ازدست‌رفته بسنده شود.

ایمپلنت دندان یک فرآیند پیچیده و پراسترس است و نیاز به مداخلات پزشکی مانند تصویربرداری با اشعه ایکس یا سی‌تی اسکن از ریشه دندان‌ها و استخوان فک و بیهوشی عمومی یا بی‌حسی دارد. طبق مطالعات انجام‌شده، استرس روانی بیش‌ازحد مادر، انتقال مواد شیمیایی بیهوشی و تماس با اشعه ایکس احتمال بروز جهش ژنتیکی در DNA جنین را افزایش می‌دهد و ممکن است منجر به بروز عقب‌ماندگی ذهنی یا جسمی شود.

ایمپلنت در بارداری

از نظر علم پزشکی، سه ماهه اول و سوم بارداری مهم‌ترین و حیاتی‌ترین دوره‌های روند رشد جنین محسوب می‌شوند. در این دوران، قرار گرفتن در معرض خطرات محیطی می‌تواند اثرات وحشتناکی بر نوزاد داشته باشد. اکثر دندانپزشکان متخصص به مادران توصیه می‌کنند که از انجام هرگونه درمان‌های دندانپزشکی سنگین مانند لمینت دندان، ارتودنسی یا ایمپلنت در بارداری اجتناب کنند یا حداقل تا سه ماهه دوم صبر کنند. در ادامه به جزئیات بیشتری از این مساله اشاره خواهیم کرد.

نمونه کار ایمپلنت دندان میخک

ایمپلنت دندان

جنسیت: مرد

سن: 40

درمان: دو واحد ایمپلنت دندان فک بالا

 روند انجام ایمپلنت چگونه است؟

بنابراین اگرچه امکان انجام ایمپلنت در بارداری وجود دارد، اما روشی خطرناک محسوب می‌شود. در این بخش قصد داریم شما را با مراحل انجام آن آشنا کنیم تا خودتان قضاوت کنید. اصولا روند ایمپلنت دندان یا کاشت دندان مصنوعی شامل سه مرحله زیر است:

  • در مرحله اول دندان آسیب‌دیده حذف شده و سپس وضعیت استخوان فک برای پذیرش اجزای فلزی ایمپلنت از طریق معاینه و مشاهده تصاویر اشعه ایکس بررسی می‌شود. درصورتی‌که این استخوان ضخامت، استحکام و شکل مناسبی نداشته باشد، دندانپزشک مجبور است که از روش پیوند استخوان استفاده کند.
  • در مرحله دوم به کمک بیهوشی و جراحی، میله تیتانیومی فیکسچر در استخوان زیر لثه جایگذاری می‌شود. در واقع این میله نقش ریشه دائمی برای دندان مصنوعی را دارد.
  • در مرحله سوم و پس از گذشت زمان مشخصی از بهبود استخوان فک، دندانپزشک با جراحی جزئی برای نصب قطعه اباتمنت یا تکیه‌گاه روی فیکسچر اقدام می‌کند. معمولا چند ماه طول می‌کشد تا فیکسچر درون استخوان فک جوش بخورد.
  • در مرحله آخر نیز برای نصب روکش یا تاج مصنوعی روی اباتمنت اقدام می‌شود.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: مراحل ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت در بارداری

دلایل شکست ایمپلنت در بارداری چیست؟

دلایل زیادی برای ممنوعیت ایمپلنت دندان در بارداری وجود دارد که به طور خلاصه به آن اشاره می‌کنیم:

  1. از نظر دندانپزشکان، یکی از مهم‎ترین عللی که باعث خطرناک شدن روند جراحی ایمپلنت در بارداری می‌شود، ظهور تغییرات در وضعیت سلامت دهان و دندان زنان باردار است که می‌تواند احتمال شکست روش کاشت دندان مصنوعی را افزایش دهد.
  2. زنان در دوران باردرای دچار تغییرات هورمونی قابل توجهی می‌شوند. در واقع با افزایش ناگهانی هورمون استروژن و پروژسترون در بدن، بافت نرم دهان و لثه‌ها بیشتر مستعد ابتلا به التهاب و انواع عفونت می‌شوند. به‌همین‌دلیل، حین جراحی ایمپلنت در بارداری و پس از آن نه تنها بافت حساس لثه بیشتر خونریزی می‌کند بلکه احتمال عفونت بافت نرم و حتی استخوان فک نیز افزایش پیدا می‌کند.
  3. همه ما می‌دانیم که جنین مواد معدنی مورد نیاز خود، به‌ویژه ویتامین D و کلسیم را از طریق جفت و بند ناف از مادر دریافت می‌کند. این مساله باعث کاهش استحکام ساختار استخوان فک مادر می‎شود و مطمانا روی کاهش احتمال موفقیت نصب و پذیرش پایه فلزی ایمپلنت نیز بسیار موثر است. به‌خصوص اگر مادر به بیماری دیابت بارداری مبتلا باشد.
  4. معمولا سیستم ایمنی بدن مادران باردار به‌صورت خودکار برای پیشگیری از پس زدن بافت بیگانه جنین، کمی ضعیف می‌شود. در صورت انجام ایمپلنت در بارداری، این مساله می‎تواند باعث عدم کنترل التهاب لثه‌ها و تاخیر در بهبودی استخوان فک شود. از دیگر دلایل موثر برای به تعویق انداختن ایمپلنت در بارداری، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟ شما می‌توانید از طریق ارتباط با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

چرا ایمپلنت در بارداری ممنوع است؟

آنچه که باعث می‌شود ایمپلنت در بارداری ممنوع باشد حفظ سلامتی جنین است زیرا فرآیند ایمپلنت دندان روند پیچیده‌ای دارد که ممکن است بر سلامت جنین تاثیر بگذارد. از جمله عواملی که سبب ممنوعیت ایمپلنت دندان در بارداری می‌شود به صورت زیر است:

  • استفاده از بیهوشی یا بی‌حسی موضعی برای ایمپلنت دندان در بارداری

فرآیند جراحی کاشت دندان مصنوعی یا ایمپلنت دندان مانند هر روش جراحی دیگر برای کنترل درد نیاز به بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی دارد.

اگرچه بی‌حسی موضعی ممکن است خطر بارزی برای جنین نداشته باشد، اما استفاده از بیهوشی عمومی برای انجام ایمپلنت خطرناک است. زیرا جنین در مواجهه با مواد بیهوشی دچار خواب‎آلودگی می‌شود و خطر افت ضربان قلب و تنگی نفس او را تهدید می‌کند. در این شرایط ممکن است جنین با انواع ناهنجاری مواجه شود.

نکته قابل توجه دیگر این است که پس از جراحی ایمپلنت باید برای حداقل 48 تا 72 ساعت داروی ضددرد، ضدالتهاب یا مسکن مصرف شود تا کمی درد استخوان فک تسکین پیدا کند. درصورتی‌که خانم‌های باردار اجازه مصرف چنین داروهایی را ندارند.

  • تماس با اشعه ایکس در زمان تصویربرداری از ساختار استخوان فک

بخشی از فرآیند آماده‌سازی استخوان فک برای دریافت اجزای ایمپلنت دندان، گرفتن تصاویر اشعه ایکس از دهان، دندان و لثه برای ارزیابی میزان تراکم، شکل و ضخامت استخوان، موقعیت ریشه دندان‌های مجاور و وضعیت سلامت آن‌ها است.

اگر جنین در هر دوره‌ای از بارداری در معرض حتی کمترین دوز اشعه ایکس قرار بگیرد، خط بروز انواع ناهنجاری او را تهدید می‌کند. زیرا سلول‌های او سرعت رشد بالایی دارند و به سرعت به خطرات محیطی مانند جهش ژنتیکی پاسخ می‌دهند.

بنابراین، امن‌ترین و بهترین گزینه پیشرو مادران باردار این است که در این دوران اصلا برای ایمپلنت اقدام نکنند و این کار را به بعد از زایمان موکول کنند. مگر آنکه دندانپزشک به‌‎دلیل وخیم بودن شرایط دستور به انجام ایمپلنت در بارداری دهد!

←می‌خواهم بیشتر بدانم: عکس cbct  چیست؟

ایمپلنت در بارداری

  • استرس و فشار روانی قابل توجه جراحی ایمپلنت دندان

نمی‎توان انکار کرد که جراحی ایمپلنت دندان یک روند پیچیده است و اغلب باعث عصبی یا مضطرب شدن بیماران می‌شود. از نظر پزشکان هرگونه استرس و فشار روانی برای مادران باردار به‎خصوص در سه ماه اول و سوم خطرناک است و علاوه‌بر آسیب به مغز جنین، خطر افزایش فشار خون بارداری (پره‌اکلامپسی) یا حتی سقط را نیز به همراه دارد. اخیرا نیز مشخص شده است که استرس زیاد مادر در دوران بارداری، با مساله تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم یا بیش‌فعالی مرتبط است.

آیا در چنین شرایطی، انجام ایمپلنت ضرورت دارد؟ واقعا تحمل استرس بیش‌ازحد در دوران بارداری ارزش انجام این کار را دارد؟

ازآنجایی‌که در دوران بارداری خطر پوسیدگی دندان‌ها و عفونت لثه چند برابر می‌شود. توصیه می‌کنیم که فقط با رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان به کمک مسواک زدن و نخ‌دندان کشیدن، از انجام ایمپلنت دندان در بارداری پیشگیری کنید. قبل از اقدام به بارداری نیز برای رفع کامل هرگونه بیماری یا آسیب دندانی به دندانپزشک مراجعه کنید!

در چه وضعیتی انجام ایمپلنت در بارداری لازم است انجام شود؟

زنان باردار معمولا نیازهای غذایی و جسمی فرزند متولدنشده خود را در اولویت قرار می‌دهند. ادامه چنین روندی ممکن است باعث از دست دادن یک یا چند دندان مادر شود و دندانپزشک را مجبور به انجام ایمپلنت دندان کند.

در واقع با وجود اینکه اغلب دندانپزشکان توصیه می‌کنند که جراحی ایمپلنت را به بعد از زایمان موکول کنید. اما اگر دندانی دارید که به شدت پوسیده و خراب شده است و باعث احساس درد و بی‌قراری در شما می‌شود، احتمالا باید برای کشیدن آن اقدام کنید.

اگر این دندان خراب، یک دندان عقبی باشد که خیلی قابل رویت نیست، می‌توانید تا بعد از تولد نوزاد برای کاشت دندان مصنوعی صبر کنید. اما اگر یک دندان جلویی باشد، ممکن است برای حفظ زیبایی لبخند خود تمایل داشته باشید که بلافاصله آن را با ایمپلنت جایگزین کنید.

از نظر علم دندانپزشکی، اگر در سه ماهه دوم بارداری یا بعد از آن باشید، کاشت ایمپلنت دندان تحت بی‌حسی موضعی بی‌خطر است. در این شرایط دندانپزشک محل کاشت، عمق و زاویه اجزای ایمپلنت را دقیق بررسی می‌کند تا جراحی به ایمن‌ترین شکل ممکن و در حداقل زمان انجام شود.

توصیه می‌کنیم خودتان نیز نسبت به خطرات ایمپلنت در سه ماهه اول بارداری و تحت بیهوشی عمومی حساس باشید و اگر در چنین وضعیتی قرار گرفتید از انجام آن پرهیز کنید.

ایمپلنت در بارداری

مزایای انجام اورژانسی ایمپلنت در بارداری چیست؟

اگر به تشخیص دندانپزشک لازم است که برای ایمپلنت در بارداری اقدام کنید، مطمئنا مزایای زیر با آن همراه است:

  • داشتن یک لبخند زیبا
  • حفظ سلامت استخوان فک و دندان‌های مجاور دندان ازدست‌رفته
  • بهبود قدرت بیان و روند غذا خوردن

 تجربه صحرا از سمنان:

من باید یکی از دندان‌هایم را ایمپلنت کنم ، اما در دوران شیردهی هستم. آیا می‌توانم کاشت ایمپلنت انجام بدهم؟

پاسخ:

در واقع اگرچه احتمال انتقال مواد بیهوشی به نوزاد از طریق غدد شیری وجود دارد اما راهکارهایی برای پیشگیری از این مساله وجود دارد. حتما در این مورد با دندانپزشک متخصص خود مشورت کنید.

هزینه ایمپلنت در بارداری چگونه است؟

ممکن است هزینه ایمپلنت در بارداری کمی بیشتر از شرایط عادی باشد. زیرا دندانپزشک باید با مهارت و دقت عمل بیشتری عمل کند و کیفیت بالای اجزای ایمپلنت اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این مطلب سعی کردیم تا به تمامی نکات مهم در زمینه ایمپلنت و بارداری اشاره کنیم. احتمالا با توجه به خطرات و عوارض ذکرشده نتوانید برای ایمپلنت دندان در بارداری اقدام کنید.

ناراحت نباشید، با وجود درمان‌های نوین امکان پانسمان و ترمیم حرفه‌ای دندان ازدست‌رفته یا کشیده‌شده وجود دارد. در نتیجه می‌توانید برای بعد از زایمان برای کاشت دندان مصنوعی اقدام کنید. فراموش نکنید که هیچ‌چیز به اندازه حفظ سلامت مادر و جنین در دوران بارداری مهم نیست.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک، با استفاده از بهترین متخصصان ایمپلنت، بالاترین کیفیت را در زمینه ایمپلنت دندان به شما ارائه می‌کند. از طرفی میخک با طرح پرداخت اقساطی، فرآیند رسیدگی به دهان و دندان شما را تسهیل کرده است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

انجام ایمپلنت دندان در بارداری در شرایط خاصی انجام می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

بله، دلایل بسیار زیادی وجود دارد که باعث شکست ایمپلنت در بارداری می‎شود.

ایمپلنت دندان در بارداری به‌خاطر حفظ سلامتی جنین توصیه نمی‌شود.

قیمت ایمپلنت دندان در بارداری به دلیل مراقبت‌های بیشتر از حالت عادی بیشتر است.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.