جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

فرق ایمپلنت با کامپوزیت چیست؟|هزینه و مشاوره رایگان

ایمپلنت و کامپوزیت
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است. برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!

مشاوره دندانپزشکی رایگان

 

برای داشتن لبخند زیبا باید فرق ایمپلنت با کامپوزیت را بدانید. زیرا کامپوزیت دندان و ایمپلنت دندان از روش‌های زیبایی لبخند است. البته نباید فراموش کنید که علاوه‌بر تاثیر در زیبایی لبخند، برای درمان و سلامت دهان و دندان نیز کاربرد دارد. آیا از تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت اطلاع دارید؟ اگر به دنبال دانستن فرق ایمپلنت با کامپوزیت هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید!

ایمپلنت دندان یک روش جراحی است که برای افرادی به‌کار می‌رود که به هر دلیلی یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند. در واقع روش کاشت ایمپلنت دندان اغلب برای دندان‌هایی به کار می‌رود که کاملا ازدست‌رفته‌اند و دیگر امیدی به نگهداری از آن‌ها نیست.

اما کامپوزیت دندان چیست؟ همه ما دوست داریم دندان‌های سالم، زیبا و درخشانی داشته باشیم. دندان‌هایی که به لبخند ما زیبایی می‌بخشند و زیبایی چهره ما را دوچندان می‌کنند. اما گاهی مسائل مختلفی مثل لب‌پَر شدن دندان‌ها، شکستگی دندانی یا به هم ریختگی دندانی پیش می‌آید که زیبایی دندان‌هایمان را پنهان می‌کند. خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه دندانپزشکی زیبایی، دیگر لازم نیست نگران این مسائل باشید! کامپوزیت ونیر یا ونیر کامپوزیت یکی از روش‌های رایج مورد استفاده برای زیبایی دندان است. کامپوزیت دندان جزء روش‌های برگشت پذیر بوده و انواع متفاوتی دارد. از طرفی کامپوزیت هم، مانند همه روش‌های زیبایی و درمانی دارای مزایا و معایب متفاوتی است. بنابراین می‌توان با صلاح‌دید دندانپزشک برای زیبایی دندان‌ها، کامپوزیت ونیر را انتخاب کرد.

در اصل تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت در هدف و نحوه انجام آن‌ها، متریال و مواد به‌کاررفته، طول عمر و هزینه نهایی است. در ادامه به جزئیات کامل این دو روش اشاره خواهیم کرد.

نمونه کار ایمپلنت دندان میخک

ایمپلنت دندان

جنسیت: مرد

سن: 40

درمان: دو واحد ایمپلنت دندان فک بالا

 

جدول مقایسه تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت

ویژگی کامپوزیت    ایمپلنت
هزینه و قیمت    کمتر از ایمپلنت برای هر واحد قیمت بیشتر
طول عمر و دوام  طول عمر کمتر طول عمر بالا و مادام العمر
مراقبت جهت نگه‌داری  نیازمند مراقبت بیشتر مراقبت مثل دندان اصلی
زیبایی    خوب زیبایی طبیعی 
روش اجرا و نصب توسط دندان پزشک جراحی و کاشت فیکسچر 

 

کاشت ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست ، سوال مهمی برای افرادی است که دندان خود را از دست داده ‌اند. ایمپلنت دندان یک روش نوین است که توانسته با 98% احتمال موفقیت، دندان‌های دائمی ازدست‎‌رفته به‌دلیل بیماری لثه، پوسیدگی یا ضربه شدید را جایگزین کند. در واقع در این روش دندانپزشک به کمک سه جز میله تیتانیومی فیکسچر، اِباتمنت (تکیه‌گاه) و روکش یا تاج مصنوعی، یک دندان مصنوعی را درون استخوان فک جای‌گذاری می‌کند.

ابتدا با عمل جراحی و ایجاد یک سوراخ در استخوان فک، میله پیچ‌مانند فیکسچر به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی ثابت می‌شود. پس از گذشت 4 تا 12 هفته و عجین شدن استخوان فک با فیکسچر، برای نصب اباتمنت اقدام می‌شود. در واقع اباتمنت به کمک یک جراحی سرپایی روی فیکسچر متصل می‌شود. در نهایت نیز روکش مصنوعی روی اباتمنت نصب می‌شود.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: انواع ایمپلنت دندان

انجام کل این مراحل ممکن است برای چندین هفته طول بکشد. برای شناخت تفاوت‌های ایمپلنت و کامپوزیت، لازم است از مزایا و معایب ایمپلنت دندان آگاه باشید. در ادامه به این مسائل اشاره خواهیم کرد.

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

تجربه نشان داده است که جایگزین‌کردن دندان‌ ازدست‌رفته با کاشت دندان مصنوعی، کمک زیادی به موارد زیر می‌کند:

  • تغییر و بهبود ظاهر صورت
  • تسهیل و بهبود فرآیند غذا خوردن
  • تقویت و بهبود قدرت کلام
  • تقویت بهداشت و سلامت دهان و دندان

 تجربه رضا:

من کاشت ایمپلنت انجام داده ام اما نگرانم که دندان‌های کناری بخاطر جراحی آسیب دیده باشن. آیا ممکن است؟

پاسخ:

استفاده از این روش به هیچ‌وجه باعث پوسیدگی یا خراب شدن سایر دندان‌های شما نمی‌شود و برای انجام آن نیازی به کوچک کردن دندان‌های مجاور نیست.

 

نکته قابل توجه این است که ساختار محکم ایمپلنت دندان طول عمر بالایی دارد و می‌تواند به مدت 25 تا 30 سال دوام بیاورد. معمولا نیازمند مراقبت‌های خاصی نیست و فقط لازم است که به کمک مسواک زدن و نخ دندان‌ کشیدن، بهداشت دهان و دندان رعایت شود.

مزایای ایمپلنت دندان

معایب ایمپلنت دندان چیست؟

برای انجام ایمپلنت دندان لازم است که دندانپزشک جراحی‌های جزئی انجام دهد. به‌همین‌دلیل، وضعیت بافت لثه و استخوان فک بیمار باید رضایت‌بخش باشد.

در صورت عدم اطمینان دندانپزشک از میزان استحکام و ضخامت استخوان فک، ممکن است پیش از هر اقدامی پیوند استخوان انجام شود تا پایه محکم‌تری برای ایمپلنت شکل گیرد. بنابراین، ایمپلنت دندان یک روش سریع و ساده نیست.

همه افراد امکان انجام این روش را ندارند. در واقع افراد سیگاری، بیماران تحت پرتودرمانی سر و گردن، بیماران مبتلا به اختلالات مزمن درمان‌نشده مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی به‌دلیل عدم برخورداری از سلامت عمومی کاندید مناسبی برای انجام آن نیستند.

از عوارض ایمپلنت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی
  • تورم و قرمزی در اطراف لثه و صورت
  • درد در ناحیه فک
  • کبودی لثه

⇐ لازم به ذکر است که اغلب موارد این عوارض طی دو هفته برطرف می‌شوند، اما در صورت نصب نامناسب و غیرحرفه‌ای ایمپلنت دندان یا بروز عفونت، ممکن است نیاز به انجام جراحی دوباره برای ترمیم باشد.

بنابراین آنچه در کاشت ایمپلنت دندان بسیار مهم است مراجعه به متخصص ایمپلنت با تجربه و متعهد است.

 

←می‌خواهم بیشتر بدانم:متخصص ایمپلنت کیست؟

در ادامه برای بررسی تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت به معرفی کامپوزیت می‌پردازیم.

کامپوزیت دندان چیست؟

مطمئنا تغییر رنگ یا وجود لکه‌هایی روی دندان، شکستگی دندان، داشتن دندان‌هایی کج یا فاصله زیاد بین دندان‌ها می‌تواند ظاهر لبخند شما را نامطلوب کند. معمولا در چنین شرایطی دندانپزشک انجام روش‌هایی مانند باندینگ دندان را پیشنهاد می‌کند.

در روش کامپوزیت دندان از پوشش رزین کامپوزیت همرنگ دندان برای ترمیم استفاده می‌شود. در ابتدا دندانپزشک اقدام به تراشیدن سطحی مینای دندان‌ می‌کند تا بتواند حالت صیقلی آن را رفع کند. در مرحله بعد به کمک یک ماده ویژه، رزین کامپوزیت که ساختار بتونه‌ای دارد به سطح دندان چسبانده و فیکس می‌شود. مطمئنا با ناهموار شدن سطح دندان، رزین با قدرت بیشتری می‌چسبد.

پس از اعمال رزین، قالب‌گیری انجام می‌شود تا این ماده صاف شده و ظاهری مشابه دندان طبیعی‌ بگیرد. در نهایت به کمک تابش نور لیزر یا اشعه ماواءبنفش ساختار رزین کامپوزیت خشک و محکم می‌شود. معمولا کل این مراحل در یک جلسه 30 تا 60 دقیقه‌ای انجام می‌شود. برای فهم بهتر تفاوت‌ ایمپلنت و کامپوزیت، به مزایا و معایب کامپوزیت اشاره خواهیم کرد.

مزایای کامپوزیت دندان چیست؟

اصولا افراد زیر بیشترین بهره را از این روش زیبایی می‌برند:

  • به‌دلیل وجود شکاف‌های دندانی، ظاهر لبخند آن‌ها مناسب نیست.
  • یک یا چند عدد دندان ترک‌خورده، شکسته یا پوسیده دارند.
  • می‌خواهند به‌جای ارتودنسی از روکش کامپوزیت برای مرتب کردن ظاهر دندان‌های کج، بیرون‌زده یا فرورفته خود استفاده کنند.
  • به‌دلیل اعتیاد به سیگار یا مصرف مداوم مواد غذایی رنگدانه‌دار مانند قهوه، دیگر روش بلیچینگ برای سفیدکردن دندان‌های آن‌ها موثر نیست.
  • لازم است از روکش کامپوزیت برای هماهنگی بیشتر و بزرگتر کردن دندان‌های کوچک یا کوتاه خود استفاده کنند.
  • از ظاهر و مشکلات دندانی دندان‌های خرگوشی خود رنج می‌کشند.

کامپوزیت دندان

معایب کامپوزیت دندان چیست؟

درصورتی‌که این روش توسط یک دندانپزشک حرفه‌ای انجام نشود، احتمال آسیب شدید به مینا یا حتی بافت داخلی و همبند دندان‌ حین تراشیدن سطح آن وجود دارد. مواردی از تغییر رنگ و ظاهر روکش کامپوزیت‌ بعد از گذشت مدتی مشاهده شده است. به‌همین‌دلیل، روشی دائمی محسوب نمی‌شود. از عوارض جدی اعمال کامپوزیت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احساس ناراحتی و درد در ناحیه دندان، لثه و فک
  • التهاب و عفونت بافت نرم لثه
  • پوسیدگی دندان‌ها

برای ایمپلنت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم(چت) با متخصص ایمپلنت پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره آنلاین ایمپلنت دندان

 

تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت در چیست؟

اگرچه ایمپلنت و کامپوزیت روش‌هایی برای بهبود زیبایی و حفظ سلامت دهان و دندان محسوب می‌شوند اما تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت زیاد است.

  • در مقایسه میان ایمپلنت و کامپوزیت، کامپوزیت واقعا روشی مقرون‌به‌صرفه است که می‌تواند در طی یک جلسه ظاهر دندان‌ها را اصلاح و ترمیم کند. دقیقا برخلاف روش سنگین ایمپلنت که از جراحی برای ترمیم دندان ازدست‌رفته استفاده می‌کند.
  • کل مواد به‌کاررفته برای کامپوزیت، یک نوع رزین مخصوص است که در مقایسه با انواع روکش‎های جدید واقعا قیمت بالایی ندارد. درحالی‌که ایمپلنت دندان نیاز به دو جز فلزی و از‌پیش‌ساخته فیکسچر و اباتمنت و یک جز کامپوزیتی تاج مصنوعی دارد و این مساله هزینه نهایی را افزایش می‌دهد.
  • یکی از تفاوت‌های بارز ایمپلنت و کامپوزیت در این است که انجام کامپوزیت مداوم می‌تواند باعث آسیب به مینای دندان شود، چراکه سطح دندان تراشیده می‌شود. درحالی‌که ایمپلنت دندان نه تنها با هدف جایگزین‌کردن دندان‌های ازدست‌رفته انجام می‌شود، بلکه آسیبی به دندان‌های مجاور نیز وارد نمی‌کند. جالب است بدانید ازآنجایی‌که میله تیتانیوم فیکسچر به‌مرور زمان با استخوان فک شما عجین می‌شود، ساختار ایمپلنت‌ نمی‌لغزد، صدا ایجاد نمی‌کند یا به استخوان فک آسیب جدی وارد نمی‌کند.
  • ایمپلنت را می‌توان یک روش مادام‌العمر به حساب آورد که بیش از 20 سال طول عمر دارد. درحالی‌که انواع کامپوزیت بین 5 تا 10 سال دوام می‌آوردند و لازم است برای انجام دوباره این تکنیک اقدام کنید. این مورد از تفاوت میان ایمپلنت و کامپوزیت واقعا قابل توجه است.

تفاوت کامپوزیت و ایمپلنت در قیمت چیست؟

فرق کامپوزیت با ایمپلنت در قیمت بسیار زیاد است، اگر چه که کامپوزیت یا ایمپلنت هر دو به عنوان روش درمانی و زیبایی بکار برده می‌شوند. اما ایمپلنت دندان نوعی جراحی محسوب می‌شود و به طبع هزینه‌های جراحی بیشتر از روش کامپوزیت دندان است. از سویی دیگر قطعات استفاده شده در ایمپلنت بیشتر بوده و وارداتی است که این مسئله باعث افزایش قیمت ایمپلنت دندان می‌شود.

قیمت کامپوزیت دندان 

    طراحی لبخند – کامپوزیت     قیمت (تومان)
   نانو کامپوزیت(IPS,Karizma) 1,8۰۰,۰۰۰
   کامپوزیت ونیر(Zenit ) 1,3۰۰,۰۰۰
   کامپوزیت ونیر(Gradia, Tokoyama) 1,۰۰۰,۰۰۰

 

قیمت ایمپلنت دندان

    ایمپلنت     قیمت (تومان)
   یک واحد ایمپلنت کره ای 8,5۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت سوئیسی sic 11,۰۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت آلمانی icx 11,۰۰۰,۰۰۰
   یک واحد ایمپلنت اشترومن SLA-Active 16,۰۰۰,۰۰۰

 

لازم به ذکر است که هزینه نهایی ایمپلنت یا کامپوزیت متناسب با درمان‌های ضروری هر فرد می‌تواند تغییر کند به خصوص برای ایمپلنت دندان که علاوه‌بر هزینه قطعات، هزینه‌های لیفت سینوس، جراحی و یا پودر استخوان در صورت نیاز به آن اضافه می‌شود.

آیا بیمه هزینه کامپوزیت یا ایمپلنت را پرداخت می‌کند؟

در جواب اینکه بیمه هزینه ایمپلنت دندان و کامپوزیت را پرداخت می‌کند یا خیر، باید بدانید که بیمه‌های پایه اعم از بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی هیچ‌کدام، هزینه ایمپلنت دندان یا کامپوزیت برای زیبایی را پرداخت نمی‌کنند. اما بیمه‌های تکمیلی متناسب با سقف تعهدات خود بخش کمی از هزینه ایمپلنت دندان را پوشش می‌دهند اما کامپوزیت دندان برای زیبایی لبخند را پوشش نمی‌دهند.

←می‌خواهم بیشتر بدانم: هزینه ایمپلنت دندان با بیمه

طبق نکات ذکرشده در مورد فرق ایمپلنت و کامپوزیت، احتمالا متوجه شدید که ایمپلنت دندان نوعی دندان مصنوعی ثابت به‌عنوان جایگزین دندان ازدست‌رفته و کامپوزیت نوعی روکش دندان برای اصلاح ظاهر دندان است. هر دو روش تفاوت‌های بنیادی با یکدیگر دارند که مشورت با دندانپزشک می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهتریم متخصصان ایمپلنت و زیبایی، بالاترین کیفیت را در زمینه ایمپلنت و کامپوزیت به مراجعین ارائه می‌دهد. از طرفی میخک با ارائه طرح پرداخت اقساطی زمینه را برای رسیدگی به سلامت دهان و دندان مراجعین تسهیل می‌کند.

 

سوالات متداول فرق ایمپلنت با کامپوزیت

  1. تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت در چیست؟

فرق کامپوزیت و ایمپلنت بسیار زیاد است ایمپلنت برای جبران دندان از دست رفته استفاده می‌شود و کامپوزیت برای زیبایی و رفع پوسیدگی دندان کاربرد دارد. در صورت تمایل این مقاله را مطالعه کنید.

  1. قیمت ایمپلنت و کامپوزیت چه تفاوتی با هم دارند؟

ایمپلنت به دلیل اینکه نوعی جراحی محسوب می‌شود قیمت بیشتری نسبت به یک واحد کامپوزیت دارد. اگرچه که تفاوت قیمت ایمپلنت و کامپوزیت بستگی به تعداد واحدهای درمان شده، دارد.

  1. ماندگاری ایمپلنت و کامپوزیت چه تفاوتی باهم دارند؟

ایمپلنت دندان یک روش مادام العمر است که در مقایسه با کامپوزیت نیاز به اصلاح مجدد کمتری دارد.

  1. تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت در نگه‌داری چیست؟

فرق کامپوزیت و ایمپلنت در مراقبت و نگه داری این است که نگهداری ایمپلنت دندان به مراتب راحت‌تر از کامپوزیت دندان است.

     5. آیا بیمه ایمپلنت دندان یا کامپوزیت را پوشش می‌دهد؟

بیمه های پایه خدمات ایمپلنت دندان و کامپوزیت برای اصلاح طرح لبخند را پوشش نمی‌هند.

 

منابع تفاوت ایمپلنت و کامپوزیت

www.healthline.com/health/dental-and-oral-health/teeth-bonding

www.lasrydentalclinic.com/composite-bonding

www.colgate.com/en-us/oral-health/bonding/is-composite-resin-bonding-right-for-you

www.webmd.com/oral-health/guide/dental-implants

www.medicinenet.com/dental_implants/article.htm

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.