جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع دندان مصنوعی کدام است؟

انواع دندان مصنوعی کدام است
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه در دنیای دندانپزشکی، انواع دندان مصنوعی با کیفیت بالا ساخته شده است. دندان‌های مصنوعی، گزینه‌هایی کارآمد برای جایگزینی دندان‌های طبیعی از دست رفته یا آسیب دیده هستند. در این مقاله به بررسی انواع دندان مصنوعی می‌پردازیم و اطلاعات مفیدی را در این زمینه ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

همانطور که می‌دانید، دندان‌ مصنوعی به‌عنوان جایگزینی برای دندان‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شوند. این دندان‌ها معمولاً از موادی مانند آکریلیک یا فلز ساخته می‌شوند و می‌توانند به جای یک دندان، چند دندان یا حتی تمامی دندان‌های شما قرار گیرند.

انواع دندان مصنوعی

انواع متعددی از دندان‌های مصنوعی وجود دارند، از جمله دندان‌های مصنوعی پارسیل و دندان‌های مصنوعی ژله‌ای و … . تک‌تک این انواع دندان مصنوعی باید به دقت برای فرد انتخاب شوند تا با شکل، اندازه و رنگ دندان‌های شما همخوانی داشته باشند. برای انتخاب دندان مصنوعی مناسب خود به یک دندانپزشک ماهر و باتجربه مراجعه کنید تا علاوه بر انتخاب بهترین مارک دندان مصنوعی برای شما، دندان مصنوعی را با بهترین مواد اولیه و متناسب با اندازه دهان و دندان‌های شما برایتان بسازد. اگر دندان مصنوعی به خوبی درست نشده باشد، ممکن است به لثه‌ها آسیب برساند و نتوانید از آن استفاده کنید.

در ادامه انواع دندان مصنوعی را به شما معرفی می‌کنیم تا با آگاهی به دندانپزشک مراجعه کنید:

دندان‌های مصنوعی پارسیل

در واقع دندان مصنوعی تکه ای یا پارسیل یکی از انواع دندان مصنوعی است و زمانی استفاده می‌شوند که هنوز برخی از دندان‌ها، سالم باقی مانده باشند. این دندان‌های مصنوعی اغلب با استفاده از گیره‌های مخصوص در اطراف دندان‌های سالم، بسته می‌شوند. این گیره‌ها ممکن است هنگام صحبت‌کردن قابل مشاهده باشند؛ اما می‌توان آن‌ها را از مواد هم‌رنگ دندان‌ها تهیه کرد.

دندان‌های مصنوعی ثابت

دندان مصنوعی ثابت یا اوردنچر نوعی از دندان مصنوعی است که بر پایه‌های ایمپلنت سوار می‌شود. در این مدل، پروتز روی لثه‌ها ثابت می‌شود و قابلیت حرکت کردن ندارد.

دندان‌های مصنوعی کامل

دندان‌های مصنوعی کامل زمانی استفاده می‌شوند که تمامی دندان‌های شما از دست رفته باشند که این امر ممکن است به دلیل ضربه، عفونت، پریودنتیت یا شرایط پزشکی دیگری باشد. این دندان‌های مصنوعی دو نوع ثابت و متحرک دارند. انواع دندان مصنوعی ثابت به‌طور کامل روی فک ثابت شده و تکان نمی‌خورند. صحبت‌کردن با این دندان مصنوعی، راحت بوده و مشکلی نخواهید داشت. انواع دندان مصنوعی متحرک را می‌توان از داخل دهان درآورد و مجدد در سر جای خود قرار داد. می‌توان از چسب دندان مصنوعی برای کمک به نگه‌داشتن دندان مصنوعی متحرک در جای خود استفاده کرد.

انواع دندان مصنوعی

دندان‌های مصنوعی متحرک

دندان‌های مصنوعی متحرک، مدل سنتی هستند و یک مزیت آن‌ها این است که به راحتی قابل تمیز کردن هستند؛ اما این دندان‌ها ممکن است به راحتی از محل خود خارج شوند، بنابراین دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که از مواد غذایی که به ویژه چسبنده یا سفت هستند، پرهیز کنید.

چسب دندان‌های مصنوعی می‌تواند به نگه‌داشتن آن‌ها در محل خود کمک کند؛ اما استفاده از این چسب‌ها ممکن است دشوار باشد. دندان‌ مصنوعی متحرک معمولاً حدود ۵ سال عمر مفید دارند و پس از گذشت این مدت زمان، باید تعویض شوند.

دندان‌ مصنوعی ژله‌ای

دندان‌های مصنوعی ژله‌ای یک جایگزین محبوب برای انواع دندان‌ مصنوعی سنتی هستند و از مواد انعطاف‌پذیر اما بسیار مقاومی ساخته شده‌اند که ممکن است استفاده از آن‌ها راحت‌تر باشند. برای تهیه دندان مصنوعی ژله ای، از رزین نیمه‌شفافی استفاده می‌شود که با رنگ لثه‌های شما همخوانی دارد و در نتیجه هیچ پیچ مرئی مانند آنچه در دندان‌های مصنوعی پارسیل ممکن است ببینید، وجود نخواهد داشت.

همچنین دندان‌های مصنوعی ژله‌ای، سبک‌تر و کم‌حجم‌تر هستند. عمر مفید این انواع دندان مصنوعی معمولاً حدود ۵ تا ۸ سال است.

برای دندان مصنوعی خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

نگهداری از انواع دندان مصنوعی

دهان‌ انسان پر از باکتری‌ها است؛ بنابراین روزانه باید دندان‌ها و حتی دندان‌های مصنوعی را تمیز کنیم.

دندان‌پزشک بسته به نوع دندان‌های مصنوعی که دارید، به شما در مورد بهترین روش تمیز کردن دندان‌های مصنوعی‌تان مشاوره خواهد داد. به‌عنوان مثال، خارج‌کردن دندان‌های مصنوعی پارسیل می‌تواند در هنگام مسواک‌زدن در شب، تمیز کردن دندان‌هایتان را آسان‌تر کند.

نگه‌داری از انواع دندان مصنوعی

  • می‌توانید از محلول‌های تمیزکننده ویژه انواع دندان‌ مصنوعی برای کمک به تمیز کردن آن‌ها بهره ببرید. دندان‌های مصنوعی به محلول‌های مختلفی بر اساس مواد ساخته‌شده نیاز دارند، لذا از دندان‌پزشک خود بپرسید که چه محلول‌هایی باید استفاده کنید.
  • برای افزایش عمر مفید دندان‌های مصنوعی‌تان، هنگام تمیز کردن آن‌ها دقت کنید. آن‌ها را خم نکنید و سعی کنید در هنگام تمیز کردن، به هیچ یک از پیچ‌ها آسیب نزنید.
  • برای جلوگیری از خشک شدن انواع دندان‌ مصنوعی‌، آن‌ها را به‌طور منظم بشویید. همچنین قبل از قرار دادن آن‌ها در محل مخصوص خود، آن‌ها را زیر آب بشویید.
  • همچنین دندان‌پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از برخی غذاها پرهیز کنید. از نوشیدن نوشیدنی‌هایی پرهیز کنید که دمای آن‌ها به اندازه‌ای گرم است که رنگ دندان‌های مصنوعی را تغییر می‌دهد. همچنین بهتر است از غذاهای سفت مانند چیپس یا غذاهای چسبنده مثل آدامس پرهیز کنید.
  • رعایت تمامی این موارد برای افزایش طول عمر دندان‌های مصنوعی و عدم آسیب آن‌ها به لثه شما ضروری است. بدین ترتیب، سعی کنید همیشه از دستورالعمل‌های پزشک پیروی کرده و از دندان‌های مصنوعی خود مراقبت کنید.

مزایای انواع دندان‌ مصنوعی چیست؟

بهبود ظاهر و خودایمنی:

یکی از مزیت‌های اصلی  انواع دندان‌ مصنوعی افزایش اعتمادبه‌نفس و بهبود ظاهر فرد است. افرادی که دندان‌های طبیعی‌ خود را از دست داده‌اند، ممکن است احساس نگرانی در مورد ظاهر چهره خود داشته باشند. دندان‌های مصنوعی به این افراد کمک می‌کنند که دوباره لبخند زیبایی داشته باشند.

بهبود خوردن غذا:

انواع دندان‌های مصنوعی باعث بهبود عملکرد در مصرف غذا می‌شوند. افرادی که دندان‌های طبیعی‌شان را از دست داده‌اند یا دچار آسیب شده‌اند، ممکن است دچار مشکلات در جویدن و خوردن مواد غذایی مختلف شوند. انواع دندان‌ مصنوعی بازیابی عملکرد معمولی در مصرف غذا را فراهم می‌کنند.

کمک به حفظ ساختار دهان:

انواع دندان‌ مصنوعی می‌توانند به حفظ ساختار دهان کمک کنند. وقتی که یک یا چند دندان طبیعی از دست می‌روند، دیگر دندان‌ها ممکن است جابه‌جا شده و تغییراتی در ترتیب دندان‌ها وارد شود. انواع دندان‌های مصنوعی از ایجاد این تغییرات جلوگیری می‌کنند و باعث حفظ ترتیب صحیح دندان‌ها می‌شوند.

در پایان، زندگی با انواع دندان‌ مصنوعی می‌تواند تجربه‌ای بهتر و راحت‌تر را برای شما ایجاد کند. با انتخاب مناسب بین انواع مختلف دندان‌های مصنوعی و رعایت نکات مراقبت و تمیزی، می‌توانید از لذت‌بردن از خوردن غذا، گفتگو و افزایش اعتماد به نفس لذت ببرید. همچنین مهم است توصیه‌ها و راهنمایی‌های دندان‌پزشکتان را به دقت پیروی کنید تا دندان‌های مصنوعی‌تان همیشه در بهترین وضعیت باشند.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان و همکاری با لابراتوارهای حرفه‌ای، بالاترین کیفیت را در تهیه انواع دندان مصنوعی ارائه می‌کند. از طرفی برای پرداخت هزینه و قیمت دندان مصنوعی می‌توانید از طرح اقساطی میخک استفاده کنید.

 

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

دندان مصنوعی به 4 دسته متفاوت تقسیم بندی می‌شود، دندان مصنوعی پارسیل، ژله‌ای، کامل و متحرک. برای کسب اطلاعا بیشتر درمورد هرکدام این مطلب را بخوانید.

رعایت بهداشت انواع دندان مصنوعی و همچنین شست و شوی‌ مداوم آن‌ها از مهم‌ترین نکات نگه‌داری دندان مصنوعی محسوب می‌شود.

راه‌ های نگه داری از انواع دندان مصنوعی
  • بهداشت دهان و دندان
  • شست و شوی دندان مصنوعی
  • پرهیز از خم کردن دندان مصنوعی
  • اجتناب از خوردن غداس رتگی و چسبنده
انواع دندان مصنوعی
  • دندان مصنوعی ثابت
  • دندان مصنوعی پارسیل
  • دندان مصنوعی متحرک
  • دندان مصنوعی ژله ای

میانگین امتیاز 4.6 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد
محمد
29 روز قبل

سلام قیمت دندون فک بالا چقدر میشه

میخک
مدیر
27 روز قبل
پاسخ به  محمد

قیمت و هزینه دندان مصنوعی بسته به برند انتخابی از فکی 6 میلیون به بالا در میخک موجود است

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.