جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

دندان مصنوعی چیست؟|مشاوره رایگان

دندان مصنوعی چیست؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

قطعا می دانیم که دندان مصنوعی یک پروتز متحرک برای دندان‌های از دسته رفته  و جبران بی دندانی است. این پروتزها می‌توانند با متریال‌های مختلفی ساخته و جایگزین دندان‌های از دست رفته شوند. کیفیت دندان‌های مصنوعی بستگی به متریال به کار رفته در آن‌ها دارد؛ اما اکثر آن‌ها می‌توانند امکان جویدن و صحبت کردن را مانند زمانی که همه دندان‌های طبیعی در دهان وجود داشتند، فراهم کنند.

در این مطلب هر‌آنچه نیاز است که راجب دندان مصنوعی، مزایا و معایب آن بدانید، برای شما جمع‌آوری شده است. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دندان مصنوعی برای چه افرادی مناسب است؟

استفاده از دندان‌های مصنوعی می‌تواند باعث بهبود زندگی فردی شود. شاید در نگاه اول تصور کنید که این پروتزها فقط روی زیبایی لثه و دهان شما تاثیر می‌گذارند؛ اما بهبود فرآیند صحبت کردن و امکان جویدن غذا به‌صورت ساده‌تر از جمله مزایای این پروتزهاست.

افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می‌کنند، به دو دسته زیر تقسیم‎بندی می‌شوند:

  • برخی از افراد کل دندان‌های خود را از دست داده‌اند و در حال حاضر قصد دارند که کل دندان‌های خود را با دندان‌های مصنوعی جایگزین کنند.
  • دسته دوم افرادی هستند که چند دندان خود را از دست داده‌اند و قصد جایگزینی دندان‌های مصنوعی با دندان‌های از دست رفته خودشان را دارند.

مزایای استفاده از دندان‌های مصنوعی چیست؟

استفاده از دندان مصنوعی مزایای خاص خودش را دارد. به خصوص اگر از دندان‌های مصنوعی باکیفیتی استفاده شود که هم ماندگاری بالایی دارند، هم می‌توانند تا مدت‌ها کارایی خود را حفظ کنند. از جمله مزایای استفاده از دندان‌های مصنوعی به صورت زیر است:

بهبود عملکرد جویدن

یکی از مهم‎ترین مزایای استفاده از دندان مصنوعی، بهبود عملکرد جویدن است. دندان‌های مصنوعی جایگزین دندان‌های از دست رفته در دهان می‌شوند که قطعا اجازه میل کردن انواع غذاها را نمی‌دهند. بهبود عملکرد جویدن باعث می‌شود تا افراد راحت‎تر بتوانند انواع مواد غذایی را میل کنند.

بهبود فرآیند صحبت کردن

با استفاده از دندان‌های مصنوعی می‌توانید فرآیند صحبت کردن خودتان را بهبود ببخشید. بسیاری از افراد به دلیل از دست دادن دندان‌های خودشان نمی‌توانند مانند گذشته صحبت کنند که این موضوع ناشی از خالی شدن بخشی از فضای دندانی است. می‌توان با کمک دندان‌های مصنوعی، فرآیند صحبت کردن را بهبود بخشید.

ظاهر زیباتر دندان ها

از دست رفتن دندان‌ها و خالی شدن بخشی از لثه، می‌تواند تاثیر بسیار بدی روی زیبایی لبخند شما داشته باشد. به لطف دندان‌های مصنوعی، لبخند شما زیباتر خواهد شد و می‌توانید دندان‌های زیبا و بدون عیب و نقصی داشته باشید.

دندان مصنوعی

معایب استفاده از دندان‌های مصنوعی چیست؟

اگرچه استفاده از دندان مصنوعی می‌تواند افراد را به زندگی عادی بازگرداند؛ اما باز هم بی عیب و نقص نیست. معمولا افرادی که از این دندان‌ها به ویژه پروتزهای مصنوعی متحرک کامل استفاده می‌کنند، از شل بودن این پروتزها شکایت دارند. در برخی از موارد ممکن است در هنگام صحبت کردن و یا جویدن غذا دندان‌ها حرکت کنند که برای افراد آزاردهنده خواهد بود.

اما به طور کلی، استفاده از دندان مصنوعی برای افراد جوان و سایر افراد مزایای بیشتری نسبت به عیوب دارد. بنابراین، می‌توان بدون توجه به معایب محدود این روش، به پزشک مراجعه کرد و این پروتزها را سفارش داد.

دندان مصنوعی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

انواع مختلفی از دندان مصنوعی وجود دارند که هر کدام بسته به شرایط شما، می‌توانند گزینه مناسبی محسوب شوند. بهتر است برای خرید و سفارش هر یک از این پروتزهای دندانی با پزشک خود مشورت کنید؛ چرا که عملا هیچ فردی به غیر از پزشک شما، نمی‌تواند بهترین توصیه را برای انتخاب دندان مصنوعی مناسب برای شما داشته باشد. در ادامه مقاله به انواع دندان‌ مصنوعی و کاربرد هر یک از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پروتز کامل

یکی از انواع دندان مصنوعی که بسیاری از افراد مسن نیز از آن استفاده می‌کنند، پروتز کامل است. این پروتزها به طور کامل روی لثه‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند از برجستگی استخوان فک پایین برای تکیه‎گاه استفاده کنند. از چسب‌های مصنوعی برای نگه داشتن این پروتزها در لثه استفاده می‌شود تا افراد در هنگام صحبت کردن و جویدن غذا ناراحت یا اذیت نشوند. این دندان‌های مصنوعی به راحتی قابل جدا شدن از دهان هستند و می‌توان هر شب آن‌ها را در خارج از دهان شستشو داد.

دندان مصنوعی پارسیل

دندان مصنوعی پارسیل یکی دیگر از انواع دندان‌های مصنوعی است که از نظر کاربرد مشابه با پروتزهای کامل هستند؛ فقط با این تفاوت که این پروتزها فقط برای بخشی از دندان‌های شما ساخته می‌شوند. بدین معنی اگر تعدادی از دندان‌های خودتان را از دست داده باشید، می‌توانید از این نوع پروتز برای جایگزینی همان دندان‌ها استفاده کنید. این پروتزها برای حمایت نیاز به لثه و استخوان‌های زیرین دندان شما دارند. مزیت دندان مصنوعی پارسیل است که می‌تواند مانند یک گیره روی دندان‌های مجاور قرار گیرد و ثبات بیشتری داشته باشد.

دندان مصنوعی فوری

اگرچه این پروتزها را نمی‌توان در گروه دندان‌های مصنوعی قرار داد؛ اما باز هم در شرایطی که نیاز به کشیدن دندان به صورت فوری باشد، استفاده از این پروتزها خالی از لطف نیست. این پروتزها می‌توانند تا زمانی که دندان مصنوعی دو فک یا یک فک به طور کامل آماده شود در دهان قرار گیرند.

برای دندان مصنوعی نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

دندان مصنوعی بهتر است یا ایمپلنت ثابت؟

ایمپلنت دندان یکی از انواع پروتزهایی است که می‌تواند جایگزین دندان‌های از دست رفته شود. اگرچه ایمپلنت‌ها و دندان‌های مصنوعی متحرک هر دو یک کار مشابه را انجام می‌دهند؛ اما تفاوت‌های بسیار زیادی میان دندان مصنوعی متحرک و ایمپلنت ثابت وجود دارد. به طور کلی، به پروتزهای دندانی ثابت، ایمپلنت می‌گویند و پروتزهای متحرک که می‌توانند از دهان خارج شوند، با نام دندان مصنوعی شناخته می‌شوند.

در نگاه اول ایمپلنت دندانی می‌تواند بسیار بهتر از دندان‌های مصنوعی باشد؛ چرا که این ایمپلنت‌ها ثبات بیشتری در لثه دارند و به‎راحتی در لثه تثبیت خواهند شد. به همین خاطر می‌توانید با کاشت این ایمپلنت‌ها، از دندان‌های مصنوعی مانند دندان‌های طبیعی کار بکشید؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر صحبت کنیم، زمانی ایمپلنت ثابت گزینه خوبی برای افراد محسوب می‌شود که یک یا چند عدد محدود از دندان‌ها از دست رفته باشند و دیگر دندان‌های فرد سالم باشند. در این صورت می‌توان از ایمپلنت برای جایگزینی دندان‌های تخریب شده استفاده کرد.

در شرایطی که همه دندان‌های فرد خراب شده باشند و نیاز به کشیدن آن‌ها باشد، استفاده از ایمپلنت زمانی عاقلانه است که افراد بودجه زیادی داشته باشند. در غیر این صورت دندان‌های مصنوعی گزینه بهتری برای این افراد محسوب می‌شوند.

دندان مصنوعی

بهترین مارک دندان مصنوعی چیست؟

دندان‌های مصنوعی در جهان در برندهای مختلفی تولید می‌شوند. بسته به اینکه هر یک از این برندها از چه متریال‌هایی برای ساخت دندان‌های مصنوعی استفاده کرده باشند، کیفیت این دندان‌ها نیز متفاوت خواهد بود. اگر به دنبال سفارش یک دندان مصنوعی کامل هستید و کیفیت آن نیز برای شما مهم است، کافیست که از بهترین مارک‌های پروتز مصنوعی دندان استفاده کنید. از جمله بهترین مارک‌ دندان مصنوعی در ایران که کیفیت آن‌ها نیز بسیار بالاست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماژور
  • ویتا
  • پژون
  • نچرال
  • شوفو
  • ایوکلار ویوادنت
  • ایده آل ماکو
  • کمان دنت

نحوه ساخت دندان مصنوعی چگونه است؟

برای ساخت دندان مصنوعی لازم است که چندین مرحله متفاوت انجام شود.

  • در ابتدا لازم است که فرد متقاضی به دندانپزشک مراجعه کند و از فک بالا و پایین خود عکس بگیرد تا تمامی دندان‌ها و لثه به طور دقیق بررسی شوند.
  • سپس، مرحله قالب گیری دندانی با کمک یک سری متریال‌های خاص انجام می‌شود تا نمونه دقیقی از شرایط لثه شما استخراج شود. سپس این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود تا مراحل ساخت دندان مصنوعی سفارشی آغاز شود.
  • در آزمایشگاه‌ها، پروتزهای مصنوعی دندان با کمک یک سری متریال‌های خاص ساخته می‌شوند. نایلون، رزین و یا حتی اکریلیک از جمله متریال‌هایی‌اند که برای ساخت پایه دندان مصنوعی جدید مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نهایت مراحل ساخت دندان‌های مصنوعی به پایان می‌رسد. لازم است دندان‌ها به گونه‎ای ساخته شده باشند که به راحتی روی همدیگر قرار گیرند.
  • در نهایت با پولیش دادن دندان‌های مصنوعی، ظاهر آن‌ها مشابه با دندان‌های طبیعی شما خواهد شد.
  • در آخرین مرحله لازم است که فرد متقاضی مجددا نزد دندانپزشک برود تا مراحل نصب دندان مصنوعی توسط دندانپزشک انجام شود.

قیمت دندان مصنوعی به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت دندان مصنوعی به عوامل بسیار متنوعی بستگی دارد. همین موضوع باعث شده تا قیمت این دندان‌ها در هر یک از کلینیک‌ها و مراکز مختلف، با هم متفاوت باشد.

  • یکی از عوامل موثر روی قیمت دندان مصنوعی، برند تولید کننده آن است. هر چقدر برند معروف‎تر باشد و از متریال‌های باکیفیت‌تری نیز برای ساخت دندان‌های مصنوعی استفاده کرده باشد، قیمت بالاتری را برای دندان‌های مصنوعی خود در نظر می‌گیرد. یعنی اگر بهترین مارک دندان مصنوعی را انتخاب کنید قاعدتا باید هزینه بیشتری بپردازید.
  • قیمت پروتزهای کامل با پروتزهای پارسیل متفاوت است. بدیهی است که پروتزهای کامل به دلیل داشتن ابعاد بزرگ‎تر و به کار رفتن متریال‌های بیشتر در آن‌ها، قیمت بالاتری نسبت به پروتزهای پارسیل دارند؛ اما دلایل مهم‎تری نیز برای تاثیر روی قیمت دندان مصنوعی وجود دارند.

در این مقاله در مورد دندان مصنوعی و انواع مختلف آن صحبت کردیم. اگر بنا به شرایط خودتان مجبور هستید که تمامی دندان‌های خود را از لثه خارج کنید، نگران نباشید. به لطف وجود پروتزهای کامل می‌توانید به‎راحتی غذا بخورید و از زندگی روزمره خود لذت ببرید. اگرچه در روزهای اول پس از نصب این پروتزها احساس جدیدی به شما دست می‌دهد؛ اما کم کم به آن‌ها عادت خواهید کرد.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه دندان مصنوعی به مراجعین ارائه می‌کند. از طرفی با پرداخت اقساطی هزینه دندان مصنوعی می‌توانید به راحتی دندان‌های از دست رفته خود را جبران کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

از مهم‌ترین مزایای دندان مصنوعی می‌توان به بهبود عملکردن جویدن، زیبایی چهره و بهبود فرآیند صحبت کردن اشاره کرد.

از مهم‌ترین معایب دندان مصنوعی می‌توان به شل بودن و لق بودن این نوع پروتز‌ها بر روی لثه اشاره کرد.

دندان مصنوعی یکی از را‌ه‌های جبران دندان‌های از دست رفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر پیرامون دندان مصنوعی این مطلب را بخوانید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.