دندانپزشکی میخک
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تاثیر ارتودنسی بر چهره چقدر است؟

تاثیر ارتودنسی بر چهره
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

دانستن اینکه تاثیر ارتودنسی بر چهره چقدر است، برای افرادی که کاندید انجام ارتودنسی هستند اهمیت زیادی دارد. زیرا برخی از درمان‌های ارتودنسی می‌توانند شکل صورت و لبخند شما را تغییر دهند. ما در این‌ مطلب تاثیر ارتودنسی بر چهره را به طور کامل بررسی می‌کنیم.

 تاثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییر آناتومی کل دهان و صورت مانند لب‌ها، خط فک و نمای کلی صورت است. در شرایط معمول، صاف‌شدن یک لبخند کج، بارزترین تفاوتی است که ارتودنسی بر چهره می‌گذارد و شما حس می‌کنید، اما تعدادی از تغییرات ظریف‌تر در طول درمان رخ می‌دهد که تشخیص آنها کمی دشوارتر است. بنابراین تاثیر ارتودنسی بر چهره غیر قابل انکار است.

تاثیر ارتودنسی بر چهره شامل چه مواردی است؟

در واقع تاثیر ارتودنسی بر چهره بستگی به شدت ناهنجاری فک دارد. به طور مثال، اگر “اوربایت” یا “آندربایت” شدیدی داشته باشید، فک تو رفته و یا بیرون‌زده شما بر ظاهر صورت تأثیر می‌گذارد. اوربایت (که توسط متخصصین ارتودنسی “اورجت” نیز نامیده می‌شود) می‌تواند ظاهر فک پایینی را نامشخص کرده و چانه را به سمت عقب نشان دهد، در حالی که آندربایت باعث می‌شود فک پایین برجسته‌تر به‌نظر برسد و گونه‌ها فرورفته شوند.

در هر صورت پس از انجام ارتودنسی و تغییر شرایط دندان و فک چهره افراد تا حد زیادی تغییر می‌کند. در واقع تاثیر ارتودنسی بر چهره می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تغییر فرم بینی
  • تاثیر ارتودنسی بر خط فک
  • تغییر لبخند
  • تاثیر بر فرم گونه
  • تغییر فرم لب
  • تاثیر بر لاغری صورت

تاثیر ارتودنسی بر چهره

تاثیر ارتودنسی بر خط فک

درمان ارتودنسی ممکن است “خط فک” را تغییر داده یا بهبود بخشد، اما ممکن است برای دستیابی به یک تغییر محسوس، علاوه بر بریس‌ها یا ترازکننده‌ها (aligners)، به ابزار بازکننده قوس دهان (expansionappliances)، وسایل فانکشنال ارتودنسی یا جراحی نیز نیاز باشد. در این شرایط، اصلاح همزمان بایت نامرتب نیز اولویت ارتودنتیست شما خواهد بود. با این حال توجه به این نکته ضروری است که تاثیر ارتودنسی بر خط فک، بیشتر در کودکان درحال رشد مشهود است و در بالغین معمولا نیاز به روش‌های اضافی مانند جراحی فک است.

نتایج بهینه درمان ارتودنسی باید به تعادلی در بهبود زیبایی دندان‌ها، لبخند، صورت و خط فک و همچنین، یک بایت پایدار، راحت و کاربردی منتهی شود. اما به طور کلی تاثیر ارتودنسی بر زاویه فک مشهود خواهد بود.

تاثیر ارتودنسی بر لبخند

تاثیر ارتودنسی بر چهره، به‌طور واضحی شامل اصلاح لبخند است. احتمالاً بعد از بستن بریس متوجه تغییر واضحی در لبخند خود خواهید شد.

به‌طور کلی، ارتودنسی برای تراز‌کردن و اصلاح دندان‌ها یا بایت استفاده می‌شوند. بسته به درمان مورد نیاز، ممکن است متوجه شوید که لبخندتان صاف‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد یا این‌که موقعیت دندان‌هایتان تغییر کرده است.

به‌عنوان بخشی از ارزیابی اولیه، ارتودنتیست به دقت لب‌ها و صورت را ارزیابی می‌کند و هرگونه تغییر مورد انتظار را در نظر می‌گیرد. این تاثیر ارتودنسی بر چهره، حالت لب‌های شما را کاملا نرمال می‌کند.

تاثیر ارتودنسی بر شکل دهان

بسته به نوع مشکلی که در حال اصلاح است، ممکن است در حین درمان ارتودنسی، متوجه تغییر در ظاهر دهان خود شوید. این بهبود به این دلیل است که برخی ناهنجاری‌ها – مانند اپن‌بایت (open bite)– می‌تواند بستن کامل دهان را دشوار کند و ظاهری کشیده به دهان بدهد.

در این موارد، تاثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییر شکل دهان در حالت بسته است. دهان حالت نرمال پیدا کرده و دیگر کشیده نخواهد بود.

برای ارتودنسی دندان‌ها و میزان تغییر چهره‌تان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با متخصصان ارتودنسی میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی

ممکن است بعد نصب بریس و سایر اشکال ارتودنسی، متوجه شوید که لب‌هایتان متفاوت به‌نظر می‌رسند. این به این دلیل است که برجستگی یا پُری لب‌ها مستقیماً تحت تأثیر موقعیت رو به جلو و تراز دندان‌های جلویی قرار می‌گیرد. بنابراین، با حرکت دندان‌های جلویی به موقعیت صحیح، شکل لب‌ها نیز تا حدودی تغییر می‌کند. بنابراین تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی تا حدی رخ خواهد داد.

تاثیر ارتودنسی بر گونه‌ها

پس از ارتودنسی، بسیاری از بزرگسالان متوجه می‌شوند که اجزای صورتشان متقارن‌تر و متعادل‌تر شده است. از آنجایی که گونه‌ها توسط دندان‌ها و استخوان‌های فک‌ها حمایت می‌شوند، برخی از افرادی که قبلا گونه‌های فرورفته داشتند، پس از ارتودنسی متوجه افزایش حجم صورت و گونه‌ها می‌شوند که جنبه مثبت از تاثیر ارتودنسی بر چهره را نشان می‌دهد. پس می‌توان انتظار داشت که تاثیر ارتودنسی بر گونه ها قابل رویت است.

تاثیر ارتودنسی بر بینی

ارتودنسی اندازه بینی را تغییر نمی‌دهد و تاثیری در اندازه و ابعاد آن ندارد. با این حال، با جابجایی دندان‌ها و فک‌ها، زوایای بین لب و بینی تغییر می‌کند که می‌تواند ظاهر بینی را کمی متفاوت کند. اما به صورت کلی، تاثیر ارتودنسی بر چهره، شامل تغییر محسوسی در بینی نیست.

تاثیر ارتودنسی بر جوانی صورت

علاوه بر این‌که انجام درمان ارتودنسی در بزرگسالی می‌تواند به شما این احساس را بدهد که به دوران نوجوانی خود بازگشته‌اید، پس از اتمام درمان نیز متوجه می‌شود که ظاهر شما جوان‌تر شده است. در برخی موارد، اصلاح تراز فک می‌تواند پوست زیر چانه را سفت‌تر نشان دهد، چین و چروک‌ها را از بین برده و روند پیری را اندکی به عقب برگرداند.

تغییر فرم بینی به‌دلیل ارتودنسی

ارتودنسی اندازه بینی را تغییر نمی‌دهد و تاثیری در اندازه و ابعاد آن ندارد. با این حال، با جابجایی دندان‌ها و فک‌ها، زوایای بین لب و بینی تغییر می‌کند که می‌تواند ظاهر بینی را کمی متفاوت کند. اما به صورت کلی، تاثیر ارتودنسی بر چهره، شامل تغییر محسوسی در بینی نیست.

تاثیر ارتودنسی بر چهره

تاثیر ارتودنسی بر لاغری صورت

در برخی از موارد ممکن است ارتودنسی بر لاغری صورت تاثیر بگذارد. در مواردی که فک پایین عقب‌تر است، صورت لاغر و غیرطبیعی به‌نظر می‌رسد. پس از جلوآمدن فک پایین و عقب رفتن فک بالا، ظاهر صورت نرمال شده و از لاغری فک پایین کاسته می‌شود. این تاثیر ارتودنسی بر چهره، تاثیر زیادی بر زیبا‌شدن صورت دارد.

تاثیر ارتودنسی بر کل صورت

با تغییر اندازه و محل قرارگیری فک و دندان‌ها، ارتودنسی می‌تواند بر کل صورت تاثیر بگذارد. میزان این تاثیر وابسته به شدت مشکلات ابتدایی و نوع آنها است. در مواردی که مشکلات دندانی بسیار شدید است، پس از اتمام درمان ارتودنسی، تغییرات شگفت‌آوری را بر روی صورت خود خواهید دید. با این حال، در مواردی که مشکلات جزئی است، ممکن است تاثیر ارتودنسی بر چهره نامحسوس باشد.

در هر حال، پس از اتمام درمان، صورت شما از نظر زیبایی‌شناسی تغییرات مثبت قابل توجهی خواهد‌کرد.

تاثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییر در لب‌ها، گونه‌ها، خط فک و ظاهر دهان است. این تغییرات بسته به نوع مشکل ابتدایی و شدت آن، ممکن است ملایم و یا بسیار واضح باشد. تاثیر ارتودنسی بر چهره کودکان و تغییرات آن معمولا واضح‌تر از بزرگسالان خواهد بود. دلیل آن هم این است که استخوان‌های کودکان در حال رشد است و می‌تواند با سرعت و شدت زیادی تغییر کند. با این حال، تاثیر ارتودنسی بر چهره و تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی در افراد مختلف بسیار متفاوت است.

شما می‌توانید مطمئن باشید که پس از ارتودنسی، صورت شما حالت طبیعی‌تر و زیباتری پیدا خواهد کرد، اگرچه ندانید تغییرات دقیقا در کدام قسمت از صورت شما اعمال شده است. حتما قبل از انجام ارتودنسی با پزشک خود در مورد تغییراتی که انتظار دارید صحبت کنید تا دید شما واقع‌بینانه باشد.

شبکه دندانپزشکی میخک، بهترین کیفیت را در زمینه درمان‌های ارتودنسی از طریق متخصصان ارتودنسی متبحر برای بیماران ارائه می‌کند. از طرفی با پرداخت اقساطی می‌توانید به‌سادگی هزینه های درمان خود را بپردازید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

تاثیر ارتودنسی بر بینی با تغییر اندازه بینی همراه نیست. بلکه به دلیل حرکت دندان‌ها و فک، ظاهر کمی تغییر می‌کند.

طبیعتا با تراز شدن دندان‌های نامرتب، تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی رخ می‌دهد. اما این تغییر اندک است و جای نگرانی نیست.

تاثیر ارتودنسی بر لاغری صورت با تغییر و حرکت فک و دندان‌ها ایجاد می‌شود که بسیار چهره را زیبا می‌کند.

حقیقت این است که تاثیر ارتودنسی بر صورت و چهره افراد بستگی به میزان تغییر در ساختار فک و دندان‌های آن‌ها دارد. پیشنهاد می‌شود برای مشاوره رایگان ارتودنسی در این زمینه این مطلب را مطالعه کنید.

تاثیر ارتودنسی بر چهره شامل تغییر در گونه، فرم لب، بینی و از همه مهم‌تر لبخند افراد است.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

تازه ترین مطالب
مطالب مرتبط
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.