جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مهم‌ترین مراقبت های بعد از ارتودنسی

مراقبت بعد از برداشتن ارتودنسی
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

داشتن اطلاعات در مورد مراقبت های بعد از ارتودنسی بسیار مهم است چون باید بدانیم بعد از برداشتن ارتودنسی چه باید کرد تا سلامت دندان‌هایتان به خطر نیفتد. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید!

اصولا از انواع بریس ارتودنسی ثابت و متحرک برای صاف کردن و اصلاح موقعیت دندان‌های نامرتب استفاده می‌شود. در واقع در طی چند ماه تا چند سال، بریس به‌آرامی به دندان‌های شما فشار وارد می‌کند تا در موقعیت صحیح قرار گیرند. هر زمانی‌که دندانپزشک متخصص ارتودنسی صلاح بداند و از مرتب شدن دندان‌ها مطمئن شود، برای برداشتن کامل بریس اقدام می‌کند دقیقا از این مرحله مراقبت های بعد از برداشتن ارتودنسی شروع می‌شود.

معمولا در زمان برداشتن بریس ثابت، به‌خصوص سیم و براکت‌های آن، کمی احساس درد خواهید کرد و دندان‌ها نیز کمی حساس خواهند بود. کل فرآیند برداشتن بریس، تمیز کردن دندان‌ها و احتمالا قرار دادن پلاک نگهدارنده (ریتینر)، حدود یک ساعت طول می‌کشد.

علاوه‌بر توجه به اصول آمادگی قبل از برداشتن ارتودنسی مانند مسواک زدن دندان‌ها و تمیز کردن بریس، نکاتی نیز در زمینه مراقبت‌های بعد از برداشتن ارتودنسی وجود دارند که باید آن‌ها را در نظر بگیرید. این کار علاوه‌بر کمک به کسب بهترین نتایج، در حفظ سلامت دهان، دندان‌ها و لثه‌های شما نیز موثر است.

بعد از برداشتن ارتودنسی چه باید کرد

مهم‌ترین موارد مراقبت های بعد از ارتودنسی چیست؟

در پایان ارتودنسی دندان، مراقبت های بعد از برداشتن ارتودنسی اهمیت زیادی دارد. این مراقبت‌ها پس از برداشتن بریس‌ها اغاز می‌شود که به حفظ و سلامت دندان‌ها کمک می‌کند. رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه منظم به دندانپزشک و رعایت رژیم غذایی صحیح از مهم‌ترین موارد مراقبت های بعد از برداشتن ارتودنسی است.

اکنون که دندان‌های شما صاف شده و در یک راستا قرار گرفته‌اند و از ظاهر لبخند خود راضی هستید، بهتر است برای حفظ این وضعیت، به نکات زیر توجه کنید.

برای مراجعه دوباره به دندانپزشک خود برنامه‌ریزی کنید

چند روز بعد از اینکه بریس ارتودنسی برداشته شد، لازم است به دندانپزشک خود مراجعه کنید. معمولا این کار برای معاینه دقیق دندان‌ها، بافت لثه و استخوان فک انجام می‌شود.

  • اگر مشکلاتی مانند پوسیدگی و عفونت دندان، التهاب لثه و غیره وجود داشته باشند، به سرعت برطرف می‌شوند تا در آینده منجر به از دست دادن زودرس دندان‌های دائمی نشوند.
  • با توجه به اینکه احتمال آسیب‌پذیرتر شدن بافت دهان و دندان‌ها در طی ارتودنسی وجود دارد که جزئی از عوارض ارتودنسی است، این مورد از اصول مراقبت های بعد از ارتودنسی را نادیده نگیرید!

مراقبت های بعد از ارتودنسی

در صورت صلاح‌دید دندانپزشک، از نگهدارنده استفاده کنید

اگر ارتودنتیست بعد از برداشتن بریس برای شما یک نگهدارنده قرار داده است، حتما طبق دستور از آن استفاده کنید. در غیر این صورت، ممکن است دندان‌های شما به موقعیت اولیه خود بازگردند و دوباره به بریس نیاز داشته باشید!

اصولا استفاده از نگهدارنده به مدت یک سال، برای کمک به تثبیت دندان‌ها در آرایش جدیدشان لازم است. زمانی از روز را به تمیز کردن نگهدارنده با یک مسواک آغشته به جوش شیرین و آب اختصاص دهید. زیرا می‌تواند به محل رشد باکتری‌ها تبدیل شود و شما را مستعد عفونت‌های دهانی کند.

برای مراقبت های بعد از برداشتن ارتودنسی نیاز به راهنمایی دارید؟

کافی است از متخصصان ارتودنسی میخک بپرسید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مصرف برخی از مواد غذایی را کاهش دهید یا متوقف کنید

طبق اصول مراقبت‌های بعد از برداشتن ارتودنسی، اگر دندان‌هایتان بعد از برداشتن بریس‌ دردناک یا بیش‌ازحد حساس شده‌اند، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • از خوردن غذاهای چسبنده یا سفت و غذاهای خیلی گرم یا خیلی سرد اجتناب کنید.
  • خوردن نان سفت، ته‌دیگ، ذرت بوداده، شکلات، آب‌نبات‌های سفت و سبزیجات خام، تا زمانی‌که دندان‌هایتان به حالت طبیعی بازگردند، توصیه نمی‌شود.
  • علاوه‌بر کاهش مصرف مواد غذایی سفت و جویدنی، اگر عادت به دندان‌قروچه کردن یا جویدن سر خودکار یا ناخن دارید، در اولین فرصت آن‌ها را ترک کنید. مشورت با دندانپزشک می‌تواند کمک زیادی به شما در این زمینه کند.

البته این کار به بهبود سریع‌تر بافت لثه و استخوان فک نیز کمک می‌کند. زیرا بریس‌های دندانی برای مدت طولانی در اطراف سطوح لثه قرار می‌گیرند. این مسئله بافت‌های لثه را جمع می‌کند و سطوح آنها را به عقب می‌راند و منجر به تحلیل لثه و نمایان شدن نواحی داخلی دندان می‌شود. گاهی اوقات فشاری که با بریس به دندان‌ها وارد می‌شود، باعث احساس درد در فک و عضلات اطراف آن نیز می‌شود.

از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به‌صورت روزانه غافل نشوید

با برداشتن بریس‌ها، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دیگر دردسری برای شما نخواهد داشت. پس برای پیشگیری از بروز بیماری‌های احتمالی، به رعایت بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید و چند دقیقه از روز را به آن اختصاص دهید.

مراقبت های بعد از برداشتن ارتودنسی

  • اولین قدم این است که حداقل دو بار در روز دندان‌های خود را با یک بِراش نرم مسواک بزنید تا هرگونه پلاک و جرم اطراف آن‌ها از بین برود.
  • پس از مصرف غذاهای شیرین یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار، حتما دهان خود را با دهانشویه شستشو دهید تا از تغییر رنگ دندان‌ها جلوگیری شود.
  • علاوه بر این، فراموش نکنید که حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید تا ذرات غذایی گیر کرده در میان دندان‌ها که معمولا مسواک به آن‌ها دسترسی پیدا نمی‌کند، را بتوانید پاک کنید.
  • پولیش دندان بعد از ارتودنسی نیز می‌تواند به حذف سلامتی دندان‌ها کمک کند.

مطمئنا توجه به این مورد از اصول مراقبت‌های بعد از برداشتن ارتودنسی، در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها بسیار موثر است.

برای تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها توسط دندانپزشک اقدام کنید

ازآنجایی‌که در زمان وجود بریس ارتودنسی تمیز کردن دندان‌ها بسیار دشوار است، عوامل ایجادکننده لک و پلاک دندانی از این موقعیت استفاده می‌کنند و دندان‌ها را تغییر رنگ می‌دهند. به‌همین‌دلیل پس از گذشت مدتی دندان‌ها، به‌خصوص در مکان‌هایی که براکت‌ها چسبیده بودند، زرد رنگ به نظر می‌رسند.

برای بهبود این وضعیت، دندانپزشک پس از گذشت 2 ماه از برداشتن بریس، اقدام به سفید کردن یا بلیچینگ دندان‌ها می‌کند. زیرا معمولا بریس‌های دندانی مینای دندان را اندکی تراشیده و دندان‌ها را به مدت چند روز یا چند هفته حساس می‌کنند. سفید کردن زودهنگام دندان‌ها می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.

قابل ذکر است که در برخی موارد، تغییر رنگ دندان‌ها ممکن است به خودی خود در طی فرآیند طبیعی معدنی‌سازی مجدد دندان برطرف شود.

مراجعه منظم به دندانپزشکی را فراموش نکنید

یک از اصول مراقبت‌های بعد از برداشتن ارتودنسی، این است که هر شش ماه یک‌بار به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

این کار علاوه‌بر کمک به بررسی وضعیت ظاهری دندان‌ها، در پیشگیری از بروز مشکلات دندانی و بیماری پریودنتال یا درمان زودرس آن‌ها نیز موثر است. زیرا فشار وارده و ته‌نشین شدن باکتری‌ها بر روی بریس، می‌تواند پس از برداشتن ارتودنسی عوارض مختلفی ایجاد کند.

بنابراین، مراقبت‌های بعد از برداشتن ارتودنسی خیلی دشوار نیستند و توجه به آنها در حفظ نتایج بدست‌آمده واقعا موثر است. در این مطلب به طور کامل در مورد اینکه بعد از برداشتن ارتودنسی چه باید کرد، توضیح دادیم. اما بهتر است بدانید که مشورت با دندانپزشک متخصص ارتودنسی می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در زمینه مراقبت‌های بعد از برداشتن ارتودنسی در اختیار شما بگذارد.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک بهترین کیفیت را در زمینه ارتودنسی دندان با متخصصان ارتودنسی متبحر برای مراجعین ارائه می‌کند. از طرفی با پرداخت اقساطی زمینه را برای مرتب کردن دندان‌های بیماران تسهیل می‌کند.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

در واقع انجام مراقبت های بعد از برداشتن ارتودنسی، مهم‌ترین کاری است که هر بیمار باید انجام بدهد.

پس از برداشتن ارتودنسی و براکت‌های آن، مراقبت‌ها شروع می‌شود که شامل مراجعه دوره‌ای به متخصص، اصلاح رژیم غذایی و را رعایت بهداشت دهان و دندان است. برای کسب اطلاعات بیشتر این مطلب را بخوانید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.