جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کدام یک از انواع کامپوزیت دندان بهتر است؟

انواع کامپوزیت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه انواع کامپوزیت دندان در درمان‌های دندانپزشکی استفاده می‌شود که هر کدام از انواع کامپوزیت ویژگی‌ها و ساختار متفاوتی دارد. به‌طور کلی کامپوزیت دندان، نوعی سیمان دندانی است که از جنس رزین سنتتیک ساخته‌شده است که هم برای پرکردن دندان استفاده می‌شود و هم به‌عنوان ونیر و روکش.

انواع کامپوزیت دندان از نظر جنس، شیوه پلیمریزاسیون و کیفیت متفاوت هستند و ظاهر هرکدام تا حدودی با انواع دیگر فرق می‌کند. این مقاله قصد داریم که انواع کامپوزیت دندان را بررسی کنیم پس تا انتهای آن همراه ما باشید.

کاربرد انواع کامپوزیت دندان چیست؟

همان‌طور که گفته شد، کامپوزیت از ماده‌ای به‌نام رزین ساخته می‌شوند. این سیمان معمولا به دو منظور زیر در دندانپزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • زیبایی
  • ترمیم

در ادامه هر کدام را به طور جداگانه توضیح می‌کنیم.

ترمیم دندان

در موارد ترمیم، از کامپوزیت برای پرکردن داخل دندان استفاده می‌شود. علاوه بر‌این گاهی ونیر‌های کامپوزیت نیز به‌مقاصد ترمیمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این فرض، از ونیرهای کامپوزیت برای تغییر شکل یا اندازه دندان‌ها، بستن شکاف بین دو دندان‌ یا مشکلات لبخند استفاده می‌کنند. همچنین، اگر رنگ یکی از دندان‌ها تغییر کرده باشند و یا لکه‌ای روی آن باشد، انواع کامپوزیت دندان آن را ترمیم کرده و ظاهری طبیعی به‌شکل دندان‌ها می‌دهد.

زیبایی دندان

از طرف‌ دیگر، وینر کامپوزیت‌ها به‌طور گسترده‌ای برای مقاصد زیبایی استفاده می‌شوند. با کمک آنها دندانپزشک ظاهر دندان‌ها را زیبا، سفید و یکدست کرده و فرم لبخند را بر اساس سایر اجزای صورت تنظیم می‌کند.

انواع کامپوزیت دندان شامل موارد زیر است.

انواع کامپوزیت دندان چیست؟

انواع کامپوزیت دندان را می‌توان از نظر جنبه‌های مختلف زیر دسته بندی کرد:

  • جنس
  • شیوه پلیمریزاسیون
  • شیوه نصب (در مورد ونیر‌ها)

انواع کامپوزیت دندان

انواع کامپوزیت دندان از نظر نحوه فعال‌سازی

انواع کامپوزیت دندان از نظر نحوه فعال‌سازی شامل موارد زیر هستند:

کامپوزیت‌های سلف کیور

 این کامپوزیت‌ها با نام کامپوزیت‌های پلیمریزاسیون دوگانه نیز شناخته می‌شوند. آنها دو خمیر دارند که با هم ترکیب می‌شوند و برای سفت‌شدن نیاز به‌نور ندارند.

کامپوزیت‌های لایت کیور

 فعال‌سازی پلیمریزاسیون در این کامپوزیت‌ها به‌وسیله نور انجام می‌شود.

رزین کامپوزیت لایت کیور‌شده برای ترمیم‌های کم عمق و ونیرها پرکاربردتر هستند. رزین کامپوزیت خود‌کیور‌شده برای ترمیم حفره‌های عمیق‌تر مناسب هستند. از آنجا که نفوذ نور به حفره‌های عمیق سخت‌تر است؛ استفاده از این نوع کاپوزیت‌ می‌تواند به سفت شدن مواد پر شده در داخل دندان کمک کند.

انواع کامپوزیت دندان از نظر جنس (ساختار)

راه‌های زیادی برای طبقه‌بندی انواع کامپوزیت‌ دندان یا انواع مواد کامپوزیت دندان وجود دارد، اما معمولاً آنها را براساس ساختار (اندازه و توزیع ذرات پرکننده) دسته‌بندی می‌کنند. به‌طور کلی، هرچه ذرات کوچک‌تر باشند، سطح کامپوزیت در طول زمان صاف‌تر می‌شود. در مقابل هرچه محتوای پرکننده بالاتر باشد، ترمیم نهایی قوی‌تر است.

کامپوزیت درشت دانه یا ماکروفیل

کامپوزیت‌های Macrofill یا معمولی، اولین نوع کامپوزیت بودند که در اوایل دهه 1960 به‌وجود آمدند. آنها در حال حاضر استفاده نمی‌شوند، اما ممکن است نمونه‌هایی از این نوع کامپوزیت را بر روی دندان افراد کهنسال ببینید.

  • کامپوزیت‌های ماکروفیل عموماً حاوی حدود 75 تا 80 درصد وزنی فیلر معدنی هستند.
  • متوسط اندازه ذرات آنها تقریباً 8 میکرومتر است. به‌دلیل درشتی ذرات، ظاهر دندان ناهموار می‌شود و با سرعت بیشتری تغییر رنگ می‌دهد.
  • کامپوزیت‌های دانه‌درشت نسبت به‌انواع جدیدتر، میزان سایش اولیه بیشتری در نواحی تماس اکلوزالی دارند.
برای کامپوزیت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

کامپوزیت‌های میکروفیل یا دانه ریز

کامپوزیت‌های میکروفیلد برای اولین‌بار در اوایل دهه 1980 برای بهترکردن ویژگی‌های ظاهری و زیبایی کامپوزیت‌ها تولید شدند.

  • در این مدل‌ها، ذرات پرکننده به‌شدت کاهش یافتند. کامپوزیت‌های میکروفیلد حاوی ذرات 0.02-0.04 میکرومتر هستند که صدها برابر کوچک‌تر از نسل قبلی کامپوزیت‌ها است.
  • این ذرات کوچک، زیبایی ظاهری طبیعی خیلی خوبی را ارائه می‌دهند. آنها ظاهر دندان‌ها را کاملا صاف و یکدست می‌کنند.
  • با‌این‌حال، از آنجا که میکروفیل‌ها حاوی ذرات پرکننده کمتری هستند، استحکام کمتر، مقاومت در برابر سایش کمتر و انقباض پلیمریزاسیون (polymerization shrinkage) بیشتری دارند.
برخی از پزشکان، برای دستیابی به‌زیبایی بیشتر، از این نوع کامپوزیت استفاده می‌کنند. با این حال، باید در نظر بگیرید که انواع کامپوزیت های دندانی میکروفیلد، چندان مقاوم نیستند.

نانو هیبرید

احتمالاً رایج‌ترین نوع کامپوزیتی که اکنون استفاده می‌شود، نانوهیبریدها هستند.  آنها ترکیبی از نانوذرات و ذرات بزرگ‌تر با اندازه‌های معمولی می‌باشند.

هدف ترکیب این ذرات، دستیابی به‌ترکیبی از زیبایی و استحکام است. با‌این‌حال، بسیاری از نانوهیبریدهای موجود در بازار عمدتاً از ذرات بزرگ ساخته‌شده‌اند و نانوذرات تنها درصد کمی از فرمول آنها را به‌خود اختصاص می‌دهند. این موضوع می‌تواند منجر به‌مشکلات ظاهری دندان شود.

نانوکامپوزیت‌ها

نانوکامپوزیت جدیدترین پیشرفت در انواع کامپوزیت دندانی است که به‌طور انحصاری از نانوذرات استفاده می‌کند. هدف نهایی ترمیم‌های کامپوزیت این است که تا حد امکان با دندان مطابقت داشته باشند.

خود دندان‌ها نانوساختار هستند؛ آنها از نانوکریستال‌هایی به‌نام «هیدروکسی آپاتیت» تشکیل شده‌اند. بنابراین، منطقی است که از ذرات هم‌اندازه برای ایجاد طبیعی‌ترین نتیجه استفاده کنیم.

  • کامپوزیت‌های میکروفیلی اگرچه ذرات کوچکی دارند، اما به‌سختی می‌توان پرکننده‌ مناسبی به‌داخل آنها وارد کرد تا از نظر مکانیکی قوی شوند.
  • از سوی دیگر، در بسیاری از هیبریدها، ذرات پرکننده کوچک در سایزهای مختلفی وجود دارند. اگرچه این موضوع می‌تواند به‌خاصیت پرکنندگی آنها کمک کند، اما همه این ذرات بسیار سخت‌تر از رزین اطراف هستند. این بدان معنی است که رزین سریع‌تر فرسوده می‌شود و اجازه می‌دهد تا ذرات بزرگ به‌سطح برسند.
  • اما نانوذرات اندازه و شکل یکسانی دارند، بنابراین، به‌طور یکنواخت و سازگار با ساختار دندان عمل می‌کنند. به‌علاوه، نانوکامپوزیت‌ها را می‌توان در مقیاس نانو دستکاری کرد؛ یعنی ذرات را به‌نانوخوشه‌هایی (مثل کنار هم گذاشتن دانه‌های انگور برای ایجاد یک خوشه) تبدیل کرد که شبیه ذرات بزرگ‌تر عمل ‌کنند و خاصیت پرکننده‌گی را بهبود ببخشند. این امر به‌نوبه خود، استحکام و مقاومت کامپوزیت در برابر سایش را بهبود می‌بخشد، بدون این‌که از زیبایی کلی کاسته شود.

علاوه بر این، کار در چنین مقیاس کوچکی به‌تولید‌کنندگان کنترل بیشتری بر روی خواص نوری کامپوزیت می‌دهد. آنها می‌توانند شفافیت ظاهر کامپوزیت را به‌خوبی تنظیم کنند تا ظاهر آن تا حد بسیار زیادی شبیه به‌دندان طبیعی شود. اما در انواع میکرو یا هیبرید چنین امکانی وجود ندارد.

برند انواع کامپوزیت دندان

برند‌های مختلفی برای کامپوزیت وجود دارند که بهترین برند کامپوزیت دندان شامل موارد زیر هستند:

برای انتخاب بهترین برند کامپوزیت دندان موجود در ایران، باید از دندان‌پزشک خود مشورت بگیرید.

علاوه بر ساختار، انواع کامپوزیت دندان از نظر شیوه پلیمریزاسیون نیز متفاوت هستند. برخی از آنها به‌خودی‌خود سفت می‌شوند، اما برای سفت‌کردن برخی دیگر نیاز به‌نور است.

در نهایت آنچه که ما به عنوان بیمار از کامپوزیت می‌شناسیم و برای ما مهم است دسته بندی انواع کامپوزیت و بهترین برند کامپوزیت است. در این مقاله توضیحات کاملی را در مورد انواع کامپوزیت های دندانی برای شما ارائه کردیم و یاد گرفتیم که که دسته‌بندی آن‌ها بر اساس ساختار و شیوه نصب می‌تواند بسیار مهم باشد.

 شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان زیبایی، بهترین کیفیت را در زمینه به کارگیری انواع کامپوزیت دندان ارائه می‌کند. از طرفی با استفاده از طرح دندانپزشکی اقساطی می‌توانید هزینه کامپوزیت دندان را به سادگی پرداخت کنید.

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

به طور کلی انواع کامپوزیت دندان بر اساس جنس، ساختار و شیوه نصب(در ونیر‌ها) دسته بندی می‌شوند.

انواع کامپوزیت دندان در درمان دندانپزشکی در گروه ترمیم دندان(پر کردن) و دندانپزشکی زیبایی استفاده می‌شود.

انواع کامپوزیت از نظر فعال سازی
  • کامپوزیت سلف کیور
  • کامپوزیت لایت کیور
انواع کامپوزیت دندان براساس جنس
  • کامپوزیت ماکروفیل
  • کامپوزیت میکروفیل
  • نانو کامپوزیت
  • نانو هیبرید

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.