جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

کشیدن دندان؛ روش‌ها و مراحل کشیدن دندان

کشیدن دندان چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

کشیدن دندان یک درمان نامحبوب در دندان‌پزشکی است، زیرا تصورات غلط و دردناکی در رابطه با آن وجود دارد، در حالی که گاهی اوقات دندان کشیدن تنها راه حفظ سلامتی دهان و سایر دندان‌ها است. در این مطلب قصد داریم در مورد کشیدن دندان به طور کامل توضیح دهیم، پس تا انتها همراه باشید.

کشیدن دندان، می‌تواند توسط یک دندان‌پزشک متخصص یا عمومی انجام شود و بسته به وضعیت دندان پروسه آن کوتاه یا طولانی خواهد شد؛ به‌طوری ‌که ممکن است، کشیدن یک دندان نیاز به جراحی داشته باشد که در این صورت درمان نسبتا تهاجمی خواهد بود.

چه زمانی کشیدن دندان توصیه می‌شود؟

ترجیح اصلی دندان‌پزشک‌ها، حفظ دندان‌های طبیعی و اصلی بیمار است، اما در برخی از مواقع روش‌هایی چون ترمیم و پر کردن دندان خراب مناسب نخواهد بود، زیرا شدت آسیب‌دیدگی از حد نرمال بیشتر است و نمی‌توان با روش‌های نامبرده مشکل را برطرف کرد. در چنین موقعیتی، کشیدن دندان پیشنهاد می‌شود، اما خرابی و پوسیدگی شدید، تنها دلایل دندان کشیدن نیستند و برای چنین درمانی، شرایط دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از:

پیش‌نیاز درمان ارتودنسی

ارتودنسی دندان یک درمان برای کجی و ناصافی دندان‌ها است و کمک می‌کند دندان‌ها مرتب کنار یکدیگر قرار گیرند. حال گاهی اوقات هدف از کشیدن دندان، ایجاد فضایی مناسب برای سایر دندان‌ها است تا بتوانند به خوبی صاف و مرتب روی لثه قرار گیرند. در چنین حالتی، دندان‌پزشک معاینه‌های لازم را انجام می‌دهد و در نهایت یک یا چند دندان که از اهمیت کمتری برخوردار هستند را برای کشیدن انتخاب می‌کند.

کشیدن دندان عفونی

اگر پوسیدگی و آسیب‌دیدگی دندان زیاد باشد، ممکن است به پالپ دندان برسد که در این حالت عصب‌های دندان نیز حساس می‌شوند، زیرا پالپ دندان حاوی رگ‌های خونی، بافت و عصب هستند و اگر درگیر عفونت شوند، دندان باید عصب کشی دندان شود. بنابراین باید به علائم عفونت دندان پس از کشیدن دقت کنید.

اگر مقدار عفونت بیش از حد باشد و پزشک نتواند با چرک‌خشک‌کن و عصب‌کشی درمان را انجام دهد، تنها درمان، کشیدن دندان است تا عفونت گسترده‌تر نشود و مشکلات جدی‌تری پیش نیاید.

کشیدن دندان

عفونت ناشی از شیمی‌ درمانی و پرتو درمانی

اگر در حال طی کردن پروسه شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هستید و ناحیه سر و گردن شما تحت دارو و اشعه قرار می‌گیرد، احتمال عفونت کردن دندان‌های شما وجود دارد. اگر سیستم ایمنی شما ضعیف است، احتمال بروز این مشکل، در شما بیشتر خواهد بود و از آنجایی که عفونی شدن دندان‌ها عواقب سخت و سنگینی را به همراه دارد، دندانپزشک ترجیح می‌دهد، کشیدن دندان را در اولویت بگذارد.

عفونت لثه و لق شدن دندان

لثه در حقیقت یک پشتیبان برای دندان است، حال اگر به هردلیلی، لثه شما عفونت کند و چرک به اطراف استخوان دور دندان برسد، احتمال تخریب این بافت و در نتیجه لق شدن دندان وجود دارد. در چنین حالتی، پزشک به ناچار یک راه دارد و آن کشیدن دندان است.

خارج کردن دندان‌های نهفته یا نیمه ‌نهفته

برخی از افراد دندان‌های نهفته یا نیمه ‌نهفته دارند، یعنی دندان‌ آن‌ها به طور کامل داخل لثه قرار دارد یا بخشی از آن از لثه خارج است. چنین دندان‌هایی علاوه بر آنکه باعث درد برای بیمار می‌شوند، ممکن است نظم و ترتیب سایر دندان‌ها را نیز برهم بزنند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، پزشک دندان کشیدن را پیشنهاد می‌دهد.

کشیدن دندان شکسته

اگر دندان در یک حادثه یا تصادف دچار شکستگی و آسیب شود، دو حالت وجود خواهد داشت.

  • اولین مورد این است که میزان آسیب‌دیدگی کم و جزئی باشد، به طوری که دندان‌پزشک از طریق سایر روش‌ها درمان را انجام دهد.
  • حالت دیگر مربوط به زمانی می‌شود که شکستگی دندان قابل ترمیم نباشد، یعنی دندان‌پزشک نتواند از هیچ روشی دندان شکسته را درست کند که در این حالت کشیدن دندان شکسته رخ خواهد شد.

انواع روش‌های کشیدن دندان

روش‌های بیرون کشیدن دندان کلا به دو صورت است؛ دندان‌پزشک دندان شما را یا به صورت مرسوم و معمولی یا به صورت جراحی از داخل لثه بیرون می‌آورد که در ادامه با هر یک بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. بیرون کشیدن دندان با روش مرسوم

اگر دندان به دلیل ارتودنسی یا پوسیدگی باید کشیده شود، دندان‌پزشک معمولا از روش مرسوم برای دندان کشیدن استفاده خواهد کرد. در این روش متخصص بی حسی دندان را به موضع و لثه تزریق می‌کند و بعد از گذشت چند دقیقه، با ابزاری که در اختیار دارد، شروع به لق و خارج کردن دندان می‌کند. بعد از آنکه دندان از حفره لثه خارج شد، گاز استریل را روی جای خالی دندان قرار می‌دهد و کار تمام می‌شود.

2.  بیرون کشیدن دندان با جراحی

اگر دندان بیمار نهفته یا نیمه نهفته (مثلا کشیدن دندان عقل یا نیش نهفته) باشد، معمولا از روش جراحی برای بیرون کشیدن دندان استفاده می‌شود. برای انجام این روش، دندان‌پزشک به بیمار داروی بیهوشی عمومی تزریق می‌کند تا دردی در پروسه درمان حس نکند. در این روش معمولا جای برش‌ها با بخیه بسته می‌شود و نیاز است بیمار بعد از جراحی دندان نیز داروی مسکن و آنتی‌بیوتیک مصرف کند.

دندان کشیدن چگونه انجام می‌شود

نحوه دندان کشیدن

نحوه کشیدن دندان یک پروسه چند مرحله‌ای است که به شرح این مراحل می‌پردازیم:

قبل از کشیدن دندان

پیش از هر اقدامی، دندان‌پزشک باید دندان آسیب دیده و لثه اطراف آن را معاینه کند. برای بررسی تراکم استخوان اطراف لثه و آسیب‌دیدگی عکسبرداری از دندان با اشعه ایکس انجام می‌شود. در این مرحله شما باید در رابطه با هر دارو، قرص ویتامین یا مکملی که مصرف می‌کنید با دندان‌پزشک صحبت کنید. این کار به پزشک اجازه می‌دهد که بهترین درمان را برای شما انتخاب کند.

حین کشیدن دندان

اگر تشخیص پزشک با توجه به شرایط، دندان کشیدن باشد، پروسه درمانی شروع خواهد شد.

  • اولین اقدامی که باید صورت گیرد، بی‌حس کردن موضع و بافت لثه است که این کار با ابزار و داروهای تخصصی دندان‌پزشکی انجام می‌شود.
  • در ادامه متخصص با تجهیزاتی که در اختیار دارد، دندان موردنظر را به آرامی شل می‌کند و این کار را تا جایی که دندان از حفره لثه خارج شود ادامه می‌دهد.
  • بعد از آن که کشیدن دندان انجام شد، محل خروج دندان تمیز و ضدعفونی خواهد شد. اگر خونریزی محل خروج دندان زیاد باشد، احتمال بخیه زدن برای کمک به بهبود زودتر لثه وجود دارد!

اگر میزان آسیب‌دیدگی و پوسیدگی دندان بیش از حد باشد، احتمال خرد شدن دندان حین انجام این مرحله وجود دارد، از همین رو ممکن است دندان‌پزشک برش‌هایی را در لثه شما و اطراف دندان ایجاد کند تا بتواند از طریق برش‌ها به دندان دسترسی یابد.

بعد از کشیدن دندان

پس از آنکه پروسه کشیدن دندان تمام شود، دندان‌پزشک یک گاز استریل را درست روی محل استخراج دندان قرار می‌دهد و از شما می‌خواهد با فشار دادن دندان‌های خود، گاز استریل را ثابت نگه دارید. این کار خونریزی شما را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند در محل خروج دندان از لثه، لخته خون تشکیل شود و خونریزی به پایان برسد. تا پایان خونریزی، گاز را بین دندان‌ها نگه دارید و در نظر داشته باشید که طی 24 ساعت، خونریزی خفیف‌تر خواهد شد.

مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان

بعد از آنکه پروسه دندان کشیدن توسط دندان‌پزشک تمام شود، وظایف شما آغاز خواهد شد. در نظر داشته باشید که مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان بسیار مهم هستند و در صورتی که رعایت نشوند، مشکلات بسیاری را برای شما به همراه خواهند داشت و مدت زمان بهبود کامل نیز طولانی‌تر خواهد شد. مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از این درمان عبارتند از:

  • با استفاده از آب نمک یا دهانشویه مناسب، محل استخراج دندان را تمیز نگه دارید تا عفونت نکند.
  • تا زمانی که دندان‌پزشک اجازه نداده است، از مسواک زدن مستقیم روی محل استخراج دندان خودداری کنید.
  • سایر دندان‌ها را با مسواک و نخ دندان تمیز کنید تا دچار پوسیدگی نشوند.
  • اگر آنتی‌بیوتیک یا مسکن تجویز شد، آن‌ها را به طور مرتب و سر وقت مصرف کنید.
  • استامینوفن و ایبوپروفن از جمله مسکن‌هایی هستند که می‌توانید بدون نسخه آن‌ها را تهیه و مصرف کنید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین، حداقل برای دو روز خودداری کنید، زیرا فعالیت‌های شدید احتمال خونریزی مجدد را افزایش می‌دهند.
  • 48 تا 72 ساعت از باشگاه رفتن خودداری کنید و با پزشک خود در رابطه با سرگیری روال عادی کارها مشورت بگیرید.

مزایای دندان کشیدن چیست؟

درد دندان یکی از عذاب‌آورترین دردها است و هرچه میزان پوسیدگی و آسیب‌دیدگی دندان بیشتر باشد، این درد شدید‌تر خواهد بود. دندان کشیدن یک راه سریع برای راحت شدن از درد دندان است، زیرا دیگر عصبی از دندان نمی‌ماند که شما را اذیت کند. علاوه بر این با کشیدن یک دندان خراب، باکتری‌های مضری که به سایر دندان‌ها و لثه آسیب می‌زنند نیز کاهش پیدا می‌کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که دندان‌های پوسیده و خراب، نه تنها ظاهر زیبای لبخند شما را از بین می‌برند، بلکه به دلیل تجمع باکتری، دهان شما بوی بدی نیز پیدا خواهد کرد. تمام این مشکلات با کشیدن آن دندان خراب قابل حل خواهند بود که می‌توان به عنوان مزیت به آن‌ها نگاه کرد.

درد بعد از کشیدن دندان

بعد از آنکه بی‌حسی از بین برود، معمولا درد شروع می‌شود. باید گفت درد بعد از کشیدن دندان یک امر طبیعی است و جای هیچ نگرانی ندارد. دندان‌پزشک برای آنکه بتوانید این درد را مدیریت کنید، معمولا مصرف داروهای مسکن مانند ژلوفن، استامینوفن و … را به شما پیشنهاد می‌کند که شما می‌توانید با خوردن به موقع این مسکن‌ها درد خود را کنترل کنید. البته اگر درد غیرقابل تحمل بود، موضوع را با دندان‌پزشک خود درمیان بگذارید تا مشکلی پیش نیاید.

کشیدن دندان یک درمان در حوزه‌ دندان‌پزشکی است که در برخی از شرایط توسط دندان‌پزشک ترجیح داده می‌شود و جای نگرانی از بابت انجام آن وجود ندارد. ما در این مقاله هر آنچه باید در رابطه با این درمان می‌دانستید را در اختیارتان قرار دادیم تا بتوانید به درستی تصمیم بگیرید و بهترین عملکرد را در برابر این موضوع از خود نشان دهید.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده بهترین دندانپزشکان، کلیه خدمات دندانپزشکی را برای مراجعین ارائه می‌کند.

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

نحوه کشیدن دندان

مراحل کشیدن دندان شامل 3 مرحله است.

  • قبل از کشیدن
  • حین کشیدن
  • بعد از کشیدن دندان
دلایل نیاز به کشیدن دندان
  • لق شدن
  • عفونت لثه و دندان
  • انجام ارتودنسی
  • کشیدن دندان شکسته
  • خارج کردن دندان نهفته و نیمه نهفته
روش های کشیدن دندان
  • کشیدن دندان
  • جراحی دندان

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد رای: 5

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.