جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پر كردن دندان با آمالگام چگونه انجام می‌شود؟

پر كردن دندان با آمالگام چگونه است
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

پر كردن دندان با آمالگام از جمله روش‌های متداول برای پر کردن دندان پوسیده و در برخی موارد شکسته شده است. به طوری‌که از قدیم استفاده از ماده‌ی آمالگام، یکی از شیوه‌های قدیمی و در عین حال رایج در بخش دندانپزشکی بوده که در نوع خود از مزایای زیادی برخوردار است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا بیشتر با نحوه پرکردن دندان با آمالگام، مزایا و معایب آن آشنا شویم.

آمالگام چیست؟

آمالگام (amalgam) در واقع یک ماده سیاه با ماهیت فلزی است. جیوه، مس، قلع و نقره از جمله ترکیبات اصلی این ماده هستند. در هنگام پر کردن دندان با آمالگام، پودر‌های فلزی چون مس، قلع، نقره و جیوه‌ی مایع با یکدیگر مخلوط می‌شوند که در نهایت ترکیب خمیری مانند به دست می‌آید. این ترکیب منعطف که به رنگ سیاه مایل به خاکستری تیره بوده در هنگام قرار گیری برای روی دندان، بسیار سفت شده و سختی مشابه دندان طبیعی پیدا می‌کند.

نحوه و مراحل پر کردن دندان با آمالگام

مراحل پر كردن دندان با آمالگام شامل‌ مراحل مختلفی است که توسط دندانپزشک متخصص قابل انجام است.

  1. تزریق داروی بی‌حسی به دندان، اولین مرحله در پر کردن دندان با آمالگام است.
  2. دومین مرحله، تراشیدن دندان، حذف و تخلیه پوسیدگی‌های دندانی است. با تراشیدن دندان، حفره دندان برای پر کردن آن با آمالگام آماده می‌شود.
  3. ضد‌عفونی و شستشوی کامل دندان، گام بعدی در پر کردن دندان با آمالگام است.
  4. در این مرحله، کپسول‌های آماده‌ی آمالگام درون دستگاه‌های ویژه قرار می‌گیرند تا مواد درونی (جیوه و فلزات) آن‌ها با یکدیگر مخلوط شوند. ماده‌ی حاصله باید در بازه‌ی زمانی بین ۲ تا ۳ دقیقه داخل حفره دندان قرار گیرد.
  5. در آخرین گام، تمام اضافات آمالگام از روی دندان حذف شده و پستی و بلندی‌های آن گرفته می‌شود.
  6. همچنین اگر مرحله ضد عفونی قبل از پر شدن دندان به درستی صورت نگیرد زمینه برای رشد مجدد باکتری‌های عامل پوسیدگی بالا می‌رود. این موضوع نیز می‌تواند یکی از علت‌های سیاه شدن دندان بعد از پر شدن، شود.
در نظر داشته باشید، در برخی موارد، علت سیاه شدن دندان پر شده، می‌تواند ناشی از استفاده از مواد بی‌کیفیت از آمالگام باشد.

مراحل پر كردن دندان با آمالگام چیست

مزایا و معایب استفاده از ماده سیاه (آمالگام) در پر کردن دندان

پر کردن دندان با آمالگام در نوع خود معایب و مزایایی دارد که با در نظر گیری آن‌ها، می‌توان این روش را به عنوان شیوه مناسب یا نامناسب برای ترمیم دندان در نظر گرفت.

مزایای آمالگام در پر کردن دندان

در این‌جا مزایای پر كردن دندان با آمالگام را برای شما نام می‌بریم:

  • طول عمر بالا:

دوام و طول عمر بالا از مشخصات مثبت دندان پر شده با آمالگام است. به طور کلی، دندان‌هایی که با آمالگام پر می‌شوند، دوام بالای بیش از ۱۰ سال برای آن‌ها تخمین زده شده است.

  • داشتن قیمت اقتصادی:

قیمت پر کردن دندان با آمالگام در مقایسه با دیگر روش‌های ترمیم دندان کمتر است‌. این موضوع باعث می‌شود، این شیوه ترمیم دندان برای بسیاری از افراد گزینه‌ی مقرون‌به صرفه‌تری باشد.

برای پر کردن دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین
  • استحکام بالا:

آمالگام از جمله مواد پر‌کننده دندان بوده که از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. این ماده توانایی تحمل فشار‌های بالا را دارد که از این جهت می‌تواند گزینه مناسب برای پر کردن دندان‌‌های عقبی و آسیاب باشد. همچنین تقویت دندان‌های ترمیم شده با آمالگام از  ویژگی مثبت آن است.

  • روند سریع در ترمیم دندان:

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای ترمیم دندان پوسیده، پر کردن دندان با آمالگام است. فرآیند پر کردن دندان با این شیوه با در نظر گیری مراحل مختلف، می‌تواند کمتر از یک ساعت به طول انجامد.

معایب به کار گیری آمالگام در پر کردن دندان

پر كردن دندان با آمالگام، مانند هر روش دیگری دارای معایبی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

  • عدم تطابق با رنگ طبیعی دندان:

 یکی از بزرگ‌ترین معایب پر کردن دندان با آمالگام، داشتن رنگ تیره‌ی آن است. رنگ آمالگام با رنگ طبیعی دندان هماهنگی لازم را ندارد. این موضوع موجب می‌شود، بسیاری از افراد با در نظر گیری جنبه زیبایی دندان‌ها از این ماده به عنوان پر کننده دندان استفاده نکنند.

  • داشتن جیوه:

همان طور که اشاره شده است، جیوه یکی از ترکیبات اصلی آمالگام است که اثرات منفی آن بر روی سلامت انسان همواره بحث‌برانگیز بوده است. طبق تحقیقات انجام شده اگر میزان و نحوه استفاده از جیوه بر اساس پروتکل و استانداردهای تعیین شده باشد، عوارض جانبی آن بسیار کمتر خواهد بود.

در انتها باید گفت که پر کردن دندان با آمالگام از پوسیدگی دوباره دندان و ایجاد عفونت جلوگیری‌ می‌کند. همچنین این روش برای ترمیم دندان از نظر استحکام، دوام و مقرون‌به‌صرفه بودن، می‌تواند انتخاب مناسبی باشد زیرا پوسیدگی و ایجاد حفره در دندان‌ها، شایع‌ترین عارضه‌ی مربوط به دهان و دندان است.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه پر كردن دندان با آمالگام برای مراجعین ارئه می‌کند. فراموش نکنید که از طریق پرداخت اقساطی به سادگی می‌توانید هزینه خدمات درمانی خود را به صورت اقساطی پرداخت کنید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

  • داشتن مقدار اندکی جیوه
  • تفاوت رنگ
  • قیمت مناسب
  • ماندگاری بالا
  • استحکام زیاد
  • تسریع درمان

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Mar.k
Mar.k
5 ماه قبل

سلام، چند ساعت پیش بیلداپ امالگام برای اخرین دندان من انجام شد و با اینکه چیز سفتی نخوردم احساس میکنم یکی دو نقطه تیره و چند ترک خیلی سطحی روی ناحیه ترمیم شده هست، ایا طبیعیه؟یا مجدد برم پیش دندانپزشک
و اینکه تا ۲۴ ساعت فقط باید سوپ مصرف کنم یا جویدن با یک طرف کفایت میکنه

میخک
مدیر
5 ماه قبل
پاسخ به  Mar.k

سلام اگر ترک خورده باید به دندانپزشکتون مراجعه کنید. معمولا بعد از بیلدآپ تا دوساعت نباید چیزی بخورید

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.