ردکردن این

ترمیم دندان

ترمیم دندان یکی از شایع‌ترین روش‌های درمانی دندانپزشکی است. ترمیم دندان به دو روش مستقیم (داخل فضای دهان) و غیرمستقیم (خارج از فضای دهان) تقسیم می‌شود. شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از دندانپزشکان با تجربه، بهترین خدمات ترمیم و عصب کشی را ارائه می‌کند.

ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان واژه‌ای است که برای درمان یک دندان پوسیده یا آسیب دیده، به‌کار می‌رود. در واقع عصب کشی و ترمیم دندان راهی برای درمان دندان‌های آسیب دیده و ترمیم دندان شکسته است. اما انواع ترمیم دندان کدام است؟ ترمیم دندان به دو روش مستقیم و غیر‌مستقیم انجام می‌شود. روش مستقیم ترمیم دندان، شامل پر کردن دندان و عصب کشی است در‌حالی‌که ترمیم دندان به روش غیرمستقیم شامل روکش، ایمپلنت و بریج است. عصب کشی و ترمیم دندان از جمله روش‌های درمانی مهم و ضروری است زیرا درصورت عقب انداختن درمان، سبب پوسیدگی شدید و عفونت دندان می‌شود. ترمیم دندان علاوه بر درمان دندان باعث حفظ زیبایی دندان نیز می‌شود.

ترمیم دندان به روش مستقیم

عصب کشی و ترمیم دندان که برای ترمیم دندان شکسته یا پوسیده استفاده می‌شود، انواع متفاوتی دارد که به دو گروه کلی عصب کشی و پر کردن دندان تقسیم می شود. در این مطلب به هر دو دسته پرداخته می‌شود.

پر کردن دندان:

پر کردن دندان یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی غیر‌تهاجمی رایج در دندانپزشکی است. در این روش با استفاده از یک ماده خاص و منعطف، دندان پوسیده را ترمیم می‌کنند. ترمیم دندان به روش پر کردن دندان با سه ماده متفاوت انجام می‌شود:

• ترمیم دندان با آمالگام

آمالگام، ترکیبی از جیوه، قلع، مس و روی است. از مزایای این ماده در ترمیم دندان، قیمت پایین و مقاومت بالا در جویدن است. آمالگام به لحاظ زیبایی برای ترمیم دندان‌های جلو مناسب نیست و به دلیل قابلیت انبساط و انقباضی که دارد، ممکن است باعث پوسیدگی و شکستگی دندان شود.

• ترمیم دندان با کامپوزیت

یکی دیگر از موادی که در پر کردن دندان استفاده می‌شود، کامپوزیت است. کامپوزیت به دلیل هم‌پوشانی با رنگ دندان، بسیار محبوب است اما قیمت بالاتری نسبت به آمالگام دارد و عمر مفید آن در ترمیم دندان کمتر است.

بیشتر بخوانید: طول عمر کامپوزیت

• ترمیم دندان با گلاس آینومر

آینومر ترکیبی سخت و کرم رنگ است که برای ترمیم دندان پوسیده یا ترمیم دندان شکسته کودکان و دندان‌هایی که برای گاز گرفتن غذا نیستند، استفاده می‌شود. این ماده برای ترمیم دندان قیمت مناسبی دارد. از مزایای این پروتز می‌توان به عدم تغییر حالت آن اشاره کرد. همچنین آینومر دارای فلوراید است که مانع از پوسیدگی دندان می‌شود.

عصب کشی دندان:

عصب کشی دندان نوعی روش درمانی برای ترمیم دندان است که در آن پالپ (اعصاب) و کانال‌های ریشه (کانال‌های عصبی) منتهی به ریشه باید برداشته شوند تا از کشیدن دندان عفونی جلوگیری شود. علت اصلی درمان ریشه و عصب کشی دندان، عفونت اندام‌های حیاتی دندان (پالپ)، از بین بردن درد و همچنین احتمال التهاب یا عود مجدد عفونت است.

ترمیم دندان به روش غیرمستقیم

در این روش ترمیم دندان، مراحلی از ترمیم دندان در خارج از دهان صورت می‌گیرد. از طرفی فرآیند درمان در روش ترمیم دندان به روش غیرمستقیم طولانی‌تر از روش ترمیم دندان مستقیم است. این روش چون نیازمند کار و وقت بیشتری است، هزینه بالاتری نیزنسبت به روش ترمیم دندان مستقیم دارد.

• ترمیم دندان به روش بریج

بریج، پل‌های دندانی مصنوعی است که فضای خالی دندان از دست رفته را به کمک دندان‌های مجاور پر می‌کند.

• ترمیم دندان به روش روکش دندان

روکش دندان معمولا برای دندان‌های آسیب‌دیده به کار می رود که ظاهر دندان را اصلاح می‌کند. روکش دندان می‌تواند از فلز یا سرامیک یا ترکیب فلز_سرامیک باشد.

• ترمیم دندان به روش ایمپلنت

ایمپلنت دندان روش مناسبی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است که از طریق جراحی و قرار‌دادن فیکسچر در لثه و اباتمنت و در نهایت قرار‌گرفتن پروتز ایمپلنت دندان، انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: مراحل ایمپلنت دندان

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از دندانپزشکان با تجربه بهترین خدمات عصب کشی و ترمیم دندان را به مراجعین محترم ارائه می‌دهد. ازطرفی دندانپزشکی میخک با ارائه طرح ویژه خدمات اقساطی زمینه را برای رفاه بیماران فراهم کرده است تا به بهبود سلامتی دهان و دندان خود بپردازند.

WeCreativez WhatsApp Support
لطفا درخواست مشاوره خود را به همراه تصویر OPG دندان، نام و نام خانوادگی، شهر ، سن و جنسیت ارسال نمائید.
سلام ، چطور میتونم کمکتون کنم ؟
کلینیک دندان میخک