جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در مورد پست دندان

پست دندان چیست؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

یکی از روش‌های تقویت دندان، پست دندان است. این روش در صورتی اجرا می‌شود که دندان به شدت در اثر پوسیدگی، ضربه و… آسیب دیده و بخشی از بافت تاج آن از بین رفته باشد. پست دندان با تقویت دندان به اجرای ترمیم دندان کمک می‌کند. این روش، ویژگی‌ها، معایب و مزایا و انواع مختلف دارد که در ادامه به آن‌ها بیشتر خواهیم پرداخت.

پست دندان چیست؟

پست دندان میله‌ای اغلب از جنس فیبر کربن  و یا فولاد ضد زنگ است که در داخل کانال ریشه دندان قرار گرفته و کور یا همان هسته دندان بر روی آن قرار می‌گیرد.

نقش پست دندان، تقویت دندانی است که به دلیل متفاوت، ریشه آن کاملا سست شده و بخشی از بافت تاج آن از بین رفته است.

بعد از گذاشتن پست دندان روی هسته دندان، از کور (هسته مصنوعی دندان) استفاده می‌شود که اغلب از مواد پر‌کننده (آمالگام) هستند و سپس روکش ترمیمی یا تاج ترمیمی روی دندان سوار می‌شود.

در واقع پست دندان با محکم کردن ریشه دندان به صورت مکانیکی کور و روکش را حفظ می‌کند.

در چه شرایطی نیاز به پست دندان وجود خواهد داشت؟

به طور کلی برای انجام مراحل پست دندان که با دو عنصر دیگر چون کور و روکش ترمیمی همراه می‌شود باید شرایط زیر برای دندان ایجاد شده باشد.

اگر ۵۰ درصد از ساختار بافت تاج از بین رفته باشد در این صورت ترمیم دندان به روش پرکردن می‌تواند باعث آسیب و سست شدن کامل دندان بشود، پس انجام پست دندان برای تقویت دندان حتمی خواهد بود.

برای درمان دندان‌های خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

انواع پست دندان

پست دندان که در اصطلاح دندانپزشکی به آن پست و کور دندان نیز می‌گویند، می‌تواند دو نوع مختلف داشته باشد که پست دندان سفارشی و پیش‌ساخته از جمله آن‌ها است:

پست دندان سفارشی

این نوع پست دندان به صورت آزمایشگاهی پس از قالب‌گیری از کانال ریشه دندان فرد ساخته می‌شود که ممکن است چند پایه بوده و تناسب بیشتری با مجرای ریشه دندان فرد مورد نظر داشته باشد.

پست دندان پیش‌ساخته

 این مدل از پست‌های دندان در شکل و اندازه متفاوت وجود دارند که بلافاصله داخل مجرای ریشه دندان قرار گرفته می‌شوند.

پست دندان یا ایمپلنت دندان؟

همواره دندانپزشکان تلاش می‌کنند که تا جایی که امکان دارد، دندان طبیعی فرد حفظ شود چون هیچ نوع دندان ترمیمی جایگزین مطلوبی برای دندان طبیعی نیست.

دندان طبیعی استحکام بالایی دارد، عوارضی و هزینه ندارد، نیازی به جراحی پر تهاجم نخواهد داشت و دردسر‌های کلافه‌کننده نیز ندارد درصورتی که مراقبت‌های ویژه از آن فراموش نشود.

با توجه به نکات یاد شده، در پست دندان سعی می‌شود بخشی از دندان طبیعی حفظ شود. همچنین هزینه این روش ترمیم و تقویت دندان پایین‌تر از ایمپلنت دندان است. از طرفی در برخی مواقع شدت آسیب به حدی است که ناچار به کشیدن دندان و ایمپلنت دندان وجود خواهد داشت که بدون شک دوام و استحکام ایمپلنت، بالاتر از پست دندان خواهد بود.

پست دندان میله‌ای از جنس کامپوزیت یا فلزی است که در زمانی که قسمت‌های زیادی از دندان باقی نمانده است درون مجرای ریشه قرار می‌گیرد. چنین عملی پایه‌ی ایده‌آل در جهت قرارگیری کور (Core) و سپس روکش بر روی دندان ایجاد خواهد کرد. سفارشی و پیش‌ساخته دو مدل پست دندان بوده که با توجه به شرایط دندان توسط دندانپزشک استفاده می‌شود. این نوع روش ترمیم و تقویت دندان در مقایسه با ایمپلنت دندان هزینه کمتری داشته و به نوعی دندان اصلی نیز در آن حفظ می‌شود.

 

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 2 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.