جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

پانسمان دندان چیست؟

پانسمان دندان چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

معمولاً بعد از برخی فعالیت‌های دندان پزشکی از پانسمان دندان استفاده می‌شود. در واقع اگر دندان‌تان پانسمان شده است، احتمالاً کمی درد را تجربه خواهید کرد. به علاوه باید از نکات مراقبتی مهم بعد از پانسمان دندان عصب کشی شده هم مطلع باشید. همچنین داشتن اطلاعات کافی درباره زمان برداشتن پانسمان دندان و میزان دوام آن هم اهمیت دارد. به همین واسطه در این مطلب قصد دارید به تمام موارد ذکر شده بپردازیم.

چرا پانسمان دندان انجام می‌شود؟

به‌طور‌کلی پانسمان دندان یک لایه محافظتی است که معمولاً برای مراقبت از دندان‌های نیمه ترمیم شده استفاده می‌شود. این پانسمان بعد از انجام یک عمل جراحی مثل عصب کشی بر روی دندان قرار داده می‌شود و وظیفه حفاظت از دندان در طول فرآیند ترمیم را بر‌عهده خواهد داشت. وظیفه اصلی پانسمان دندان، جلوگیری از ورود باکتری‌ها به دندان نیمه ترمیم شده و حفظ سلامت دندان‌ها و لثه است.

دوام پانسمان دندان چقدر است؟

در واقع پانسمان تنها یک درمان موقت و یکی از مراحل عصب کشی دندان است و باید به عنوان مرحله موقت در درمان دندان‌های‌تان، آن را در نظر بگیرید. پس برای تکمیل درمان و حفظ سلامت دندان‌ها، بهتر است در موعد تعیین شده به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

عمر پانسمان دندان عصب کشی شده حدود چند هفته است (معمولاً ۴-۲ هفته). پس در طی این مدت باید به دندانپزشک مراجعه کنید تا درمان مرحله بعدی را انجام دهید.

علت درد دندان پانسمان شده

در مواردی که پانسمان دندان برای دندان‌هایی که دچار پوسیدگی عمیق هستند و درد یا ناراحتی ندارند انجام می‌شود، ممکن است بیمار بعد از انجام جراحی دندان درد بیشتری را تجربه کند. این درد معمولاً در روز‌های ابتدایی پس از پانسمان احساس می‌شود و اغلب با مصرف مسکن‌های دارویی تسکین می‌یابد. اما اگر پس از ۲۴ ساعت درد همچنان ادامه داشته باشد، نیاز است مجدد به دندانپزشک‌تان مراجعه کنید.

همچنین در مواردی که پانسمان به عنوان یک اقدام موقت انجام شده باشد تا به درمان اصلی (مانند درمان ریشه یا عصب‌کشی) برسید، ممکن است درد به شدت ادامه داشته باشد. پس از ۲۴ ساعت مصرف مسکن‌های دارویی، اگر درد همچنان وجود باشد، باید به مرکز دندانپزشکی مراجعه کنید تا اقدامات لازم انجام شود.

در مواردی که پانسمان دندان به طور بلند انجام شده باشد و دندان پس از عصب‌کشی به سرعت به فک مقابل برسد، این وضعیت می‌تواند منجر به درد شدیدی شود. در این صورت، باید به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا پانسمان را کوتاه‌تر کند.

تاخیر در انجام درمان مرحله بعدی ممکن است به مشکلاتی مانند شکستن دندان، عفونت، پیشرفت پوسیدگی یا مشکلات دیگر منجر شود. همچنین دندان‌هایی که دیواره‌های کافی نداشته یا شکل مناسب ندارند، پانسمان‌ها را به سرعت از دست می‌دهند.

برای دوام و ماندگاری، پانسمان نیازمند دندان‌هایی با دیواره‌ها و چهارچوب مناسب است. به‌همین دلیل در مواردی که دندان‌ها شرایط مناسبی ندارند، دندانپزشک ممکن است راه‌حل‌های دیگری را پیشنهاد دهد.

پانسمان دندان و علت درد دندان پانسمان شده چیست

زمان برداشتن پانسمان دندان

به‌طور‌کلی، زمان برداشتن پانسمان دندان، به نوع درمان دندانپزشکی بستگی دارد و ممکن است در شرایط مختلف، متغیر باشد. در برخی موارد، پانسمان موقتی برای مدت کوتاهی نیاز به برداشته شدن ندارد و تا زمانی که درمان دائمی انجام نشود، می‌تواند بر روی دندان باقی بماند. اما در موارد دیگر، پانسمان موقتی باید برای تکمیل درمان دندانپزشکی برای مدت مشخصی نگه داشته شود تا پس از اتمام درمان، برداشته می‌شود.

اگر پانسمان دندان شما زودتر از موعد افتاده یا خراب شده است، باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت آن بررسی شده و در صورت نیاز پانسمان جدیدی قرار داده شود. افتادن پانسمان می‌تواند باعث شود که دندان شما در معرض پوسیدگی و عفونت قرار بگیرد؛ بنابراین بسیار مهم است که به موقع این مشکل را حل کنید.

مراقبت‌های بعد از پانسمان دندان عصب کشی شده

به طور کلی در دو شرایط اصلی غذا خوردن و مسواک زدن باید به نکات مهمی برای مراقبت از پانسمان دندان‌تان توجه داشته باشید.

مراقبت از پانسمان دندان موقع خوردن غذا

معمولاً دندانپزشک به شما توصیه می‌کند که در صورت امکان با سمتی از فک‌تان که پانسمان دندان دارد غذا نخورید. در برخی موارد، ممکن است پانسمان موقت چند هفته یا بیشتر روی دندان باقی بماند. در طول این مدت، ممکن است این نکته را فراموش کنید. در واقع باید بدانید که این کار مشکلی ایجاد نمی‌کند. تا زمانی که با دقت غذا بخورید و از سمت پانسمان شده آهسته استفاده کنید، مشکلی برای پانسمان دندان‌تان به وجود نخواهد آمد. همچنین باید از خوردن غذا‌هایی مانند آجیل‌ها و آدامس که ممکن است باعث جابجایی یا خرابی پانسمان شوند هم خودداری کنید.

مراقبت از پانسمان دندان هنگام مسواک‌زدن

بعد از پانسمان موقت دندان، ممکن است نگرانی در مورد مسواک‌زدن دندان‌ها هم برایتان پیش بیاید. اما باید بدانید که مسواک‌زدن دندان‌های پانسمان شده به شکل عادی اشکالی ندارد. ولی بهتر است در چنین شرایطی از مسواک‌های نرم یا فوق‌نرم استفاده کنید و با دقت و به آرامی تمام دندان‌ها را مسواک بزنید. همچنین استفاده از نخ دندان برای دندان‌هایی که تازه پر شده‌اند یا پانسمان دارند هم نیاز به دقت دارد. اگر پرکردگی به لبه دندان برسد، باید بسیار مراقب باشید.

به طور کلی، با رعایت این نکات، پانسمان موقت دندان تا زمان مراجعه بعدی به دندانپزشک یا حتی گاهی تا یک ماه می‌تواند بدون مشکل روی دندان‌تان باقی بماند.

اگر پانسمان دندان افتاد چه کنیم؟

اگر پانسمان دندان شما افتاد، در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کنید. در صورتی که امکان مراجعه سریع به دندانپزشک را نداشتید مراقبت کنید که مواد خوراکی وارد دندان شما نشود و در این مدت با دهانشویه و مسواک آن را تمییز نگه دارید.

در این مطلب در مورد دلیل پانسمان دندان، علت درد دندان پانسمان شده و همچنین نحوه مراقبت از پانسمان دندان عصب کشی شده صحبت کردیم. در انتها آموختیم که پانسمان دندان یک مرحله موقت است و نباید بدون تکمیل مراحل درمان، آن را رها کرد.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان بالاترین کیفیت را در زمینه عصب کشی و پانسمان دندان ارائه می‌کند، از طرفی با پرداخت اقساطی می‌توانید هزینه درمان خود را به‌سادگی بپردازید.

 

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

درد دندان پانسمان شده در 24 ساعت اول با مسکن باید کاهش پیدا کند. در صورت ادامه درد، احتمال عفونت یا بلند بودن پانسمان وجود دارد.

پانسمان دندان، درمان موقتی است و بسته به نوع درمان در مدت زمان کوتاهی برداشته می‌شود.

مراقبت بعد از پانسمان دندان
  • مراقبت حین غذا خوردن
  • مراقبت هنگام مسواک زدن
دلیل پانسمان دندان
  • پانسمان دندان در مواردی که پوسیدگی عمیق است انجام می‌شود.
  • پانسمان دندان در عصب کشی، یک اقدام موقت است.
عمر پانسمان دندان

طول عمر پانسمان دندان 2 تا 4 هفته است.

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 6

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
اسی
اسی
3 ماه قبل

سیگار یا مشروبات الکی چه تاثیری بر دندان پانسمان شده یا تازع پر شده دارند و تا چه مدت نباید از آن استفاده کرد؟

میخک
مدیر
3 ماه قبل
پاسخ به  اسی

سلام بهتره تا تکمیل درمان پانسمان شده خود از مصرف سیگار و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید

شهرام
شهرام
2 ماه قبل
پاسخ به  اسی

اسی جان حالا یه دو روز عرق نخور، آسمون که به زمین نماید مرد مومن 😃😃😃

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.