جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

انواع براکت ارتودنسی دندان

براکت ارتودنسی چیست؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

یکی از ابزارهای مهم ارتودنسی، براکت ارتودنسی(ortho brackets) است که شامل اتصالات کوچکی از جنس فلز، سرامیک یا پلاستیک است و به­ کمک چسب یا باند­های مخصوص، به صورت جداگانه روی هر دندان چسبانده می­‌شود. هدف استفاده از براکت ارتودنسی، محکم کردن اتصال سیم قوسی ارتودنسی میان دندان­‌ها و اعمال فشار به آن­ها است. فشاری که براکت ارتودنسی­ به دندان­‌ها وارد می­‌کند، باعث اصلاح مؤثرتر بی­‌نظمی آن­‌ها می‌­شود. در این مقاله، تلاش کرده‌­ایم به معرفی براکت ارتودنسی، طرز کار آن، انواع براکت­‌های ارتودنسی و مزایا و معایب هر نوع بپردازیم. پیشنهاد می‌­کنیم تا پایان همراه ما باشید.

طرز کار براکت ارتودنسی چیست؟

همان­‌طور که می­‌دانید، دندان‌­ها روی بافت لثه قرار می‌­گیرند. رباطی به‌­نام پریودنتال در زیر بافت لثه وجود دارد که ریشه دندان­‌ها را احاطه کرده و آن­‌ها را در جای خود ثابت نگه می­‌دارد. در فرآیند درمان ارتودنسی، رباط پریودنتال به کمک براکت­‌های ارتودنسی تحت فشار قرار می­‌گیرد. این فشار باعث لق شدن دندان­ها می­‌شود و آن­ها را در جهت براکت‌­ها حرکت داده و مرتب می­‌کند.

انواع براکت ارتودنسی

براکت‌های ارتودنسی به چند دسته‌ی اصلی تقسیم می‌شوند که عبارت­ند از:

براکت ارتودنسی فلزی

براکت فلزی یکی از پرکاربردترین براکت­‌های ارتودنسی است. این براکت که از آلیاژهای آهن مانند فولاد ضد زنگ ساخته می­‌شود، به‌­دلیل مقاومت بالا و فرسایش اندکی که دارد، بهترین گزینه برای درمان ناهنجاری­‌های شدید دندان به حساب می‌­آید. در ادامه، به برخی از مزایا و معایب این براکت­‌ها اشاره شده است:

براکت­ ارتودنسی لینگوال

براکت­‌های لینگوال یا زبانی، براکت­‌هایی هستند که در دیواره‌­های داخلی دندان­‌ها قرار می­‌گیرند و هنگام صحبت کردن یا خندیدن بیمار، قابل مشاهده نیستند.

برای ارتودنسی دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

براکت ارتودنسی دیمون

براکت ارتودنسی دیمون یا همان ارتودنسی دیمون، یکی از پیشرفته‌­ترین براکت‌­ها است و به عقیده برخی از دندانپزشکان، بهترین نوع براکت ارتودنسی به حساب می‌­آید. این نوع براکت، دارای دریچه­‌ای است که قابلیت باز و بسته شدن دارد و برای نگه­داشتن سیم داخل آن، نیازی به استفاده از کش­‌های رنگی نیست. در براکت­‌های ارتودنسی دیمون، برخلاف براکت­‌های فلزی فشار ثابتی به دندان­‌ها وارد نمی­‌شود، بلکه سیم‌­های براکت نیز با جا به جایی دندان­‌ها به صورت خودکار، جا به جا می­‌شوند.

براکت ارتودنسی سرامیکی

براکت­ سرامیکی یا ارتودنسی سرامیکی از موادی مانند اکسید آلومینیوم یا اکسید تیتانیوم ساخته شده است و به­‌دلیل ظاهر شفافی که دارد، معمولاً به­‌عنوان براکت زیبایی­ شناخته می­‌شود.

براکت ارتودنسی پلاستیکی

براکت ارتودنسی پلاستیکی معمولاً سفید یا بی‌­رنگ است و زمانی مورد استفاده قرار می­‌گیرد که بیمار تمایلی به استفاده از براکت­‌های فلزی ندارد و می­‌خواهد ظاهر دندان­‌هایش در طول درمان، طبیعی به نظر برسند.

در این مقاله، به معرفی براکت ارتودنسی و طرز کار آن پرداختیم و انواع براکت‌­های ارتودنسی و مزایا و معایب آن­ها را بررسی کردیم. هر یک از این براکت­‌ها، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند و انتخاب یک گزینه از میان آن‌ها، به نیاز‌های هر بیمار و توصیه‌های دندانپزشک او بستگی دارد.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.