جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض ارتودنسی نکردن چیست؟

عوارض ارتودنسی نکردن چیست؟
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

آیا از عوارض ارتودنسی نکردن دندان‌ها اطلاع دارید؟ ارتودنسی دندان بهترین شیوه برای صاف کردن دندان‌های نامرتب است. اما برخی از افراد به دلیل هزینه بالا یا ترس و اضطراب از انجام ارتودنسی امتناع می‌کنند. اما لازم است بدانید عدم انجام ارتودنسی شما را درگیر عوارض ناخوشایندی می‌کند. در این مطلب قصد داریم راهنمای کاملی درباره عوارض ارتودنسی نکردن دندان در اختیار شما قرار دهیم. تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

موارد زیر مهم‌ترین عوارض ارتودنسی نکردن دندان‌های کج و نامرتب است.

افزایش احتمال پوسیدگی دندان

یکی از عوارض ارتودنسی نکردن دندان کج و بهم ریخته، افزایش احتمال پوسیدگی دندان است. زیرا دندان‌های کج روی یکدیگر قرار می‌گیرند و فرد نمی‌تواند به خوبی تمام قسمت‌های دندان را مسواک بزند یا نخ دندان بکشد. به همین دلیل بقایای غذا لابه‌لای دندان‌ها باقی می‌ماند و احتمال تجمع پلاک‌ دندانی و پوسیدگی افزایش پیدا می‌کند.

بهتر است بدانید صرف هزینه برای ارتودنسی و مرتب کردن دندان‌ها به صرفه‌تر از هزینه ترمیم پوسیدگی‌های سطحی یا وسیع دندان است.

ابتلا به بیماری‌های پریودنتال

بیماری‌های پریودنتال در بافت نرم یا لثه که دندان‌ها را احاطه می‌کند اتفاق می‌افتد. همانطور که پیش از این هم گفتیم، وقتی دندان‌ها نامرتب و کج هستند، فرد نمی‌تواند به خوبی بهداشت دهان و دندان را رعایت کند و همین امر ممکن است موجب ایجاد التهاب و عفونت لثه شود.

این عارضه با قرمز و ملتهب شدن لثه‌ها شروع می‌شود و ممکن است درد شدیدی ایجاد کند. حتی ممکن است در اثر نامرتبی دندان‌ها، به دندان‌های قدامی فشار زیادی وارد شود که موجب تحلیل استخوان شود.

در حالی که با اقدام به موقع برای ارتودنسی، علاوه بر اینکه می‌توان از منافع زیبایی این روش استفاده کرد، امکان تحلیل استخوان هم کاهش می‌یابد.

ایجاد اختلالات گوارشی

یکی دیگر از عوارض ارتودنسی نکردن دندان، ایجاد مشکلات گوارشی است. وقتی دندان‌ها به هم ریخته و نامرتب هستند، فرد نمی‌تواند به راحتی غذا را بجود. در نتیجه هضم غذا هم سخت می‌شود و دردهای معده شروع می‌شود. در حالی که با انجام به موقع ارتودنسی و مرتب کردن دندان‌ها می‌توان از ایجاد آسیب به سیستم گوارشی جلوگیری کرد.

لقی و از دست دادن دندان

نامرتب بودن دندان‌ها باعث فشار آن‌ها به هم می‌شود. بنابراین یکی از عوارض ارتودنسی نکردن دندان این است که در اثر فشار و بار اضافی آن‌ها، دندان لق شود و آسیب ببیند. قطعا هزینه جایگذاری دندان از دست رفته با ایمپلنت نسبت به ارتودنسی سخت‌تر است و هزینه بیشتری هم دارد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم قبل از اینکه به دلیل ارتودنسی نکردن، دندانی را از دست بدهید، نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

ایجاد مشکلات تنفسی

یکی از دلایل ضروری برای انجام ارتودنسی، اصلاح وضعیت فک است. به عبارت دیگر وقتی فردی دندان‌های کوچک و فکی بزرگ دارد یا برعکس فک کوچکی دارد، اما اندازه دندان‌ها بزرگ است، نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد. حتی مشکلات فک جلو آمده که بر زیبایی چهره فرد تاثیر دارد، با ارتودنسی از بین می‌رود. اما وقتی فردی درگیر مشکلات فک است و از ارتودنسی امتناع می‌کند، با مشکلات تنفسی روبرو می‌شود و نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد.

جفت نشدن صحیح دندان‌ها

یکی دیگر از عوارض ارتودنسی نکردن دندان‌ها جفت نشدن صحیح دندان‌ها به دلیل کجی و نامرتبی آن‌ها است. جفت نشدن دندان‌ها فقط از لحاظ زیبایی اهمیت ندارد، بلکه باعث گاز گرفتن مکرر زبان می‌شود.

ایجاد مشکلات شنوایی

دندانپزشکان توصیه می‌کنند کسانی که درگیر مشکلات فک یا نامرتبی دندان هستند به موقع به متخصص ارتودنسی مراجعه کنند تا درگیر عوارضی مانند مشکلات شنوایی نشوند. زیرا ممکن است فرد درگیر ناراحتی مفصلی فک شود و به واسطه آن دچار مشکل شنوایی شود.

سردردهای مزمن

ارتودنسی باعث می‌شود دندان‌ها به جای درست هدایت شوند و همراستا و صاف باشند. سردرد یا درد صورت یکی دیگر از عوارض ناخوشایند ارتودنسی نکردن دندان است.

یکی از معیارهای مهم زیبایی، داشتن دندان‌های صاف و مرتب است. در صورتی که دندان‌های شلوغ و نامرتبی دارید، برای اصلاح طرح لبخند و جلوگیری از ایجاد عارضه‌های ارتودنسی نکردن دندان لازم است هر چه زودتر نسبت به انجام این روش اقدام نمایید. در این مطلب سعی کردیم شما را با عوارض ارتودنسی نکردن دندان آشنا کنیم. امیدواریم این اطلاعات به شما کمک کند تا سلامت دهان و دندان خود را حفظ کنید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.