جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

صفر تا صد چسب روکش دندان را بدانید!

چسب روکش دندان برای ثابت کردن روکش به‌کار می‌رود.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

میان مواد دندانپزشکی، چسب روکش دندان یکی از متریال‌های مهم و پرکاربرد است که نقش مهمی در زیبایی و دوام روکش‌های دندانی دارد. در این مطلب به بررسی چیستی، انواع، کاربردها، مزایا و هزینه‌های چسب‌های روکش دندان می‌پردازیم.

چسب روکش دندان چیست؟

چسب روکش دندان عنوانی است که در ایران به هر دو نوع چسب یا سمان دندان (Dental cement) و چسب ونیر یا روکش دندان (Dental veneer adhesive) اطلاق می‌شود. هرچند این دو نوع چسب شباهت‌هایی دارند اما هر یک کاربردهای خاص خود را دارند.

چسب ونیر یا روکش دندان

روکش‌های دندانی پوسته‌های نازک و سفارشی ساخته شده از موادی مانند پرسلن یا کامپوزیت رزین هستند که برای پوشش سطح جلویی دندان‌ها طراحی شده‌اند. این روکش‌ها عمدتا برای اهداف زیبایی جهت بهبود ظاهر دندان‌هایی که دارای لکه، خراش و عیوب مشابه هستند، استفاده می‌شود.

چسب ونیر یا روکش دندان یک عامل باندینگ تخصصی است که در دندانپزشکی برای چسباندن روکش‌های دندانی به سطح دندان استفاده می‌‌شود.

چسب سمان دندان

سمان دندان، ماده‌ای تخصصی است که برای چسباندن روکش‌های دندانی، بریج‌ها، اینله‌ها، آنله‌ها و سایر انواع ترمیم‌های دندانی استفاده می‌شود.

با توجه به توضیحات بالا مشخص می‌شود که در حالی که هر دو چسب برای چسباندن ترمیم‌های دندانی به طور ایمن به دندان‌ها طراحی شده‌اند، چسب‌های ونیر بیشتر بر روی زیبایی متمرکز هستند و معمولاً نازک‌تر هستند، در حالی که چسب‌های سمان دندان قوی‌تر هستند و برای دوام تحت فشارهای بسیار بیشتر طراحی شده‌اند.

چسب دندان روکش را می‌چسباند تا از دندان جدا نشود.

کاربردهای چسب روکش دندان چیست؟

چسب‌های روکش دندان کاربردهای دندانپزشکی متعددی دارند که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • برای چسباندن ونیرها به دندان‌ها استفاده می‌شوند.
  • کاربرد اصلی چسب تاج دندان، محکم کردن روکش دندان در محل پس از آماده شدن دندان و ساخت روکش است.
  • سمان‌های دندانی همچنین برای چسباندن بریج، اینله، آنله و روکش استفاده می‌شود.
  • سمان‌های موقت برای ترمیم موقت پس از کشیدن دندان یا در طول دوره انتظار برای تاج دائمی استفاده می‌شود.
  • برخی از انواع چسب دندان برای چسباندن براکت‌ها و سایر وسایل ارتودنسی استفاده می‌شود.
  • چسب روکش دندانی را می‌توان برای محکم کردن یک پایه در دندانی که نیاز به حمایت اضافی دارد و به دنبال آن روکش، استفاده کرد.
  • سمان‌های دندانی در کاربردهایی که شامل کامپوزیت‌های تقویت‌شده با الیاف است استفاده می‌شود و استحکام ترمیم را افزایش می‌دهد.

انواع چسب روکش دندان از لحاظ ماندگاری کدام است؟

چسب‌های روکش دندان از لحاظ هدف کاربرد و همچنین از نظر متریال به انواع مختلفی تقسیم می‌‌شوند.

چسب موقت روکش دندان

این چسب‌ها برای روکش‌های موقت استفاده می‌شود که اغلب در زمان انتظار برای ساخت روکش‌های دائمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. چسب‌های موقت دندان به گونه‌ای طراحی شده‌اند که ونیرها را برای مدت کوتاهی در جای خود نگه می‌دارند و به بیمار اجازه می‌دهند ظاهر و احساس روکش‌ها را آزمایش کند.

چسب دائم روکش دندان

از چسب‌های دائمی برای چسباندن ونیرها یا بریج یا تاج‌ها به برای طولانی‌مدت استفاده می‌شود. این چسب‌ها تضمین می‌کنند که روکش‌ها از طریق سایش معمولی، جویدن و فعالیت‌های روزانه در جای خود باقی بمانند.

برای روکش دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

انواع چسب‌های روکش دندان از نظر مواد و کاربرد چیست؟

چسب‌های مورد استفاده برای چسباندن روکش‌ها بر اساس مواد و کاربردهای خاص متفاوت است. انواع اصلی چسب‌های روکش دندان از نظر متریال و کاربرد آنها به صورت زیر است:

چسب‌های رزین کامپوزیت

معمولا برای چسباندن روکش‌های چینی و کامپوزیت استفاده می‌شود. از مخلوطی از رزین و ذرات پرکننده ساخته شده‌اند که پیوند قوی و کیفیت ظاهری خوبی را ایجاد می‌کنند.

چسب‌های سرامیکی

 به طور خاص برای چسباندن روکش‌های سرامیکی، که معمولا از چینی ساخته می‌شوند، طراحی شده است. این چسب‌ها اغلب حاوی یک جزء رزین هستند که به خوبی با سرامیک‌های مبتنی بر سیلیس جور می‌شود.

چسب دندان سرامیکی برا چسباندن روکش‌های دندان مناسب است.

چسب روکش دندان گلاس آینومر

در حالی که برای روکش‌ها کمتر رایج است، اما می‌توان از آن‌ها در شرایط خاصی استفاده کرد، به خصوص برای بیمارانی که شرایط خاص دندانی دارند.

از ذرات شیشه و یک مایع مبتنی بر اسید اکریلیک تشکیل شده است، آن‌ها فلوراید آزاد می‌کنند و از نظر شیمیایی به ساختار دندان و سطوح رزین متصل می‌شوند.

چسب روکش دندان سلف اچ

این نوع سمان از نظر شیمیایی به ساختار دندان می‌چسبد. به حداقل آمادگی نیاز دارد و می‌تواند روند درخواست را ساده کند.

چسب های روکش توتال اچ

این چسب‌ها نیاز به یک مرحله اچینگ اولیه با اسید فسفریک دارند تا سطحی ناهموار روی مینا و عاج ایجاد کنند و استحکام باند را افزایش دهند. پس از اچینگ، قبل از قرار گرفتن روکش، یک ماده باندینگ اعمال می‌شود.

سمان رزینی دو کیور

مزایای هم کیور نوری و هم کیور شیمیایی را ارائه می‌دهد. می‌تواند برای انواع مختلف روکش‌ها، از جمله آنهایی که از سرامیک و فلز ساخته شده‌اند، استفاده شود.

سمان گلاس آینومر اصلاح شده با رزین

ترکیبی از خواص گلاس آینومر و سمان‌های رزینی است. در مقایسه با گلاس آینومر سنتی، استحکام و ماندگاری بهتری را ارائه می‌دهد. برای ترمیم‌های زیبایی مانند تاج‌های چینی استفاده می‌شود. چسبندگی عالی و پایداری طولانی مدت را فراهم می‌کند.

چسب روکش دندان یک عامل باندینگ تخصصی است که برای چسباندن روکش دندان، بریج و تاج به سطح یا پایه دندان استفاده می‌شود. کاربرد اصلی آن در دندانپزشکی زیبایی است که با پوشاندن نواقصی مانند تغییر رنگ، لکه‌ها یا ناهماهنگی، ظاهر دندان‌ها را بهبود می‌بخشد. انواع مختلفی از چسب‌های روکش دندان بر اساس متریال و کاربرد وجود دارد. مزایای استفاده از این چسب‌ها شامل قابلیت باندینگ قوی، دوام بالا و زیبایی است. هزینه چسب‌های روکش دندان بسته به برند و نوع مورد استفاده می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.