جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

عوارض آمپول بی حسی دندان چیست؟

استفاده از آمپول بی حسی دندان برای انجام درمان ضروری است.
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

شما هم احتمالا تجربه استفاده از آمپول بی‌‌حسی دندان را داشتید. این آمپول انواع مختلفی دارد و مانند هر دارویی ممکن است به دنبال خود، عوارضی داشته‌ باشد. در ادامه متن عوارض آمپول بی حسی دندان به همراه چند راه‌حل ساده برای شما بازگو می‌کنیم. با ما همراه باشید.

آمپول بی‌‌حسی دندان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید آمپول بی‌حسی دندان یک از انواع بی حسی دندان است که برای از بین‌ بردن درد یا کاهش آن در حین درمان به کار می‌رود. دندان‌پزشکان معمولا از دو نوع تزریق برای بیماران مختلف استفاده می‌کنند.

  • نوع اول تزریق، به‌گونه‌ای است که دندان‌پزشک منطقه بزرگ‌تری مانند یک‌ طرف فک شما را بی‌حس می‌کند.
  • در نوع دوم ناحیه کوچک‌تری جهت درمان بی‌حس می‌شود.

به‌طورکلی آمپول‌های بی‌حسی دندان به دو نوع استرها و آمیدها تقسیم می‌شوند. استرها از بنزوکائین، تتراکائین و پروکائین تشکیل می‌شوند. از طرفی آمیدها، لیدوکائین، پریلوکائین و آرتیکائین را شامل می‌شوند.

برای مشکلات دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

عوارض آمپول بی‌‌حسی دندان چیست؟

برای اکثر افراد تصور دندانپزشکی بدون آمپول بی‌حسی دندان ممکن نیست؛ اما این دارو نیز عوارضی به همراه خود دارد. شایع‌ترین نوع بی‌حس کننده دندان لیدوکائین است که برای آن عوارض نادر و غیرنادر تعریف شده‌ است.

عوارض رایج لیدوکائین عبارت است از:

  • افزایش و افت فشارخون
  • احساس گیجی
  • تاری دید
  • بی‌قراری
  • آسیب بافت نرم
  • ضایعات لثه
  • وزوز گوش
  • خواب‌‌آلودگی و خستگی
  • احساس طعم فلزی
  • حالت تهوع خفیف
  • مشکل بلع
  • اختلال در تکلم
  • تپش قلب

در اکثر مواقع این علائم تنها تا چند ساعت بعد از بین می‌روند. اگر هر کدام از علائم به‌صورت شدید و ادامه‌دار بود، به نزدیک‌ترین دندان‌پزشک مراجعه کنید یا با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض نادر یا کم‌تر مشاهده شده نیز عبارت‌اند از:

  • آلرژیک
  • عارضه‌های پوستی همانند کهیر
  • ادم
  • بیهوشی یا مسمومیت بیهوشی
  • تهوع و استفراغ
  • پارانویا
  • عفونت

هرکدام از این عوارض ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد؛ برای مثال عفونت به خاطر استریل نبودن محیط یا ابزارهای دندانپزشکی اتفاق می‌افتد.

عوارض بی حسی دندان به صورت حاد شامل تپش قلب و مشکلات تنفسی است.

علائم حساسیت به آمپول بی‌حسی دندان کدام است؟

آلرژی در اثر فعالیت‌های دفاعی سیستم ایمنی بدن فرد در مقابله با آلرژن ایجاد می‌شود؛ اما حساسیت به آمپول بی‌حسی دندان بسیار نادر است. به‌طوری‌که گاهی‌اوقات عوارضی که گمان می‌کنید به خاطر آلرژی باشند، تنها به علت اضطراب شما ایجاد شدند.

  • واکنش‌های آلرژیک به لیدوکائین بیشتر به‌صورت خفیف مانند کهیر، خارش پوستی و اریتما رخ می‌دهند.
  • گاهی اوقات نیز واکنش‌های شدیدی مانند دیسترس تنفسی یا همان سندرم زجر تنفسی و بیهوشی رخ می‌دهد که ممکن است زندگی بیمار را تهدید کند.

پزشکان با مشاهده علائم آلرژی، بعد از حذف عامل حساسیت‌زا از داروهای ضد حساسیت مثل آنتی‌هیستامین و دیفن‌هیدرامین استفاده می‌کنند. ممکن است پماد هیدروکورتیزون هم برای رفع خارش پوستی و اریتما تجویز شود. از آنجایی که علائم حساسیت هر بار بعد از دفعه قبل به‌صورت شدیدتر خود را نشان می‌دهند در صورت نشان دادن این علائم در گذشته، دندان‌پزشک خود را در جریان بگذارید.

درمان جای آمپول بی‌حسی دندان چگونه است؟

جای آمپول بی‌حسی دندان به‌طور معمول بعد از چند روز یا نهایتا یک ماه خود ‌به ‌خود درمان می‌شود. اما برای بیمارانی که با این زخم مشکل دارند معمولا «زیلاکتین» تجویز می‌شود. این دارو زخم را از برخورد مواد غذایی یا بزاق دهان می‌پوشاند و روند درمان آن را تسریع می‌بخشد. بهتر است با استفاده آب‌نمک یا سرم شستشو، دهان را شستشو دهید و محل زخم را تمیز نگه ‌دارید.

برای از بین بردن درد جای آمپول می‌توانید از مسکن‌هایی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن نیز استفاده کنید. مکیدن تکه‌های کوچک یخ یا کمپرس سرد نیز کمک‌کننده است. اگر درد جای آمپول بعد از یک‌ روز همچنان شدید بود با اورژانس تماس بگیرید.

آمپول بی‌حسی دندان و تپش قلب

اگر هنگام تزریق آمپول بی‌حسی دندان استرس داشته باشید به احتمال زیاد قبل از تزریق تپش قلب را تجربه می‌کنید. داروی بی‌حس کننده دندان حاوی اپی‌نفرین یا همان آدرنالین است؛ آدرنالین با اثر بر عروق، تأثیر بی‌حسی را بیشتر می‌کند و همزمان تپش قلب را برای چند لحظه بالا می‌برد. پس عموما داشتن تپش قلب بعد از تزریق آمپول بی‌حسی دندان طبیعی است و جای نگرانی برای آن نیست.

لازم به ذکر است در صورتی که بیمار سابقه بیماری قلبی داشته باشد از داروهای جایگزین استفاده‌ می‌شود. اگر سابقه بیماری قلبی دارید، قبل از هر کاری با دندان‌پزشکتان مشورت کنید.

درمان ورم جای آمپول بی‌حسی دندان چگونه است؟

«ادم یا ورم جای آمپول بی‌حسی» به علت آسیب بافت‌های خونی لثه اتفاق می‌افتد. اگر سوزن رگ‌خونی شما را پاره کند، شما این عارضه را مشاهده خواهید کرد. گاهی در صورت شدید بودن ادم، دندان‌پزشک برای شما آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.

برای درمان خانگی ورم جای آمپول بی حسی دندان، کمپرس سرد را به مدت بیست دقیقه همراه با ده دقیقه استراحت تا سه ‌روز استفاده کنید. حواستان باشد استفاده از کمپرس گرم یا حوله داغ تا یک روز ممکن است ورم را بدتر کند. شستشوی دهان، خوردن آب فراوان، بالا بردن سر و خوردن غذاهای نرم نیز می‌تواند برای درمان درد جای آمپول بی حسی دندان کمک کننده باشد.

تاثیر آمپول بی‌حسی دندان در زنان باردار چیست؟

زنان در طول دوران بارداری و شیردهی تغییرات زیادی را در بدن خود حس می‌کنند. معمولا اکثر زنان در این دوره‌ها نگرانی زیادی را برای مراجعه به دندان‌پزشک تجربه می‌کنند. در ادامه متن در مورد تأثیر آمپول بی‌حسی دندان در شیردهی و بارداری توضیح می‌دهیم.

قبل از انجام هر معالجه‌ای، دندان‌پزشک از مادر باردار می‌خواهد با پزشک خود مشورت کند. در سه ‌ماهه اول بارداری انجام این نوع درمان‌ها توصیه نمی‌شود؛ زیرا جنین در مرحله حساس رشد خود قرار دارد و انجام درمان برای مادران به ادامه بارداری منتقل می‌شود.

با افزایش هورمون‌ها میزان حساسیت لثه‌ها در مادران باردار افزایش می‌یابد؛ بنابراین ممکن است به‌طور ناگهانی واکنش‌های آلرژیک نسبت به آمپول بی‌‌حسی دندان نشان دهند. با همه این‌ها آمپول بی‌حسی دندان لیدوکائین از جمله داروهایی است که در دسته داروهای ایمن برای زنان باردار قرار می‌گیرد و به‌طورکلی این دارو آسیبی به جنین وارد نمی‌کند.

در دوران شیردهی منعی برای آمپول بی‌حسی دندان وجود ندارد؛ حتی مادران بعد از انجام درمان می‌توانند بدون عقب انداختن نوبت شیردهی، به کودک خود شیر دهند.

آمپول بی‌حسی دندان همانند همه داروها دارای عوارضی است، بعضی عوارض مانند درد جزئی جای زخم اجتناب‌ناپذیر هستند و برخی دیگر به‌ندرت اتفاق میفتند. با آگاهی از عوارض و منع‌های این دارو به حفظ آرامش، و برطرف کردن بعضی علائم خود کمک می‌کنید. در صورت رخ دادن هر یک از علائم جدی به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.