جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نایت گارد دندان یا محافظ دندان قروچه چیست و قیمت نایت گارد چقدر است؟

نایت گارد
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

برای محافظت از دندان‌ها نایت گارد گزینه مناسبی است زیرا دندان قروچه می‌تواند انواع ناراحتی‌ها و عوارض جانبی دردناکی را برای فرد به همراه داشته باشد. اگر به طور مرتب دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهید یا به هم می‌سایید، نایت گارد دندان یک گزینه درمانی غیرتهاجمی  در دندانپزشکی است که عوارض ناشی از دندان قروچه و ساییدن دندان‌ها به هم را، تا حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر در مورد عوارض نایت گارد, جایگزین نایت گارد و همچنین مزایای استفاده از آن شک دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

چه موقع باید از نایت گارد استفاده کرد؟

بسیاری از افراد که مشکل فشردن دندان‌ها به هم در طول روز را دارند، می‌توانند با تکنیک‌های اصلاح رفتار از این کار خودداری کنند، اما افرادی هم هستند که در طول شب و در خواب به صورت ناخودآگاه این کار را انجام می‌دهند. این افراد هیچ کنترلی بر انجام این کار ندارند بنابراین بسیاری از پزشکان استفاده از نایت گارد دندان را پیشنهاد می‌کنند. دندان قروچه و فشردن دندان‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از نایت گارد است.

این واقعیت که فشردن دندان‌ها، که تحت عنوان دندان قروچه نیز شناخته می‌شود، می‌تواند بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر منفی بگذارد، غیر قابل انکار است.

طبق گفته آکادمی طب دهان آمریکا، دندان قروچه در هنگام خواب با دندان قروچه در بیداری بسیار متفاوت است. دلیل آن این است که وقتی شخصی در خواب است از کاری که انجام می‌دهد آگاه نیست، که می‌تواند منجر به وارد شدن نیروی زیادی به فک‌ها شود و به نوبه خود باعث درد فک، اختلال عملکرد فک یا خستگی مداوم در ناحیه فک و صورت شود.

دندان قروچه عوارض و معایب زیادی دارد به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ایجاد صدا

یکی از مشکلات اصلی که در رابطه با دندان قروچه پیش می‌آید، ایجاد صدا است که هم ممکن است خود شخص و هم اطرافیانی که در نزدیکی وی و در یک اتاق خوابیده‌اند را بیدار کند.

  • مشکلات شدید در دندان‌ها

با فشار بیش از حد روی دندان‌ها به مرور لبه و سطح جونده‌ی دندان‌ها ساییده شده و حتی در مواردی امکان ترک خوردن و شکستگی دندان‌ها نیز وجود دارد.

  • خراب شدن دندان‌ها

دندان قروچه به مرور باعث از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه ضعیف شدن دندان در برابر مواد غذایی می‌شود. افرادی که مشکل دندان قروچه دارند اگر برای حل آن اقدامی نکنند، خیلی زود با مشکلات خرابی و پوسیدگی در دندان‌ها مواجه می‌شوند.

  • ایجاد درد در دندان‌ها

دندان قروچه با متحمل کردن فشار زیاد به دندان و ریشه دندان‌ها باعث ایجاد حساسیت در دندان‌ها می‌شد به صورتی که ممکن است در طول روز فرد حتی با جویدن لقمه‌های معمولی غذا نیز احساس درد در دندان‌ها داشته باشد.

  • ایجاد خستگی در عضلات فک و منقبض شدن آن‌ها

دندان قروچه به دلیل فشار بالایی که فک‌ها روی هم وارد می‌کنند باعث خستگی زیاد عضلات فک و حتی در مواقعی قفل شدن عضلات فک می‌شود. این موضوع اگر سریع درمان نشود ممکن است موجب مشکلاتی در تکلم نیز شود.

  • درد صورت، گردن یا فک

افرادی که در طول شب دندان قروچه دارند، در روز بعد در ناحیه فک، گردن و حتی گوش‌ها احساس درد و ناراحتی می‌کنند. در مواقعی این درد به قدری شدید است که زندگی شخصی فرد را مختل می‌کند و نیاز به استفاده از مسکن‌های قوی و تحمل عوارض ناشی از آن‌ها است.

  • سردرد و میگرن

دردهای ناشی از دندان قروچه اگر درمان نشوند به مرور باعث سردردهای مبهم و در نتیجه میگرن شدید خواهند شد.

  • اختلال خواب

دندان قروچه نه تنها موجب اختلال خواب در اطرافیان فرد می‌شود، بلکه باعث می‌شود خود شخص در طول شب به دلیل درد ناشی از فک و گردن و دندان‌ها چندین بار از خواب بیدار شود. اختلال خواب خود باعث افزایش استرس و در نتیجه افزایش عمل دندان قروچه در خواب می‌شود. در حقیقت یک سیکل تشدید کننده اتفاق می‌افتد که ممکن است عوارض جدی برای بیمار ایجاد کند.

بنابراین عوارض دندان قروچه یا سائیدگی دندان بسیار زیاد و مخرب است و بهترین درمان برای آن استفاده از نایت گارد یا محافظ دندان است.

 

محافظ دندان قروچه

قیمت نایت گارد سفارشی چقدر است؟

قیمت نایت گارد دندان با توجه به عوامل مختلف، متغیر است اما الزاماً یک نایت گارد گران قیمت چیزی نیست که شما را هدفتان برساند. ممکن است در هنگام خرید نایت گارد دندان با این سؤالات مواجه شوید:

آیا یک محافظ شب نرم بهتر از یک محافظ سخت است؟ چه عوامل دیگری به جز قیمت محافظ دندان قروچه را باید در نظر گرفت؟ آیا قیمت نایت گارد با کیفیت آن رابطه دارد؟

با وجود انواع بسیاری از نایت گارد در بازار، روند انتخاب می‌تواند بسیار دشوار باشد. بنابراین بهتر است برای انتخاب نایت گارد حتما از دندانپزشک خود کمک بگیرید. در ادامه هزینه ساخت نایت گارد دندان را در شبکه تخصصی میخک در جدول زیر خواهید دید.

جدول قیمت نایت گارد در میخک

    انواع نایت گارد     قیمت (تومان)
  نایت گارد نرم 1.300.000
  نایت گارد سخت  2.800.000

 

آیا بیمه هزینه نایت گارد را می‌پردازد؟

هیچ کدام از بیمه‌های پایه اعم از بیمه سلامت دندانپزشکی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی هزینه نایت گارد را نمی‌پردازند اما از طریق بیمه تکمیلی دندانپزشکی می‌توان هزینه ساخت نایت گارد را پرداخت کرد.

انواع نایت گارد

هرچند نایت گارد دندان یک درمان غیر تهاجمی و بسیار مناسب برای جلوگیری از عوارض دندان قروچه است، اما انتخاب یک محافظ دندان مناسب بخش مهمی از روند درمان است. انواع مختلفی از محافظ دندان قروچه وجود دارد که باید آن‌ها را بشناسید.

قیمت نایت گارد با توجه به عوامل مختلفی متغیر است اما الزاماً یک نایت گارد گران قیمت چیزی نیست که شما را هدفتان برساند. ممکن است در هنگام خرید نایت گارد دندان با این سؤالات مواجه شوید:

آیا یک محافظ شب نرم بهتر از یک محافظ سخت است؟ چه عوامل دیگری به جز قیمت محافظ دندان قروچه را باید در نظر گرفت؟ آیا قیمت نایت گارد با کیفیت آن رابطه دارد؟

با وجود انواع بسیاری از نایت گارد در بازار، روند انتخاب می‌تواند بسیار دشوار باشد.

محافظ دندان قروچه نرم

اگر دندان قروچه شما خفیف است، بهترین گزینه برای شما، نایت گارد نرم است. استفاده از این نوع محافظ در دهان بسیار آسان است و به همین دلیل برای شروع درمان گینه بهتری هستند. افرادی که نمی‌توانند در ابتدای امر از نایت گاردهای سفت استفاده کنند، بهتر است زمان کوتاهی را تحت درمان با نای گارد نرم قرار بگیرند. این نوع محافظ‌ها نسبت به مدل‌های دیگر دوام کمتری دارند و تقریباً هر 6 ماه یک‌بار باید تعویض شوند.

انواع نایت گارد

محافظ دندان قروچه دو لمینتی

این نوع محافظ‌ها دارای دو لایه نرم و سخت هستند. برای افرادی که محافظ نرم نمی‌تواند مشکل آن‌ها را برطرف کند و در عین حال، توان استفاده از نایت گارد سخت را هم ندارند، نایت گاردهای دولایه گزینه بسیار بهتری است. قیمت محافظ دندان قروچه دولایه نسبت به مدل‌های دیگر بیشتر است، اما دوام آن نیز در مقابل مدل‌های نرم بیشتر بوده و تا یک الی دو سال امکان استفاده مداوم دارند.

نایت گاردهای سخت

نایت گاردهای سخت از مواد اکریلیک ساخته شده‌اند و از نظر دوام از مدل‌های قبلی بهتر هستند. این نوع نایت گاردها برای افرادی که به TMJ مبتلا هستند و عادت به ساییدگی دندان شدید دارند بسیار مناسب هستند.

آیا نمی‌دانید که نایت گارد دندان و یا همان محافظ دندان قروچه برای شما مناسب است یا نه؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مزایای نایت گارد دندان

در این مقاله برخی از مزایا و معایب نایت گارد دندان که برای جلوگیری از فشردن دندان‌ها در طول شب است را بررسی خواهیم کرد.

محافظ در برابر آسیب دندان

نایت گارد دندان با کاهش اثرات فشار دادن در هنگام خواب از دندان‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. در حقیقت با کمک محافظ دندان یک بالشتک با جلوگیری از ساییدگی دندان‌ها و فرسودگی آن‌ها، دو مشکل مهم مرتبط با فشردن دندان‌ها را رفع می‌کند.

جلوگیری از آسیب به فک و سردرد

از آنجایی که عمل فشردن دندان‌ها در طول شب، فشار زیادی را به فک وارد می‌کند، بسیاری از افرادی که دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهند، درجات مختلفی از درد فک را تجربه می‌کنند. این درد فک در نهایت می‌تواند منجر به سردردهای مداوم و حتی میگرن شود و زندگی روزمره را مختل کند.

 داشتن یک خواب آرام در شب

بسیاری از افرادی که در طول شب دندان‌های خود را به هم می‌فشارند، هنگام فشردن دندان‌ها به دلیل درد ناشی از فشار از خواب بیدار می‌شوند، استفاده از نایت گارد به آن‌ها اجازه می‌دهد تا خواب بهتری داشته باشند. نایت گارد با مهار کردن فشار ناشی از فک‌ها از انتقال فشار به دندان‌ها و صورت جلوگیری می‌کند و در نتیجه به داشتن یک خواب آرام در طول شب کمک می‌کند.

عوارض نایت گارد چیست؟

عادت به استفاده از نایت گارد تنها مشکلی است که افراد با آن مواجه می‌شوند. معمولاً چند هفته طول می‌کشد تا بیماران به استفاده از نایت گارد دندان عادت کنند.

  • توصیه می‌شود حدود 10 دقیقه قبل از رفتن به رختخواب محافظ دندان قروچه را در دهان قرار دهید تا به وجود آن در فضای دهانتان عادت کنید. اگرچه ممکن است برخی افراد وسوسه شوند که هر شب از آن استفاده نکنند، اما استفاده مداوم از آن برای جلوگیری از مشکلات مرتبط با فشردن دندان‌ها بسیار مهم است.
  • یکی دیگر از عوارض نایت گارد مشکلات بهداشتی است که ممکن است در طول استفاده از آن پیش بیاید. نایت گارد نیز مانند دیگر وسایل بهداشتی نیاز به تمیز کردن مداوم دارد تا از انتقال آلودگی‌ها به دهان جلوگیری شود. از محلول تمیز کننده مناسب استفاده کنید و هر شب قبل از استفاده نایت گاردتان را به خوبی ضد عفونی کنید. در این صورت مشکلات بهداشتی به کلی حذف خواهند شد.

روش نگه‌داری و مراقبت از نایت گارد چیست؟

نایت‌گارد هم مانند هر وسیله دیگر نیاز به مراقبت دارد و از آنجایی که مدت زمان زیادی در دهان باقی می‌ماند، باید در رعایت بهداشت و مراقبت از آن تلاش بیشتری کرد. از جمله مواردی که باید در مراقبت از نایت‌گارد رعایت کرد، به صورت زیر است:

  • شست و شوی نایت گارد بعد از هر استفاده با مسواک و آب.
  • حفظ و نگه‍داری ازمحافظ دندان قروچه در جعبه مخصوص به خودش.
  • قبل از استفاده از نایت گارد، دندان‌ها را با مسواک و نخ‌دندان تمیز کنید.
  • جلوگیری از خم کردن و شکستن نایت گارد.
  • نایت گارد را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

آیا با نایت گارد می‌توان غذا خورد؟

خیر. درست است که نایت گارد با توجه به فک و دندان‌های شما قالب گیری می‌شود و بدون هیچ مسئله‌ای می‌توان می‌توان در هنگام حرف زدن هم از آن استفاده کرد اما در هنگام غذا خوردن باید نایت گارد را از دهان خارج کرد زیرا ذرات غذا در بین دندان‌ها و نایت گارد جای می‌گیرد و فضای خوبی برای رشد باکتری‌ها را فراهم می‌کنند و سبب پوسیدگی دندان‌ها می‌شوند.

اینکه نایت گارد می‌تواند خواب راحت و آرامش شبانه را به شما بازگرداند و یا نه، کاملاً به خود شما بستگی دارد. بسیاری از افراد در مقابل به خواب با یک جسم خارجی در دهان جبهه می‌گیرند و برای عادت به آن تلاش نمی‌کنند. اما در نظر داشته باشید که در صورت نگاه مثبت به روند درمان و صبوری، پس از مدتی رو به بهبودی خواهید رفت و عادت دندان قروچه کم کم محو خواهد شد. همه چیز به خود شما بستگی دارد. البته فراموش نکنید که استفاده از یک نایت گارد با کیفیت، روند درمان را برای شما آسان‌تر می‌کند. توصیه‌های پزشک متخصص برای استفاده از نایت گارد را رعایت کنید و سعی کنید با دید مثبت به سمت درمان بروید تا نتیجه مطلوب خیلی سریع‌تر و در بازه زمانی کمتر حاصل شود.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان شما را در درمان و سفارش نایت گارد همراهی می‌کنند.

 

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 11

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

نایت گارد یا محافظ دندان وسیله ای است که مانع از سائیدگی دندان‌ها می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را بخوانید.

 

 

قیمت محافظ دندان قروچه به عوامل مختلفی بستگی دارد. اما با توجه به نرم و سخت بودن آن از 1 تا 2 میلیون می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه ساخت نایت گارد دندان با توجه به اینکه نرم و سخت باشد متفاوت است از طرفی قیمت نایت گارد دندان با توجه به اینکه سفارشی یا آماده باشد نیز متفاوت خواهد بود.

عادت کردن به نایت گارد و عدم رعایت بهداشت نایت گارد که سبب انتقال آلودگی در دهان می‌شود از مهم‌ترین عوارض استفاده از این ابزار است.

محافظ دندان قروچه به سه دسته نرم سخت و دو لمینتی تقسیم می‌شود.

فواید نایت گارد
  • محافظت از دندان
  • محافظت از فک
  • داشتم خواب آسوده
انواع نایت گارد یا محافظ دندان قروچه
  • نایت گارد نرم
  • نایت گارد سخت
  • نایت گارد دو لمینتی

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 11

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
زهرا حسینی
زهرا حسینی
1 سال قبل

دختر من پنج سالش دکتر گفته دندون قروچه شدید داره و به نایت گارد نیاز داره، چه زمانی باید مراجعه کنیم؟

میخک
مدیر
1 سال قبل
پاسخ به  زهرا حسینی

شما می تونید از طریق مشاوره آنلاین دندانپزشکی میخک پاسخ سوالتون رو دریافت کنید

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.