ردکردن این

چرا باید برای پالپوتومی دندان شیری بی‌درنگ اقدام کرد؟

پالپوتومی دندان شیری

پالپوتومی دندان شیری، یکی از روش‌های توصیه‌شده در دندانپزشکی کودکان برای مقابله با عفونت و پوسیدگی دندان و جلوگیری از افتادن زودهنگام دندان شیری پوسیده است.

اگر به تصاویر آناتومی دندان دقت کنید، متوجه می‌شوید که در زیرلایه‌های سخت مینا و عاج دندان، یک بافت نرم‌تر به نام پالپ وجود دارد. این بافت حساس شامل سلول‌های تولیدکننده بافت همبند و عاج، رگ‌های خونی و شبکه‌ای از اعصاب است. وجود این رگ‌های خونی کمک زیادی به تغذیه عاج و بافت‌های اطراف آن می‌کند.

در صورت بروز آسیب یا عفونت در پالپ دندان، این بافت ملتهب شده و با اعمال فشار روی شبکه اعصاب باعث احساس درد می‌شود. دندانپزشک متخصص کودکان با انجام پالپوتومی اطفال، تنها بخش پوسیده یا آسیب‌دیده پالپ دندان شیری را بدون دست زدن به ریشه‌ها خارج و فضای خالی را با مواد پرکننده جایگزین می‌کند. این کار باعث می‌شود که از گسترش عفونت و پوسیدگی جلوگیری شده و التهاب پالپ نیز از بین برود. در نتیجه خیلی زود درد دندان کودک تسکین پیدا می‌کند. در ادامه این مطلب با جزئیات بیشتری از پالپوتومی کودکان آشنا می‌شوید.

پالپوتومی دندان شیری کودکان چیست؟

پالپوتومی (Pulpotomy) یک روش دندانپزشکی است که برای نجات دندان‌های شیری پوسیده و عفونی استفاده می‌شود. ممکن است کودک خردسال شما به‌دلیل عفونت باکتریایی ثانویه یا ضربه، دچار التهاب در بخشی از پالپ دندان (پالپیت) شده باشد. در این شرایط دندانپزشک معمولا انجام پالپوتومی دندان شیری را توصیه می‌کند.

تجربه نشان داده است، زمانی پالپوتومی دندان شیری موثر واقع می‌شود که آسیب پالپ جزئی و قابل بازگشت باشد. یعنی تمام قسمت‌های پالپ در اثر پوسیدگی دچار نکروز (مرگ بافتی) نشده باشند. در غیر این صورت، دندانپزشک طی پالپکتومی (Pulpectomy) برای تخلیه کامل پالپ از تاج و ریشه دندان اقدام می‌کند.

پالپوتومی دندان شیری کودکان چیست؟

معمولا از پالپوتومی با عناوین پالپکتومی جزئی یا پالپکتومی پارسیل نیز یاد می‌شود. زیرا برای پیشگیری از گسترش پوسیدگی یا عفونت، فقط بخش آسیب‌دیده پالپ تخلیه می‌شود. سپس این بخش با یک ماده بی‌اثر و قابل جذب پر می‌شود.

چرا برای دندان‌های شیری اطفال پالپوتومی انجام می‌شود؟

ازآنجایی‌که طی پالپوتومی نهایتا پالپ محفظه فوقانی برداشته می‌شود، ریشه دندان دست‌نخورده باقی می‌ماند. معمولا ریشه دندان‌های شیری نابالغ و قادر به رشد است. به‌همین‌دلیل، عمدتاً در کودکانی که دندان‌های شیری (اولیه) دارند، این روش بهترین گزینه است.

دندان‌های شیری به حفظ فاصله منظم برای رویش دندان‌های دائمی کمک می‌کنند. بنابراین دست‌نخورده نگه داشتن آن‌ها اغلب یک اولویت است.

بهتر است بدانید که از مواد ویژه‌ای برای پر کردن دندان‌های شیری پس از پالپوتومی کودکان استفاده می‌شود. این مواد باید از تحلیل ریشه دندان شیری پیشگیری کنند و اجازه رشد را به دندان دائمی زیرین آن بدهند. در نتیجه، به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در زمان رویش دندان‌های دائمی بازجذب بدن شوند.

پالپوتومی اطفال در چه مواردی انجام می‌شود؟

معمولا اگر پالپ دندان شیری کودک (مخصوصاً دندان آسیاب) عفونی یا پوسیده شده باشد، انجام پالپوتومی ضرورت دارد. زیرا در صورت عدم درمان به‌موقع، ممکن است پوسیدگی یا عفونت گسترش یابد و به ریشه دندان برسد. با درگیر شدن ریشه دندان، دیگر نیاز به درمان‌های گسترده‌تر از پالپوتومی مانند پالپکتومی یا روت کانال (درمان ریشه) است. دندانپزشک متخصص کودکان می‌تواند در طی یک جلسه مشاوره تشخیص دهد که آیا انجام پالپوتومی ضروری است یا خیر!

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که هیچ‌کدام از سه روش ذکر شده دیگر برای درمان موثر نیستند. احتمالا پیش از موعد، دندان شیری کودک کشیده می‌شود. این کار عوارض زیادی مانند موارد زیر دارد:

• بروز مشکل در جویدن غذا
  • تکامل ناقص گفتار کودک
  • شلوغی دندان‌ها به‌دلیل حرکت دندان‌های مجاور به داخل فضای مورد نیاز برای رشد دندان‌های دائمی

مراحل انجام پالپوتومی دندان شیری

ابتدا دندانپزشک، از دندان‌ها یک رادیوگرافی می‌گیرد تا عفونت در نواحی اطراف دندان و شکل کانال‌های ریشه را بررسی کند. ممکن است برای کودک آنتی بیوتیک تجویز شود. چراکه نیاز است 3 یا 4 روز قبل از درمان و تا چند روز بعد از آن استفاده شود.

همراهی و نوع بیان والدین کمک زیادی به رفع اضطراب کودک می‌کند. مثلا به کودک خود بگویید که این روش باعث از بین رفتن درد دندان او می‌شود. همچنین، هیچ آسیبی به او نمی‌زند و فقط نیم ساعت تا 45 دقیقه طول می‌کشد.

اصولا پالپوتومی دندان شیری برای کودکان کوچکتر همراه با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. در مورد کودکان بزرگتر بی‌حسی موضعی کافی است. در ادامه به دیگر مراحل پالپوتومی اطفال اشاره خواهیم کرد:

• پس از تاثیر بی‌حسی، ناحیه پوسیده شده دندان با مته برداشته می‌شود.
  • دندانپزشک، آنقدر مینا و لایه‌های عاج دندان را سوراخ می‌کند تا زمانی‌که پالپ در معرض دید قرار گیرد.
  • مواد عفونی داخل تاج دندان برداشته و خارج می‌شوند.
  • حال فضای خالی پالپ با سیمان دندانی پر می‌شود تا بسته شود.

در نهایت، یک روکش فولادی ضد زنگ با استفاده از سیمان دندانی به ساختار زیرین چسبیده می‌شود.

مراحل پالپوتومی کودکان

مطمئنا مشورت با دندانپزشک متخصص کودکان می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در مورد نحوه پالپوتومی دندان شیری در اختیار والدین قرار دهد.

هزینه پالپوتومی دندان اطفال چقدر است؟

درصورتی‌که به تشخیص دندانپزشک متخصص کودکان نیاز به بیهوشی عمومی باشد. باید هزینه بیشتری نسبت به بی‌حسی موضعی پرداخت کنید. اگرچه عوامل دیگری مانند موارد زیر نیز برای محاسبه هزینه نهایی پالپوتومی کودکان موثر هستند:

• تعداد آزمایش‌های تصویربرداری مورد نیاز پیش از انجام پالپوتومی دندان شیری
  • نوع و تعداد دندان‌های شیری که باید تحت درمان قرار بگیرند
  • نوع ماده مورد استفاده برای پرکردن فضای خالی پالپ پس از پالپوتومی
  • پالپوتومی دندان شیری توسط دندانپزشک عمومی انجام می‌شود یا دندانپزشک متخصص اطفال

در حال حاضر پالپوتومی هرکدام از دندان‌های شیری بدون بیهوشی در کلینیک میخک حدود 300.000 است.

خدمات میخک برای کودک شما

بنابر آنچه گفتیم، معاینات منظم دندانپزشکی تاثیر زیادی در پیشگیری از گسترش پوسیدگی دندان‌های کودک شما با انجام به‌موقع پالپوتومی دارد. حتی اگر کودک شما دندان درد یا آبسه ندارد، هر 6 ماه یکبار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید!

خوشبختانه کلینیک دندانپزشکی میخک با کادر حرفه‌ای و متخصص خود ثابت کرده که در زمینه انجام خدمات اطفال بهترین است. دندانپزشکان متخصص اطفال میخک، پیش از هرگونه اقدامی، به‌صورت آنلاین یا حضوری مشاوره رایگان ارائه می‌دهند.

جالب است بدانید که خدمات تخصصی اطفال (از جمله پالپوتومی دندان شیری) در این مرکز، تحت ضمانت بازگشت وجه است. یعنی اگر از کیفیت نهایی کار رضایت نداشته باشید، بخش زیادی از مبلغ عودت داده خواهد شد. حتی می‌توانید هزینه کل را به‌صورت اقساط بدون بهره پرداخت کنید.

علاوه‌بر ایمنی و بهداشت محیطی متمایز کلینیک دندانپزشکی میخک، مشاوره و پشتیبانی بعد از درمان آن‎ نیز بی‌نظیر است. پیشنهاد می‌کنیم این فرصت عالی را برای ترمیم و درمان دندان های حساس کودک خود از دست ندهید!

کلینیک دندانپزشکی میخک

کلینیک دندانپزشکی میخک با بهره بردن از آخرین نوآوری‌ها در دانش دندانپزشکی و بهره بردن از پزشکان متخصص، آماده مشاوره رایگان با شما در همه زمینه‌های دندانپزشکی و به‌ویژه پالپوتومی اطفال است.

مشاوره رایگان آنلاین یا حضوری دندانپزشکی

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!

افزودن نظر

کلینیک دندان میخک