جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز در مورد لمینت دندان

لمینت دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

امروزه لمینت دندان (Dental laminates) به یکی از پرتقاضاترین درمان‌ها در حوزه دندانپزشکی تبدیل شده است و اکثر افرادی که به دنبال اصلاح لبخند خود هستند و می‌خواهند با دندان‌هایی زیبا چهره‌ای جذاب‌تر داشته باشند، به سراغ این روش می‌روند. اما آیا در جریان صفر تا صد لمینت دندان هستید؟ آیا اطلاعاتی در رابطه با شرایط، مزایا و معایب لمینت دارید؟ در ادامه همراه ما باشید تا با هرآنچه باید بدانید آشنا شوید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت‌های دندان که تحت عنوان ونیر یا روکش نیز شناخته می‌شوند، در حقیقت پوسته‌های نازکی از پرسلن یا مواد رزین هستند که دندان‌پزشک از آن‌ها برای بهبود ظاهری دندان‌ها استفاده می‌کند. این بهبود ظاهر، می‌تواند شامل تغییر رنگ دندان‌ها، تغییر شکل و تغییر اندازه‌ آن‌ها باشد.

البته باید گفت لمینیت برای ترمیم شکاف‌ها و خرابی‌های دندان نیز استفاده می‌شود، به طوری که پزشک مطابق با روش این درمان، لایه‌ای از لمینیت را به سطح رویی دندان‌ها می‌چسباند و فرمی که می‌خواهد را ایجاد می‌کند. دقت داشته باشید که لمینت دندان یک روش کم تهاجم است که اگر مراقبت‌های درست و مناسبی از آن‌ها انجام دهید، سال‌ها دوام خواهند آورد و شما طی این سال‌ها دندان‌های زیبا و مرتبی خواهید داشت.

لمینت دندان چند دسته است؟

در صنعت دندان‌پزشکی روکش‌های لمینت به طور کلی به دو نوع لمینت پرسلن و لمینت رزین کامپوزیتی تقسیم می‌شوند که خود آن‌ها نیز شامل انواع دیگری خواهند شد. حال برای آنکه شما بتوانید از میان انواع لمینت دندان که وجود دارد بهترین انتخاب را داشته باشید، در ادامه به بررسی انواع لمینت دندان می‌پردازیم.

البته به این موضوع باید اشاره داشت که دسته‌بندی لمینیت‌ها یک حالت دائمی و موقت نیز دارد که هریک از انواع دیگر در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرند. لمینت‌های ایمکس، لمینت‌های زیرکونیومی، لمینت‌های چینی کامی، لمینت‌های چینی، لمینت‌های لومینیرز و ونیر کامپوزیت‌ها از جمله لمینت‌های دائمی هستند که هرکدام مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند.

توجه داشته باشید که منظور از دائمی این نیست که لمینت‌ها تا آخر عمر شما به همان شکل باقی می‌مانند، اما از آنجایی که طول عمر آن‌ها بین 10 تا 20 سال است به‌عنوان لمینت‌های دائمی شناخته می‌شوند.

نقد و بررسی انواع لمینت‌های دندان

همان‌طورکه گفته شد لمینت‌های دندان انواع مختلفی دارند، اما سوالی که پیش می‌آید این است که کدام یک را باید انتخاب کرد؟

لمینت‌های سرامیکی یا پرسلن

اولین و رایج‌ترین نوع لمینت که در اکثر دندان‌پزشکی‌ها می‌توانید آن را مشاهده کنید، لمینیت سرامیکی یا پرسلن است. در تهیه این لمینت ماده‌ای به نام فلدسپات که یک ماده شیشه‌ای-طبیعی به شمار می‌آید استفاده شده و به دلیل همین ویژگی نازکی و شفافی که دارد ظاهری طبیعی به دندان‌های شما می‌دهد.  همچنین باید گفت این روکش انعطاف‌پذیر است و پزشک می‌تواند به راحتی آن را به فرم دندان‌های شما در بیاورد.

یکی از معایبی که می‌توان برای این نوع از لمینت در نظر گرفت، پروسه نسبتا طولانی آماده‌سازی آن است؛ اما مزایایی که برای لمینت پرسلن یا سرامیکی باید در نظر گرفت، در مقایسه با معایب آن بیشتر خواهد بود. حال در ادامه انواع گوناگون این نوع از لمینت را بررسی می‌کنیم که عبارتند از:

لمینت E-Max

نوع دیگری که از لمینت دندان می‌خواهیم معرفی کنیم، لمینت ایمکس است. این نوع از لمینت را می‌توان به عنوان یکی از محبوب‌ترین انواع لمینت در نظر گرفت؛ چراکه برای تولید آن از شیشه‌ای سرامیکی به نام لیتیوم دی سیلیکات استفاده می‌کنند که ظاهری بسیار طبیعی دارد و از قدرت و مقاومت بالایی برخوردار است؛ به طوری که در سال 2017 یک بررسی صورت گرفت و نتیجه‌ی آن نشان داد که لمینت ایمکس بعد از گذشت 10 سال حدود 83.5 درصد سالم مانده است.

  • از همین رو باید گفت اگر شما به دنبال انتخابی هستید که به دندان‌های شما ظاهری طبیعی بدهد، لک نشود، ماندگاری بالایی داشته باشد و از نظر شکل و اندازه نیز مناسب به نظر برسد، پیشنهاد ما به شما مدل E-Max است.
  • البته باید گفت این سبک از لمینت معایبی نیز دارد که برای مثال می‌توان به برگشت ناپذیر بودن آن‌ها و روند درمان نسبتا طولانی که دارد اشاره کرد. البته به این مورد نیز باید اشاره داشت که لمینت‌های ایمکس فوق‌العاده نازک هستند و به دلیل همین ویژگی که دارند به راحتی می‎شکنند یا ترک می‌خورند.
برای لمینت دندان‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟ شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

لمینت لومینیرز

این سبک از لمینت برای افرادی مناسب است که می‌خواهند دندان‌های خود را بدون تراش و طی یک جلسه لمینت کنند. از همین رو اگر دندان‌های شما شکسته‌اند یا تغییر رنگ پیدا کرده‌اند و شما می‌خواهید که آن‌ها را در کوتاه‌ترین زمان درمان کنید، پیشنهاد ما به شما لمینت بدون تراش یا لومینیرز است. این لمینت فشرده و باریک آماده می‌شود و دندان‌پزشک آن را به سادگی روی سطح قدیمی دندان‌ها قرار می‌دهد تا بازسازی آن‌ها صورت گیرد.

این نوع از لمینت مزایا و معایبی دارد که باید در رابطه با آن‌ها نیز اطلاعات کافی بدست آورید. از جمله مزایای این روش می‌توان به این موارد اشاره کرد که:

  • در صورتی که بخواهید، می‌توانید آن‌ها را از روی دندان‌های خود حذف کنید.
  • یک روش بدون نیاز به تزریق است و بدون دردسر انجام خواهد شد.
  • اگر نیاز به انجام اصلاحاتی باشد، به سادگی این اصلاحات انجام خواهد شد.
  • پروسه درمان آن طولانی نخواهد بود و در نهایت طی یک روز انجام می‌شود.

البته باید گفت در کنار این مزایا، معایبی نیز وجود دارد که آگاهی داشتن در رابطه با آن‌ها ضروری است. اولین عیبی که می‌توان به آن اشاره کرد، به نازکی و باریکی لمینت مربوط می‌شود که احتمال شکستگی و ترک‌ خوردگی را افزایش می‌دهد. مورد دیگر این است که لمینت بدون تراش نازک طراحی می‌شود و با توجه به همین موضوع شاید نتواند تیرگی‌های دندان‌ها را به خوبی بپوشاند؛ پس اگر لکه‌های روی دندان‌های شما زیاد است، این روش برای شما چندان مناسب نخواهد بود. مورد آخر از معایب نیز این است که اگر این لمینت به درستی جاگذاری نشود، لثه‌ها آسیب می‎بینند.

لمنیت دندان میخک

لمینت زیرکونیوم

اگر دندان‌های شما دچار مشکلاتی چون پوسیدگی، بریدگی و شکستگی عمیق هستند؛ لمینت زیرکونیوم یک انتخاب ایده‌ال برای رفع چنین مشکلاتی خواهد بود، زیرا یکی از سخت‌ترین و مقاوم‌ترین مواد برای انجام لمینیت متعلق به این مدل است. ویژگی که در رابطه با این سبک از لمینت وجود دارد که می‌تواند قابل توجه باشد، ظاهر مات آن است.

  • این سبک از لمینت مزایایی نیز دارد که برای مثال می‌توان به قدرت و مقاومت بالا، تقویت دندان‌های ضعیف و همتراز کردن دندان‌ها اشاره کرد.
  • البته فراموش نکنید که هر مدل لمنیت، علاوه‌بر مزایایی که دارد از یکسری معایب نیز برخوردار است که در رابطه با معایب لمینت زیرکونیوم می‌توان به این مورد اشاره کرد که تغییر آن سختی و دشواری زیادی دارد و از آنجایی که ظاهرش مات است، برای خیلی از افراد خوشایند نخواهد بود.

ونیرهای کامپوزیتی

در ابتدای بخش مربوط به انواع لمینت دندان به این موضوع اشاره کردیم که ونیرهای کامپوزیتی نیز از جمله مدل‌های لمینت هستند که جایگزین لمینت‌های پرسلن شده‌اند. دلیلی که برای این جایگزینی می‌توان در نظر گرفت، گران بودن لمینت‌های پرسلن است.

اصلی‌ترین ماده‌ای که در تهیه این لمینت مورداستفاده قرار می‌گیرد، رزین است که به دندان‌های شما ظاهر و رنگ طبیعی می‌دهد؛ اما باید گفت که از جمله لمینت‌های ضعیف به شمار می آیند و به همین دلیل برای روکش دندان‌های جلویی مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین در مقایسه با پرسلن‌ها طول عمر کمتری دارند و در مدت زمان کوتاه‌تری لک می‌شوند و احتمال شکستن و ترک خوردگی آن‌ها بیشتر است.

لمینت متحرک

اگر از دسته افرادی هستید که به انجام لمینت دندان علاقه دارید، به احتمال زیاد نام لمینت متحرک دندان به گوشتان خورده است. این روکش که با نام اسنپ آن اسمایل (snap on smile) نیز شناخته می‌شود، یک پوشش موقت به شمار می‌آید که از آن برای پوشاندن ظاهر نامطلوب دندان‌ها استفاده می‌کنند.

این نوع از لمینت یکی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌های اصلاحی به شمار می‌آید که در چند وقت اخیر به یکی از محبوب‌ترین روش‌های لمینت تبدیل شده است و بسیاری از افراد در موقعیت‌های مختلف از این مدل لمینت استفاده می‌کنند. البته باید به این موضوع اشاره کنیم که لمینت متحرک یا اسنپ آن اسمایل یک روش درمانی نیست و تنها می‌توان از آن برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان‌ها استفاده کرد.

نحوه استفاده از لمینت دندان متحرک

موضوع دیگری که شاید برای بسیاری از افراد سوال پیش آورد این است که چگونه باید از این لمینت استفاده کرد؟ در راستای پاسخ به این سوال باید گفت کار سختی پیش روی شما قرار ندارد، چراکه این روکش به گونه‌ای طراحی شده است که شما می‌توانید از آن هر زمان که خواستید، بجز موقع خواب استفاده کنید. برای استفاده از چنین لمینتی سه مرحله پیش روی شما قرار دارد:

  1. روکش لمینت را در ابتدا به مدت 2 دقیقه داخل آب جوش قرار دهید تا لمینت نرم شود و راحت‌تر حالت گیرد.
  2. در مرحله دوم روکش را از آب جوش خارج کنید و با آب سرد بشویید تا خنک شود.
  3. روکش را روی سطح خارجی دندان فشار دهید و آن را در جای خود ثابت کنید؛ دقت داشته باشید که این روکش تا زمانی که خودتان آن را جدا نکنید، از روی دندان‌های شما تکان نخواهد خورد.

از جمله مشکلاتی که با لمینت متحرک می‌توان آن‌ها را حل کرد، باید به مواردی چون نامنظمی دندان‌ها، فاصله‌ای که میان آن‌ها ایجاد شده، شکستگی، تغییر رنگ، تغییر شکل و … اشاره کرد. البته این روش مزایا و معایبی نیز دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم تا بتوانید با در نظر گرفتن آن‌ها بهترین تصمیم را در رابطه با استفاده از این لمینت بگیرید.

مزایای لمینت متحرک

  • روشی بسیار سریع و کوتاه برای داشتن دندان‌هایی زیبا و منظم
  • استفاده از آن بسیار ساده است و می‌توانید به تنهایی از آن استفاده کنید
  • می‌توان با استفاده از این لمینت، تمام مشکلات ظاهری دندان را برطرف کرد
  • برای استفاده از لمینت متحرک، نیازی به تراشیدن دندان‌ها و بیهوشی نیست و یک روش بدون درد، خونریزی و عوارض خواهد بود.
  • به دندان‌های طبیعی شما هیچ آسیبی وارد نمی‌کند.
  • در مقایسه با سایر روش های لمینت دندان، مقرون به صرفه‌تر است و هزینه‌ی کمتری دارد.

معایب لمینت متحرک

  • لمینت متحرک، ارزش درمانی ندارد و می‌توان از آن تنها برای بهبود ظاهر دندان‌ها استفاده کرد.
  • یک روش موقت و کوتاه مدت است و نمی‌توان برای طولانی مدت از آن استفاده کرد.
  • اگر روش استفاده از آن را ندانید، ممکن است به دلیل ضربه یا فشار دچار شکستگی شود.
  • امکان استفاده از آن هنگام خواب وجود ندارد.
  • گاهی اوقات استفاده از آن باعث ایجاد حساسیت می‌شود.
  • نمی‌توان با استفاده از لمینت متحرک پوسیدگی‌های دندان را از بین برد.

لمینت دندان

لمینت متحرک دندان برای چه افرادی مناسب است؟

این روکش برای تمام افرادی که بابت ظاهر نامناسب دندان‌های خود ناراحت هستند مناسب خواهد بود و می‌توانند با لمینت متحرک نواقص و مشکلات ظاهری دندان‌های خود را برطرف کنند. از همین رو اگر قصد شرکت در یک مراسم مهم مانند جشن عروسی‌تان را دارید یا می‌خواهید در یک جلسه کاری شرکت کنید، اما به دلیل نامنظمی دندان‌های خود ناراحت هستید، دیگر جای غصه برای چنین موضوعی وجود ندارد، زیرا شما می‌توانید با تهیه یک لمینت متحرک هر زمان که خواستید این مشکل را برطرف کنید.

لمینت دندان چند مرحله دارد؟

بعد از آشنایی با انواع لمینت‌های دندان، نوبت به چگونگی پروسه انجام آن می‌رسد که در ادامه مراحل لمینت دندان را بررسی می‌کنیم.

مشاوره

پیش از آنکه درمان شروع شود، باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا مشخص شود که شما کاندیدای مناسبی برای انجام لمینت دندان هستید. پزشک در جلسه مشاوره به صورت میلی‌متری اندازه‌گیری مربوط به دندان‌ها را انجام می‌دهد و اگر لازم باشد از شما درخواست می‌کند که عکس اشعه ایکس از دندان‌های خود بگیرید تا بتواند بررسی‌های دقیق‌تر را انجام دهد.

انجام درمان‌های مربوط به لثه و دندان‌ها

موردی که باید به آن اشاره داشته باشیم، این است که امکان لمینت کردن دندان‌های پوسیده و خراب وجود ندارد؛ همچنین اگر شخص درگیر بیماری لثه نیز باشد، چنین امکانی برایش وجود نخواهد داشت. از همین رو برای آنکه درمان لمینت موفقیت‌آمیز باشد، در ابتدا مشکلات مربوط به پوسیدگی و خرابی دندان‌ها برطرف می‌شوند و در ادامه دندانپزشک به سراغ انجام لمینت می‌رود.

برای لمینت دندان خود نیاز به مشاوره دارید؟
مشاوره دندانپزشکی آنلاین

تراشیدن مینای دندان

برای آنکه شرایط برای نصب روکش‌ها روی دندان‌ها فراهم شود، نیاز است که مقداری از مینای دندان تراشیده شود. البته میزان تراش دندان برای لمینت به شرایط دندان‌های شما و نظر دندانپزشک بستگی دارد. نگران این مرحله نیز نباشید، زیرا اگر دندانپزشک تبحر و تجربه لازم را داشته باشد، بدون آنکه مشکلی برای شما پیش آید این کار را انجام می دهد.

انتخاب رنگ لمینت

در این مرحله، متقاضی درمان باید رنگ روکش‌های لمینت را انتخاب کند. برای انتخاب رنگ لمینت به رنگ پوست، مو و سایر دندان‌های مجاور توجه داشته باشید تا دندان‌های لمینت شده ظاهر طبیعی‌تر و بهتر پیدا کنند. شما می‌توانید در رابطه با این موضوع با دندانپزشک نیز مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم در جهت انتخاب شما صورت گیرد.

قالب‌گیری از دندان‌ها

برای آنکه لمینت‌ها به درستی روی دندان‌های شما قرار گیرند و ظاهری طبیعی پیدا کنند و باعث اذیت لثه‌ها نشوند، دندانپزشک از دندان‌های شما با استفاده از خمیر مخصوص قالب‌گیری را انجام می‌دهد. در ادامه قالب آماده شده از دندان‌های شما به لابراتوار فرستاده می‌شود تا روکش‌ها با توجه به نوع لمینت دندان که انتخاب کرده‌اید آماده شوند. پروسه مربوط به ساخت روکش‌های لمینت در لابراتوار بین یک الی دو هفته طول می‌کشد؛ از همین رو باید گفت دندانپزشک با توجه به میزان تراشیدگی دندان لمینت موقتی را روی دندان‌های بیمار قرار می‌دهد تا مشکلی از این بابت برای شخص پیش نیاید.

قراردادن لمینت‌ها روی دندان‌ها

بعد از آنکه مرحله ساخت لمینت دندان در لابراتوار انجام شد، نوبت به چسباندن و قرار دادن لمینت روی دندان‌ها می‌رسد. البته باید اشاره کرد که پیش از قرار دادن لمینت‌ها روی دندان و خشک کردن آن‌ها با نور و اشعه مخصوص، از یک چسب استفاده می‌کند و لمینت‌ها را روی دندان‌ها قرار می‌دهد تا مطمئن شود که روکش‌ها از نظر رنگ، سایز و … مناسب هستند.

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت دندان از آن دسته اقدام‌هایی به شمار می‌آید که هم مزایا و هم معایبی را به همراه دارد؛ از همین رو تصمیم داریم در این بخش در رابطه با این موضوع به طور کامل صحبت کنیم تا شما بتوانید در نهایت بهترین تصمیم را در رابطه با انجام این روش بگیرید.

مزایای لمینت دندان

  • آن‌ها ظاهر لبخند شما را بهبود می‌بخشند

اولین و شاید مهم‌ترین مزیتی که می‌توان در رابطه با لمینت دندان به آن اشاره کرد، بهبود زیبایی لبخند است. بنابراین اگر دندان‌های شما تغییر شکل داده‌اند، بد رنگ شده‌اند یا شکستگی دارند نگران زیبایی لبخند خود نباشید؛ چراکه با لمینت کردن دندان‌ها تمام این مشکلات برطرف خواهد شد.

  • لمینت یک روش کم تهاجم

دومین مزیتی که این درمان دارد، این است که میزان تهاجمی بودن آن زیاد نیست و دندان‌های طبیعی شما تحت هیچ خطری نیستند. حتی تراشی که روی مینای دندان‌ها ایجاد می‌شود نیز آنقدر زیاد که مشکل‌ساز باشد نخواهد بود.

  • آن‌ها در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر هستند

لمینت‌ها نسبت به سایر روش‌های مشابه در برابر لکه‌ها مقاوم‌تر هستند. البته اگر شما دائما در حال نوشیدن چای و قهوه هستید، باید بدانید که در معرض این مشکل قرار دارید؛ اما اگر دندان‌های خود را به خوبی تمیز کنید و مراقب آن‌ها باشید این موضوع نیز قابل حل است.

معایب لمینت دندان

به‌طور کلی می‌توان معایب لمینت دندان را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • غیرقابل برگشت هستند
  • ممکن است باعث حساسیت دندان شوند

لمینت دندان چقدر عمر می‌کند؟

لمینت‌های دندان معمولا بین 15 تا 20 سال عمر می‌کنند، اما این موضوع به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. برای مثال نوع و جنس لمینت یکی از همین موضوعات به شمار می آید یا برای مثال دندانپزشکی که درمان را برای شما انجام می‌دهد؛ در نهایت نیز نحوه نگهداری و مراقبت شما است که هرچه بهتر باشد، عمر مفید لمینت‌ دندان نیز بیشتر خواهد بود. دقت داشته باشید که اگر این موارد به خوبی رعایت نشوند، لمینت‌های شما کمتر از 10 سال ماندگاری خواهند داشت. البته باید گفت گاهی اوقات لمینت‌ها در معرض ضربه و آسیب قرار می‌گیرند و از بین می‌روند که این موضوع متفاوت است!

بهترین سن برای لمینت دندان کدام است؟

آخرین موردی که تصمیم داریم در این مقاله در رابطه با آن صحبت کنیم، به سن مناسب لمینت دندان مربوط می‌شود. طبق نظر دندانپزشکان سن مناسب برای انجام لمینت دندان در آقایان 18 سالگی و در خانم‌ها 16 سالگی است. البته این یک آمار کلی به حساب می‌آید و ممکن است برای هرکسی متفاوت باشد. از همین رو توصیه می‌شود حتما با یک پزشک مشورت کنید و مطمئن شوید که کاندیدای مناسبی برای این درمان هستید.

در پایان باید بگوئیم که لمینت دندان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین درمان‌ها در حوزه‌ی دندان‌پزشکی است که در زیبایی دندان‌ها و لبخند شما تاثیر دارد. از همین رو ما در این مقاله صفر تا صد لمینت دندان را مورد بررسی قرار دادیم و هرآنچه لازم بود بدانید را، در اختیارتان قرار دادیم. بنابراین اکنون می‌توانید با درنظر گرفتن این اطلاعات بهترین تصمیم را در رابطه با انجام لمینت بگیرید!

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه لمینت دندان را برای مراجعین ارائه می‌کند. از طرفی با پرداخت اقساطی می‌توانید هزینه‌ لمینت دندان را به سادگی پرداخت کنید.

 

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

معایب لمینت
  • روش برگشت ناپذیر
  • ایجاد حساسیت دندانی در موارد نادر
مزایا لمینیت دندان
  • اصلاح طرح لبخند
  • مقاوم در برابر رنگ پذیری
  • روش کم تهاجمی
مراحل لمینت دندان
  • مشاوره
  • موارد اصلاح مربوط به دندان ها و لثه ها
  • تراش دندان
  • انتخاب رنگ
  • قالب گیری لمینت دندان
  • قرار دادن لمینت روی دندان
انواع لمینت دندان
  • لمینت پرسلن
  • لمینت ایمکس
  • لومینیرز
  • لمینت زیرکونیا
  • لمینت کامپوزیتی
  • لمینت متحرک

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 3

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.