جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

3 روش اصلی برای جرم گیری دندان و هزینه جرم گیری دندان ۱۴۰۲

جرم گیری دندان
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

جرم گیری دندان چیست، سوال  اکثر افرادی است که از بدرنگی دندان خود شکایت دارند و یا تغییر رنگ دندان‌ها عاملی شده تا به فکر انجام جرم گیری دندان(tooth scaling) بیفتند. اما قبل از انجام جرم گیری باید بدانیم که آیا جرم گیری دندان درد دارد و یا عوارض جرم گیری دندان چیست؟ پس اگر به دنبال اطلاعات بیشتر پیرامون این درمان که در حوزه جراحی و پریو دندانپزشکی است، هستید تا انتهای این مطلب را بخوانید.

جرم گیری دندان چیست؟

جرم گیری دندان تکنیکی برای تمیز کردن عمیق فضای زیر لثه‌ها و دندان‌ها است و اغلب از آن برای پیشگیری یا درمان بیماری مزمن پریودنتال (بیماری لثه) استفاده می‌شود.

جرم گیری دندان میخک

نمونه کار جرم گیری میخک

بهتر است بدانید که جرم گیری دندان درد ندارد و رسوبات انباشته‌شده روی دندان را می‌توان با این روش به طور کامل از بین برد. بزاق و هم‌چنین میکروب‌های موجود در دهان از عوامل ایجاد پلاک دندانی هستند. مصرف بیش‌ازحد سیگار و الکل، قهوه، چای و نوشیدنی‌های رنگی نیز ممکن است تشکیل پلاک روی دندان‌ها را تشدید کند.

اگرچه جرم گیری دندان در منزل با برخی از درمان‌های خانگی ممکن است اما اگر ضخامت پلاک‌های دندانی زیاد باشد، باید این کار توسط دندانپزشک و با دستگاه‌های مخصوص انجام شود. در ادامه به جزئیات نحوه جرم گیری دندان اشاره خواهیم کرد.

چه زمانی جرم گیری دندان ضروری است؟

جرم گیری دندان در بعضی مواقع ضروری است. بزاق، باکتری‌ها و پروتئین‌های موجود در دهان شما یک لایه نازک را تشکیل می‌دهند که تقریبا همیشه دندان‌های شما را می‌پوشاند. وقتی غذا می‌خورید، ذرات ریز، اسیدها و قندها به این لایه می‌چسبند و تجمعی روی دندان ایجاد می‌کنند که به آن پلاک می‌گویند.

⇐ اگرچه پلاک همیشه روی دندان‌های شما تشکیل می‌شود، اما اگر به‌خوبی تمیز نشوند، باکتری‌های موجود در پلاک می‌توانند باعث پوسیدگی دندان و التهاب لثه‌های شما شوند.

⇐اصولا مسواک زدن، نخ‌ دندان کشیدن و تمیز کردن منظم دندان‌ها به حذف پلاک و جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر کمک می‌کنند.

التهاب لثه

التهاب باعث می‌شود که لثه‌های شما از دندان‌های شما جدا شوند و فضاهایی به نام پاکت ایجاد کنند. در این شرایط، پلاک‌ها در این پاکت‌ها به دام می‌افتند و با مسواک زدن معمولی پاک نمی‌شوند. به‌همین‌دلیل، عدم درمان بیماری لثه می‌تواند منجر به تحلیل استخوان فک و افتادن دندان شود.

اگر بیماری لثه زود تشخیص داده شود و به ساختارهای زیر خط لثه آسیب نرساند، با روش‌های اولیه مشکل حل می‌شود. اما اگر حفره‌های بین لثه و دندان‌ها خیلی عمیق شوند، ممکن است به جرم گیری دندان و روت پلنینگ (مسطح کردن ریشه) نیاز باشد.

التهاب لثه

اگر لثه‌های سالمی داشته باشید، این بافت به طور محکم در اطراف دندان قرار می‌گیرد و پلاک‌ها را از بین می‌برد. اما زمان شکل‌گیری بیماری لثه، این بافت شل می‌شود. معمولا لثه‌های سالم در فاصله 1 تا 3 میلی‌متری زیر خط لثه به دندان می‌چسبند. اگر پاکت‌هایی با اندازه 4 میلی‌متر یا بیشتر داشته باشید، دندانپزشک شما احتمالا جرم گیری دندان را برای برداشتن پلاک زیر خط لثه و کمک به درمان بیماری لثه توصیه می‌کند.

 از علائم بیماری مزمن پریودنتال و وجود پاکت‌های عمیقی بین لثه و دندان‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی لثه
  • لثه‌های ملتهب، قرمز یا حساس
  • بوی بد دهان
  • جابه‌جایی دندان‌های دائمی
  • تغییر در فاصله بین دندان‌ها

می‌خواهم بیشتر بدانم: جراحی لثه چیست؟

برای جرم گیری دندان ‌هایتان نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

انواع جرم گیری دندان

جرم گیری به دو روش دستی و اولتراسونیک انجام می‌شود. در ادامه به جزئیات هرکدام اشاره خواهیم کرد.

جرم گیری دندان به روش دستی

اگر دندانپزشک شما از ابزارهای دستی استفاده کند، پلاک دندان را با استفاده از ابزارهای فلزی به نام جرم‌گیر و کورت می‌تراشد. در واقع سر ظریف این وسایل جرم گیری دندان را زیر خط لثه قرار می‌دهد تا به پلاکی که مسواک شما به آن نمی‌رسد دسترسی پیدا کند.

جرم گیری به روش اولتراسونیک

دندانپزشک ممکن است استفاده از ابزار اولتراسونیک را برای جرم گیری دندان‌ انتخاب کند. این دستگاه جرم گیری دندان دارای یک نوک فلزی ارتعاشی همراه با اسپری آب خنک است. اسپری آب به شستن پلاک‌ها از روی دندان و سرد نگه‌داشتن سر دستگاه کمک می‌کند. در واقع ضربه زدن نوک دستگاه، پلاک‌های دندانی زیر خط لثه را تخلیه می‌کند.

جرم‌گیری دندان با لیزر

در این روش از نور آبی لیزر برای پاکسازی عمیق پاکت‌های لثه و سطوح ریشه استفاده می‌شود. معمولا پس از مالیدن ماده سفیدکننده به دندان‌ها، نور لیزر تابیده می‌شود و به‌خوبی پلاک‌های دندانی اکسید و حذف می‌شوند. این تکنیک سرعت بالایی دارد و در بهبود التهاب لثه بسیار موثر است.

جرم گیری دندان

نحوه جرم گیری دندان چگونه است؟

جرم گیری دندان را می‌توان در مطب دندانپزشکی به‌عنوان یک روش سرپایی انجام داد. ممکن است لازم باشد بسته به شدت بیماری خود، یک یا چند جلسه برای انجام این عمل برنامه‌ریزی کنید.

درصورتی‌که بیماری لثه حاد باشد، معمولا جرم گیری دندان به درمان آن کمک می‌کند. اما اگر مزمن شده باشد، لازم است از وسایل جرم گیری تخصصی و در ادامه روش‌هایی مانند روت پلنینگ استفاده شود. روت پلنینگ سطح ریشه را صاف می‌کند تا لثه‌ها به‌درستی دوباره به دندان‌ها بچسبند.

دندانپزشک شما همچنین ممکن است بسته به سلامت دندان‌ها و لثه‌ها، درمان‌های بیشتری را توصیه کند. ممکن است علاوه‌بر استفاده از آنتی‌بیوتیک خوراکی و تجویز آنتی‌بیوتیک موضعی، برای بروساژ دندان نیز اقدام کند.

این کار به کمک آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و استفاده از وسیله‌ای چرخشی که یک برس به سر آن متصل شده است، انجام می‌شود. بدین‌شکل می‌تواند علاوه‌بر سفید کردن دندان‌ها و حذف لکه‌ها به صیقلی شدن سطح دندان‌ها نیز کمک کند.

هزینه جرم گیری دندان ۱۴۰۲ میخک چقدر است؟

هزینه جرم گیری دندان بسته به موقعیت جغرافیایی مرکز دندانپزشکی، روش‌های مورد استفاده و تخصص دندانپزشک متفاوت است. اما در شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک هزینه جرم گیری دندان به صورت زیر است. لازم به ذکر است تعرفه خدمات میخک در تمام شعب میخک یکسان و به صورت اقساطی نیز قابل پرداخت است.

هزینه جرم گیری دندان ۱۴۰۲

  هزینه جرم گیری دندان     قیمت (تومان)
  جرم گیری هر فک عمومی 300,000
  جرم گیری هر فک تخصصی 350,000
بروساژ دو فک 300,000

عوامل موثر در هزینه جرم گیری دندان چیست؟

عوامل مختلفی هستند که می‌توانند نرخ و قیمت جرم گیری دندان را تغییر بدهند که به طور خلاصه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هزینه چکاپ و رادیوگرافی

در مرحله اول دندانپزشک به چکاپ و بررسی عکس رادیولوژی دندان می‌پردازد و شرایط دندان‌ها و دهان بیمار را بررسی می‌کند.

مقدار تجمع جرم بر روی دندان 

مقدار جرم روی دندان یکی از مهم‌ترین عوامل در تغییر هزینه جرم گیری دندان است. زیرا گاهی میزان جرم انباشه روی دندان آنقدر زیاد است که به دو جلسه یا بیشتر جرم گیری دندان نیاز دارد.

تعداد جلسات مورد نیاز 

اگر شدت جرم روی دندان زیاد باشد معمولا نیاز است که جرم گیری دندان به صورت عمیق صورت بگیرد که این عمل سبب ایجاد حساسیت در لثه می‌شود. پس لازم است که بین جلسات یک یا دو هفته فاصله بیفتد.

هزینه جرم گیری دندان

داشتن بیمه

اگر بیمه دندانپزشکی خاصی داشته باشید می‌توانید متناسب با سقف پوشش بیمه دندانپزشکی خود بخشی از هزینه را بپردازید.

وجود بیماری‌های خاص دهان و دندان

دندانپزشک ممکن است پس از بررسی دهان و دندان‌های بیمار متوجه پوسیدگی‌های مختلف و بیماری‌های لثه شود که در این صورت هزینه نیز افزایش می‌یابد.

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

جرم گیری دندان با ابزارهای دستی یا دستگاه اولتراسونیک، در افراد دارای لثه‌های سالم معمولا با درد خفیفی همراه است. اما در مورد افراد مبتلا به بیماری لثه، جرم‌گیری معمولا منجر به خونریزی لثه، درد و ناراحتی بیشتری می‎شود که با بی‌حسی موضعی رفع می‌شود.

علت درد بعد از جرم گیری دندان

 درد بعد از جرم گیری دندان به این دلیل رخ می‌دهد که لایه ای از جرم و مواد از روی دندان برداشته و دندان مثل قبل به سرما و گرما حساسیت پیدا کرده است. این حالت به مرور زمان کم می‌شود. بنابراین این درد به‌خاطر جرم گیری نیست بلکه قبلا لایه جرم به‌عنوان عایق عمل می‌کرده و از میزان حساسیت دندان‌ها کم کرده است

مراقبت بعد از جرم گیری دندان

دندانپزشک شما احتمالا توصیه می‌کند که برای یک قرار ملاقات بعدی مراجعه کنید تا مطمئن شود که این روش کارآمد بوده و هیچ‌گونه عارضه‌ای مانند عفونت ایجاد نکرده است. البته اگر حین معاینه مشخص شود که پاکت‌های لثه کوچک نشده‌اند احتمالا باید برای انجام روت پلنینگ نیز اقدام کنید.

شما باید پس از جرم گیری دندان، اقدامات عادی مراقبت از دهان و دندان را از سر بگیرید. این مسئله شامل موارد زیر است:

  • مسواک زدن حداقل دو بار در روز
  • نخ دندان کشیدن منظم
  • شما همچنین باید یک رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید
  •  برای جلوگیری از عود بیماری پریودنتال به‌صورت منظم (هر شش ماه یکبار) به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

جرم گیری

هر چند وقت یکبار جرم گیری دندان باید انجام شود؟

افرادی‌که بعد از جرم گیری به‌‎خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنند، در کوتاه‌مدت نیازی به تکرار این روش ندارند و می‌توانند هر یک یا دو سال یکبار برای انجام آن اقدام کنند. با این حال، بزاق برخی از افراد دارای ترکیبات خاصی است که آن‌ها را مستعد تشکیل پلاک و ابتلا به بیماری‌های لثه می‌کند. به این افراد انجام جرم گیری در فواصل زمانی کوتاه (هر 6 ماه یکبار) توصیه می‌شود.

آیا می‌توان روی کامپوزیت، لمینت یا ایمپلنت جرم گیری انجام داد؟

بله، امکان انجام جرم گیری وجود دارد. اما برای جرم گیری آن‌ها دقت و مهارت زیادی لازم است، زیرا نسبت به دندان‌های اصلی حساسیت بیشتری در برابر آسیب دارند. در این راستا باید به یک دندانپزشک معتبر و شناخته‌شده مراجعه کنید. علاوه بر این، هزینه جرم‌گیری آن‌ها از دندان‌های اصلی بیشتر است.

آیا جرم گیری دندان در منزل امکان‌پذیر است؟

جرم گیری دندان در منزل با استفاده از مواد طبیعی نمی‌تواند جایگزین جرم گیری دندان در دندانپزشکی شود. اما استفاده صحیح از مسواک و خمیردندان‌های حاوی فلوراید، نخ دندان کشیدن، مصرف میوه و سبزیجات و غرغره کردن با دهانشویه و محلول پراکسید هیدروژن و پرهیز از سیگار و الکل قطعا می‌تواند به حفظ سلامت دندان‌های شما کمک کند.

قابل ذکر است که خمیردندان‌های ضدپلاک نمی‌توانند پلاک دندان را با مسواک زدن از بین ببرند. در واقع فقط لکه‌های دندان را از بین می‌برند و نباید دائما استفاده شوند. زیرا باعث سایش روی دندان‌ها می‌شوند و همین مساله می‌تواند آن‌ها را مستعد تجمع و چسبندگی بیشتر پلاک‌های میکروبی ‌کند.

جم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان را خراب می‎کند؟

جرم گیری دندان هیچ اثر مخربی روی مینای دندان ندارد. تنها تاثیر آن افزایش حساسیت به سرما و گرما است که ممکن است طی چند روز به‌صورت خود‌به‌خود برطرف شود. با این وجود، اکثر افراد به اشتباه فکر می‌کنند که با جرم گیری مینای دندان ساییده می‌شود. پس اگر احساس می‌کنید که پلاک روی دندان‌هایتان ایجاد شده است، قبل از ضخیم شدن لایه‌های آن فورا با جرم گیری دندان برای حذف آن‎ اقدام کنید.

 تجربه رویا از قشم:

من جرم‌گیری انجام دادم ولی احساس می‌کنم دندان‌ هام لق شده ، آیا این مشکل ناشی از جرمگیری دندان است؟

پاسخ دندانپزشک میخک:

برخی افراد تصور می‌کنند که جرم گیری دندان منجر به لق شدن دندان‌ها می‌شود، اما این تصور کاملا اشتباه است. در اصل زمان التهاب لثه پلاک فضای اطراف دندان را پر کرده است و اکنون که با جرم گیری پلاک برداشته می‌شود، احساس لق بودن دندان طبیعی است. به‌مرور با افزایش چسبندگی بافت لثه به دندان‌ها این مشکل رفع می‌شود.

فواید جرم گیری دندان

در حال حاضر جرم گیری دندان به‌عنوان یک روش درمانی گلد استاندارد برای بیماری مزمن پریودنتال در نظر گرفته می‌شود. یک بررسی در سال 2015 نشان داد که این روش می‌تواند فاصله پاکت بین دندان و لثه را به طور متوسط به میزان ​​0.5 میلی‌متر کاهش دهد. در چنین شرایطی، دیگر خطر افتادن زودرس دندان و تحلیل استخوان و بافت لثه بیمار را تهدید نمی‌کند.

خطرات و عوارض جرم گیری دندان

خطر و عوارض جرم گیری دندان بسیار اندک است. ممکن است به‌دنبال انجام این روش لثه‌های شما در معرض خطر التهاب و عفونت قرار بگیرند. به‌همین‌دلیل است که دندانپزشک بلافاصله پس از انجام آن مصرف آنتی‌بیوتیک خوراکی یا دهانشویه مخصوص را به مدت چند روز یا چند هفته توصیه می‌کند.

همچنین ممکن است برای چند روز پس از جرم‌گیری درد و حساسیت دندان‌ها و همچنین افزایش حساسیت لثه‌ها را تجربه کنید.

اغلب عوارض جرم گیری دندان ظرف یک تا دو هفته به‌صورت خود‌به‌خود از بین می‌روند. در غیر این صورت، باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید و اطلاع دهید. به‌خصوص اگر با علائم زیر نیز مواجه شدید:

  • بدتر شدن درد
  • عدم بهبود التهاب و خونریزی لثه‌ها
  • تب بالا
  • حالت تهوع یا استفراغ

نظر دندانپزشکان در مورد مضرات جرم گیری دندان این است که جرم گیری دندان به خودی خود خطرناک نیست. آنچه که باید به‌عنوان یک خطر در نظر گرفته شود تشدید پلاک است، زیرا وجود پلاک روی دندان باعث ایجاد پوسیدگی جدی دندان می‌شود و در نهایت می‌تواند منجر به از دست رفتن کامل دندان‌ها شود.

تفاوت بلیچینگ و جرم گیری دندان چیست؟

اگرچه جرم گیری دندان می‌تواند با از بین بردن رسوبات و پلاک‌ها به روشن‌تر شدن رنگ آن کمک کند اما در اصل برای تغییر رنگ دندان‌ها و رفع لکه‌ها باید از روش بلیچینگ استفاده شود.

  • در بلیچینگ دندان، دندانپزشک غلظت بالایی از ماده پراکسید هیدروژن را به مدت 15 تا 20 دقیقه روی سطح دندان‌ها قرار می‌دهد و همین مساله باعث می‌شود که ظاهر دندان‌ها حتی از حالت طبیعی آن‌ها نیز سفیدتر شود.
  • برخلاف جرم گیری دندان که در آن دندانپزشک مدام با لثه‌ها سروکار دارد، در بلیچینگ باید از تماس لثه‌ها و بافت نرم دهان با ماده قوی پراکسید هیدروژن ممانعت شود. زیرا خطر تحریک، التهاب و حتی عفونت وجود دارد.

در واقع می‌توان گفت که جرم گیری دندان یک فرآیند فیزیکی است ک در شاخه دندانپزشکی زیبایی نیز جای می‌گیرد و برای از بین بردن پلاک‌های دندانی است و بلیچینگ دندان یک فرآیند شیمیایی برای سفید کردن بیش‌ازحد دندان‌ها است.

جرم گیری دندان شامل حذف دقیق باکتری‌های پلاک از سطح دندان و زیر خط لثه است. بدین‌شکل، شما با پرداخت هزینه نسبتا کمی می‌توانید از صرف هزینه‌های گزاف برای ترمیم دندان‌ها و لثه‌ها در آینده خلاص شوید. حداقل یکبار در سال برای انجام آن اقدام کنید. مشورت با یک دندانپزشک متخصص می‌تواند اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما بگذارد.

پلاک‌های روی دندان‌ها می‌توانند منجر به بوی بد دهان شوند و اگر برای از بین بردن آن‌ها اقدامی نشود، زمینه پوسیدگی دندان و بروز بیماری‌های لثه فراهم می‌شود. جرم گیری دندان روش مناسب و کم ضرری برای بهبود سلامت دندان‌ها است. امروزه انواع روش های جرم گیری دندان در مراکز دندانپزشکی انجام می‌شود و دندانپزشک شما با توجه به شرایط دهان و دندان شما مناسب‌ترین روش جرم گیری و بروساژ دندان را برای شما انتخاب می‌کند.

شبکه تخصصی دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در جرم گیری دندان و بروساژ دندان برای مراجعین ارائه می‌کند.

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

جرم گیری و بروساژ دندان یک روش مناسب برای از بین بردن پلاک دندانی است. برای اطلاعات بیشتر این مقاله را مطالعه کنید.

افرادی ‌که بعد از جرم گیری به خوبی بهداشت دهان و دندان خود را رعایت می‌کنند، در کوتاه‌مدت نیازی به تکرار این روش ندارند و می‌توانند هر یک یا دو سال یکبار برای انجام آن اقدام کنند.

خیر، جرم گیری دندان را خراب نمی‌کند فقط ممکن است باعث حساسیت دندان شود که پس از مدت کوتاهی رفع می‌شود.

جرم گیری دندان به خودی خود درد ندارد اما بسته به شرایط لثه‌ها و نیاز به درمان‌های متفاوت ممکن است درد داشته باشد که با بی‌حسی موضعی این مسئله حل می‌شود.

معمولا جرم گیری فقط پلاک‌ها را از بین می‌برد و رنگ دندان تغییری نمی‌کند. برای درخشندگی و سفید شدن دندان‌ها باید همزمان بلیچینگ انجام شود.

بله، امکان انجام آن وجود دارد. اما برای جرم گیری آن‌ها دقت زیادی لازم است.

انجام جرم گیری دندان در منزل با استفاده از مواد طبیعی نمی‌تواند جایگزین جرم گیری دندان در دندانپزشکی شود.

انواع روش‌های جرم گیری دندان

جرم گیری به روش اولتراسونیک

جرم گیری به روش دستی

جرم گیری با لیزر

عوامل موثر در هزینه جرم گیری دندان

داشتن بیمه

میزان تجمع جرم روی دندان

بیماری‌های دهان و دندان

تعداد جلسات مورد نیاز

هزینه‌های رادیوگرافی

میانگین امتیاز 4.4 / 5. تعداد رای: 8

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.