جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در این مقاله در مورد اینکه ایمپلنت دندان چیست، صحبت می‌کنیم. ایمپلنت دندان یا کاشت دندان، یک روش جدید برای جایگزین کردن دندان‌های دائمی ازدست‌رفته است. چراکه در همه بزرگسالان احتمالا از دست دادن یک یا چند عدد از دندان‌ها در اثر پوسیدگی، آسیب شدید و بیماری لثه وجود دارد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ایمپلنت دندان تا انتها همراه ما باشید.

ساختار ایمپلنت دندان چیست؟

در این روش یک میله فلزی به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی، به کمک جراحی‌ جزئی در استخوان فک قرار می‌گیرد. سپس روکش مصنوعی به آن متصل می‌شود. به‌همین‌دلیل، می‌توان ادعا کرد که ایمپلنت دندان شبیه‌ترین ساختار به دندان‌های طبیعی است. برخلاف باور عموم افراد، جراحی کاشت دندان ایمپلنت خیلی دردناک نیست و به کمک بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. در ادامه به جزئیات بیشتری در مورد ایمپلنت دندان چیست، اشاره خواهیم کرد.

تاریخچه ابداع ایمپلنت دندان چیست؟

اگرچه در ابتدا مصریان باستان از قطعات صدف دریایی، عاج و استخوان حیوانات برای جایگزین کردن دندان‌های ازدست‌رفته استفاده می‌کردند. اما به مرور از سال 1700 دندان‌های ازدست‌رفته با دندان‌های اهدا شده از انسان جایگزین شدند. البته این فرآیند عمدتا به‌دلیل واکنش‌های سیستم ایمنی بدن به مواد خارجی ناموفق بود.

از این رو، سال‌ها بعد دندانپزشکان سعی کردند از پروتز دندان مصنوعی برای کسانی‌که در اثر تصادف یا بیماری دندان‌های خود را از دست می‌دادند، استفاده کنند. ازآن‌جایی‌که پروتز معایبی مانند جابه‌جا شدن در حین غذا خوردن و صحبت کردن داشت، در سال 1800 استفاده آزمایشی از طلا، پلاتین و سایر آلیاژهای فلزی به‌عنوان ریشه دندان مصنوعی مطرح شد. نتایج نشان دادند که این فلزات در درازمدت ماندگاری زیادی ندارند.

تا اینکه در سال 1952، پروفسور برانمارک در سوئد به‌طور تصادفی کشف کرد که تیتانیوم می‌تواند به طور برگشت‌ناپذیری با بافت استخوانی زنده پیوند بخورد. این مسئله باعث شد که اولین ایمپلنت‌های مدرن در سال 1965 معرفی شوند.

در نهایت، در سال 2002 انجمن دندانپزشکان آمریکا اعلام کرد که در مقایسه با پروتز و بریج دندانی، ایمپلنت دندان روش ترجیحی برای جایگزینی دندان است. چراکه ماندگارترین و از نظر زیبایی بهترین است. همچنین طبق مطالعات، این روش در اغلب بیماران تا 98% موفقیت‌آمیز است.

ایمپلنت دندان چگونه است

ماهیت ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان از سه جز فیکسچر، اباتمنت و تاج یا روکش مصنوعی تشکیل شده است.

  • فیکسچر همان میله تیتانیومی است که با کمک جراحی در عمیق‌ترین جای استخوان فک قرار می‌گیرد. معمولا رشد استخوان فک در اطراف فیکسچر برای تثبیت آن، 6 تا 10 هفته طول می‌کشد.
  • پس از اطمینان دندانپزشک از بهبودی کامل، دوباره جراحی انجام می‌شود تا اباتمنت به‌عنوان تکیه‌گاه روی فیکسچر نصب شود.
  • در نهایت نیز پس از بهبودی بافت لثه، تاج یا روکش مصنوعی روی اباتمنت متصل می‌شود.

بنابراین برای اینکه ایمپلنت دندان مانند یک دندان طبیعی عمل کند، میزان استحکام و ضخامت استخوان فک مسئله مهمی است. مطمئنا اگر شکل یا تراکم مناسبی نداشته باشد، با کوچکترین فشار ناشی از جویدن غذا فیکسچر آسیب می‌بیند و باید دوباره تمامی مراحل تکرار شوند.

به‌همین‌دلیل، دندانپزشک قبل از انجام جراحی ایمپلنت، عکسبرداری سه‌بعدی (عکس cbct) انجام می‌دهد. همچنین اگر صلاح بداند برای تقویت استخوان فک، پیوند استخوان انجام می‌دهد.

برای ایمپلنت دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

مزایای ایمپلنت دندان چیست؟

مطمئنا ایمپلنت دندان نه تنها ظاهر لبخند را بهتر می‌کند و باعث افزایش اعتماد‌به‌نفس می‌شود، بلکه:

  • باعث تقویت قدرت بیان و ابراز بهتر کلمات نیز می‌شود.
  • روند غذا خوردن را نیز تسهیل می‌کند.
  • باعث بهبود سلامت دهان و دندان‌های باقی‌مانده نیز می‌شود. زیرا اگر جای خالی همه دندان‌های ازدست‌رفته پر نشود، احتمال آسیب به استخوان فک و تحلیل رفتن آن، التهاب بافت لثه و پوسیدگی سریع‌تر دندان‌های دیگر وجود دارد.

پس برای بهبود کیفیت زندگی خود، از انجام این روش هراس نداشته باشید و در اولین فرصت با دندانپزشک خود مشورت کنید.

بهترین سن برای ایمپلنت دندان چیست؟

مطمئنا شما تا قبل از 18 سالگی نمی‌توانید برای ایمپلنت دندان اقدام کنید. زیرا استخوان فک و دندان‌ها هنوز در حال رشد هستند. از نظر محققان، بهترین بازه سنی برای انجام این روش، 20 تا 80 سالگی است. البته ممکن است شرایط بالینی شما خاص باشد و با وجود داشتن سن مناسب، کاندیدای خوبی برای ایمپلنت نباشید.

معمولا شرایطی مانند بیماری لثه، سرطان دهان یا استخوان فک، نقایص مفصل گیجگاهی فکی، پوکی استخوان و رادیوتراپی سر و گردن مانع از انجام آن می‌شوند.

قیمت ایمپلنت دندان چیست؟

نمی‌توان انکار کرد که این روش، به‌دلیل استفاده از متریال گران‌قیمت و تکنیک‌های دندانپزشکی مختلف، پرهزینه است. البته قیمت ایمپلنت دندان به عوامل مختلفی مانند تعداد و محل ایمپلنت، برند ایمپلنت، نوع ایمپلنت، میزان مهارت دندانپزشک و شرایط بالینی شما بستگی دارد. پیشنهاد می‌کنیم از قبل در این مورد با دندانپزشک خود صحبت کنید.

در این مقاله سعی کردیم به این مسئله بپردازیم که ایمپلنت دندان چیست و چه مزایا و معایبی دارد. اگر هنوز ابهاماتی در زمینه ایمپلنت دندان دارید، مشاوره با جراحان فک و دهان میخک می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.