جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارتودنسی نامرئی؛ مزایا و معایب

ارتودنسی نامرئی چیست
تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

ارتودنسی نامرئی یا ارتودنسی شفاف که با عنوان اینویزیلاین نیز شناخته می‌شود، یک مدل از ارتودنسی متحرک است؛ که شامل یک بریس پلاستیکی شفاف و متحرک است که برخلاف بریس‌های فلزی، ظاهر ناخوشایندی ندارد. در این مقاله، قصد داریم در مورد اینکه ارتودنسی نامرئی چگونه کار می‌کند و مزایا و معایب آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید!

ویژگی‌های ارتودنسی نامرئی چیست؟

ارتودنسی نامرئی در اصل یک آتل شفاف سفارشی است که در آن ضمائمی برای کنترل حرکت دندان‌ها به سمت موقعیت مناسب در نظر گرفته شده است.

  • ارتودنسی نامرئی از مواد پلاستیکی پلی‌کربنات ساخته شده و طبق نظر متخصص تقریبا هر دو هفته یکبار تعویض می‌شود.
  • علاوه‌بر نامرئی بودن، مزیت دیگر آن این است که قابل جابجایی است. بنابراین می‌توانید هر زمان که نیاز داشته باشید آن را خارج کنید. به‌خصوص قبل از غذا خوردن، مسواک زدن و خوابیدن!
  • مانند سایر بریس‌ها، بریس‌ نامرئی نیز بر روی دندان‌ها فشار وارد می‌کند و باعث می‌شود به تدریج به موقعیت صحیح خود بروند. البته ممکن است نسبت به بریس فلزی، این روند کمی طولانی‌تر پیش برود. زیرا در ساختار بریس نامرئی از فلز استفاده نشده است و فشار وارد شده از سوی آن خیلی زیاد نیست.
برای ارتودنسی دندان خود نیاز به راهنمایی دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

نحوه آماده‌سازی و نصب ارتودنسی نامرئی

قبل از شروع هر درمان ارتودنسی، معاینه دقیق توسط دندانپزشک برای بررسی اینکه آیا نیاز به انجام درمان‌های دیگری است یا خیر، ضروری است. سپس مراحل زیر انجام می‌شود:

  • به کمک دستگاه‌های پیشرفته، یک تصویر واقعی از دهان برای شبیه‌سازی و طراحی بریس برای ارتودنسی نامرئی تهیه می‌شود.
  • به شکل دقیقی قالب‌گیری انجام می‌شود و قالب آماده شده به لابراتوآر ارسال می‌شود.
  • پس از آماده شدن بریس نامرئی، تنظیمات لازم انجام و روی فک بالا یا پایین نصب می‌شود.
  • در نهایت هر 6 تا 8 هفته یکبار لازم است به دندانپزشکی مراجعه شود تا متخصص بررسی کند که روند درمان طبق برنامه پیش می‌رود یا خیر.

نحوه تمیز کردن انواع ارتودنسی نامرئی

وقتی می‌خواهید دندان‌هایتان را مسواک بزنید یا نخ دندان بکشید، به‌راحتی می‌توانید بریس را خارج کرده و طبق معمول پیش بروید. برای تمیز کردن خود بریس نیز تنها چیزی که نیاز دارید یک مسواک نرم و شوینده مخصوص است تا کثیفی یا پلاکی که ممکن است در حین استفاده به آن چسبیده باشد از بین برود.

ارتودنسی نامرئی چگونه است

مدت زمان استفاده از ارتودنسی نامرئی

برای اینکه دقیقا بدانید، درمان ارتودنسی نامرئی شما چقدر طول خواهد کشید، یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی باید وضعیت شما را ارزیابی کند. زیرا مدت زمان استفاده از آن بسته به میزان ناهماهنگی دندان‌ها و استخوان فک، و سن بیمار کمی متفاوت است.

به طور متوسط، روند درمان با ارتودنسی نامرئی می‌تواند بین 6 تا 36 ماه طول بکشد، اگرچه مواردی وجود دارد که می‌توانند در زمان کمتری برطرف شوند و موارد دیگر ممکن است به چند ماه زمان بیشتر نیاز داشته باشند.

مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی

همان‌طورکه ذکر شد، برای ساخت بریس ارتودنسی نامرئی از سیم استفاده نمی‌شود. به‌همین‌دلیل، نگرانی برای ایجاد زخم و ناراحتی وجود ندارد. همچنین قابل جابه‌جایی است. این مسئله نه تنها باعث راحتی بیشتر آن می‌شود. بلکه به حفظ بهداشت دهان و دندان نیز کمک زیادی می‌کند. ظاهر شفاف و غیر بارز ارتودنسی نامرئی نیز یک مزیت عالی محسوب می‌شود.

البته از نظر برخی از بیماران، متحرک بودن این نوع بریس احتمال گم شدن یا آسیب دیدن آن را افزایش می‌دهد. همچنین افرادی‌که درگیر مشکل دندان‌قروچه هستند امکان استفاده از آن را ندارند. زیرا دندان‌قروچه ممکن است باعث شکستگی یا ترک‌خوردگی بریس شود. معمولا هزینه ارتودنسی نامرئی نسبت به سایرین کمی بیشتر است.

بنابراین، اگرچه ارتودنسی شفاف یا نامرئی از هر نظر یک گزینه مطلوب است اما در نهایت دندانپزشک باید طبق تشخیص خود اجازه استفاده از آن را بدهد. حتما در این زمینه با یک دندانپزشک متخصص ارتودنسی مشورت کنید.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

بله، ارتودنسی نامرئی به اندازه ارتودنسی فلزی موثر است. البته با این مزیت که کمتر به چشم می‌آید.

همه‌چیز به وضعیت اولیه دندان‌های شما بستگی دارد. با این وجود، در بسیاری از موارد نتایج استفاده از بریس نامرئی پس از ماه سوم قابل مشاهده است.

اگرچه افراد در هر سنی می‌توانند ارتودنسی نامرئی را انتخاب کنند، اما طبق تجربه گزینه مناسب‌تری برای بزرگسالان است. زیرا در اجتماع بیشتر حضور دارند.

خیر، ولی متخصصان توصیه می‌کنند کودکان را از 6 سالگی برای مشاوره نزد دندانپزشک ببرید تا بررسی شود که دندان‌ها به طور طبیعی رشد می‌کنند یا خیر. در صورت نیاز، بسته به وضعیت کودک امکان استفاده از ارتودنسی نامرئی وجود دارد.

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 2

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.