جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لمینت دندان چیست؛ مزایا، کاربرد

تأیید شده توسط تیم دندانپزشکی میخک
این مطلب توسط تیم دندانپزشکی میخک تایید شده است.
برای مشاوره آنلاین سایر خدمات دندانپزشکی کافی است کلیک کنید!
مشاوره دندانپزشکی رایگان

فهرست مطالب

در پاسخ به سوال لمینت دندان چیست، باید بگوئیم که همه ما دوست داریم مجموعه‌ای از دندان‎های درخشان را به نمایش بگذاریم. تغییر رنگ یا شکل دندان‎ها ناخوشایند به نظر می‎رسد، روکش دندان یا لمینت‏ دندان برای اصلاح این موارد و دادن ظاهری زیبا و بهبود یافته به دندان‎ها مورد استفاده قرار می‌‎گیرد.

در این مطلب قصد داریم همه چیز را در مورد اینکه لمینت دندان چیست برای شما بازگو کنیم، پس تا انتها همراه ما باشید.

تاریخچه لمینت دندان

دانستن اینکه تاریخچه لمینت دندان چیست، می‌تواند قدمت این روش زیبایی را برای ما آشکار کند. لمینت‌های دندانی در ابتدا برای یک بازیگر در سال 1928 ساخته شد‌ه ‎اند. امروزه این روکش‌ها جزء بزرگی از دندانپزشکی را شامل می‌شوند که در ادامه این مقاله به بررسی عمیق‌تر لمینت‌های دندانی و تاثیر آن‌ها در عرصه دندانپزشکی و زیبایی می‌پردازیم.

روکش‌های دندانی برای اولین بار توسط دندانپزشک کالیفرنیایی چارلز پینکوس در سال 1928 برای تغییر ظاهر یک بازیگر در یک فیلمبرداری ساخته شد‌ه‌اند. چارلز پینکوس تا دهه 30 به توسعه ایده خود ادامه داد، اما به دلیل اینکه نتوانست پیوندی پیدا کند که روکش‌ها را تا مدتی روی دندان‌ها نگه دارد، همانجا متوقف شد.

دکتر مایکل بوونوکور در سال 1959 با توسعه مینای دندان و سیمونسن و کالامیا در سال 1982 با یافتن پرسلن همراه اسید هیدروفلوئوریک، توانستند این ایده را دوباره زنده کنند. درواقع نشان داده شد که پرسلن با رزین‌های کامپوزیت به طور قابل پیش بینی به دندان می‌‎چسبد و این شروع گسترش ایده روکش‌های دندانی بود.

لمینت‌های دندان می‌توانند به شرایطی مانند تغییر رنگ دندان، دندان‌های نامرتب، دندان‌های شکسته، دندان‌های کج یا مجموعه‌ای از دندان‌ها که تراز مناسبی ندارند کمک کنند. علاوه بر این لمینت برای پوشاندن فضای بین دندان‎ها نیز به خوبی عمل می‎کند و نواقص را از بین می‎برد.

لمینت دندان از روی قالب دندان شما ساخته می‏‌شود که شکل دندان‏‌ها را تقلید می‌کنند. مواد را روی قسمت جلویی دندان‏ها قرار می‌گیرد و مجموعه دندان‌‏های اصلی را به گونه‏ای می پوشانند که بدشکلی‏‌ها و نامرتبی‌‎های دندان پنهان می‌‏شوند. دو نوع لمینت دندان وجود دارد. یکی روکش‌های چینی و دیگری روکش‌های رزینی است، حال اینکه کدام مدل برای شما بهتر است را دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد.

لمینت دندان چگونه انجام می‌‎‌شود؟

به‌طور کلی مراحل لمینت دندان به‌صورت زیر است:

  • اولین ملاقات با دندانپزشک، قبل از قرار دادن لمینت‏‌ها روی دندان، شامل عکس برداری با اشعه ایکس است تا پزشک بتواند تصویر واضحی از داخل دهان شما داشته باشد.
  • پس از این کار، دندانپزشک پاکسازی مینای دندان را انجام می‎دهد که در این بخش قسمتی از مینای دندان شما برداشته می‌شود. مقدار مینای دندانی که برداشته می‌شود متناسب با اندازه‌گیری لمینت‌های دندانی خواهد بود که قرار است روی دندان شما وصل شوند.
  • پس از رسیدن لمینت‌‏ها قبل از کاشت، دندانپزشک آن‌ها را روی دندان‌های شما تست می‌کند تا بررسی کند که آیا آن‌ها به خوبی با شکل دندان‌های اصلی شما مطابقت دارند یا خیر.
  • سپس در صورت لزوم، دندانپزشک روکش‌ها را کوتاه یا شکل آن‌ها را اصلاح می‌کند. هنگامی که دندانپزشک از نتیجه راضی باشد، دندان‌های شما را می‌‏تراشد تا آماده کاشت لمینت‌ها شوند، پس از آن روکش‌ها متصل می‌شوند.
  • دندانپزشک با اعمال یک پرتو نور بر روی دندان‌ها این روند را تکمیل می‌کند. درواقع این پرتو مواد شیمیایی موجود در لمینت را به حرکت در می‌آورد و لمینت‌ها به راحتی روی دندان شما سفت می‌‏شوند.

پس از کاشت لمینت دندان، یک معاینه دندانی انجام می‌شود تا دندانپزشک بررسی کند که آیا لثه‌ها به روکش دندان واکنش نشان داد‌ه‌اند یا خیر.

برای لمینت دندان‌های خود نیاز به مشاوره دارید؟

شما می‌توانید از طریق ارتباط مستقیم با دندانپزشکان میخک پاسخ همه سئوالات خود را دریافت کنید!

مشاوره دندانپزشکی آنلاین

لمینت دندان چه نوع مشکلاتی را برطرف می‌کند؟

لمینت دندان معمولا برای رفع مشکلات مختلف دندانی مانند دندان‎هایی که تغییر رنگ داده ‎اند به دلایل مختلف مثل درمان کانال ریشه، استفاده از فلوراید بیش از حد، لکه‌های ناشی از مصرف تتراسایکلین یا داروهای دیگر، پر کردن رزین بزرگ و دلایل دیگر مانند فرسوده شدن، تراشیده شدن و شکستن دندان‌ها به کار گرفته می‌‎شوند.

↵می‌ خواهم بیشتر بدانم: همه چیز در مورد لمینت دندان

مزایای لمینت دندان چیست؟

لمینت نسبت به رو‌ش‌‏های دیگر مزایایی دارد که مزایای لمینت دندان به ترتیب عبارتند از:

  • کمترین مقدار از مینای دندان طی این پروسه از بین می‌رود.
  • زیبایی بیشتری نسبت به روکش‌های دیگر دارد.
  • در برابر سایش، ضربه و لکه به نسبت مقاو‌م‌‎تر است.
  • با بافت‌های پریودنتال سازگار هستند و باعث تشکیل پلاک نمی‌شوند.
  • قیمت مناسبی دارند.
  • نسبت به بسیاری از روکش‌های کامپوزیتی در ناحیه قدامی دندان‌ها، قوی‌تر و بادوام‌‎تر هستند.
  • نحوه کاشت لمینت‌ها به دلیل برش کمتر در ناحیه مینای دندان، ساده‌تر است.
  • برای بیماران با شرایط ناراحتی‌های جسمی و استرس‎های عاطفی قابل قبول‎تر هستند.
  • در مرحله اندازه‌گیری و کاشت لمینت کمترین آسیب به بافت لثه‌ها وارد می‌شود.
  • در مقایسه با سایر مواد از نظر زیبایی و ویژگی‎ ماندگاری رتبه بالاتری دارند.
  • باتوجه به ماندگاری بالا، نیاز به ترمیم لمینت دندان نسبت به سایر روش‌هاکمتر است.

لمینت دندان چیست

چه کسانی واجد شرایط لمینت دندان هستند؟

افرادی که دندان‌های تغییر رنگ داده، دندان‌های شکسته، دندان‏‌هایی با فاصله زیاد و دندان‌های فرسوده دارند کاندیدای خوبی برای انجام لمینت‌ دندان هستند. البته این افراد باید توسط یک دندانپزشک معاینه شوند تا بررسی‌های تکمیلی نیز صورت گیرد و پزشک تشخیص دهد که این درمان هیچ مشکل اضافه ای را به وجود نمی‌آورد.

چه کسانی واجد شرایط لمینت دندان نیستند؟

افرادی که اختلالات دندانی نظیر آندربایت، کراس‏بایت، اوربایت و اورجت دارند واجد شرایط استفاده از لمینت دندان نیستند. دندانپزشک ابتدا به آن‌ها ارتودنسی‌‏هایی برای تغییر شکل دندان‏شان می‌دهد. پس از رسیدن به شکل مطلوب، ممکن است لمینت دندان در نظر گرفته شود. روکش‌های لمینتی برای افرادی که دندان‌های پوسیده دارند نیز انتخاب قابل قبولی نخواهد بود.

مراقب‌های بعد از لمینت دندان چیست؟

هیچ رژیم مراقبتی خاصی بعد از لمینت دندان وجود ندارد که فرد رعایت کند. تنها موردی که باید رعایت شود، بهداشت دهان است که شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم خواهد شد. افرادی که لمینت دندان دارند بهتر است به صورت مرتب از دهانشویه استفاده کنند.

همچنین توصیه دندانپزشکان به این افراد این است که از مصرف غذاهایی که باعث ایجاد لک می‎شوند مانند قهوه و زردچوبه زیاد نیز خودداری کنند.

لمینت دندان چیست

چه مدت طول می کشد تا فرد بهبود یابد؟

چسباندن روکش‎ لمینت به دندان‌ها در یک روز انجام می‌شود. بیماران بلافاصله پس از اتمام عمل می‌توانند به زندگی روزمره خود برسند، چراکه کاشت لمینت دوره نقاهت خاصی ندارد. پس از یک یا دو هفته به معاینه بعدی نیاز است که در آن پزشک ارزیابی می‌کند که پاسخ لثه‌ها به روکش‌ها خوب بوده است یا خیر!

طول عمر لمینت‏‌های دندان چقدر است؟

عمر مفید لمینت دندان 15 سال است؛ با این حال طول عمر لمینت‎ دندان باتوجه به نوع لمینتی که به کار برده شده و نوع نگه‎داری شما از آن‌ها می‌تواند از ده سال تا بیست سال متغیر باشد. درست مانند مینای دندان طبیعی، آن‌ها نیز در برابر آسیب‌هایی مانند شکستگی‌ها و ترک‌های ناشی از ضربه دندانی، دندان قروچه، گاز گرفتن غذاهای سفت و غیره آسیب پذیر هستند.

عوارض و مشکلات لمینت دندان چیست؟

انجام لمینت دندان مانند تمام روش‌های درمانی دیگر ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. از جمله نادرترین عوارض لمینت دندان عبارت است از:

  • حساسیت دندان‌ها
  • ناراحتی عمومی
  • خطر آسیب به پالپ
  • تورم لثه

در نهایت باید گفت که لمینت دندان امروزه به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های درمانی زیبایی در حوزه دندانپزشکی تبدیل شده است؛ به طوری که افراد برای رفع مشکلاتی چون بد رنگی دندان‌های خود، فاصله‌ی میان دندان‌هایشان، نامنظمی دندان‌ها و مواردی مشابه به سراغ این روش می‌روند تا با صرف کمترین زمان و هزینه به نتیجه دلخواه برسند و لبخندی زیبا داشته باشند. در این مقاله به‌طور کامل به سوال لمینت دندان چیست، پاسخ دادیم.

شبکه دندانپزشکی میخک با استفاده از بهترین دندانپزشکان، بالاترین کیفیت را در زمینه لمینت دندان برای مراجعین ارائه می‌کند. از طرفی با پرداخت اقساطی لمینت دندان به‌راحتی می‌توانید هزینه‌های درمان خود را پرداخت کنید.

 

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

سوالات متداول

لمینت شیشه‌ای دندان، نوعی از لمینت است که ظاهری زیباتر و جذاب‌تر دارد. زیرا در پایین هر دندان شفافیت و ظرافت بیشتری مشاهده می‌شود.

لمینت پرسلن یا روکش پرسلن هم لمینت دندان است.

لمینت دندان نوعی روکش سرامیکی است که برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود.

جنس لمینت دندان چیست

لمینت دندان روکش‌های پرسلن سرامیکی است.

ماندگاری لمینت دندان

بالای 15 سال

تعداد جلسات لمینت دندان

دو جلسه

  • جلسه اول: تراش و رفع پوسیدگی و قالب گیری
  • جلسه دوم: چسباندن روکش ها

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

اولین نفری باشید که به این مقاله رای میدهید.

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.